Jako przedsiębiorca, na pewno nie raz ktoś Ci mówił o zaletach SEO. Jak bardzo korzystanie z tego, że jesteś wysoko w wynikach wyszukiwania Google ma wpływ na wyniki Twojej firmy.

Ale z drugiej strony na pewno znasz też opinie przeciwników Google. Zarówno tych, którzy wolą korzystać z innych form reklamy, jak i tych, którzy po prostu twierdzą, że szkoda czasu na SEO i że nie ma ono w ogóle wpływu na pozycję w Google.

Dla tych, którzy nie do końca są w temacie pozostaje mi wyjaśnić jeszcze jedną rzecz.

Co to jest SEO?

Pozycjonowanie, SEO, optymalizacja – jakkolwiek to nazwiemy, wszystko to ma na celu podniesienie pozycji danej strony w wyszukiwarce (np. Google). A jest to po prostu zbiór zasad, którymi trzeba się kierować, aby taki rezultat osiągnąć.

Na przykład w artykule pt. „Jak napisać tekst na stronę internetową - artykuł na bloga pod SEO?”, wymieniłem tylko kilka wytycznych, które warto uwzględnić podczas pisania pojedynczego tekstu, jaki ma znaleźć się wysoko w Google.

Jednocześnie, wytyczne te sprawiają, że osobie (czyli Twojemu potencjalnemu Klientowi), który znajdzie Twoją stronę w Google, będzie się ten tekst dobrze czytało. Co za tym idzie, będzie on bardziej skłonny coś od Ciebie kupić.

Wytyczne SEO możesz traktować jak ściągę. Podążając zgodnie z nimi, automatycznie przebijasz całą resztę internetu, która tego nie robi. A powiedzmy sobie szczerze: większość z SEO nie korzysta.

40 zalet SEO

Nie będę dziś walczył z negatywnymi opiniami. Zadaniem tego artykułu jest pokazanie Tobie zalet SEO. Zebrałem wszystkie, jakie znam i spisałem w postaci poniższej listy. Jeśli przynajmniej kilka z nich do Ciebie przemawia, a jednocześnie jeszcze z SEO nie korzystasz lub robisz to „po macoszemu” to warto mocno się na tym skupić.

Zaczynamy?

1. Ludzie szukają Twojej oferty

Niezależnie od tego czy sprzedajesz usługi czy produkty, lokalnie czy na cały kraj, ludzie szukają tego w Google. A ta największa wyszukiwarka notuje 40 tysięcy wyszukiwań na sekundę (na całym świecie)! To aż 3,5 miliarda pytań dziennie. Wynika z tego, że średnio w samej Polsce takich pytań wpisywanych w Google są 23 miliony dziennie :)

Warto, żeby wśród odpowiedzi pojawiła się też Twoja oferta. Myślisz, że to nie dla Ciebie? Uwierz mi, ludzie szukają tam wszystkiego. Niektóre z tych rzeczy faktycznie nie mieszczą się w głowie.

To była pierwsza zaleta SEO. Czas na kolejną.

2. Szukają osoby bardzo chętne do zakupu

Można powiedzieć, że mamy 2 typy reklam. Ta niechciana, która pokazuje się nam, kiedy w ogóle nie mamy zamiaru skorzystania z danej oferty. I są to np. reklamy w TV, podczas których zazwyczaj albo przełączamy kanał albo wychodzimy. No i drugi typ reklamy to ta, której sami szukamy.

A szukamy gdzie? W Google. Szukamy w momencie, kiedy danej rzeczy potrzebujemy. Pękła rura - szukam „hudraulik Poznań”. Potrzebuję nowych butów do biegania – szukam „buty do biegania”. Szukam w momencie, kiedy potrzebuję i chcę (a często nawet muszę) kupić.

3. SEO wpływa na sprzedaż

Skoro ktoś znajduje Cię w Google i potrzebuje Twojej usługi i produktu to wyraźnie wpływa to na wzrost sprzedaży. Oczywiście, zdarzają się przypadki, że ktoś szuka i znajduje też Twoją konkurencję. Natomiast dopóki taka osoba nie kupi, jest Twoim potencjalnym Klientem.

SEO zwiększa więc nie tylko sprzedaż, ale i rozpoznawalność. Zwiększa się pula potencjalnych Klientów, którą możesz jeszcze zmienić w Klientów płacących, wykorzystując inne metody, jak np. remarketing.

