Czy mała firma potrzebuje strony internetowej?

Czy mała firma potrzebuje strony internetowej?

Dodano

Prowadzisz małą firmę na wsi lub w miasteczku? Zastanawiasz się nad tym czy warto mieć własną witrynę internetową? Kilka lat temu miałem Klienta (przyjmijmy, że miał na imię Zenek), który prowadził jednoosobową działalność usługową. Na pierwszym spotkaniu Pan Zenek powiedział: „Tak naprawdę nie potrzebuję strony internetowej. Mam tylu Klientów z polecenia, że nie jest to konieczne. Ale mimo wszystko zróbmy to.”

Sprawdziłem – rzeczywiście miał sporo ciekawych realizacji na swoim koncie i ciągle pojawiały się nowe. Po wspólnych ustaleniach wykonaliśmy jednak stronę. I strona tak jak była stworzona, tak widniała przez dwa lata (bez aktualizacji), po czym została zamknięta. Dlaczego? Okazało się, że z Klientami jednak nie jest tak kolorowo i Pan Zenek nie miał pieniędzy (około 300 zł) na utrzymanie strony przez kolejny rok. Niestety nie wykorzystał poniższych wskazówek.

Z tej historii możemy wyciągnąć kilka lekcji

Lekcja 1: Każda firma potrzebuje strony internetowej. Co z tego, że Pan Zenek miał wielu Klientów z polecenia w latach poprzednich. Czasy i sposoby zdobywania Klientów zmieniają się bardzo dynamicznie. Dzięki stronie internetowej i jej bieżących aktualizacjach miał możliwość ich zdobywania na dwa sposoby (polecenia i internet). Niestety nie wykorzystał tego.

Lekcja 2: Każda firma potrzebuje promocji. Strona internetowa to tylko początek. Trzeba sprawić, aby dowiedzieli się o niej inni. Możemy do tego celu wykorzystać ulotki, reklamy na lokalnych portalach internetowych, w prasie czy też promocję na Facebooku i innych portalach społecznościowych.

W przypadku Facebooka mamy kolejne zastrzeżenie przed posiadaniem strony internetowej. Wielu przedsiębiorców powtarza: „Mam stronę na Facebooku. Po co mi jeszcze strona internetowa.” Oczywiście własny fanpage jest ważny, ale mamy sporą listę minusów tego rozwiązania:

  • Treści na Facebooku szybko znikają. Codziennie przewijamy swoją tablicę na portalu i bardzo rzadko znajdujemy dwa razy to samo. Treści na Facebooku szybko znikają i trudno znaleźć je ponownie w uporządkowanej formie (jak na stronie www).
  • Lajki nie sprzedają. Jeśli do polubienia swojego fanpage zapraszasz rodzinę i znajomych to nie przyniesie to rezultatu. Powinno się pomijać ten krok i zapraszać jedynie potencjalnych Klientów – tylko wtedy mamy pewność, że lubią nas osoby zainteresowane naszymi usługami lub produktami.
  • Nie mamy pewności, że za rok Facebook nie zakończy działalności (choć jest to mało prawdopodobnie) lub jego administrator nie usunie nas z portalu. Co wtedy zrobimy z tymi wszystkimi lajkami i zdjęciami, które wrzuciliśmy? Nie odzyskamy tego i z dnia na dzień możemy stracić najważniejsze źródło Klientów. Alternatywą w tej sytuacji jest własna strona internetowa. Facebooka powinniśmy w tym przypadku wykorzystać jedynie do ściągnięcia ludzi na naszą stronę.

Oczywiście to nie wszystkie pozycje. Jest jeszcze szereg innych negatywów. Jak zawsze są też pozytywy i to właśnie je trzeba wykorzystywać.

Lekcja 3: Szukamy w internecie. Kiedy potrzebujesz jakiejś informacji – szukasz w internecie – prawda? Więc pozwól innym, aby znaleźli i Ciebie. Wielokrotnie zdarzało mi się szukać w internecie jakiegoś produktu lub usługi. Nie znajdywałem ich w pobliżu, bo firmy nie posiadały swoich stron internetowych. Znajdywałem firmę na drugim końcu Polski. Po miesiącu okazywało się, że usługa której szukałem jest tuż obok mnie – mam ją pod nosem. Ale firma nie pozwoliła na to, abym ją znalazł.

