Lead magnet po nowemu - jak zwiększyć liczbę zapisów na listę mailingową

Lead magnet po nowemu - jak zwiększyć liczbę zapisów na listę mailingową

Dodano       Lead magnet po nowemu - jak zwiększyć liczbę zapisów na listę mailingową 4.83 / 5 (6)

Lead magnet to z definicji coś, co ma przyciągnąć większą liczbę chętnych do zapisu na listę mailingową. Czy ebook lub kod rabatowy nadal jest dobrym lead magnetem? Czy może powinno być to coś innego? Sprawdźmy!

“Pobierz darmowego e-booka”, “Zapisz się na webinar”, “Odbierz dostęp do tajnego nagrania video” - tak zazwyczaj reklamowane są zapisy na listę mailingową. Podajesz adres email i otrzymujesz coś w zamian. A to coś (zwane też prezentem) to właśnie lead magnet.

Czy lead magnet jest potrzebny do budowy listy?

Nie! Można się bez niego obejść :)

Ale zadaj sobie pytanie: Czy chętnie podasz komuś swój adres email “bo tak”?

Czy może podasz go chętniej dopiero, gdy ta druga osoba będzie miała do wysłania coś konkretnego i interesującego dla Ciebie?

Więc to coś konkretnego i interesującego powinno być lead magnetem.

Jaki lead magnet wybrać?

Na początek jedna bardzo ważna zasada! Temat lead magnetu może być ten sam, ale forma realizacji jest już dowolna.

Szybki przykład

Załóżmy, że prowadzisz internetowy sklep zoologiczny i tworzysz lead magnet pt. “3 sposoby: jak sprawić, by Twój szczeniak przestał sikać w domu?”.

   

Przykład lead magnet - sklep zoologiczny

   

Ten lead magnet może mieć różne formy:

  • ebook
  • jedno dłuższe video
  • seria trzech krótszych video
  • seria trzech maili wysyłanych dzień po dniu (kurs mailowy)
  • 3-dniowe wyzwanie
  • aplikacja na telefon
  • infografika
  • planer
  • darmowa konsultacja
  • pokaz slajdów
  • itd.

Jeśli masz wiedzę na temat, który ma być omówiony w lead magnecie to nie będzie większego problemu, by przedstawić go w dowolnej formie.

Zaczynając budowę listy najłatwiej i najszybciej będzie zrobić to w formie tekstowego pdfa (ebooka) i dlatego takie lead magnety są najbardziej popularne. Ale czy chętnie pobierane?

Tak naprawdę dopóki nie sprawdzisz na własnym przykładzie, we własnej firmie, na własnych klientach to się nie dowiesz. Z biegiem czasu warto przygotować ten sam lead magnet w różnych formach i to przetestować.

A ja w następnej części pokażę Ci co wynika z raportów.

Jakie lead magnety lubią Klienci?

Pod lupę wezmę raport “2020 Best Lead Magnets Study”, którym powstał na bazie ankiet z udziałem 790 osób.

Całą analizę znajdziesz pod powyższym linkiem. Tutaj przedstawię tylko kilka wyników, które wnoszą najwięcej do tego artykułu.

1: Najchętniej pobierane formy lead magnetów

W tym pytaniu każdy mógł udzielić tylko jednej odpowiedzi. Video w połączeniu z lead magnetami pisanymi (written) zebrały łącznie prawie połowę odpowiedzi (dokładnie 47%).

Ale zaraz za nimi znajdują się lead magnety wizualne (visual), która przecież może dotyczyć nagrań video (też są wizualne) oraz formatów pisanych (też mogą zawierać elementy wizualne).

Narzędzia (tool or access to sth.) zebrały 11,8% odpowiedzi. Natomiast lead magnety interaktywne (interactive) 7,7%. Jednak gdyby połączyć te 2 kategorie i stworzyć interaktywne narzędzia, otrzymujemy łącznie 19,5% głosów.

Co ciekawe kategoria o nazwie wartości pieniężne (monetary value), do której zaliczamy kupony rabatowe, zebrała tylko 10,5% odpowiedzi.

Najchętniej pobierane formy lead magnetów

2: Lead magnet długi czy krótki?

Jak długi powinien być lead magnet? Czy powinno to być godzinne video albo 100-stronnicowy ebook? A może wystarczy 10-minutowe nagrania i 1 strona wartościowych porad w formie tekstu?