4. Obniżasz koszt pozyskania Klienta

Za to, że ktoś zobaczy Twoją reklamę na Facebooku, w gazecie czy TV musisz zapłacić prawda. Trzeba zapłacić za emisję tej reklamy. A w Google możesz być na pierwszym miejscu za darmo. Możesz, ale nie musisz płacić za emisję. Koszt pozyskania Klienta może więc wynosić 0 zł.

Oczywiście nie ma tak, że za darmo jest wszystko. Działania SEO musi ktoś wykonać. Albo zrobisz to samodzielnie, albo zlecisz wyspecjalizowanej firmie. Ale dokładnie tak samo jest w przypadku innych form reklamy. Albo zlecisz tworzenie reklam na FB, albo zrobisz to samodzielnie. Możesz zlecić stworzenie reklamy do gazety albo zrobisz to samodzielnie.

5. Nie płacisz za reklamę

Kolejna, bardzo ważna zaleta SEO. Wspomniałem już o tym wyżej, ale warto uwzględnić to jako osobny punkt. W przypadku SEO nie płacisz za emisję swojej reklamy. Nie płacisz za to, że jesteś na szczycie listy wyników wyszukiwania. W innych mediach musisz płacić za to że pokażą Twoją firmę.

6. Reklama 24h

Tej zalety SEO mało kto przebije (o ile ktokolwiek). Będąc wysoko w Google, Twoja firma ma szansę być znaleziona o dowolnej porze dnia i nocy. A w TV? Emisja reklamy tylko o wykupionej porze. Na Facebooku? Klient scrolluje i być może pokaże mu się Twoja reklama, a być może nie.

Można więc powiedzieć, że zdobywasz Klientów nawet wtedy, gdy nie pracujesz, jesteś na wakacjach, albo śpisz.

7. Budowa zaufania

Ludzie ufają Google i wynikom, które im pokazuje. Tak samo to zaufanie może przenieść się na Twoją firmę. Ogrzewasz się w blasku Google :) Jednak, żeby tak było to najpierw Google musi zaufać Tobie. A do tego konieczne jest spełnienie wytycznych SEO.

8. SEO to strategia na długie lata

Owszem, żeby wybić się w Google potrzebujesz kilku, a czasami nawet kilkunastu (i więcej miesięcy). Ale za to wynik też będzie długotrwały. Jeśli nic nie schrzanisz (np. nie skusisz się na tzw. metody black hat) to wynik utrzyma się na długo.

Ale jest tak jeszcze z innego powodu. Skoro wejście na szczyt zajmuje długo to i każdemu, kto będzie chciał go powtórzyć (Twoja konkurencja) też zajmie dużo czasu. Przez co Twój ewentualny spadek będzie długotrwały.

9. Google pomaga w decyzjach przed zakupem

Mówiłem już o tym, że Klienci szukają produktu, który masz w ofercie i często wpisując w Google dane hasło, wyświetlasz się Ty i konkurencja. Klienci więc porównują. Ale zanim w ogóle zaczną porównywać, szukają często rozwiązań swoich problemów.

Na przykład, jeśli prowadzisz sklep zielarski to jakiś Twój produkt może być dobry na nerki. Ale zioła to tylko jeden sposób na pozbycie się tego bólu. Możesz więc pozycjonować się nie tylko na hasło „zioła na ból nerek” ale też „sposoby na ból nerek”. Czyli krok przed tym, jak Klient podejmie decyzję o tym, w jaki sposób zechce się tego bólu pozbyć.

10. Rośnie rozpoznawalność marki

Kolejna zaleta SEO jest taka, że Twoja firma będzie coraz bardziej rozpoznawalna. Główny cel to oczywiście pozyskiwanie w ten sposób Klientów. Jednak te osoby, które nie od razu się zdecydują będą już rozpoznawać Twoją markę kiedy ukaże się ona w Google (i nie tylko) po raz kolejny.

W pewnym momencie taka osoba stwierdzi, że jesteś wszędzie, gdzie on szuka. Wraz z liczbą razy, kiedy na Ciebie trafia, rośnie jego zaufanie względem Twojej firmy.

11. Wzrost liczby Klientów z innych źródeł

To, że Twoja firma będzie wyżej wyskakiwała w Google, może też wpłynąć na wzrost sprzedaży z innych kanałów. Można więc powiedzieć, że to dwie pieczenie na jednym ogniu.

