Dodano 12 listopada 2019 Jak obliczyć marżę w sklepie internetowym i kalkulator 3.68 / 5 (31)
Każdy kto prowadzi jakąkolwiek firmę (nie tylko sklep online) powinien potrafić obliczyć kilka podstawowych spraw. Tym razem o tym jak obliczyć marżę i jak obliczyć narzut.
Po co liczyć takie rzeczy jak marża i narzut? Powodów jest mnóstwo. Ale wymieńmy je krótko:
A to tylko niektóre sprawy.
Mam dla Ciebie dość krótką część opisową oraz całą masę kalkulatorów, które później policzą to wszystko. Zacznijmy od podstawowych spraw.
Zacznijmy od tego jaka jest różnica między marżą a narzutem. Z pozoru wydaje się, że to jest to samo i że jest to Twój zarobek. Wejdźmy jednak w szczegóły i policzmy na przykładach.
Marża to Twój zysk na sprzedaży danego produktu. Od ceny, za którą sprzedajesz produkt, odejmujesz wszystkie koszty z nim związane. W ten sposób otrzymasz wartość kwotową.
Przykład:
Oczywiście, po stronie kosztów może jeszcze stanąć koszt pakowania i wysyłki (który ostatecznie doliczasz do ceny sprzedaży), ale też koszt magazynowania, marketingu, obsługi sklepu itd.
Ostatecznie nasz przykład może wyglądać tak:
Marżę można wyrazić też w procentach. Wystarczy podzielić marżę kwotową przez całkowitą kwotę sprzedaży. W naszym przypadku będzie to: 78 zł / 315 zł = 0,2476 i jest to równoznaczne z marżą w wysokości 24,76%.
Narzut jest bardzo podobny do marży, ale często mylony, co może powodować różnego rodzaju komplikacje, ze stratą pieniędzy włącznie.
Narzut polega na tym, że wiesz ile procent chcesz dorzucić do ceny zakupu towaru (a w zasadzie wszystkich kosztów). Dzięki temu policzysz ile na koniec zyskasz.
Przykład:
Rozszerzmy nasz przykład o inne koszty, które mogą wystąpić.
A co z podatkami? Oczywiście ten zysk, który wyszedł na końcu podlega jeszcze podatkowi dochodowemu.
A kwoty netto i brutto (czyli z VAT-em)? Według prawa, w każdym sklepie internetowym wszystkie ceny powinny być podane z VAT-em (czyli brutto). Jest to taka cena, jaką ostatecznie zapłaci Klient. Warto więc brać zawsze do obliczeń kwotę brutto.
Czas na obiecane kalkulatory, które teraz to wszystko policzą. Poniżej są dwa. Wystarczy, że wstawisz swoje liczby, a reszta policzy się już sama. Dodatkowo w każdym z kalkulatorów, możesz wpisać całkowity zysk, który chcesz w ten sposób osiągnąć na koniec miesiąca (lub innego okresu, np. kwartału, roku), a otrzymasz w wyniku ile sztuk towaru należy sprzedać, by go osiągnąć. Będzie to oczywiście zysk do opodatkowania (podatek dochodowy).
Jeśli kalkulatory (i cały artykuł) Ci się podobały to będę Ci bardzo wdzięczny jeśli udostępnisz tą stronę swoim znajomym (być może są wśród nich osoby prowadzące firmę lub konkretnie sklep internetowy). Za wszystkie udostępnienia z góry dziękuję!
Na blogu poruszam różne tematy, zagadnienia i pomysły na to, by Twoja firma mogła się rozwijać oraz pozyskiwać Klientów, jak choćby w tym artykule.
Jednak oś moich wszystkich działań (i mam nadzieję, że w przyszłości także Twoich), które prowadzą do tego rozwoju oparta jest na 5 punktach.
Te 5 punktów omawiam w krótkim darmowym samouczku pt.: "PUSZKA, czyli Przestań Uganiać Się Za Klientami i spraw, by przychodzili do Ciebie sami". Samouczek dostępny jest w formie e-booka PDF wzbogaconego 10 lekcjami video. Z tych 5 punktów wychodzą kolejne działania, które opisuję na blogu.
Aby otrzymać dostęp do samouczka, kliknij w link poniżej.
DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
Zdjęcie: Pixabay
Już teraz pobierz darmowy samouczek "PUSZKA czyli Przestań Uganiać Się Za Klientami i spraw, by przychodzili do Ciebie sami".
Samouczek jest darmowy.
Podaj tylko imię i swój adres email: