Własny podcast – od czego zacząć, moje początki

Własny podcast – od czego zacząć, moje początki

Dodano

W tym artykule chciałbym Ci pokazać do czego w swoim marketingu i w zwiększaniu sprzedaży możesz wykorzystać podcast. A warto to zrobić, bo w większości branż możesz dzięki temu zdobyć niesłychaną przewagę nad konkurencją.

Podcast nagrywam od pół roku, jestem więc na samym początku, ale właśnie tymi początkami chciałbym się z Tobą podzielić. Dlaczego? Bo błędy popełnione na początku jakiegoś nowego projektu w większości przypadków są powodem do rezygnacji z dalszych działań. Jeśli dzięki temu artykułowi ich unikniesz to będzie dużo bardziej prawdopodobne, że przetrwasz najgorszy moment.

Jest taka rzecz, którą na blogu powtarzam wielokrotnie i jeszcze raz o niej powiem. To, że masz stronę www, sklep internetowy... to, że w ogóle masz firmę i coś sprzedajesz nie oznacza automatycznie, że będziesz mieć Klientów. Niestety sami nie przyjdą.

Potrzebne jest źródło, a najlepiej kilka źródeł tychże Klientów. Takim źródłem może być tradycyjna reklama w gazecie lub telewizji. Ale może być też coś bardziej na czasie, jak reklama w internecie, czy social media.

Tylko, że na reklamy mało kto zwraca uwagę. Zresztą, pisałem o tym szerzej w artykule pt. „Jak stworzyć reklamę, która nie wygląda jak reklama”.

No i właśnie podcast jest taką reklamą, która nie wygląda jak reklama. Podcast może być jednym ze źródeł Twoich Klientów. Możesz bowiem zmienić Słuchaczy w Klientów.

Co to jest podcast?

Żeby uniknąć nieporozumień, wyjaśnię jeszcze co to w ogóle jest ten podcast. Podcast to po prostu audycja do słuchania. Coś w rodzaju audycji radiowej.

Jedyna różnica jest taka, że nie jest emitowany w radiu. Ty samodzielnie go emitujesz wtedy, kiedy chcesz. A słuchacze też nie są zobligowani do wysłuchania o danej godzinie (jak w radiu), ale sami mogą wybrać najlepszą dla siebie porę. Twój podcast może być dostępny 24 godziny na dobę.

Przy okazji, udowadniamy coś jeszcze. Reklama, która nie wygląda jak reklama. Słuchając radia, mimochodem wyłączamy się na czas, kiedy emitowane są reklamy. Słuchamy za to uważniej wtedy, gdy trwa audycja.

A więc jeśli Twój podcast będzie jak taka ciekawa audycja, a nie jak reklama, będzie chętnie słuchany.

Podcast w Twojej branży – czy to możliwe?

Ten artykuł nie mógłby się obyć bez powyższego pytania. Czy podcast w Twojej branży ma szansę zaistnieć? Czy ktoś będzie go słuchać?

Żeby się dowiedzieć, zadam Ci serię pytań :) Czy w Twojej branży istnieją książki skierowane do Twoich Klientów? Czy te książki można też kupić w formie audiobooków? A jeśli nie można ich kupić w postaci audiobooków, to czy taki audiobook bez problemu może powstać?

Myślę, że w większości branż, padnie tu trzykrotnie odpowiedź „tak”. Zobacz: powiedzmy, że zakładasz ogrody albo sprzedajesz rośliny lub akcesoria (np. doniczki) do tych ogrodów. Twoimi Klientami są właściciele domów.

Przecież tacy ogrodnicy – amatorzy, który swoimi siłami chcą zagospodarować swój ogród, czerpią informacje o tym wszystkim, np. z książek. Więc książki o ogrodach istnieją i jest ich mnóstwo. Są też w formie audiobooków. A jeśli audiobooków nie ma, to większość książek (o ile nie są to albumy z ogrodami) da się w takiej formie przedstawić. A taki audiobook to przecież także swego rodzaju wersja podcastu. Da się? Myślę, że tak :)

Dlaczego postawić akurat na podcast?