Jak to działa? Skoro wyskakujesz wyżej w Google to więcej osób wchodzi na Twoją stronę. A skoro tak, to także więcej osób klika lajki i udostępnia Twoją stronę znajomym. W ten sposób zwiększa się więc zasięg w social mediach. Dzięki temu z tego kanału również możesz pozyskać nowych Klientów.

Ale też dzięki temu, że masz więcej wejść z Google to więcej osób wstawia link do Ciebie np. na swojej stronie, odwołując się do tego co piszesz. To wzrost ruchu z kolejnego źródła – obcych witryn. A takich źródeł jest więcej.

Wszystko to działa też w odwrotną stronę. Google przy ustalaniu pozycji, w pewnym stopniu bierze też pod uwagę liczbę udostępnień danej strony, liczbę lajków i inne wskaźniki z Twoich social mediów. Social media i SEO są więc jak dwie nakręcające się wzajemnie maszynki.

12. Lepsze efekty niż Google Ads

Prawdopodobnie wiesz, że w Google można wykupić reklamę i kiedy ktoś wpisze „Twoje” słowo kluczowe to Twoja reklama może pojawić się na samej górze. Jak się okazuje, większość osób przewija te płatne reklamy (nawet 90% osób) i klika w naturalnie wypozycjonowane linki (też tak robię).

Po prostu reklamowane strony są bardzo często słabej jakości. A strony, które znalazły się wysoko w naturalnym rankingu zazwyczaj są tym, czego szukamy. Są po prostu dobrej jakości.

Warto jeszcze przypomnieć, że za reklamy trzeba płacić. I to nawet kilkadziesiąt złotych za jedno kliknięcie!

13. Możesz zmierzyć wyniki

Działania SEO dają się zmierzyć. W gazecie? Nie wiesz ile osób zobaczyło Twoją reklamę, a ile na jej podstawie weszło na Twoją stronę lub zadzwoniło. W SEO możesz mierzyć liczbę wchodzących osób co do jednego. Możesz też mierzyć z jakiego źródła przychodzi najwięcej osób i jaki procent z nich dokonuje zakupu lub kontaktuje się z Tobą.

14. SEO działa także dla firm stacjonarnych

To zaleta SEO, której wartość jest niepodważalna. Po prostu jako Klienci przeszukujemy lokalny rynek, zanim zdecydujemy się na jakiś zakup lub usługę. Niestety dla Klientów, wciąż trudno jest w ten sposób znaleźć to, czego szukamy. Zwłaszcza w małych miasteczkach.

Ale to może być właśnie przewaga dla Ciebie. Im szybciej w to wejdziesz tym szybciej zaprocentuje to w Twojej firmie. To może być Twoje „być albo nie być”.

15. Możesz zdobyć przewagę nad większymi od siebie

Zwłaszcza nad tymi dużymi firmami, które korzystają jedynie z płatnych reklam w Google, zapominając przy tym o naturalnym pozycjonowaniu. Na końcu na pewno okaże się też, że poniesiesz dużo mniejsze koszty.

16. Zdobywasz znaczną część rynku

Zaglądasz na drugą stronę wyników wyszukiwania? Pewnie bardzo rzadko. Jak większość osób. Liczy się więc tylko pierwsza strona. A kto znajduje się na pierwszej stronie wyników, przejmuje też znaczną część rynku. Będąc na drugiej (a co gorsza dalszej stronie) to tak, jakby Cię w ogóle nie było.

17. Rozszerzanie działalności na nowe branże

Każdy przedsiębiorca ma pewne plany rozwoju. Z czasem lubimy dodawać do swojej oferty nowe produkty lub usługi. Mamy tu kolejną zaletę SEO.

Zdobywając wysokie pozycje w Google z pierwszymi produktami, każda kolejna idzie szybciej. Google już raz nabrało do Ciebie zaufania i pokazuje Cię wysoko. Teraz wystarczy robić to samo dalej z nową ofertą.

18. SEO zwiększa wartość firmy

Wysokie pozycje w Google możesz traktować jako zasoby Twojej firmy. W przypadku kiedy zechcesz sprzedać firmę (albo tylko jej stronę www lub sklep) wysokie pozycje w Google będą gwarantowały przypływ Klientów kolejnemu właścicielowi. A to powoduje, że możesz firmę sprzedać drożej.

19. SEO to bardzo dobra metoda PR

Wpływ na Twoją pozycję w Google ma m.in. to ile innych stron wstawiło u siebie link do Twojej strony. Ktoś np. mógł napisać na swojej stronie, że kupił Twój produkt i pomoże mu to w obsłudze swoich Klientów.

