Jak wzmocnić lokalną pozycję firmy – 11 wskazówek

Jak wzmocnić lokalną pozycję firmy – 11 wskazówek

Dodano

Niektórym właścicielem małych wydaje się, że jeśli będą rozwijać firmę na dużą skalę, a co za tym idzie, działać na terenie np. całego województwa, czy całego kraju, to pozwoli odnieść sukces. Często jest to błędne myślenie. Nie doceniają bowiem potęgi rynku lokalnego, który rozwija się jak nigdy dotąd. Owszem coraz częściej szukamy w internecie i znajdujemy dostawców na drugim końcu Polski. Dlaczego? Ponieważ lokalnych firm nie można tu znaleźć. Nie dbają o to.

Co zatem może zrobić firma, aby była jeszcze bardziej zauważalna w lokalnym otoczeniu? W jaki sposób może zdobyć przewagę nad konkurencją i wykorzystać właśnie tą lokalność? W odpowiedzi na te pytania mam dla Ciebie 11 wskazówek. Im więcej z nich zastosujesz tym lepiej. Ale wykorzystaj chociażby część z nich, aby odczuć znaczną różnicę.

1. Zaktualizuj teksty na swojej stronie internetowej

Masz już stronę prawda? Jeśli nie, a wciąż się wahasz albo uważasz, że jest Ci to kompletnie niepotrzebne to odsyłam Cię do trzech artykułów:

Aby przyciągnąć do siebie Klientów musisz pokazać, że mogą Tobie zaufać. Możesz to wyrazić chociażby przez zawartość swojej strony www. Niech teksty wyglądają profesjonalnie i zawierają szczegóły np. Twoich usług. Wzbogać je zdjęciami z przykładowych realizacji. Jak najczęściej w tekstach wymieniaj lokalizację, w której działasz. Dodatkowe punkty zyskasz, za prowadzenie firmowego bloga oraz stworzenie sekcji FAQ, gdzie będziesz odpowiadać na najczęściej pojawiające się pytania Klientów.

2. Zadbaj o mobilność

Google jakiś czas temu opublikował raport. Okazuje się, że szukając w wyszukiwarce informacji o lokalnych firmach aż 75% tych wyszukiwań kończy się zakupem produktów lub usług lub przynajmniej kontaktem z firmą (np. telefon, mail lub odwiedziny). Ponadto już ponad 60% użytkowników przegląda internet przez telefon. Te liczby mówią same za siebie i nie możesz przejść obok nich obojętnie.

Podstawą jest tutaj strona internetowa responsywna, czyli taka, która automatycznie dostosowuje się wielkością do rozmiaru urządzenia, na którym jest przeglądana. Google promuje takie strony wyższymi pozycjami w wynikach wyszukiwania.

3. Dodaj firmę do katalogów

Ale absolutnie nie do tych drukowanych spisów firm :) Niewiele osób znajdzie Cię w sieci, jeśli nie dodasz swojej firmy (wraz z podaniem adresu strony internetowej) do katalogów firm. Zacznij od tych lokalnych. Poszukaj na stronie swojego miasta, gminy lub powiatu czy istnieje sekcja z ogłoszeniami i wizytówkami firm i dodaj tam swoją. Sprawdź też na lokalnych portalach internetowych czy istnieje taka możliwość. Nawet jeśli miałaby to być płatna usługa. Inwestycja kilku złotych na ogłoszenie jest niczym w porównaniu do zysków, jakie możesz osiągnąć.

Kiedy już dodasz odpowiednie ogłoszenia na stronach lokalnych, poszukaj ogólnopolskich lub regionalnych katalogów firm. Ale niech nie będą to jakieś oklepane sprawy typu OLX (oczywiście tam też możesz dodać informacje o swojej ofercie). Odszukaj nowych portali, które mogą Ci pomóc.

4. Social media

To już chyba oczywista oczywistość, że trzeba mieć firmowe konto na Facebooku i innych portalach społecznościowych. Pytanie tylko, jak zrobić to dobrze, tak aby byli z tego Klienci i sprzedaż. Więcej informacji na ten temat znajdziesz chociażby w artykule pt. „10 prostych kroków do podbicia Facebooka przez Twoją firmę” oraz „Darmowa reklama na Facebooku – jak to zrobić?”.

Najbardziej popularny jest Facebook i z niego też najłatwiej jest ściągnąć Klientów do własnej oferty. Poza nim jest jeszcze co najmniej kilka innych portali, którymi warto się zainteresować, np. Instagram, Snapchat, Twitter czy YouTube. Wybierz ten kanał, który najbardziej współgra z Twoimi Klientami oraz Twoją ofertą i postaw na mocną obecność Twojej firmy właśnie w tym miejscu.