Nie mam pieniędzy na stronę internetową

To słabe tłumaczenie. Co miesiąc wydajesz ponad tysiąc złotych na ZUS, biuro, opłaty za energię i szereg stałych opłat. Być może także związanych z innymi formami reklamy. Tymczasem stronę można zbudować samodzielnie (jest wiele samouczków do znalezienia – a jakże – w internecie). Możesz powierzyć jej zbudowanie znajomemu, być może komuś z rodziny, kto to potrafi. Ważne, aby taka osoba wiedziała jak zbudować stronę nie tylko od strony technicznej, ale także marketingowej. Czyli aby Twoja strona potrafiła sprzedawać.

Możesz też zlecić to zadanie odpowiedniej agencji reklamowej. Powiesz, że oni są drodzy. Jeśli dobrze poszukasz, to wcale tak nie jest. Własną stronę możesz mieć nawet za 200 zł – na pewno znajdziesz takie pieniądze w swoim budżecie. Oczywiście można też wydać kilka, kilkanaście a nawet kilkaset tysięcy złotych – ale tak rozbudowana strona nie jest Ci teraz potrzebna.

Nie potrafię obsługiwać strony internetowej

Zrobienie strony to jedno, a jej bieżąca aktualizacja, np. o nowe realizacje czy oferty, to druga sprawa. Aktualizacja jest niezwykle ważna. Czasy, kiedy wystarczyło wykonać stronę raz na pięć lat, a później wcale jej nie aktualizować już bezpowrotnie minęły.

Obsługa strony wcale nie musi być trudna. Nie jest potrzebny żaden specjalistyczny sprzęt ani umiejętności. Większość stron posiada proste kreatory, dzięki którym łatwo dodaje się nowe treści, zdjęcia a nawet filmy. Można to zrobić za pomocą komputera, ale też telefonu.

Czy sklepik osiedlowy potrzebuje strony www?

Oczywiście, że tak. Zawsze rozmawiam ze swoimi Klientami przed, w trakcie i po stworzeniu dla nich strony internetowej. Wśród nich jest też sklepikarz, prowadzący mały sklep spożywczy na wsi. Ma stronę internetową. Przedstawia na niej aktualne promocje, które kiedyś rozdawał na wsi w postaci ulotki - gazetki (jak w Biedronce czy Lidlu). Oferuje też dostawę zakupów do domu. Czy to się opłaca? Na to pytanie mój Klient bez chwili zawahania stwierdził, że tak. A od czasu, kiedy zaczął prowadzić takie działania, jego obroty wzrosły o kilkadziesiąt procent.

Jednym słowem każdy biznes, każda firma powinny posiadać własną stronę internetową. Powinien jednak zadbać o to, aby była ona zbudowana prawidłowo (powierzyć jej zbudowanie odpowiedniej osobie lub firmie), czyli żeby sprzedawała. Należy zadbać też o to, żeby na bieżąco ją aktualizować i modernizować, a także aby wiedzieli o niej inni. Czyli trzeba zadbać o jej reklamę.

Jeśli po przeczytaniu tego artykułu nadal masz pytania lub wątpliwości, daj znać w komentarzu lub napisz do mnie. Chętnie pomogę!

Prezent

Na koniec w prezencie przygotowałem dla Ciebie listę kontrolną. Jeśli poszukujesz wykonawcy strony internetowej, sprawdź czy potrafi zapewnić Ci w standardzie wszystkie wymienione punkty. Jeśli nie wszystkie, to ile z nich potrafi zaspokoić bez naruszania Twojego biznesu. Powiem tylko, że tworząc strony dla swoich Klientów spełniam wszystkie punkty z tej listy. Listę pobierzesz poniżej w formie pliku PDF. Wydrukuj go i wykorzystaj przy rozmowie z każdą z agencji lub osób, które mogłyby dla Ciebie taką stronę wykonać. Mnie również możesz przepytać :)

Tutaj pobierzesz plik

Lista kontrolna - strona www [PDF]

A jeśli chcesz, aby ktoś zainstalował Ci stronę, wykorzystując do tego WordPress, to skorzystaj z poniższego przycisku

Tutaj zamówisz stronę www

PAWEŁ, ZRÓB ZA MNIE STRONĘ

Zdjęcie: Pixabay

Oceń artykuł:  

 

Mam dla Ciebie coś jeszcze :)

Już teraz pobierz darmowego e-booka "Jak przestać uganiać się za Klientami i sprawić, by przychodzili do Ciebie sami".

 
E-book jest darmowy.
Podaj tylko swój adres email:

   

Copyright © Paweł Kępa. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Strona używa plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki oraz akceptujesz Politykę Prywatności i politykę cookies.