Taka firma poza tym, że dzięki umieszczonemu u siebie linkowi, pomaga wywindować Twoją stronę w Google, robi Ci też dobry PR.

20. Rośnie liczba lajków na FB

Co prawda, pośrednio już pisałem, że jedną z zalet SEO jest to, że nowi Klienci udostępniają Twoją stronę na social mediach. Warto jednak wyróżnić ten punkt. SEO przekłada się także na Twój wygląd w social mediach. Dzięki temu może urosnąć liczba śledzących Cię tam osób.

21. Rośnie liczba osób zapisanych na newsletter

Jeśli na swojej stronie posiadasz okno do zapisu newslettera, to proporcjonalnie pewna ilość osób, jaka odwiedzi Twoją stronę, zapisuje się na taki newsletter. Zwiększając liczbę wejść z Google, zwiększa się też liczba osób zapisanych na Twój newsletter.

22. Dzięki SEO wzrasta liczba wejść na bloga

Tak dzieje się chociażby na tym blogu. Dzięki temu, że artykuły są napisane w odpowiedni sposób, powoduje to ich wysokie pozycje w Google. W artykułach umieszczam linki do swoich produktów. Idąc krok dalej, napędza to sprzedaż tychże produktów. Ale też linkowanie do produktów bezpośrednio z bloga sprawia, ze te produkty również wędrują wyżej w wynikach wyszukiwania.

23. Klienci spędzają więcej czasu na Twojej stronie

Jeśli Google zauważa, że gdy ktoś wejdzie na Twoją stronę, spędza na niej dużo czasu, taka strona wskakuje wyżej w rankingu. Dzięki temu, mogą Cię znaleźć kolejne osoby. A im więcej czasu dana osoba spędzi na Twojej stronie, tym większa szansa, że zostanie Klientem.

24. Szybkość strony

Dla Google bardzo ważna jest szybkość Twojej strony. Im szybciej strona się ładuje, tym wyżej możesz być w wynikach wyszukiwania. Starasz się więc nie przeładować strony. Google do tego Ciebie zmusza. Ale taki obrót sprawy podoba się też Klientom, którzy wchodzą na Twoją stronę. Mają pozytywne skojarzenia. Wiedzą, że Twoja strona nie zamula i działa szybko.

25. Bardziej zadowoleni Klienci

Wspomniałem już o tym w punkcie powyżej. I znów działa to w dwie strony. Googlowi zależy na tym, żeby odsyłać swoich Klientów (czyli osoby, które czegoś szukają) do takich stron, z których będą zadowoleni. Dzięki temu mają właśnie dobrą reputację. I Ty też :) Bo starasz się ją utrzymywać.

26. Rynek SEO cały czas rośnie

Wydatki w firmach, które już korzystają z SEO rosną z roku na rok. Poza tym cały czas wchodzą w to zupełnie nowe firmy. Dlaczego tak się dzieje? Po prostu SEO działa i daje wyniki. Zostało to udowodnione niejednokrotnie. Więc lepiej wejść w to teraz, póki jest jeszcze miejsce.

27. Sposób na wyróżnienie

Jaka jest liczba wszystkich stron w internecie? Nie dotarłem do aktualnych i wiarygodnych danych. Szacuję, że jest ich około miliarda. Nie dasz rady dotrzeć do nich wszystkich. Twój Klient też nie. Ale za to może dotrzeć do Ciebie. O ile dasz mu się znaleźć. Droga oczywiście wiedzie przez SEO.

28. Dokładna odpowiedź na potrzeby Klienta

Według badań średnia konwersja wynosi około 1%. Czyli np. kiedy ktoś klika w reklamę sklepu na Facebooku to 1 na 100 takich osób kupuje coś w tym sklepie. W Google możesz te proporcje nawet odwrócić.

Spójrz: kiedy wpisujesz coś w Google robisz to bardzo dokładnie. Tak samo robi Twój Klient. Na przykład może to być fraza „klocki hamulcowe mitsubishi asx 2015”. Ktoś precyzyjnie szuka tego, czego potrzebuje. Kiedy kliknie w Twój link w Google musisz go mocno wystraszyć, żeby nie kupił tego, czego bardzo potrzebuje.

