„A może by tak rozszerzyć sprzedaż i zdobywać Klientów przez internet?” - tak właśnie myśli niejeden przedsiębiorca lub osoba, która dopiero planuje założenie firmy.

Sprzedaż internetowa ewoluowała. Na początku tak naprawdę ograniczało się do tego, że firma w różnych miejscach w internecie zostawiała informacje o swojej ofercie i dane kontaktowe. Klient odzywał się w tradycyjny sposób – dzwoniąc. I tak dochodziło do transakcji.

Później było już bardziej elektronicznie. Powstały formularze i maile. Firma prosiła Klienta, by składał zamówienie mailowo. W odpowiedzi otrzymywał potwierdzenie przyjęcia zamówienia i numer konta do wpłaty (chyba, że prosił o płatność za pobraniem).

Dalej powstały sklepy internetowe, które rozwijają się coraz bardziej.

A jak ktoś nie chce mieć sklepu internetowego, bo jest to za bardzo rozbudowany kombajn. Ale też nie chce wracać do dawnych czasów i sprzedawać online, prosząc Klienta o to, by złożył zamówienie przez telefon.

Czy jest jakieś rozwiązanie pośrednie?

Takie, żeby nie trzeba było inwestować w sklep internetowy, te wszystkie integracje, umowy z operatorami płatności i kurierami...

Okazuje się, że jest. Na świecie nawet już od jakiegoś czasu. Chodzi o tzw. platformy koszykowe. Jedną z bardziej cenionych na zachodzie jest ThriveCart. Problem jednak jest taki, że te zagraniczne systemy nie obsługują polskich płatności.

Na szczęście od jakiegoś czasu mamy rodzime rozwiązanie w tym zakresie. Aplikacja nazywa się 1koszyk.

1koszyk pozwala na sprzedaż przez internet bez posiadania własnego sklepu online. Powiem więcej: nie musisz mieć nawet strony www!

Ciekawe jest też to, że z aplikacją możesz sprzedawać nie tylko tzw. produkty fizyczne, ale też elektroniczne (np. e-booki, kursy online) oraz usługi.

Co tak naprawdę daje ta aplikacja, jak działa, w jakich sytuacjach warto ją zastosować i jak krok po kroku ją skonfigurować? Na wszystkie te oraz inne pytania postaram się odpowiedzieć w poniższym artykule.

Jak działa 1koszyk i ile to kosztuje?

W wielkim skrócie, 1koszyk działa tak, że w aplikacji tworzysz sobie link do Twojego produktu (lub usługi) i umieszczasz w dowolnym miejscu w internecie, np. możesz wstawić go:

  • na stronę www;
  • w postach (i reklamach) na Facebooku;
  • w filmach na YouTube;
  • w sklepie na Facebooku;
  • w treści maila;
  • w postaci kodu do zeskanowania na ulotce, gazetce reklamowej lub w dowolnym innym miejscu;
  • w treści oferty (np. na wykonanie usługi).

 

Zresztą, w dalszej części tekstu bardziej szczegółowo omówimy sobie te przypadki.

Chodzi o to, że niezależnie od tego w jakim miejscu wstawisz swój link, Klient będzie mógł dokonać zakupu, zapłacić, podać dane do wysyłki itd.

Zaletą 1koszyk jest to, że współpracuje z operatorem płatności (DotPay) oraz z firmami kurierskimi. Czyli nie musisz podpisywać z tymi firmami żadnych dodatkowych umów. Co więcej, nie ma z tego tytułu żadnych dodatkowych opłat.

No właśnie. Co do opłat to pewnie zastanawiasz się ile kosztuje korzystanie z tej aplikacji. A kosztuje okrągłe 0 zł! Nie ma żadnej opłaty za rozpoczęcie korzystania z aplikacji, ani żadnego abonamentu miesięcznego.

Płacisz tylko prowizję za płatności online (1,9%) od każdej transakcji oraz 25 groszy brutto za każdą wypłatę pieniędzy wpłaconych przez Klientów.

Te 25 groszy to pestka, zwłaszcza, że zyski możesz wypłacać zbiorczo co jakiś czas. Natomiast 1,9% to standardowa prowizja DotPaya, którą i tak trzeba ponieść. Dla porównania, u innych polskich operatorów ta prowizja wygląda następująco:

  • PayU: 2,2-2,5%
  • Przelewy24: 1,9%
  • Tpay 1,8%.

 

Już nie mówiąc o tym, że wszyscy operatorzy wymagają opłaty rejestracyjnej (np. w PayU jest to 199 zł).