Mamy tak naprawdę trzy sposoby na to, by przyswajać informacje. Twoi Klienci mogą je przyswajać przez tekst (np. czytając książki, blogi), wizualnie (oglądając video, programy TV lub uczestnicząc w szkoleniach na żywo) albo słuchając (radio, audiobook, podcast).

Niestety dwa pierwsze sposoby (czyli tekst i video) wymagają większego zaangażowania odbiorcy, jak chociażby skupienie wzroku, a nawet wykorzystując ręce (trzymanie książki, tabletu, telefonu).

Słuchanie już tego nie wymaga. W czasie słuchania możesz robić cokolwiek. Możesz biegać, sprzątać, prowadzić samochód itd. Słuchacz może więc wykonywać dwie czynności jednocześnie. Podcast niewątpliwie zyskuje więc przewagę.

Poza tym cały świat coraz bardziej sprzyja podcastom. Możesz go słuchać w telefonie, w samochodzie, czy też w inteligentnym domu (wykorzystując np. Google Home, Alexa).

Jadąc samochodem, biegając, czy też podróżując komunikacją publiczną często słuchamy radia lub muzyki w inny sposób. Zazwyczaj dla relaksu, np. bo nie ma w radiu audycji z zainteresowaniami dla każdego. I tu też wkraczają podcasty. Słuchacz może więc odtwarzać Twój podcast, zdobywając przy tym wiedzę.

Musimy też powiedzieć o tym, że każdy Twój Klient jest inny. Jeden woli czytać, drugi oglądać a trzeci słuchać. Stosując różne formy przekazu masz szansę dotrzeć do każdego z nich.

Jak wykorzystać podcast – 2 drogi

Są dwie drogi na to, by wykorzystać podcast. Żeby go wykorzystać w promocji swojej firmy nie musisz od razu zakładać własnego. Własna audycja to opcja numer 1. Opcja numer 2 to występowanie jako gość w audycjach innych osób. I nie chodzi wcale o to, by występować w podcastach innych firm z Twojej branży.

Spójrz chociażby na przykład mojego podcastu. Nie było jeszcze gościa z mojej branży. Była właścicielka sklepu zielarskiego, była dietetyczka, właściciele sklepu internetowego... Zapraszam więc osoby, od których można się czegoś nauczyć na Ich przykładach.

I u Ciebie może być bardzo podobnie. Wróćmy do przykładu ogrodniczego. Taki ogrodnik, niczym Maja w ogrodzie, może rozmawiać ze swoimi gośćmi o ich ogrodach. Omawiać różne sprawy na konkretnych przykładach swoich gości.

Ale też w drugą stronę. Powiedzmy, że 50% właścicieli firm mieszka w domach z ogródkiem. Ja i ogrodnik mamy więc wspólnych Klientów. Kiedy zaproszę ogrodnika, który prowadzi sklep online, Ty możesz dowiedzieć się sporo o jego metodach promocji sklepu, ale też być możesz staniesz się jego Klientem :)

Podsumowując więc ten punkt, masz dwie drogi: występowanie jako gość w podcastach innych lub stworzenie własnej audycji.

Jaki format na podcast wybrać?

Jeśli chodzi o dostępne formaty to przede wszystkim spójrz na radio. Tam królują wywiady lub też mówiąc bardziej ogólnie rozmowy (np. dwóch prowadzących). To pierwsza opcja.

I jest to opcja najbardziej urozmaicająca taki podcast. Nie ma tu bowiem monotonii i monologów jednej osoby. Każdy odcinek jest inny, bo również każdy gość jest inny. Za każdym razem jest więc sporo elementów, które zaskoczą słuchaczy.

Drugi format to właśnie monologi, o których już wspomniałem, czyli show jednej osoby. Musisz mieć niezwykłą charyzmę, aby potrafić utrzymać słuchacza w takim formacie. Może to być niezwykle trudne, zwłaszcza kiedy dopiero zaczynasz przygodę z nagrywaniem i publicznym wypowiadaniem się.