Takie pytanie też zostało zadane w ankiecie. Spójrz jak wyglądały odpowiedzi.

Jeśli chodzi o lead magnety w formie video to aż 73% osób potwierdziło, że najlepiej sprawdzają się krótkie nagrania, które można szybko skonsumować i wdrożyć w życie. Takie krótkie nagrania pozwalają też utrzymać uwagę odbiorcy.

Lead magnet długi czy krótki - wersja video

W przypadku lead magnetów pisanych również zwyciężyły krótkie formaty. Ale tu przewaga była już mniejsza. Działanie krótkich tekstów potwierdziło 58,6% ankietowanych.

Lead magnet długi czy krótki - wersja pisana

Tu na myśl przychodzi pytanie:

“Czy lepiej stworzyć jeden długi lead magnet i zająć się tylko jego promocją? Czy może lepiej stworzyć kilka (-naście) krótkich i promować je wszystkie?”

  

Jeśli chodzi o kwestie promocji to łatwiej jest reklamować tylko 1 produkt. Z drugiej strony, w pewnym momencie przychodzi zmęczenie tematem, które łatwiej zniwelować promując kilka produktów.

  

Jeśli chodzi o ilość lead magnetów i tematykę to jest też kwestia, którą omawiałem w artykułach “Marketing Automation dla początkujących i 3 pierwsze automatyzacje” oraz “Budowa listy mailingowej - jak to zrobić”.

  

Mianowicie, tworząc jeden ogólny lead magnet docieramy do różnych odbiorców, a tworząc mniejsza ale bardziej sprecyzowane tematycznie docieramy dokładniej.

  

Przykładem może być ogólny ebook o nauce sikania dla wszystkich szczeniaków lub też osobne, konkretne ebooki dotyczące konkretnej rasy, jak np. “Tresura Owczarka Niemieckiego” albo “Żywienie Yorka”.

3: Jaki lead magnet w B2B, a jaki w B2C?

Takie pytanie również zostało zadane w ankiecie. Najpierw wykres pokazujący, jak to się ma wśród firm B2B.

Jaki lead magnet w B2B

A teraz to samo w B2C.

Jaki lead magnet w B2C

Jak widać są różnice, ale niewielkie - przynajmniej na dwóch pierwszych pozycjach. Widać za to, że firmy dużo chętniej korzystają z lead magnetów w formie narzędzi i aplikacji, a nie interesują ich kupony rabatowe. W przypadku B2C jest odwrotnie.

Co nie znaczy, że Klienci B2C nie lubią korzystać z aplikacji. Wręcz przeciwnie - korzysta z nich każdy z nas. I być może tu można zdobyć przewagę. Aplikacji dla klientów B2C jest mnóstwo. Ale może zamiast wrzucać je od razu do sklepów Google i Apple, udostępnić je w zamian za podanie adresu email…

4: Jakie lead magnety w sklepie internetowym?

A jak to wygląda w konkretnych biznesach - np. w przypadku sklepów internetowych?

Jakie lead magnety w sklepie internetowym

Widać, że forma pisana spadła i to daleko. Zyskały za to nagrania video, formy interaktywne i narzędzia oraz aplikacje.

Skoro w przypadku sklepów video jest tak dobre i do tego już wcześniej powiedzieliśmy sobie, że jeśli filmy to krótkie (73% - omówione w punkcie 2) to jakie lead magnety nagrywać?

Na to pytanie też jest odpowiedź w raporcie:

  • klip produktowy - video clips (jak reklama tv) - 55,7%
  • tutoriale krok po kroku - short tutorials - 54,1%
  • próbka - video samples (pokazanie produktu, jego budowy i zalet) - 46,7%
  • pokaz działania produktu - quick walkthroughs (jak z niego korzystać) - 38,5%
  • inne - other - 9,8%

  

Pobierz Raport Email Marketingu

Raport na bazie audytu 100 formularzy zapisu na listę mailingową.

NAGŁÓWKI • LICZBA SŁÓW • CTA • KOLORY PRZYCISKÓW • OPINIE KLIENTÓW • LOGOTYPY • POLA FORMULARZA • POPUPY • RODO • CZAS ŁADOWANIA • SEO • WYDAJNOŚĆ

Kliknij i pobierz Raport

5: Jakie lead magnety w branży beauty?