Jako, że jesteś na blogu biznesowym, to pewnie zastanawiasz się zatem, na czym zarabia 1koszyk? Ich model biznesowy jest tajny, natomiast łatwo się domyśleć, że po prostu wynegocjowali z DotPay niższą prowizję (chociażby 1,8%) i zarabiają na różnicy.

Podsumowując: jeśli chodzi o względy finansowe, to korzystanie z 1koszyk.pl na pewno się opłaca :)

Przestań Uganiać Się Za Klientami i spraw, by przychodzili do Ciebie sami

Na blogu poruszam różne tematy, zagadnienia i pomysły na to, by Twoja firma mogła się rozwijać oraz pozyskiwać Klientów, jak choćby w tym artykule.

Jednak oś moich wszystkich działań (i mam nadzieję, że w przyszłości także Twoich), które prowadzą do tego rozwoju oparta jest na 5 punktach.

Te 5 punktów omawiam w krótkim darmowym samouczku pt.: "PUSZKA, czyli Przestań Uganiać Się Za Klientami i spraw, by przychodzili do Ciebie sami". Samouczek dostępny jest w formie e-booka PDF wzbogaconego 10 lekcjami video. Z tych 5 punktów wychodzą kolejne działania, które opisuję na blogu.

Aby otrzymać dostęp do samouczka, kliknij w link poniżej.

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

Jak krok po kroku zacząć korzystać z platformy sprzedażowej 1koszyk?

Ten artykuł ma być przede wszystkim przewodnikiem, w którym zobaczysz jak w praktyce korzystać z tej platformy. Dlatego omówimy sobie ją krok po kroku. Od założenia konta i rozpoczęcia sprzedaży, przez różne przykłady, aż po realizacje zamówień złożonych przez Klientów.

Zaczynamy!

Krok 1: Rejestracja w 1koszyk

A konkretniej, zaczynamy od założenia konta na platformie. Po wejściu na stronę od razu w oczy rzuca się duży, turkusowy przycisk z napisem „zacznij sprzedawać”.

1koszyk - rejestracja

Jego kliknięcie powoduje otwarcie formularza rejestracyjnego. I ten formularz jest niestety dość długi (łącznie 25 pól). Dlaczego tak jest, skoro większość aplikacji do zarejestrowania wymaga tylko adresu e-mail i hasła?

Dzieje się tak dlatego, że mamy tu pośrednictwo w przekazywaniu pieniędzy. W końcu Klienci będą dokonywać zakupu u Ciebie, a platforma będzie zbierała płatności od tychże Klientów. Prawo nakłada obowiązek na tego typu aplikacje, by zbierały informacje o osobach lub firmach, które z nich korzystają.

Chodzi np. o wykrywanie takich spraw, jak pranie brudnych pieniędzy. Kiedy platforma zbiera te dane od razu wiadomo kto takim nielegalnym procederem się zajmuje. Więc jeśli Ty działasz legalnie, nie masz się czego obawiać i po prostu wypełniasz cały formularz.

W pierwszej części formularza podajesz dane swojej firmy. Tak – trzeba mieć firmę. W końcu sprzedając coś Klientom, prowadzisz działalność gospodarczą. Po wpisaniu numeru NIP reszta danych wczyta się automatycznie (dane pobierane są z bazy REGON).

Także w tej sekcji zostaje do wpisania po prostu numer konta w formacie IBAN. Oznacza to tyle, że przed numerem konta dodajesz po prostu PL (jeśli jest to konto w polskim banku). Czyli całość będzie wyglądała tak: PLxxxxxxxx...xxx, gdzie iksy to 26 cyfr numeru Twojego konta.

W sekcji „Dane administratora” podajesz dane właściciela firmy. Chyba, że zatrudniasz osobę, która będzie odpowiedzialna za obsługę platformy po Twojej stronie.

Większe kłopoty może sprawić sekcja „Beneficjent rzeczywisty” (screen poniżej).

1koszyk - beneficjent rzeczywisty

W tej sekcji podajesz dane osoby (nie firmy), do której ostatecznie trafia cały zysk ze sklepu. Czyli tak naprawdę są to dane właściciela firmy. W przypadku, gdy właścicieli jest więcej (np. spółka cywilna), to w prawym dolnym narożniku (screen powyżej) widzisz turkusowy przycisk z znakiem plusa. Klikając w niego możesz dodać kolejną osobę.

Do czego potrzebne jest podanie numeru PESEL? Jest to związane z wymogami ustawy o przeciwdziałaniu prania pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

Ostatnia sekcja rejestracji nazywa się „Twój 1koszyk” (screen poniżej).