5. Płatna reklama w wyszukiwarce

Zainwestuj w płatną reklamę w Google, czyli tzw. Adwords. Lokalne frazy nie będą tam kosztowną inwestycją, a pomogą Ci zaistnieć w głowach Klientów. Wybierz słowa kluczowe, które najlepiej opisują Twoją firmę i połącz je z frazami określającymi teren działania, np. „serwis komputerów Chrzanów”, no bo po co na tą samą frazę wyświetlać się w Kołobrzegu, skoro i tak nikt stamtąd nie trafi do Ciebie. A przynajmniej jest bardzo małe prawdopodobieństwo, że tak się stanie.

6. Zadbaj o spójny wizerunek

Nadaj swojej firmie osobowość. Nie staraj się podpatrywać bezosobowych korporacji. Wykorzystaj swoją największą siłę i nadaj firmie Twój charakter. Dzięki temu będziecie stanowić jedność a Wasz wizerunek będzie spójny.

Cechami Twojego wizerunku może być np. sposób komunikacji z Klientami, albo chociażby spójność Twoich materiałów reklamowych. Większość małych firm ma z tym niestety problem. Strona internetowa wygląda inaczej, niż profil na Facebooku. Z kolei materiały drukowane, takie jak ulotki czy wizytówki prezentują jeszcze inny wygląd. Do siedziba Twojej firmy udekorowana została jeszcze w inny sposób. Nic ze sobą nie współgra. Koniecznie tego pilnuj.

7. Rozmawiaj z lokalną społecznością

Nie wypieraj się swojej tożsamości lokalnej. Rozmawiaj z ludźmi w miejscach, w których przebywasz. Niezależnie od tego, czy są to jakieś lokalne wydarzenia, spotkania, wystawy, targi, święta, turnieje, koncerty czy jeszcze coś innego. Na każdym takim wydarzeniu postaraj się porozmawiać z jakaś obcą osobą. Zupełnie naturalnie zaczepić. Osoby bardziej zamknięte w sobie mogą mieć z tym problem. Zobaczysz, że rozmowa może potoczyć się w ten sposób, by porozmawiać o tym, o czym zajmujecie się na co dzień, czyli możesz wtedy się zareklamować.

Jeśli w Twojej okolicy jest mało takich wydarzeń, to zorganizuj własne. Nie musisz tego robić samodzielnie. Dogadaj się z właścicielami innych małych firm i zorganizujcie koncert lokalnych zespołów, który wesprzecie swoją obecnością.

8. Zbieraj lokalne referencje

Dąż do tego, aby Klienci polecali Cię innym. Jak to zrobić? Przede wszystkim oferuj świetne produkty i jak najlepiej wykonuj swoje usługi. Nie zaszkodzi jednak, jeśli po wystawieniu rachunku poprosić ich o polecenia. Możesz to po prostu powiedzieć lub zaproponować nagrodę. Przeprowadź akcję pt. „Przyprowadź swojego znajomego, a zyskasz dodatkowy rabat”.

Jeśli otrzymasz od kogoś referencje lub podziękowania w postaci dokumentu, maila albo słowne, to spisz je i pokaż na swojej stronie internetowej lub wywieś w swojej firmie. Chwal się nimi!

9. Zostań członkiem lokalnych organizacji

Dołącz tam po to, aby pomagać, ale też po to, by poznawać inne osoby. Zastanów się, kto zostaje członkiem takich organizacji? Przede wszystkim osoby, które lubią działać. Nawiąż z nimi jak najlepsze kontakty i wykorzystaj także poza organizacją.

Przejrzyj listę organizacji działających w Twojej okolicy. Zapoznaj się z tym, czym zajmują się na co dzień. Być może uda Ci się dotrzeć do osób, które już w nich działają. Dzięki takim danym wybierz stowarzyszenie, w którym będziesz czuć się najlepiej.

10. Analizuj wyniki i poprawiaj

To jeden z najważniejszych punktów tej układanki. Możesz wdrażać nawet i setki pomysłów, jakie znajdziesz w internecie lub podsuną Ci znajomi. Za każdym razem jednak sprawdzaj co działa, a co nie. Analizuj wyniki i ulepszaj swoje pomysły. Rozmawiaj z Klientami bezpośrednio lub staraj się wyczytać ich intencje z rozmów.

A jaki jest Twój najlepszy sposób na poprawienie swojej lokalnej pozycji? Masz coś, co działa i możesz podzielić się tym z innymi? Zapisz swoje myśli w komentarzach poniżej. Jeśli natomiast szukasz bardziej indywidualnej rozmowy lub porady, to odezwij się do mnie na Facebooku lub przez maila. Odpowiem na pewno!

Przeczytaj także:

 

Zdjęcie: Pixabay

Oceń artykuł:  

 

Mam dla Ciebie coś jeszcze :)

Już teraz pobierz darmowego e-booka "Jak przestać uganiać się za Klientami i sprawić, by przychodzili do Ciebie sami".

 
E-book jest darmowy.
Podaj tylko swój adres email:

   

Copyright © Paweł Kępa. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Strona używa plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki oraz akceptujesz Politykę Prywatności i politykę cookies.