Trochę inaczej wygląda to w branży beauty. Spójrz na wykres.

Jakie lead magnety w branży beauty

Widać zdecydowaną przewagę form pisanych nad pozostałymi typami.

6: Jakie lead magnety w branży motoryzacyjnej?

I jeszcze jeden przykład: branża motoryzacyjna.

Jakie lead magnety w branży motoryzacyjnej

Tutaj video znalazło się bardzo daleko. Ale zaraz po formach pisanych, wysoką pozycję mają narzędzia i aplikacje oraz lead magnety w formie audio.

To tylko kilka przykładowych branż. Więcej znajdziesz w raporcie, do którego link zamieściłem powyżej.

Typy lead magnetów - ściąga

Wspominałem przed chwilą (ale widać to też na powyższych wykresach) o różnych typach lead magnetów. Wymieńmy je teraz wszystkie, wraz z przykładami do każdej z tych form. Niech to będzie taka szybka ściągawka i punkt wyjścia do dalszego działania.

1: Pisane - długie

E-booki, raporty, przewodniki, kursy mailowe, arkusze kalkulacyjne, analizy, audyty (także pod klienta), próbki książek (jeden lub kilka wybranych rozdziałów).

2: Pisane - krótkie

Ściągawki, newslettery, krótkie e-booki, checklisty, listy pytań, przykłady tekstów (np. przykład tekstu reklam, przykład tekstu maila sprzedażowego).

3: Video - długie

Instrukcja krok po kroku (tutorial), zapis szkolenia, webinar, zapis konferencji, dostęp do transmisji na żywo (z konferencji lub szkolenia), demo aplikacji, pokaz aplikacji przeprowadzany osobiście (telekonferencja), wywiady.

4: Video - krótkie

szybkie tutoriale, klipy reklamowe, pokaz działania produktu, przedstawienie cech i korzyści produktu.

5: Audio

Podcasty, wywiady, klipy reklamowe audio, zbiór dźwięków, ebooki w formie audio (audiobooki).

6: Wizualne

Infografiki, planery, kalendarze, ściągi, szablony, szablony do wydruku.

7: Narzędzia, aplikacje, dostępy

Aplikacje na telefon/komputer, aplikacje online, arkusze kalkulacyjne, kalkulatory, dostęp do zamkniętej grupy (np. facebookowej, newsletterowej lub forum), próbki produktów (np. kosmetyków)

8: Interaktywne

Quizy, testy kalkulatory, konsultacje osobiste.

9: Wartość pieniężna

Promocyjna oferta tylko dla osób zapisanych na newsletter, kupony, obniżki, darmowa wysyłka, próbki produktów.

Lead magnet po nowemu!

Nie będę wydłużał tego artykułu, prezentując listę wszystkich możliwych pomysłów na lead magnet. Nazbierałoby się ich kilkadziesiąt. Trochę wspomniałem już o nich w ściądze powyżej.

Wymienię tutaj tylko te najczęściej spotykane:

  • ebook
  • kurs mailowy
  • infografika
  • kalendarz
  • arkusz kalkulacyjny
  • ściąga
  • checklista
  • przewodnik
  • tutorial
  • poradnik
  • samouczek
  • raport
  • nagranie video lub seria nagrań
  • konsultacja
  • wykonanie audytu
  • bezpłatna wycena
  • kupon rabatowy
  • darmowa dostawa
  • wejściówka na wydarzenie
  • udział w konkursie
  • webinar (lub inne wydarzenie online)
  • case study
  • dostęp do aplikacji online
  • próbki produktów
  • kalkulator
  • test / quiz
  • zestaw grafik do wykorzystania
  • szablony
  • zapis na listę oczekujących (np. na premierę produktu)
  • slajdy (np. z wystąpienia na konferencji)
  • newsletter

 

Już na powyższej liście znalazło się 31 pozycji. A to dopiero początek, bo można robić kombinacje, jak np. poradnik + checklista albo audyt + konsultacja lub poradnik + kalkulator…

Zamiast tego przygotowałem listę lead magnetów, które najlepiej działają na różnych moich stronach oraz te, na które sam najchętniej się zapisuję.

1: Content upgrade

To zdecydowanie najlepiej działająca forma lead magnet w moim przypadku. Jak to wygląda w praktyce?

