Jak zmierzyć efekty kampanii reklamowych?

Jak zmierzyć efekty kampanii reklamowych?

Dodano

Pamiętasz czasy szkoły? Sprawdziany, testy, egzaminy. Za każdy z nich nauczyciel wystawiał ocenę. Było więc wiadomo, jaki poziom reprezentują poszczególni uczniowie. Teraz, prowadząc własną firmę, realizujesz różne zadania i zapewne też chcesz mieć jasną informację o ich efekcie. Być może w Twoich zestawieniach pojawia się też pozycja związana z reklamą. Czy potrafisz jasno dokonać oceny jej skuteczności?

Znasz już taki cytat Johna Wanamakera: „Wiem, że połowa pieniędzy przeznaczonych na reklamę jest marnotrawiona. Nie wiem tylko, która to połowa.”? W jego czasach na pewno trudniej było mierzyć efekty działań marketingowych. Dzisiaj może być podobnie, ale tylko w niektórych przypadkach. Mamy bowiem dostępne też takie metody promocji, które można zmierzyć idealnie.

Co mierzyć i jak mierzyć?

Przede wszystkim musisz wiedzieć, co chcesz zmierzyć. Jaki był cel Twojej reklamy? Czy ma ona budować rozpoznawalność Twojej firmy, zdobyć pozycję na nowym obszarze, podnieść sprzedaż czy może promować nowe produkty? To między innymi od celu zależy sposób, w jaki możesz zmierzyć efekty swoich działań.

Aby zbadać efekty Twoich kampanii, musisz zmierzyć w tym okresie swoją sprzedaż, liczbę nowych Klientów, liczbę zapytań mailowych, liczbę telefonów, liczbę osób, które zjawiają się w sklepie, w firmie lub na stronie internetowej. Możesz to zrobić wykorzystując jeden z poniższych sposobów.

  • Bardzo dobrym pomysłem jest liczenie osób, które wchodzą do Twojego sklepu. Ale, żeby wszystko było jasne, zacznij liczyć, zanim jeszcze rozpoczniesz działania reklamowe. Pozwoli Ci to porównać liczbę odwiedzających przed, w trakcie i po kampanii. Rozpoznajesz na pewno już stałych Klientów. W takim razie pytaj wszystkich nowych, o to skąd dowiedzieli się o Twojej firmie.
  • Podobna metoda polega na porównaniu wysokości sprzedaży przed, w trakcie i po zakończeniu Twoich działań. Pamiętaj, że efekty reklamy nie muszą pojawić się od razu. Mogą być opóźnione o pewien czas. Miej to na uwadze, dokonując podsumowania.
  • Jeśli wybierzesz reklamy drukowane, np. ulotki czy plakaty, to umieść na nich hasło promocyjne, które należy podać podczas dokonywania zakupów. Twoja ulotka może być też po prostu kuponem, który Klient powinien okazać podczas zakupów. Jeśli kupony pojawią się w różnych miejscach, np. w formie ulotek, plakatów lub reklamy w prasie, a dodatkowo każdy będzie kolportowany w innej lokalizacji to oznacz je w sposób, który umożliwi Ci identyfikację najbardziej skutecznego miejsca.
  • Hasło reklamowe możesz użyć nie tylko w reklamach w prasie, ale też w radio czy telewizji. W komunikacie reklamowym wyjaśnij, że hasła należy użyć podczas zakupów. Każdy Klient otrzyma w zamian np. 10% rabatu a Ty już wiesz, że taka forma przynosi efekt.
  • Użyj specjalnego numeru telefonu, który zostanie umieszczony na Twoich reklamach. Ważne jest to, aby ten telefon nie był publikowany w żadnym innym miejscu. Dzięki informacji o tym, ile połączeń przychodzących na ten numer odbyło się w czasie trwania kampanii, wiesz, jaki przyniosła ona efekt. Wykorzystując dokładnie ten sam sposób, na swoich materiałach reklamowych możesz opublikować specjalnie do tego celu stworzony adres email lub nawet specjalny adres strony internetowej.
  • Dużo łatwiej jest mierzyć efekty Twoich działań marketingowych w internecie. Możesz je zmierzyć dokładnie. Wiesz dzięki temu, ile różnych osób zobaczyło Twoją reklamę oraz ilu z tych osób w nią kliknęło. Dzięki śledzeniu Klienta na Twojej stronie internetowej wiesz też, po jakich jej częściach się poruszał i w jakie przyciski klikał. Co najważniejsze, wiesz ilu z nich wysłało formularz kontaktowy, a ilu dokonało bezpośrednio zamówienia i na jaką kwotę ono opiewało. Możesz więc wygenerować dokładny raport z tymi danymi, wraz z informacją, ile złotówek zysku przyniosła każda złotówka wydana na reklamę.

Podsumowanie

Jak widzisz jest przynajmniej kilka bardzo prostych metod na sprawdzenie efektów Twoich działań. W celu jeszcze lepszej analizy, możesz połączyć kilka z nich. Sprawdź, jak zadziała to w Twoim przypadku. Efekty bowiem mogą się różnić, np. ze względu na branżę, rodzaj przekazywanej treści i jej formy, rodzaj użytej grafiki itp. itd. Czynników, które mają wpływ jest mnóstwo.

Dlatego najbardziej lubię reklamy na Facebooku. Działają one w każdym rodzaju biznesu i można zmierzyć ich efekty natychmiast i to z największą precyzją. Wiadomo, np. że koszt dotarcia do jednego Klienta wyniósł 10 groszy, a zostawienie danych kontaktowych wyniosło 1 złotówkę i 24 grosze. Wiadomo też dokładnie, która forma reklamy zadziałała najlepiej i która grupa docelowa odbiorców najchętniej się angażowała.

Ale być może Ty masz jakiś własny sposób na to, by zmierzyć efekty przeprowadzonych działań promocyjnych. Jeśli tak, to podziel się nimi proszę w komentarzach. Jeśli wolisz bardziej prywatne wiadomości, to czekam jak zwykle pod mailem.

Przeczytaj także:

 

Zdjęcie: Pixabay

Oceń artykuł:  

 

Mam dla Ciebie coś jeszcze :)

Już teraz pobierz darmowego e-booka "Jak przestać uganiać się za Klientami i sprawić, by przychodzili do Ciebie sami".

 
E-book jest darmowy.
Podaj tylko swój adres email:

   

Copyright © Paweł Kępa. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Strona używa plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki oraz akceptujesz Politykę Prywatności i politykę cookies.