Klient idealny – jak go rozpoznać?

Klient idealny – jak go rozpoznać?

Dodano

Klienci to jedno z największych zmartwień właścicieli firm. Albo jest ich zbyt mało i chcemy aby było ich więcej. Zdarza się, że Klientów jest za dużo (pojawiają się nagle) i firma nie nadąża z ich obsługą. Idealnie, kiedy mamy ich w sam raz – tylu ilu potrafimy obsłużyć. Ale co z jakością Klientów. Zastanawiasz się czy Twoi Klienci mogliby być lepsi?

Zazwyczaj na początku sprawa wygląda tak. Zakładamy firmę i jest euforia. Chcemy mieć jak najwięcej Klientów. Chcemy aby naszym Klientem mógł być każdy. Ale jest to jeden z największych błędów, jakie możemy popełnić.

Idealnie będzie, jeśli jeszcze przed otwarciem naszej firmy lub przed wprowadzeniem na rynek nowego produktu określimy sobie, kto będzie naszym idealnym Klientem. I na pewno nie będą to wszyscy.

Jeśli trafiamy do wszystkich to mamy więcej Klientów?

Niestety nie jest to prawda. Dopiero wąska specjalizacja, czyli znalezienie swojej niszy pozwoli na to aby trafić w punkt i w pełni zadowolić odpowiednie osoby. Nawet jeśli prowadzisz usługi dla wszystkich, np. wykonujesz masaże lub zajęcia z fizjoterapii. Można uznać, że chcesz dotrzeć ze swoją ofertą do wszystkich (kobiet i mężczyzn), w wieku od kilku – kilkunastu lat wzwyż. I to jest rozumowanie prawidłowe.

Jednak do każdej grupy wiekowej, a także osobno dla kobiet i osobno dla mężczyzn należy inaczej przedstawić swoją ofertę. Kierując ją do osób młodszych, np. uprawiających sport, na materiałach reklamowych użyjesz właśnie takich osób jak one – aktywnych, uprawiających jakiś sport. Dla osób w średnim wieku możesz przygotować materiały opierające się na problemach w pracy. Np. może to być osoba pracująca fizycznie, która ma problemy z rękoma i do tej grupy odpowiednio dobrany masaż lub ćwiczenia. Natomiast do osób pracujących za biurkiem skierujesz ofertę z masażem relaksacyjnym i pomagający na bóle kręgosłupa. Jeszcze inaczej będzie wyglądać oferta skierowana do osób starszych, np. mających problemy z chodzeniem.

Jaki powinien być idealny Klient?

Odpowiedz sobie na pytanie, jaki problem rozwiązuje Twój produkt, Twoja usługa. Dla kogo jest przeznaczona? W jakim jest wieku? Jaką ma płeć? Gdzie mieszka? Czym się interesuje? Gdzie pracuje? Czy ma rodzinę a może jest singlem?

Poniżej przygotowałem plik z listą pytań, na które należy odpowiedzieć aby zbudować profil swojego idealnego Klienta.

Tutaj pobierzesz plik

Mój idealny Klient [PDF]

Część z Was uzna to za głupie i bezsensowne. Powiecie zapewne, to o czym wspomniałem na początku tego artykułu: Chcę trafiać do wszystkich osób! Niestety nie jest to prawda. Poświęć kilka chwil na przygotowanie profilu swojego Klienta, sprawdź to w praktyce i zobacz jakie są efekty. Jeśli wykonasz to w całości, a nie na przykład w 50% to efekty Cię zadziwią.

Przejdźmy jednak do rzeczy. Poniżej przeczytasz o przykładowych profilach Klientów w małych firmach.

Prowadzę salon fryzjerski. Jaki jest mój Klient idealny?

I znowu możesz powiedzieć, że wszyscy mogą być Twoimi Klientami. Ale czy na pewno? Rozważmy taki przypadek:

  1. Twój idealny Klient będzie mężczyzną (tak – mężczyzną, nie kobietą – to byłoby za łatwe).
  2. Będzie to osoba w wieku 20-40 lat.
  3. Mieszka w małym miasteczku lub na wsi
  4. Lubi aktywny tryb życia, uprawia sport, zdrowo się odżywia
  5. Ma wykształcenie średnie lub wyższe
  6. Prowadzi własny biznes lub pracuje w lokalnej firmie
  7. Chce dobrze wyglądać
  8. Boi się fuszerki, tego że ktoś go źle ostrzyże

Oczywiście to jest zarys. Wiadomo, że będą następowały pewne odstępstwa od tych reguł. Np. pewnego dnia zawita do Ciebie mężczyzna w wieku 45 lat albo 17 - taki, który jest jeszcze uczniem. Spokojnie – nie musisz ich wypraszać. Wyjątki się zdarzają.