Jednak wykorzystując głos jednej osoby (czyli swój) możesz robić coś w rodzaju audiobooków. Czyli np. jeśli prowadzisz już bloga, możesz je czytać, nagrywając w ten sposób wersję audio. Można to nazwać audioartykuł :)

Oczywiście są różnego rodzaju aplikacje i wtyczki, które potrafią przeczytać dowolny tekst. Jednak zazwyczaj czyta to głos komputerowy, niezbyt naturalny. Kiedy przeczytasz swoje teksty samodzielnie, możesz nawiązać dodatkową więź ze swoimi słuchaczami / czytelnikami.

Jaką długość powinien mieć podcast?

To jest pytanie, na które nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Miałem do czynienia (słuchałem) zarówno podcastów, które trwają kilkanaście minut, jak i kilka godzin! I każdy z nich był dobry.

Na pewno, występując samodzielnie, bez gości będą to krótsze nagrania. Występując z gościem, rozmowa będzie dłuższa.

Ale to jest też tak, że nagrywając, czy też publikując artykuły, sprowadzasz do siebie takie osoby, które będą akceptować dany format. Bo nie jest wcale tak, że wolimy krótkie i szybkie rzeczy. To jest największy mit, jaki słyszałem. Lubimy czytać długie artykuły, słuchać długich podcastów i oglądać długie filmy na YouTube (oczywiście nie wszyscy).

Spójrz tylko na przykład tego bloga. Publikuję tu dość długie artykuły (w porównaniu do innych blogów). Ale dzięki temu Społeczność czytelników kształtuje się sama. Najbardziej wytrwali, którzy czytają do końca do moja grupa docelowa. Bo w prowadzeniu firmy właśnie ta wytrwałość jest jedną z najważniejszych rzeczy.

A wracając do długości, podam Ci przykład. Jest taki amerykański podcaster Joe Rogan. Publikuje on dość długo odcinki swojego show. Mają one od półtorej do nawet pięciu godzin długości!

Ale teraz to dopiero się zdziwisz. Te najdłuższe, kilkugodzinne mają największą oglądalność (nawet kilkanaście milionów razy). Te krótkie nie są aż tak popularne (około milion wysłuchań). Jest jeszcze coś: Joe publikuje praktycznie jeden odcinek dziennie. Codziennie nowa, kilkugodzinna rozmowa :) Facet wymiata, ale za to osiąga konkretne efekty.

Podobnym tokiem myślenia, podąża polski YouTuber, który swoje rozmowy publikuje również w formie podcastów, Karol Paciorek. To są zazwyczaj dwugodzinne rozmowy. Karol jednak sam przyznaje, że byłyby one dłuższe, gdyby nie limit na kartach pamięci w jego kamerach.

Podsumowując ten punkt, odcinki powinny być tak długie, jak wymaga tego poruszany temat. A więc tak, by wyczerpywały tenże temat.

Sprzęt do nagrywania podcastu

Ale żeby ktoś chciał Ciebie i ew. gościa Twojego podcastu słuchać przez kilka dni to nagranie powinno mieć odpowiednią jakość. Jeśli w nagraniu będzie brzęczeć i szumieć, odbiór może być słaby.

Kluczowa sprawa na początek to więc sprzęt. Oczywiście nie warto inwestować w sprzęt do nagrywania grubych tysięcy z góry. Sprawdź najpierw, czy nie znudzi Ci się to po kilku odcinkach.

Osobiście, na początek wybrałem dość tani mikrofon Novox NC-1. Zestaw w postaci mikrofonu, statywu i filtra (jak na zdjęciu poniżej) to koszt około 300 zł. Jeśli słuchasz moich nagrań (na YouTube czy też podcastów) to samodzielnie możesz ocenić czy jego jakość jest dla Ciebie wystarczająca. Ten mikrofon podłączany jest do komputera za pomocą kabla USB.