29. Szukanie w Google to nie zabawa

O ile w przypadku pozyskiwania Klientów z Facebooka sprawdza się metoda bardziej zabawowa, w której to najpierw trzeba Klienta do siebie przekonać (sprawdza się w trudnych i innowacyjnych branżach), o tyle kiedy ktoś szuka, np. wspomnianych wyżej klocków hamulcowych, nie robi tego dla zabawy. Nie wejdzie na Twoją stronę dla zabawy.

Taka osoba ma jakiś plan, ma jakiś problem. Szuka rozwiązania. Kiedy kliknie w Twój link to z myślą o tym, że tu znajdzie odpowiedź. Tak długo, jak będziesz przechodzić ten test, tak długo nie opędzisz się od Klientów :)

30. Trudno to schrzanić

Owszem, żeby być wysoko w Google, trzeba spełnić pewne warunki. Ale są one ściśle określone. I tak długo, jak będziesz się ich trzymać, odrzucając przy tym metody black hat SEO, tak długo możesz liczyć na pozytywne rezultaty.

31. Możesz przestać wydzwaniać w ciemno do Klientów

Jeśli w Twojej firmie, jedną z głównych metod sprzedaży jest dzwonienie w ciemno, czyli tzw. „zimne telefony” to dzięki SEO możesz o nich zapomnieć.

A co najważniejsze rośnie Twoja skuteczność dzięki takiemu podejściu. Dzwoniąc, musisz liczyć się z częstym odrzuceniem, wyzwiskami i rzucaniem słuchawką. Dzięki Google znajdują Cię tylko te osoby, które chcą mieć z Tobą kontakt. To jedna z najważniejszych zalet SEO.

32. Możesz zwielokrotnić swoje zyski

Wspominałem wyżej o wchodzeniu w nowe branże. Czyli kiedy zechcesz wprowadzić do oferty nowy produkt lub usługę to dużo łatwiej będzie Ci wywindować je wysoko w Google, dzięki wcześniejszym działaniom.

Podobnie jest, kiedy zechcesz zdobywać nowe rynki. Jeśli zechcesz wejść w nowe miasto lub województwo dużo łatwiej będzie zdobyć nowe pozycje. A to może bezpośrednio wpłynąć na podniesienie wyników sprzedaż 2-, 3- a może nawet 10-krotnie. I to bez 10-krotnie większej pracy.

33. SEO wynagradza wytrwałych

To nie jest łatwa praca. Albo robisz to samodzielnie, albo zlecasz fachowcom. Na wyniki trzeba poczekać kilka a czasami nawet kilkanaście miesięcy. Jednak kiedy już wskoczysz na tą falę, zwrot z inwestycji będzie niesłuchany i długotrwały.

34. SEO to najmądrzejsza forma marketingu

Na blogu bardzo dużo mówię o social mediach. Cenie je za to, że wyniki możesz tam generować prawie natychmiast. SEO to gra dla bardziej cierpliwych. Jednak to SEO jest wg mnie najmądrzejszą decyzją marketingową, jaką możesz podjąć.

Zresztą, wystarczy tylko uważnie przeczytać wszystkie zalety, które tu spisałem. Nietrudno wyrobić sobie na tej podstawie własną opinię.

35. Na horyzoncie nie widać końca SEO

Dla każdego przedsiębiorcy, przed rozpoczęciem nowej inwestycji ważne jest, żeby nie załamała się ona zbyt szybko. Ma przynosić efekty przez długi czas. I tak właśnie jest z SEO.

Absolutnie nic nie wskazuje na to, by coś na tym rynku miało się załamać. Owszem – szukanie w Google to szukanie wg treści. A mówi się, że nie lubimy czytać, że wolimy oglądać i słuchać. Może kiedyś tak będzie, ale rzeczywistość pokazuje, że jednak czytać lubimy.

Tak czy inaczej, Google przygotowuje się na kolejne ewentualności. Wprowadza wyszukiwanie głosowe, czy też usługę Google Home. Do Google należy też YouTube, czyli również wyszukiwarka. Tym razem wyszukiwarka filmów. I ta wyszukiwarka na YT działa w niemal identyczny sposób jak Google.

36. Największy udział Klientów

80-90% spośród tych, którzy kupują online, zaczyna szukać od Google. Nie czekają aż wyświetli im się odpowiednia reklama, tylko sami wychodzą z inicjatywą i szukają. A to jeszcze nic.

Bo z wyszukiwarki korzystają coraz starsze osoby. Liczba użytkowników Google stale więc rośnie. A to może przekładać się na kolejnych Klientów w Twojej firmie.