No dobrze, ale mamy tu zbiór suchych danych. Co możemy zrobić z tym dalej?

W kolejnym kroku zastanów się, dlaczego ten Klient ma przyjść do Ciebie i skorzystać z Twoich usług. Jaki cel ma zostać osiągnięty? Mężczyzna, który skorzysta z Twoich usług chce być zadowolony z efektu finalnego. Oczekuje fachowego strzyżenia głowy, ale być może także zadbania o jego zarost na twarzy. Przycięcie lub zgolenie brody, wąsów a być może brwi. Chce on wyglądać dobrze i czuć się pewnie.

Pomyśl także co go drażni i zniechęca. Skoro lub aktywny tryb życia i sport, to prawdopodobnie ceni sobie też czas i będzie zadowolony z szybkiego, ale też dobrego strzyżenia. Być może drażni go to, że w innych salonach nie potrafiono mu zapewnić usług dodatkowych – takich jak wspomniane już wyrównanie brody. Zapewnij mu zatem ten komfort.

Wszystkie powyższe wnioski zastosuj do tego aby odpowiednio się ze swoją grupą docelową skomunikować. Począwszy od materiałów reklamowych, strony internetowej, profilów w social media. Wszędzie musi tam panować męski charakter, aktywny. Wizerunek pewnej siebie osoby, eksperta w każdym calu jeszcze bardziej przyciągnie takie osoby. W tekstach i zdjęciach wykorzystanych do reklam możesz użyć typowo męskich bodźców. Tak samo – w męskim stylu powinien wyglądać też Twój salon. Począwszy od wystroju na męskiej prasie w poczekalni kończąc.

To przewrotne!

Czytając ten tekst nie raz przez Twoją głowę przemknęła myśl, że to strzelanie sobie w kolano. Że to zamykanie się i ograniczanie do pewnej grupy może być stratą zysków. Spróbuj i przekonaj się, że tak nie jest.

Pomyśl. Czy idealnym Klientem restauracji są wszystkie osoby? No bo przecież wszyscy muszą jeść. No nie! Każdy ma przecież inne potrzeby. I tutaj znowu możemy dokonać kolejnego podziału. Inne potrzeby będą miały osoby przybywające do restauracji na rodzinny obiad. One będą chciały aby było to miejsce przyjazne także dzieciom. Z kolei biznesmeni, spotykający się w sprawach firmowych będą potrzebowali spokoju do rozmowy. Możemy też dokonać jeszcze innego podziału. Na osoby, które będą chciały zjeść szybko, czyli fast food i na te, które poczekają dłużej, na smaczne jedzenie ze świeżych produktów. Bardzo rzadko stanie się tak, że osoby te korzystają z tej samej restauracji.

Zadanie dla Ciebie!

Spróbuj teraz znaleźć idealną grupę docelową do swojego biznesu. Niezależnie od tego czy prowadzisz mały sklep spożywczy, warsztat samochodowy (a może skoro mieliśmy fryzjera dla mężczyzn, to będzie i warsztat wyłącznie dla kobiet...) czy salon optyczny. Jeśli będziesz mieć z tym problemy – napisz – chętnie Tobie pomogę.

Będę również wdzięczny za to, że podzielisz się tym artykułem ze znajomymi, którym może się on przydać.

Dla przypomnienia. Poniżej pobierzesz listę pytań przydatnych do ustalenia profilu Twojego idealnego Klienta.

Tutaj pobierzesz plik

Mój idealny Klient [PDF]

Przeczytaj także:

 

Zdjęcie: Pixabay

Oceń artykuł:  

 

Mam dla Ciebie coś jeszcze :)

Już teraz pobierz darmowego e-booka "Jak przestać uganiać się za Klientami i sprawić, by przychodzili do Ciebie sami".

 
E-book jest darmowy.
Podaj tylko swój adres email:

   

Copyright © Paweł Kępa. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Strona używa plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki oraz akceptujesz Politykę Prywatności i politykę cookies.