Podcast - mikrofon Novox NC-1

Na początek nie jest więc potrzebny żaden mikser, żaden wzmacniacz itd. To nie radio :)

Ale idąc dalej, czując satysfakcję z osiąganych efektów, możesz oczywiście inwestować w lepsze rozwiązania. Do takiego sprzętu dla profesjonalistów na pewno można zaliczyć mikrofon Shure SM7B. Używają go chociażby wspomniani Joe Rogan i Karol Paciorek. Używają go też w stacjach radiowych. Koszt to około 1600 zł.

Podcast - mikrofon Shure SM7B

Oczywiście nie tylko te dwa mikrofony mamy na świecie :) Dobry będzie także każdy inny mikrofon, który zagwarantuje dobrą jakość nagrania.

A co z wyciszeniem? Możesz stworzyć sobie domowe studio z różnego rodzaju piankami i materiałami wyciszającymi. Na pewno jednak dobry mikrofon wyeliminuje taki wydatek. Osobiście nie używam żadnych takich wyciszeń. Nie wykluczam jednak ich wprowadzenia w przyszłości.

Owszem meble, zasłony czy dywany w pomieszczeniu, w którym nagrywasz, będą dodatkowo wytłumiały niepożądane efekty takie jak echo.

Jakim programem nagrywać podcast?

W przypadku kiedy zechcesz nagrywać wywiady, polecam Ci aplikację Zencastr. Możesz z niej korzystać w darmowym pakiecie. Ten pakiet umożliwia Ci nagranie do 8 godzin rozmowy w miesiącu. Możesz też zaprosić dwóch gości do jednego odcinka.

Aplikacja jest bardzo prosta w obsłudze. Zresztą spójrz na poniższe video. Wszystko tu pokazałem.

Jeśli będziesz nagrywać jako jedna osoba, bez gości, możesz skorzystać chociażby z aplikacji Audacity, która również jest darmowa. O ile Zencastr to aplikacja internetowa, tak Audacity instalujesz na swoim komputerze.

Tak naprawdę obsługa obydwu programów sprowadza się do jednego: wciśnięcia przycisku nagrywania :) a po skończonej pracy zapisania pliku.

Audacity możesz też użyć jako aplikacji do montażu swoich podcastów. Nagrany w Zencastr wywiad możesz wczytać także w Audacity i dokonać odpowiedniej edycji. Audacity umożliwia też wycinanie wszystkich szumów, które słychać w tle.

YouTube jest wręcz usłany różnego rodzaju filmikami (również po polsku), w których pokazane są te opcje. Oczywiście montaż możesz też zlecić fachowcom.

Przygotowanie do nagrania

Zdecydowanie odradzam nagrywanie metodą „na żywioł”. Przynajmniej na początku wymagać to będzie odpowiedniego treningu. Ale z czasem na pewno dojdziesz do takiej wprawy, która pozwoli nawet na najdłuższe transmisje na żywo.

Tylko, że nawet do tych audycji na żywo (a może zwłaszcza do nich) trzeba się odpowiednio przygotować, aby uniknąć wtopy.

Kiedy przygotowuję się do nagrania wywiadu, tworzę sobie notatki. Nie lubię listy gotowych pytań, które tylko odczytuje, a gość na nie odpowiada. Słuchacz od razu do wyczuje. Zamiast tego tworzę sobie listę zagadnień, na które chcę porozmawiać.

A podczas samej rozmowy zgłębiamy te zagadnienia w zależności od tego, co powie mój gość. Taka rozmowa jest naturalna i dużo chętniej będzie słuchana.

Podobnie przygotować warto się do nagrania w pojedynkę. Warto sobie wtedy stworzyć listę punktów z zagadnieniami, które mają być poruszone w nagraniu. Poruszając się po niej będzie łatwiej szybciej i przyjemniej nagrać całość. Unikniesz w ten sposób zbędnych powtórzeń kolejnych ujęć.

Gdzie opublikować podcast?

Jak już nagrasz swój podcast to trzeba go jeszcze gdzieś umieścić. Jeśli nie masz limitów pobieranych megabajtów na serwerze, na którym umieszczoną masz swoją stronę to teoretycznie taki podcast (czyli plik mp3) możesz wrzucić na swój serwer.