1koszyk - Twój 1koszyk

Zaczynasz od ustalenia swojej subdomeny, czyli tak naprawdę nazwy Twojego sklepu. Pod tym linkiem Klient będzie widział formularz koszyka, kiedy doda do niego Twoje produkty. Czyli np. jeśli prowadzisz firmę o nazwie „Kubki ceramiczne” możesz tu wpisać „kubkiceramiczne” (oczywiście bez cudzysłowów).

Ważny jest też wybór waluty. 1koszyk, poza złotówkami, daje Ci do dyspozycji:

  • euro,
  • forint węgierski,
  • funt,
  • korona duńska,
  • korona szwedzka,
  • korona czeska,
  • kuna chorwacka,
  • lej rumuński,
  • lew bułgarski.

 

Już po żałożeniu konta w aplikacji, w konfiguracji znajdziesz jeszcze wybór form płatności, które mają być dostępne dla Twoich Klientów, czyli:

  • pobranie,
  • płatności online.

 

Oraz sposoby wysyłki:

  • odbiór osobisty (wybierz go także, kiedy sprzedajesz produkty elektroniczne, np. e-booki),
  • Twój transport własny
  • kurier FedEx (kurier, który dojeżdża pod drzwi),
  • paczkomaty InPost.

W panelu jest też opcja dodania innych kurierów, jeśli masz z nimi swoje własne umowy (np. DPD, DHL, UPS, GLS, Poczta).

Na sam koniec, kliknij oczywiście duży przycisk „zarejestruj”, by formularz został wysłany.

Po rejestracji, na podany w formularzu adres e-mail otrzymasz wiadomość weryfikacyjną. Znajduje się w niej przycisk potwierdzający, który należy kliknąć, aby aktywować swój dostęp do panelu.

System poprosi Cię teraz o ustalenie hasła dostępu do Twojego konta na platformie.

1koszyk - logowanie

Po ustaleniu hasła, możesz się już zalogować.

Krok 2: Konfiguracja sklepu

Żeby sklep mógł funkcjonować, należy zadbać jeszcze o kilka spraw. Po zalogowaniu do platformy, kryją się one w menu „konfiguracja”.

Regulamin sklepu

Po pierwsze jeśli chcesz sprzedawać online to powinieneś udostępnić Klientom regulamin sklepu.

Platforma co prawda ma swój regulamin, który musi zaakceptować każdy Klient dokonujący zakupów. Jest to regulamin pośrednictwa, który występuje np. na platformach aukcyjnych. Platforma ma swój regulamin. Natomiast Ty, jako dostawca sprzedawanego produktu, możesz uzupełnić go dodatkowo o swój własny regulamin, w którym opisujesz, jak wygląda realizacja zamówienia z Twojego punktu widzenia.

Aby dodać regulamin, z menu wybierz pozycję Konfiguracja → Regulamin sklepu.

1koszyk - dodawanie regulaminu

Regulamin powinien być przygotowany w formie pliku PDF.

Zmiana kolorów

W menu „konfiguracja” możesz też zmienić kolorystykę swojego koszyka. Z menu (screen powyżej) wystarczy wybrać pozycję „opcje koszyka”.

Jako, że sam koszyk jest dość prosty, by nie rozpraszać podczas zakupów, wykorzystać możesz 3 kolory (screen poniżej).

1koszyk - kolory koszyka

Wystarczy kliknąć na pasek z obecnym kolorem i w okienku, które wyskoczy, wybrać nowy.

W tym samym miejscu (pod paskami ze zmianą kolorów), możesz też skopiować kod, który po wstawieniu na Twoją stronę, wyświetli tzw. widget koszyka. Efekt będzie podobny do tego, co widzimy w tradycyjnych sklepach internetowych. Czyli Klient, bezpośrednio na Twojej stronie będzie mógł kliknąć w przycisk koszyka, by sprawdzić co już się w nim znajduje, a następnie przejść do finalizacji zamówienia.

Wysyłki paczek

W przypadku, kiedy wysyłasz produkty fizyczne, należy jeszcze skonfigurować kurierów.

Jeśli Twoje paczki będą wysyłane przez paczkomaty, należy ustalić paczkomat nadawczy, z którego kurier będzie odbierał Twoje przesyłki. Z menu wybierz pozycję Konfiguracja → Punkty nadawcze, a następnie kliknij przycisk „dodaj nowy” (screen poniżej).