Wrzucam na bloga artykuł (lub nagranie video na kanał YT) poruszający wybrany temat, a do tego dorzucam lead magnet, który jest rozszerzeniem tematu lub pomagającym w jego wdrożeniu.

Dlaczego taka forma lead magnetu działa?

Ponieważ skoro ktoś szukał mojego artykułu lub video i zapoznał się z nim, a dodatkowo wywarło to na odbiorcy wrażenie i chce wdrożyć wszystko w życie, to teraz i tak (być może na innych stronach w internecie) będzie poszukiwał dodatkowych informacji. Wyślę te dodatkowe informacje tej osobie. Wystarczy tylko podać email.

Przykład 1: Nagranie + arkusz

  

W video umieszczonym na YouTube pokazuję krok po kroku analizę do przygotowania opisu pod SEO. Używam tam też prostego arkusza kalkulacyjnego. Taki arkusz można przygotować samodzielnie. Ale jest też możliwość pobrania gotowca.

  

Lead magnet: nagranie + arkusz

 

Przykład 2: Artykuł + checklista

  

W artykule pokazuję w jaki sposób przygotowuję marketing do swoich promocji (np. nowego produktu). Jako uzupełnienie dodaję do pobrania checklistę z wymienionymi wszystkimi punktami przygotowań.

  

Lead magnet: artykuł + checklista

2: Content tylko dla zapisanych

Tak naprawdę to każdy lead magnet jest dostępny tylko dla osób zapisanych na listę. W tym przykładzie chodzi jednak o sposób prezentacji.

Najlepiej spójrz na poniższe przykłady.

Przykład 1: Prenumerata

  

W tym przypadku każdy widzi artykuł i każdy może przeczytać jego część (np. 30%). Ale, żeby przeczytać pozostałą część, w tym przypadku należy być prenumeratorem papierowego wydania.

  

Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, by do całości otrzymać dostęp od razu po podaniu swojego adresu mailowego.

  

Lead magnet: prenumerata

  

Przykład 2: Artykuł

  

To o czym wspomniałem w przykładzie powyżej, zostało zrealizowane tutaj. Wchodząc na bloga, widać listę wszystkich artykułów. Niektóre z nich można przeczytać od razu po kliknięciu, ale inne można odblokować tylko przez podanie adresu email.

  

Lead magnet: artykuł

Można powiedzieć, że ta forma to dobry przykład reklamy natywnej. Nie ma tu specjalnych landing page, czy formularzy, w których chodzi tylko o pozyskiwanie adresów email. Cała strona wygląda jak jedna spójna całość.

Jeśli chcesz stosować taki typ lead magnetów to musisz pamiętać o jednym. Blokując dostęp do takiego artykułu, blokujesz go również dla robotów Googla. Taki artykuł nie będzie pozycjonowany i nie będzie wyskakiwał wysoko w wynikach wyszukiwania.

Warto więc dokonać pewnej weryfikacji. Jeśli dany artykuł ma szansę znaleźć się wysoko w Google na często wyszukiwane słowo kluczowe, to go nie blokuj. Ale jeśli jest to artykuł o chwytliwym tytule i tematyce, która nie jest często wyszukiwana, możesz zastosować tego typu blokadę.

3: Targi

Newsletter, na który zapisałem się 10 lat temu i nadal go czytam!

Może być wykorzystany na targach ale też podczas innych fizycznych spotkań. W zwykłym sklepie, podczas spotkania w mniejszym gronie, jak i wydarzenia z udziałem dużej liczby osób.

Klient podaje swój email, a Ty dajesz mu w zamian coś fizycznego. To może być katalog, próbki produktów, przydatne gadżety, kupon podarunkowy lub rabatowy itd.

W zasadzie lead magnetem może być tu też coś cyfrowego. Na przykład wystawca rozmawia z potencjalnym Klientem na targach, pokazując mu w tym czasie prezentację. Na koniec proponuje wysłanie tej prezentacji na maila.

Tak naprawdę taka propozycja pada na każdym spotkaniu z Klientem: “Wyślemy Ci coś, tylko podaj swój adres email”. Ale chyba za bardzo się do niej przyzwyczailiśmy lub nie potrafimy wykorzystać pozyskanego adresu email także w innych celach.

Fizyczne zapisy na listę mailingową

4: Na próbę

Niemal we wszystkich internetowych aplikacjach masz możliwość skorzystania z nich na próbę za darmo. Zazwyczaj taki testowy okres trwa 14 dni. Tak jak gry komputerowe mają swoje wersje demo, tak też jest w przypadku aplikacji.

