11 sposobów na darmową reklamę dla małej firmy

11 sposobów na darmową reklamę dla małej firmy

Dodano 12 lutego 2017

Prowadząc firmę starasz się ciąć niepotrzebne koszty, zwiększając dzięki temu to, co trafi ostatecznie do Twojej kieszeni. Ale czy do tych obcinanych kosztów zaliczasz też wydatki na reklamę? Jeśli tak, to poniżej przedstawiam Ci 11 sposobów na darmową reklamę, z których sam korzystam. Nie musisz wcale wydawać tysięcy ani tym bardziej milionów, aby docierać ze swoim komunikatem do potencjalnych Klientów. Zatem zaczynajmy.

1. Portale społecznościowe

Co by o nich nie mówić, to umiejętnie prowadzony fanpage potrafi zdziałać dużo. Załóż więc konto na Facebooku, Twitterze, Instagramie lub Google+. Spokojnie – nie musisz mieć konta na wszystkich tych portalach. Pomyśl, gdzie spędza czas Twoja grupa docelowa i zacznij tam działać.

Pomyśl też, który portal społecznościowy ułatwi Ci prezentację Twoich komunikatów. Jeśli jesteś fotografem lub prowadzisz firmę budowlaną – postaw na Instagram i wrzucaj tam fotki swoich realizacji. Jeśli prowadzisz sklepik osiedlowy postaw na Facebooka i poza zdjęciami dodawaj też opisy swoich ofert.

Odwiedzaj profile innych firm i osób – oceniaj i komentuj – potencjalni Klienci zapamiętają Cię jako eksperta i odwiedzą także Twój fanpage.

2. Własna strona www

O stronach internetowych pisałem już tutaj. Co prawda, aby stworzyć stronę www musisz na początek wydać pewną kwotę za jej stworzenie. Ale jak już powstanie, to jej używanie i aktualizacja nic nie kosztuje. Możesz to robić samodzielnie. Dodawaj więc na stronie aktualne oferty (zamiast drukować ulotek) i pokazuj swoje realizacje. Wykorzystuj ją w maksymalny sposób. Pamiętaj – ludzie zaczynają poszukiwanie produktu od wyszukiwania w Google. Bądź tam ze swoją stroną.

3. Lokalne ogłoszenia

Sprawdź listę lokalnych portali internetowych, w których można dodawać ogłoszenia – być może da się to zrobić za darmo lub bardzo tanio (np. za złotówkę). W Wielkopolsce zrobisz to np. tutaj. Sprawdź też lokalną prasę. Ogłoszenia w prasie są zazwyczaj płatne, ale być może w twojej okolicy jest gazeta, w której da się to zrobić za darmo. Sprawdź na stronie urzędu Twojej gminy lub starostwa. Często jest tam sekcja o nazwie „Lokalne firmy” - dodaj tam swoje ogłoszenie. W dłuższej perspektywie zdziała ono bardzo dużo.

4. Spotykaj się z innymi i rozmawiaj

Nie nachalnie, ale jeśli jesteś na spotkaniu, imprezie rozmawiaj z ludźmi, opowiedz im o sobie, o tym co robisz. Możesz rozdać wizytówki, jeśli takie posiadasz. Część z tych osób Cię zapamięta i jeśli oni nie skorzystają z Twojej oferty, to jeśli ktoś ich zapyta o podobne usługi – polecą Cię.

5. Dbaj o stałych Klientów

Jeśli prowadzisz już biznes i masz stałych Klientów – dbaj o nich. O wiele łatwiej i taniej jest utrzymać już zdobytych klientów niż zdobywać nowych. Daj im rabat na kolejne zakupy lub dodaj w gratisie jakiś przydatny upominek.

6. Rozmawiaj z Klientami i analizuj

W rozwinięciu powyższego punktu – rozmawiaj ze swoimi Klientami, przeprowadzaj krótkie ankiety. Dowiedz się, czego im brakuje, co by zmienili, a z czego są bardzo zadowoleni. Bardzo ważne – spisuj odpowiedzi! Zapamiętując je dokonasz błędnej analizy. Spisane odpowiedzi rozpisz w postaci tabelki – przeanalizuj, których odpowiedzi jest najwięcej i odpowiednio zareaguj, np. przez wprowadzenie nowej usługi, bądź polepszenie tej, która już jest.

7. Zbieraj referencje i opinie

Zapytaj swoich Klientów o możliwość wystawienia referencji lub opinii. Zamieść je na swojej stronie internetowej lub w formie drukowanej umieść na sklepowej witrynie. Opinie realnych osób przykują uwagę innych i zachęcą ich do zakupu u Ciebie.

8. Zdobywaj zaufanie

Zaufanie traktuj jako walutę, którą ludzie Tobie płacą. Opowiadaj im swoją historię. Kupujemy od osób, które są godne zaufania. To tak samo jak z kupowaniem używanych przedmiotów – dowiadujesz się o jego przeszłość. Ufasz tej historii i kupujesz lub tracisz zaufanie i nie kupujesz.

9. Dziel się wiedzą / bloguj

Buduj wizerunek eksperta – dziel się wiedzą. Dzięki temu również zdobywasz zaufanie. Doradzaj, gdy Klienci pytają. Ale jest jedna bardzo ważna uwaga – bądź szczery i niczego nie ukrywaj. Swoją wiedzę możesz zebrać także w postaci bloga. Dzięki temu jeszcze bardziej wykorzystasz swoją stronę internetową.

10. Nagraj filmik

Dziel się wiedzą w nagrywanych krótkich filmikach video. Ludzie szukają na YouTube. To druga największa wyszukiwarka na świecie. Nagraj film z krótką poradą – np. jeśli jesteś fryzjerem – nagraj filmik, na którym przedstawisz jak wykonać szybką fryzurę do pracy, w zależności od długości włosów. Potencjalni Klienci odnajdą Twoje video i zgłoszą się do Ciebie, bo poznają w Tobie eksperta.

11. Pisz maile

Wysyłka maila nic nie kosztuje – prawda? Ale nie wysyłaj spamu i nachalnej oferty. Zbuduj więź z potencjalnym Klientem. Zainteresuj go sobą, nawiąż znajomość, sprawdź czym się zajmuje i pogratuluj mu tego. Dopiero jak nawiążesz znajomość – pisz z ofertą. Wykorzystuj też maile do swoich aktualnych Klientów. Do nich też napisz, np. z informacją o nowej ofercie.

Ta lista oczywiście nie wyczerpuje tematu. Jeśli masz jakieś swoje sposoby na darmową reklamę – podziel się nimi w komentarzach lub na Facebooku.

Jeśli masz pytania odnośnie powyższych sposobów – również napisz w komentarzu lub w wiadomości do mnie.

Zdjęcie: Pixabay

 

Mam dla Ciebie coś jeszcze :)

Już teraz pobierz darmowego e-booka "Jak przestać uganiać się za Klientami i sprawić, by przychodzili do Ciebie sami".

 
E-book jest darmowy.
Podaj tylko swój adres email:

   

Copyright © Paweł Kępa (dawniej Mała Wiejska Firma). Wszelkie prawa zastrzeżone.

Strona używa plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki oraz akceptujesz Politykę Prywatności i politykę cookies.