W rzeczywistości może się to jednak okazać słabym rozwiązaniem. Dlaczego? Ponieważ serwer na strony internetowe przeznaczony jest właśnie na strony i wtedy działa najlepiej. Serwer na pliki mp3 jest specjalnie na ten cel skonfigurowany i dzięki temu działa najlepiej właśnie przy obsłudze plików mp3.

Taka najbardziej popularna platforma hostingowa do umieszczania podcastów w postaci plików mp3 to Libsyn. Miesięczny koszt utrzymania takiego hostingu wynosi od 5 do 75$. Cena zależy od tego jak dużo plików (a właściwie od rozmiaru tych plików) publikujesz każdego miesiąca.

Alternatywą dla Libsyn jest SoundCloud, z którego osobiście korzystam. SoundCloud to serwis kojarzony z DJ-ami, bo tam umieszczają swoją muzykę. Ale podcast to też plik mp3. Dodatkowo dają tam 3 godziny za darmo. Czyli możesz umieścić za darmo tyle odcinków podcastu, które nie przekroczą łącznie 3 godzin.

Po przekroczeniu tego limitu masz do dyspozycji pakiety płatne. Koszt wynosi od 5,25 do 8,25 euro miesięcznie. W tym drugim nie masz żadnych limitów. SoundCloud umożliwia też wygenerowanie kodu z podcastem, który możesz umieścić na swojej stronie. Działa to podobnie jak na YouTube, gdzie film też możesz osadzić na swojej stronie w postaci kodu.

I tym oto sposobem, płynnie przeszliśmy do kolejnego miejsca, gdzie możesz umieszczać odcinki swojego podcastu, czyli YouTube. Oczywiście YouTube to serwis do publikowania filmów, a nie plików mp3.

Ze swoich podcastów (w postaci plików mp3) robię video poprzez umieszczenie jednego stałego obrazka, który widoczny jest jako „film” przez całą długość nagrania. W takiej formie nagranie publikowane jest na YouTube. Umieszczanie filmów na YouTube jest całkowicie darmowe.

Jak opublikować podcast krok po kroku?

W poniższym video pokazuję, jak krok po kroku opublikować odcinek podcastu na platformie SoundCloud.

Aplikacje do słuchania podcastu

Sporo ułatwisz swoim Słuchaczom, dodając swój podcast do różnego rodzaju aplikacji do ich słuchania, takich jak np. iTunes czy Spotify. A więc pliki ze swoimi nagraniami trzymasz w jednym miejscu (np. Libsyn, Soundcloud) ale możesz udostępniać je w wielu aplikacjach do słuchania.

Jeszcze jakiś czas temu akceptacja podcastu przez Apple trwała tygodniami. Miałem tak przy pierwszym zgłoszeniu. Teraz ten okres się znacznie skrócił. Przy drugiej próbie, sprawa została załatwiona w ciągu tygodnia.

  

Oczywiście takich aplikacji jest dużo więcej. Powyższe trzy są jednak najbardziej powszechne.

Podsumowanie

Sporo tego się nazbierało. Temat oczywiście nie jest wyczerpany. A to, co opisałem powyżej to wiedza podstawowa, która przyda się na początek.

Myślę, że to będzie jeden z takich artykułów, który rozwinie się w przyszłości. W kilku punktach (jak np. rejestracja w iTunes) dogrywać będę kolejne video (podobnie jak w przypadku nagrywania wywiadu).

Jeśli zechcesz nagrywać własny podcast koniecznie daj znać o swoim pierwszym odcinku :) A jeśli masz jakiekolwiek pytania, zadawaj śmiało w komentarzach!

Przeczytaj także:

 

Zdjęcie: Pixabay

Oceń artykuł:  

 

Mam dla Ciebie coś jeszcze :)

Już teraz pobierz darmowego e-booka "Jak przestać uganiać się za Klientami i sprawić, by przychodzili do Ciebie sami".

 
E-book jest darmowy.
Podaj tylko swój adres email:

   

Copyright © Paweł Kępa. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Strona używa plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki oraz akceptujesz Politykę Prywatności i politykę cookies.