37. SEO to nie koszt, to inwestycja

Jako przedsiębiorcy bardzo często zwracamy uwagę na koszty, a dokładniej jakby te koszty zmniejszyć. A gdyby tak potraktować je jako inwestycje?

Tak jest chociażby z SEO. Nie jest to koszt tylko inwestycja, z której będziesz czerpać latami.

38. SEO nigdy nie jest zbyt drogie

I znów nawiążę do punktu powyżej. Trzeba zastanowić się nad kilkoma rzeczami. Czy stać się na to, by nie pojawiać się na wysokich miejscach w Google? Ile ze swojego zarobku możesz przeznaczyć na jednego Klienta z Google. Albo inaczej. Ile złotówek zwrotu z każdej złotówki zainwestowanej w SEO chcesz zobaczyć?

Zastanów się nad tym porównując oferty agencji SEO czy też własnych działań. Zazwyczaj warto zapłacić więcej, bo wiąże się to też z lepszymi efektami.

39. SEO jest także dla sceptyków

Wcześniej pokazywałem, że jedną z zalet SEO jest możliwość policzenia i zmierzenia wszystkich działań i efektów. Jeśli samo SEO i żaden z powyższych punktów Cię nie przekonał to policz to. Zasymuluj. Policz ile będzie Cię to wszystko kosztowało i jak osiągnięte wyniki odbiją się na przychodach Twojej firmy.

Wszystkie dane do takich obliczeń są ogólnodostępne. Wiesz ile chcesz wydać. Dzięki mnogości narzędzi, w łatwy sposób możesz sprawdzić ile osób miesięcznie wpisuje Twoją frazę w Google. Czy liczba miesięcznych jej wyszukiwań rośnie, czy maleje. Możesz też łatwo policzyć ile wejść z Google kończy się zakupem.

Policz zanim zainwestujesz prawdziwe pieniądze i czas.

40. Nieskończone możliwości

SEO jest jak dobry silnik. Jeśli o niego dbasz, wymieniasz olej, serwisujesz i doglądasz na bieżąco będzie działał bardzo długo.

Miało być 40 :) Ale tych zalet jest znacznie więcej. Dlatego po kilkunastu miesiącach postanowiłem zaktualizować ten artykuł i dodać jeszcze kilka ważnych zalet SEO. Oto one...

41. Łatwiej wejść w proces zakupowy Twojego Klienta

Sprzedając cokolwiek, zazwyczaj próbujemy naszemu przyszłemu Klientowi narzucić własny scenariusz. Wychodzimy do niego z reklamami, pokazami i innymi banerami. A każdy z nich woła do Klienta: „kup, kup!”...

Postaw się teraz po drugiej stronie. Czy do Ciebie jako Klienta takie formy nawoływania do zakupu działają? Czasami tak. Ale zazwyczaj pewnie tak jak większość gatunku ludzkiego, zaczynasz od zrobienia rozpoznania.

Wypytujesz, rozglądasz się, porównujesz, … szukasz. I pewnie większość tych pytań wpisujesz właśnie do Googla. To tam znajdziesz większość odpowiedzi. A czy Twoją ofertę też można w ten sposób znaleźć?

42. Pozycjonowanie nigdy nie było łatwiejsze niż teraz

Ten punkt jest trochę kontrowersyjny. Ale tak ma być. Niektórzy powiedzą przecież, że wręcz przeciwnie: SEO jest teraz bardzo, bardzo trudne.

A jaka jest prawda? Prawda jest taka, że obydwie te grupy mają rację. Popatrzmy jednak szerzej. Dlaczego teraz jest łatwiej?

Dlatego, że trudniej to dopiero będzie :) Zresztą jak ze wszystkim w życiu. Jak wchodzą jakieś zmiany to zawsze sporo osób mówi, że kiedyś to było łatwiej. I coraz więcej firm będzie chciało wykorzystywać SEO i pozycjonować się w Google. Konkurencja będzie coraz większa. Dlatego właśnie teraz jeszcze jest łatwo, a będzie trudniej.

Ale jest też drugi powód. Kiedyś SEO robiło się bardziej "na czuja". Teraz jest mnóstwo aplikacji, które w tym pomagają. Możesz wyszukać słowa kluczowe, których szukają Twoi Klienci. Znaleźć takie, które są najbardziej precyzyjne, łatwe do wypozycjonowania, a do tego każdego miesiąca szukają ich tysiące osób. Mamy narzędzia, które ułatwiają pisanie pod SEO, optymalizacje pod Googla...