Możemy w ten sposób sprawdzić czy aplikacja jest dla nas i nie kupować kota w worku.

Ale czy tylko w przypadku apek można wykorzystać ten mechanizm?

Przykład 1: Aplikacja

  

Na pierwszy ogień aplikacja. Ale nie ma tu od razu okienka wołającego o podanie adresu mailowego. KW Finder najpierw daje Ci możliwość wpisania swojego zapytania...

  

Lead magnet: aplikacja na próbę - krok 1

 

… a dopiero w kolejnym kroku, gdy chcesz zobaczyć więcej danych, prosi o podanie maila.

  

Lead magnet: aplikacja na próbę - krok 2

 

Przykład 2: Usługa

  

Drugi przykład dotyczy sprzedaży usług. Możesz np. poprosić o podanie maila, w celu wysłania indywidualnej wyceny, przygotowania projektu kuchni (np. jeśli sprzedajesz akcesoria, płytki lub meble kuchenne). Na portalach, które wydaję, jeden z lead magnetów to darmowa 7-dniowa reklama.

  

Lead magnet: usługa

5: Komentarz = newsletter

Tytuł tego punktu może być nieco mylący. Być może niezbyt wiele osób zapisze się na listę w ten sposób.

Chodzi jednak o wykorzystanie pewnego faktu.

Skoro ktoś już w jakimś formularzu na Twojej stronie wpisał swój adres email, to spróbuj to wykorzystać.

Kiedy ktoś dodaje komentarz na Twoim blogu i musi podać adres email, to daj tam pole checkbox, które umożliwia zapis na listę.

  

Kiedy ktoś wystawia ocenę lub recenzję Twojego produktu i musi podać adres email, to daj tam pole checkbox, które umożliwia zapis na listę.

  

Kiedy ktoś dokonuje zakupu w Twoim sklepie internetowym i musi podać adres email, to daj tam pole checkbox, które umożliwia zapis na listę.

  

Kiedy ktoś wysyła formularz kontaktowy na Twojej stronie i musi podać adres email, to daj tam pole checkbox, które umożliwia zapis na listę.

  

Lead magnet: sklep internetowy

Podsumowanie

Jest jeszcze jedno. Przekonać do zapisu możesz dość łatwo. Ale na końcu liczy się jakość Twojego lead magnetu. Jeśli będzie spełniać wszystko, co zostało obiecane przed zapisem (a nawet więcej) - wygrywasz.

Później już tylko tą jakość podtrzymuj.

Tylko w ten sposób możesz przekonać zapisane osoby do pozostania na liście nawet przez 10 lat (tak jak to jest w moim przypadku, wspomnianym powyżej), a później do zakupienia czegoś z Twojej oferty.

Jeśli temat email marketingu Cię interesuje to obserwuj bloga i zapisz się na mój newsletter, w którym będę informował o nowościach.

A jeśli masz konkretne pytania w tym temacie to napisz do mnie w dowolny sposób - odpowiem od razu lub stworzę kolejny artykuł lub video na ten temat.

I jeszcze jedna mała prośba: jeśli artykuł Ci się spodobał, był przydatny i może według Ciebie przydać się innym (np. Twoim znajomym) to udostępnij go proszę na swoich social mediach lub w inny dowolny sposób. Z góry dziękuję!

Pobierz Raport Email Marketingu

Raport na bazie audytu 100 formularzy zapisu na listę mailingową.

NAGŁÓWKI • LICZBA SŁÓW • CTA • KOLORY PRZYCISKÓW • OPINIE KLIENTÓW • LOGOTYPY • POLA FORMULARZA • POPUPY • RODO • CZAS ŁADOWANIA • SEO • WYDAJNOŚĆ

Kliknij i pobierz Raport

Oceń artykuł:  

 

Mam dla Ciebie coś jeszcze!

Już teraz pobierz darmowy samouczek "PUSZKA czyli Przestań Uganiać Się Za Klientami i spraw, by przychodzili do Ciebie sami".

 
Samouczek jest darmowy.
Podaj tylko imię i swój adres email:

   

Copyright © Paweł Kępa. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Strona używa plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki oraz akceptujesz Politykę Prywatności i politykę cookies.

Spis treści