Hasła reklamowe – jak je stworzyć, by zapadały w pamięci

Hasła reklamowe – jak je stworzyć, by zapadały w pamięci

Dodano       Hasła reklamowe – jak je stworzyć, by zapadały w pamięci 5.00 / 5 (1)

Własne hasła reklamowe, takie by zapadały w pamięci na długo... Takie, by stały się częścią popkultury. Czy stworzenie takiego hasła reklamowego w małej firmie jest w ogóle możliwe?

„Pij mleko, będziesz wielki”, „Przewaga dzięki technice”, „Codziennie niskie ceny”, „Włączamy niskie ceny”, „Wietrzymy magazyny”... To tylko niektóre z tych bardziej znanych haseł.

Wymyślenie czegoś podobnego często zaprząta nam głowę. Dlaczego? Bo często robimy to na siłę, próbując przerabiać te istniejące hasła reklamowe. I owszem – istnieją pewne schematy, które bardzo pomagają w tworzeniu takich reklamowych sloganów i nagłówków.

W tym artykule pokażę Ci 7 takich schematów. Ale na koniec mam jeszcze mały bonus. Metodę tworzenia haseł i nagłówków, z której korzystam od niedawna, a która okazuje się niezwykle skuteczna.

Hasła reklamowe – schematy tworzenia

Jak już wspomniałem przed chwilą, pokażę Ci 7 schematów tworzenia haseł, sloganów i nagłówków. Każdy z tych schematów jest schematem blokowym. Oznacza to tyle, że w odpowiednie bloki wystarczy podstawić swoje wyrazy.

To jest oczywiście najprostsze rozwiązanie. Co za tym idzie jest to rozwiązanie, które najłatwiej skopiować.

Dużo lepsze efekty uzyskasz, zachowując sens hasła, ale zmieniając poszczególne wyrazy lub stosując synonimy. Teraz pewnie brzmi to dość skomplikowanie. Ale do każdego schematu postaram się podać konkretne przykłady, tak aby było łatwiej stworzyć własne hasła reklamowe.

Slogany reklamowe – do czego możesz je wykorzystać?

W tytule tego artykułu napisałem, że to właśnie hasła reklamowe mogą powstawać na bazie schematów, które za chwilę Ci zaprezentuję.

Ale prawda jest taka, że w oparciu o te same schematy możesz też tworzyć tytuły artykułów na bloga, video na YouTube, nagłówki i śródtytuły w ofercie, tytuły książek i ebooków, hasła na landing page, wstępy do reklam na Facebooku czy też opisy meta pod SEO, które będą później widoczne w wynikach wyszukiwania Google.

Słowem: możesz je zastosować na każdym etapie rozwoju swojej firmy.

Na przykład jeśli dopiero zaczynasz i ktoś znajduje Twoją firmę w Google kliknie w Twój link lub nie właśnie na podstawie nagłówka i opisu meta. Jeśli liczba kliknięć nie będzie zadowalająca trzeba to poprawić (np. zgodnie z poniższymi schematami).

Kiedy ktoś już wejdzie na Twoją stronę ale szybko z niej ucieknie, prawdopodobnie przeczytał jakiś nagłówek lub hasło (bo rzuca się jako pierwszy w oczy). Wniosek? Trzeba go poprawić.

Kiedy ktoś już wejdzie na Twoją stronę i sklep, przegląda produkty ale nie kupuje to prawdopodobnie winny jest jeden z nagłówków lub haseł. Trzeba je poprawić, np. z wykorzystaniem poniższych wskazówek :)

I w odwrotną stronę – to właśnie nagłówki i hasła reklamowe zachęcają Klienta do dalszego czytania Twojej oferty.

Ale zaczynajmy już!

Język reklamy, czyli bloki, których warto użyć

Tak jak już wspomniałem, schematy składają się z bloków. A poszczególne elementy możesz wymieniać na własne. Spójrzmy na początek na to, które bloki występują najczęściej i których Twój Klient oczekuje.

1: Oczekiwany rezultat – czyli co Klient otrzyma po zakupie Twojego produktu lub usługi lub jaki będzie końcowy efekt, np. schudniesz 10 kg, Twój dom będzie wyglądał pięknie, zdobędziesz przewagę, będziesz wielki itd.

2: Czas – to jest coś co interesuje absolutnie każdego. Kiedy usługa będzie gotowa, kiedy otrzymam towar, kiedy osiągnę wysoką sprzedaż, kiedy schudnę 10 kg itd.

3: Osiągnięte korzyści – jakie korzyści osiągniesz dzięki temu, że będziesz wielki, że schudniesz 10 kg, że Twój dom będzie wyglądał pięknie? Na przykład będziesz czuć się lepiej w swoim domu, w swoim ciele, bardziej atrakcyjnie, będziesz generować większe przychody w firmie, Klienci zostaną na dłużej itd.