Można wymieniać bez końca!

Kiedyś tego nie było. Dzięki temu teraz jest łatwiej. I jest to bardzo dobry moment by zacząć wyskakiwać w Google na wysokich pozycjach.

43. Dywersyfikacja źródeł pozyskiwania Klientów...

SEO to tylko jeden z kanałów, przez które możesz pozyskiwać Klientów z internetu. Na pewno wiesz, że takich kanałów jest przynajmniej kilka.

Zaletą SEO jest tutaj to, że jest inne od tych pozostałych kanałów. Możesz w ten sposób dotrzeć chociażby do Klientów, którzy nie korzystają z FB, Instagrama, nie czytają gazet lub nie oglądają TV. A w Googlu codziennie szukają różnych rzeczy.

Równie dobrze może być też odwrotnie. Są osoby, które oglądają TV i namiętnie przeglądają Facebooka, więc zauważą też w tych mediach Twoją reklamę, a z Googla nie korzystają i niczego tam nie szukają.

Dlatego właśnie warto pozyskiwać Klientów na wiele różnych i niezależnych od siebie sposobów.

44. … i uzupełnienie innych kanałów pozyskiwania Klientów

Punkt powyżej działa też w inną stronę. Każdy kolejny kanał pozyskiwania Klientów to uzupełnienie Twojej strategii.

O co chodzi?

Chodzi o to, żeby Klient nie miał poczucia, że przypadkiem zauważył jedną z Twoich reklam – np. na Facebooku... Ale, że można znaleźć Twoją ofertę także w innych kanałach – np. wyskakujesz na pierwszym miejscu w Google.

Druga sprawa jest taka, że różne kanały pozyskiwania Klientów przeplatają się nawzajem, pomagając sobie wzajemnie w zdobywaniu dla Ciebie kupujących przez internet.

Spójrz tylko na poniższy screen.

Przykładowe ścieżki konwersji

Są to tzw. ścieżki konwersji. Te powyżej pochodzą z mojego sklepu internetowego, którego działanie, miesiąc po miesiącu, opisuję na blogu. Pokazane jest tu, co po kolei robi Klient, zanim coś w tym sklepie kupi.

Najczęściej (pozycja 1) Klient znajduje ofertę sklepu w Google (krok 1). Zapamiętuje adres sklepu (jest chwytliwy) i wpisuje w przeglądarkę (krok 2 – direct), a na koniec kupuje.

Ale spójrz też na inne pozycje, np. na 9. Najpierw ktoś kliknął w post lub reklamę sklepu na Facebooku (krok 1). Następnie znalazł sklep w Googlu (krok 2) i kupił.

Jak widzisz na powyższym wykresie w kolejnych krokach mieszają i wzajemnie napędzają sprzedaż różne kanały dotarcia do Klienta. Jest Google, Facebook, Direct (wejścia bezpośrednie) itd.

45. SEO jako narzędzie do podnoszenia cen

Ciekawą zaletą SEO jest możliwość jego wykorzystania do podnoszenia cen. Możemy stworzyć różnego rodzaju testy. Na przykład osoby, które znajdą Twoją ofertę w Google, zobaczą na stronie inną cenę i te, które klikną na reklamę w Facebooku też ujrzą inną cenę.

Jeśli zauważysz, że testowana podwyżka nie spotka się z odrzuceniem przez Klientów pochodzących z jednego źródła, możesz spróbować podnieść cenę na stałe, dla Klientów ze wszystkich kanałów pozyskiwania.

46. Gdy zaczynasz biznes

W zasadzie, kiedy zaczynasz biznes to potrzebujesz Klientów tu i teraz. Bo to Klienci dają kopa do dalszego działania. Już nie mówiąc o tym, że w otwarcie firmy zawsze trzeba zainwestować trochę grosza, więc każdy chciałby, żeby się to zwróciło jak najszybciej.

Jednocześnie SEO jest długofalowo jedną z najtańszych form reklamy i pozyskiwania Klientów. Chcąc więc myśleć o oszczędnościach i odrabianiu zainwestowanych pieniędzy, warto pomyśleć o rozsądnym pozycjonowaniu w Google.

47. Możesz zacząć jeszcze przed założeniem firmy

Ten punkt będzie doskonałym uzupełnieniem powyższego. Chcąc mieć Klientów tu i teraz, od razu po uruchomieniu firmy, warto rozpocząć działania promocyjne dużo wcześniej. Oczywiście takie działania, które mogą być wcześniej wykonywane.