1koszyk - dodawanie paczkomatu

Po kliknięciu przycisku otworzy się kolejny formularz. W pierwszej części („Dane adresowe nadawcy”) należy wypełnić dane nadawcy paczek. Następnie należy zaznaczyć wszystkie formy dostawy, z jakich chcesz korzystać i jednocześnie umożliwić Klientom wybór tych form dostawy. W sekcji "Paczkomaty InPost" trzeba dodatkowo zaznaczyć paczkomat, z którego będziesz nadawać paczki.

Najpierw wpisujesz adres, na podstawie którego system znajdzie najbliższe paczkomaty. Następnie na mapie klikasz w wybrany punkt, co powoduje otwarcie okienka z informacjami o tym paczkomacie. Akceptujesz wybór przyciskiem „wybierz paczkomat”. Na koniec wszystko jeszcze zapisujesz.

1koszyk - dodawanie paczkomatu

W przypadku kiedy kurier będzie odbierał paczki bezpośrednio z Twojej siedziby, z menu wybierz pozycję Konfiguracja → Punkty odbioru osobistego. Domyślnie dodany jest tam adres podany podczas zakładania konta w 1koszyk. Ale możesz tam wskazać nowy adres odbioru paczek (np. magazyn).

Krok 3: Dodanie produktów

Skoro ma być sprzedaż, to potrzebny jest jeszcze towar, który będzie można kupić. Żeby dodać produkt, z menu aplikacji wybierz pozycję Produkty → Lista produktów. Następnie kliknij przycisk „dodaj nowy” (screen poniżej).

1koszyk - dodawanie produktów

Formularz do wypełnienia jest dość prosty i składa się z najważniejszych pól:

  • nazwa produktu
  • identyfikator – czyli różnego rodzaju unikalne oznaczenia i kody produktów
  • cena brutto – już z wliczonym podatkiem VAT
  • stawka podatku
  • zdjęcie produktu – należy wybrać tu zdjęcie produktu ze swojego komputera (to pole nie jest konieczne do wypełnienia – wtedy w koszyku nie pokaże się po prostu zdjęcie produktu)
  • url strony produktu – tu wklej link do strony z pełnym opisem produktu (to pole też nie jest wymagane do wypełnienia) wymiary z opakowaniem – tutaj podaj szerokość, wysokość, długość oraz wagę (jeśli jest to produkt fizyczny) lub zaznacz pole „produkt wirtualny niewymagający wysyłki” (jeśli jest to produkt elektroniczny (np. e-book); na bazie tych danych zostanie wyliczony automatycznie koszt wysyłki paczki
  • wysyłka - w tym miejscu podajesz wymiary oraz wagę; jest to potrzebne przy obliczaniu ceny wysyłki
  • dostawca – w tym miejscu zaznacz kto jest Twoim dostawcą danego produktu (standardowo jest to „domyślny dostawca); dostawców możesz dodawać w menu Produkty → Dostawcy
  • dostępność w magazynach – w tym miejscu ustalasz ile sztuk tego produktu masz w magazynie (lub w różnych swoich magazynach, jeśli masz ich kilka); magazyny możesz dodawać w menu Produkty → Magazyny; w przypadku produktów elektronicznych wpisz tutaj jakąś dużą liczbę (np. 1000000)

 

Po uzupełnieniu pól, zapisujesz wszystko, klikając w turkusowy przycisk.

Krok 4: Promocja i sprzedaż

Kiedy dodasz swoje wszystkie produkty, pojawią się one na liście, w menu Produkty → Lista produktów. Lista wygląda podobnie jak na screenie poniżej.

1koszyk - lista produktów

Przy każdej pozycji, w kolumnie „akcje”, widzisz 2 przyciski: pobierz QR oraz skopiuj URL.

Sprzedaż przez QR kody

Przycisk „pobierz QR”, powoduje że na Twój komputer ściągniesz wygenerowany kod QR. W moim przypadku wygląda on tak, jak poniżej.

1koszyk - przykładowy qr kod

Kiedy Twój Klient w swoim telefonie włączy aparat i wykona zdjęcie kodu, od razu zostanie przeniesiony do koszyka (w aplikacji 1koszyk), do którego będzie dodany produkt przypisany do danego kodu QR. Dokładniej zobaczysz to na poniższym video.

Jak widzisz jest to bardzo szybka opcja dla Klienta. Nie musi on wpisywać żadnego adresu internetowego. Po prostu skanuje kod i gotowe. Taki kod możesz umieścić np.:

  • na ulotce
  • na metce produktu w sklepie fizycznym lub na wystawie (gdzie nie można produktu kupić)
  • w broszurach, katalogach i gazetkach promocyjnych (jak te w marketach)
  • na banerach i plakatach

 

Sprzedaż przez umieszczenie przycisku

Na liście produktów, w kolumnie „akcje”, mieliśmy też przycisk „skopiuj URL”. W ten sposób kopiujesz link do swojego produktu. Kiedy ktoś kliknie w Twój link od razu wyświetli mu się koszyk z dodanym do niego produktem, do którego przypisany jest dany adres URL.

Co można zrobić z takim linkiem? Możesz umieścić go:

  • na swojej stronie internetowej
  • na stronie z opisem Twojego produktu lub usługi
  • do pliku PDF z ofertą
  • na Facebooku i innych social mediach
  • na zdjęciach 360 stopni
  • w treści maila lub newslettera
  • w sklepie na Facebooku
  • słowem: wszędzie, gdzie tylko można wkleić taki link :)

 

Sprzedaż przez NFC

Być może zadajesz sobie teraz pytanie co to jest NFC... NFC to taka technologia, która pozwala np. na płatności zbliżeniowe telefonem. Telefon ma odpowiednią funkcjonalność i po zbliżeniu do terminala możesz zapłacić.

Podobnie, Twój Klient może zbliżyć swój telefon do tzw. taga NFC i kupić Twój produkt. W tagu NFC zapisuje się ten sam adres URL, który skopiowaliśmy w punkcie powyżej. Tag NFC, podobnie jak kod QR możesz umieścić w różnych miejscach, np. na metce Twojego produktu. Kiedy Klient zbliży do niego telefon, od razu ten sam produkt doda się do jego koszyka.

Taką technologię oferują np. sklepy Decathlon. Wszystkie ich produkty posiadają w metce tag NFC (zamiast tradycyjnego kodu kreskowego). Dzięki temu, podchodząc z koszykiem do kasy (która zawiera odpowiedni czytnik), od razu widzisz co jest w Twoim koszyku i ile trzeba zapłacić.

Spójrz na przykład filmiku poniżej. Tutaj tag NFC zamieszczony jest w formie naklejki na obudowie komputera.

Krok 5: Realizacja zamówienia

Kiedy zamówienie trafi do systemu, zobaczysz je w menu Zamówienia → Lista zamówień. Tam widoczne są wszystkie szczegóły, czyli informacje kto dokonał zamówienia, jakich produktów, w jaki sposób je wysłać i na jaki adres oraz czy przesyłka została już opłacona czy nie.

Tak naprawdę nie ma tu magii. To podstawowa rzecz, którą ma każdy system sklepowy. Ważne jest jednak to, że kiedy Klient wybierze wysyłkę kurierem lub paczkomatem, to Ty od razu widzisz to w zakładce Zamówienia → Przesyłki FedEx albo Zamówienia → Przesyłki InPost (screen poniżej).

1koszyk - lista zamówień

Wystarczy, że klikniesz teraz w niebieski przycisk w kolumnie „akcje”, a tam na podstawie danych z opisu produktu, Twoich danych nadawcy oraz danych Klienta zostanie przygotowane wszystko, co dotyczy wysyłki. Od razu z poziomu systemu 1koszyk automatycznie wygenerujesz etykietę do wysyłki i wezwiesz kuriera.

Nic nie trzeba już tu zmieniać. Wystarczy, że na dole ekranu klikniesz przycisk "wybierz akcje", a następnie wybierzesz opcję "oznacz jako przygotowaną i zamów kuriera” (screen poniżej) i gotowe.

1koszyk - wyślij do kuriera

Krok 6: Rozliczenia

Został nam do omówienia jeszcze temat rozliczeń. W głównym menu aplikacji jest zresztą pozycja o nazwie „rozliczenia”, a w niej:

  • należności – czyli dokładne kwoty, które musisz zapłacić 1koszyk od danego zamówienia
  • faktury – tutaj pojawią się faktury wystawione dla Ciebie przez 1koszyk (prowizje)
  • przychody – tutaj pojawi się lista wszystkich płatności online dokonanych przez Klientów, za złożone zamówienia; w tym miejscu możesz dokonać też wypłaty na własne konto (podawane podczas rejestracji) za pomocą przycisku „wypłać z DotPay”, który znajduje się w prawym dolnym narożniku ekranu

 

1koszyk - wypłać z dotpay

Podsumowanie

Aplikacja daje tyle możliwości, że szczerze mówiąc nie ma się co zastanawiać. Zwłaszcza wtedy, gdy chcesz zacząć już sprzedawać online, ale nie chcesz inwestować w budowanie sklepu internetowego.

Zresztą, najlepiej sprawdź i przekonaj się na własnej skórze :)

Artykuł powstał we współpracy z 1koszyk.

Przeczytaj także:

 

Zdjęcie: Pixabay