W bloku numer 3 nie chodzi o cechy produktu, czyli np. o to, że program treningowy składa się z 10 ćwiczeń, a suplement zawiera 10 witamin (i tu witaminy są wymieniane), tylko co ta witamina daje? Że nie będziesz mieć skurczy. Co daje to ćwiczenie na nogi? Że będziesz mieć smukłe łydki itd.

4: Wyzwanie / obawa – z jakimi wyzwaniami i obawami boryka się Twój Klient. Jego samochód często się psuje. Nie ma ochoty wyjść na basen, bo czuje się nieatrakcyjny. Nie zaprasza gości do swojego domu, bo jest w nim nieciekawie itd.

Na początek wynotuj sobie od myślników myśli do każdego z powyższych punktów. Będą przydatne za chwilę, podczas tworzenia haseł reklamowych. Mając po kilka myślników przy każdym z punktów, łatwo je wymienisz, kiedy jedno hasło lub nagłówek nie będzie przynosić efektów.

Schemat 1: Jak osiągnąć oczekiwany efekt

Najprostszy schemat z możliwych, który często przewija się w tytułach moich artykułów. Na początku stawiasz słowo „jak” i dodajesz blok numer 1, czyli oczekiwany efekt.

Przykłady:

  • Jak założyć sklep internetowy?
  • Jak zgubić 10 kilogramów?
  • Jak zacząć biegać?

 

Znane hasło reklamowe: „Red Bull – doda Ci skrzyyydeł!”

Hasła reklamowe - Red Bull

Co prawda powyższe hasło nie jest w formie pytania. Wspomniałem jednak o tym na początku. Schematy, które Ci podam są tylko punktem wyjścia. Ale pozostawiam je Twojej kreatywności. Zmieniaj kolejność, tryb, używaj synonimów itd. A powyższe hasło zawiera obietnicę oczekiwanego rezultatu – dodania skrzydeł w trudnej, męczącej sytuacji.

Schemat 2: Jak osiągnąć oczekiwany efekt w określonym czasie

Rozwijam w ten sposób schemat numer 1 (o blok numer 2), tworząc bardziej rozbudowane hasło. I tego schematu również bardzo często używam w tworzeniu tytułów do artykułów na blogu.

Przykłady:

  • Jak założyć sklep internetowy w mniej niż 30 minut?
  • Jak zgubić 10 kg w 90 dni?
  • Jak zacząć biegać w tydzień?

 

Znane hasło reklamowe: „Dłuższe życie każdej pralki to Calgon”

Hasła reklamowe - Calgon

Do powyższego hasła Calgonu też można się przyczepić. Jest mowa o oczekiwanym rezultacie, ale czas tego życia nie jest dokładnie określony. Jest po prostu dłuższy. Owszem, ale to znowu swego rodzaju wariacja wyjściowego schematu. Jak widać, zapadła w pamięć, więc jest to sukces tej firmy.

Schemat 3: Jak osiągnąć oczekiwany efekt bez obawy

W tym schemacie łączymy blok 1 i 4. Tego schematu również bardzo często używam w tytułach do swoich artykułów :) No ale w końcu to ma być artykuł, w którym pokazuję budowanie haseł opartych o doświadczenia (które działają), a nie domysły.

Przykłady:

  • Jak założyć sklep internetowy bez konieczności programowania
  • Jak zgubić 10 kg bez diety?
  • Jak zacząć biegać bez bólu i zmęczenia?

 

Znane hasło reklamowe: „Może to jej urok, może to Maybelline”

Hasła reklamowe - Maybelline

Co widać w tym haśle? Oczekiwany efekt uzyskany dzięki zastosowaniu kosmetyków Maybelline. Ale po drugiej stronie obawa, że może ta dziewczyna ma po prostu tak piękną twarz i kosmetyki wcale nie odgrywają tu tak dużej roli.

Znów jest to hasło będące wariacją podanego schematu. Bo przecież w reklamie nikt nie napisze „Jak się pięknie umalować, nawet gdy masz brzydką twarz”, zgadza się?

Schemat 4: Jak osiągnąć oczekiwany efekt, by uzyskać spodziewane korzyści

Tym razem łączymy blok numer 1 oraz blok numer 3. Tak – zgadza się :) Tego schematu również używam w swoich nagłówkach. Byłbym hipokrytą, gdyby tak nie było...

Przykłady:

  • Zdjęcia do sklepu internetowego – jak zrobić je w domu
  • Jak zgubić 10 kg i czuć się lepiej w swoim ciele?
  • Jak zacząć biegać i poprawić swoje zdrowie?

 

Znane hasło reklamowe: „Przewaga dzięki technice”

Hasła reklamowe - Audi

Oczekiwany efekt to przewaga naszego samochodu nad autami innych producentów. Przewaga na drodze, przewaga w wyglądzie, przewaga w funkcjonalności itd. Każdy Klient widzi w tym aucie inną przewagę. A technika występuje tu jako korzyść. Jest to korzyść w postaci bezawaryjnego (lub może bardziej mało awaryjnego) samochodu.