No bo nie zaczniesz promować produktów i zachęcać do ich zakupu w momencie, kiedy firma jeszcze nie działa.

Możesz za to dużo wcześniej zacząć się pozycjonować w Google. Bo pozycjonujesz się na zadane słowa kluczowe, związane z Twoją przyszłą ofertą. Zdobywasz wysokie pozycje i wejścia na swoją stronę jeszcze przed założeniem firmy.

W momencie gdy firma startuje, zmieniasz tylko stronę, dodając pełną ofertę i oczywiście dane kontaktowe, a ona już jest widoczna w Google i ludzie już na nią wchodzą. Teraz mogą już tylko kupować.

48. Stabilny, skalowalny, przewidywalny biznes

Jedną z najważniejszych rzeczy w prowadzeniu firmy jest ciągłe pozyskiwanie nowych Klientów. Ale czy na pewno?

No właśnie! Nie zawsze chodzi o nowych Klientów. Często chodzi po prostu o tylu Klientów, aby firma działała stabilnie.

I to jest właśnie kolejną zaletą SEO. Stabilizacja i przewidywalność. Jak już wskoczysz na wysokie pozycje, to owszem – zdarza się, że spadniesz. Ale to się nie dzieje z dnia na dzień. A tym bardziej jeśli robisz to rozsądnie i z głową. Jeśli na jedno pytanie spadniesz, to na inne pójdziesz do góry i odwrotnie.

A do tego, jeśli chcesz się rozwijać i pozyskiwać kolejnych Klientów to SEO jest też skalowalne. Bo przecież zawsze możesz zacząć pozycjonować się na nowe słowa kluczowe i dalej zdobywać rynek.

49. SEO oszczędza mnóstwo czasu

SEO, a dokładniej wybicie się na wysokie pozycje, zajmuje sporo czasu. Ale jednocześnie ten czas oszczędza. Skąd taka zaleta?

Jednym z działań, które mają wpływ na SEO jest tworzenie tekstów, jak np. opisy sprzedawanych produktów i usług. Później na podstawie tych tekstów, Google stwierdza, czy właśnie w Twoim tekście znajduje się odpowiedź na pytanie, które potencjalny Klient wpisuje w wyszukiwarkę. I jeśli tak jest, to wyświetla Twoją stronę na najwyższych pozycjach.

I gdzie ta oszczędność? Już mówię. Jeśli Google uznał, że Twój opis produktu warto wyświetlić na pierwszym miejscu, a nie opis Twojej konkurencji, to masz ten opis zrobiony bardzo dobrze. A to z kolei powoduje, że również Klienci z innych kanałów (jak np. reklama na FB), kiedy zobaczą ten sam opis, uznają go za wartościowy.

Tworzysz więc opisy swojej oferty raz, a dobrze. Oszczędzasz w ten sposób czas. A możesz je wykorzystać wielokrotnie – w różnych kanałach pozyskiwania Klientów – w Googlu, w reklamach FB, w reklamach banerowych, na ulotkach, czy w katalogach.

Czas życia contentu

Dlaczego jeszcze SEO ma sens? Spójrz na infografikę poniżej. Pokazany jest na niej średni czas życia różnych form contentu. Podczas gdy post na FB żyje zaledwie kilka godzin, tak dobry tekst potrafi być na szczycie Google średnio przez 2 lata.

Podsumowanie

Sporo się tego nazbierało. Dokładnie 40 zalet SEO (a jest ich znacznie więcej). Ale skoro jesteś już w podsumowaniu to mam nadzieję, że przynajmniej kilka punktów było dla Ciebie przekonywujących.

To, że SEO umożliwia pokazywanie Twojej strony za darmo, nie znaczy, że zrobisz to za darmo. Możesz znaleźć bardzo wyspecjalizowanych ludzi, którzy to zrobią albo zrobić to samodzielnie (da się!).

Od razu uprzedzam, że wynajmując specjalistów nie szukaj najtańszej oferty. Wybierz raczej najdroższą, żeby uniknąć późniejszego rozczarowania.

A jeśli wolisz zrobić to samodzielnie, możesz skorzystać np. z mojego kursu na ten temat. Ale o tym już niebawem.

A już tak na sam koniec: napisz proszę w komentarzu ile z powyższych punktów - zalet SEO do Ciebie przemawia? Która najbardziej?

Przeczytaj także:

 

Zdjęcie: Pixabay