Schemat 5: Jak osiągnąć oczekiwany efekt, by uzyskać spodziewane korzyści w określonym czasie

Coraz bardziej rozbudowujemy nasze hasła reklamowe, dodając do niego kolejny element. Teraz to połączenie bloków 1, 2 i 3. Czy taki układ powoduje, że hasło reklamowe jest krótkie i łatwe do zapamiętania? Nie do końca. Ale o tym za chwilę. Na początek kilka przykładów nagłówków.

Przykłady:

  • Jak zdobyłem 22 Klientów w 5 dni za 100 zł przez reklamy Facebook (zmieniona kolejność)
  • Jak zgubić 10 kg i czuć się lepiej w swoim ciele w 90 dni?
  • Jak zacząć biegać i poprawić swoje zdrowie już w ciągu tygodnia?

 

Znane hasło reklamowe: „Mieć to, czego potrzeba, żeby biznes się kręcił: bezcenne. Za wszystko inne zapłacisz kartą Mastercard”

Hasła reklamowe - Mastercard

W tym haśle mamy obietnicę oczekiwanego efektu: dobrze kręcący się biznes, korzyści: cashflow, możliwość zakupów oraz w domyśle czas: karta umożliwia płatności od ręki.

Schemat 6: Jak osiągnąć oczekiwany efekt, by uzyskać spodziewane korzyści bez obawy

Tym razem łączymy bloki numer 1, 3 i 4. Hasło reklamowe coraz bardziej nam się wydłuża. Nie znaczy to jednak, że nie możesz wykorzystać wszystkich elementów. Łatwość zapamiętania uzyskasz dzięki kombinacjom, frazeologią i innym zabawom słownym :)

Przykłady:

  • Jak stworzyć darmowy landing page krok po kroku i oszczędzić 1000 zł? (czyli jak samodzielnie zbudować skuteczny landing page i nie wydać na to góry pieniędzy)
  • Jak zgubić 10 kg i czuć się lepiej w swoim ciele bez diety?
  • Jak zacząć biegać i poprawić swoje zdrowie bez bólu i zmęczenia?

 

Znane hasło reklamowe: „M&Ms – rozpływa się w ustach a nie w dłoni”

Hasła reklamowe - M&Ms

M&Ms to synonim gwarancji oczekiwanego czekoladowego, słodkiego smaku oraz gwarancja korzyści, czyli rozpływania się dopiero w ustach, która łączy się z gwarancją łamania obawy o to, czy aby na pewno rozpuszczenie nie nastąpi w dłoni.

Schemat 7: Jak osiągnąć oczekiwany efekt w ściśle określonym czasie, by uzyskać spodziewane korzyści bez obawy

Najtrudniejsza kombinacja, w której łączymy wszystkie 4 bloki: obietnicę efektu, korzyści, określonego czasu oraz zbicie obaw. Takich haseł powiedzianych wprost jest najmniej. A jak to wygląda w nagłówkach? Spójrz na poniższe przykłady.

Przykłady:

  • Jak zrobić stronę internetową w WordPress krok po kroku w 30 minut (bez programowania)? (trudne do połączenia i stworzenia bez użycia nadmiernej liczby słów, ale efekt to jeden z najchętniej czytanych artykułów na blogu i najczęściej oglądane video na YouTube)
  • Jak zgubić 10 kg w 90 dni bez diety i czuć się lepiej w swoim ciele?
  • Jak zacząć biegać i poprawić swoje zdrowie bez bólu i zmęczenia już w ciągu tygodnia?

 

Znane hasło reklamowe: „Let your fingers do the walking”

Hasła reklamowe - YELP

To hasło akurat nie jest dobrze znane, a przynajmniej nie w Polsce. A jest to slogan reklamowy Yellow Pages, czyli książki telefonicznej z 1964 roku. I mamy tu połączenie wszystkich czterech bloków:

  • oczekiwany rezultat: znalezienie danych kontaktowych firmy, od której chcę coś kupić
  • czas: mogę to zrobić szybko, przeglądając książkę, a nie chodząc od firmy do firmy
  • osiągnięte korzyści: oszczędność czasu, pieniędzy, znalezienie kontrahenta
  • wyzwanie / obawa: nie tracę czasu na szukanie w ciemno, chodząc po ulicy

 

Jak widać, trudno byłoby napisać hasło reklamowe takie jak to w schemacie 7. Jednak pamiętając o tym, że w jego tle kryją się 4 znane nam już doskonale bloki, dużo łatwiej jest wywnioskować dlaczego to hasło, mimo zwięzłości, mówi o wszystkich korzyściach i wytrąca największe argumenty przeciw tej firmie.

Dużo łatwiej będzie więc Ci dojść do takiego hasła reklamowego, metodą bloków i dopiero później użyć zabaw słownych.

Jak tworzyć hasła reklamowe i nagłówki – bonus

Zgodnie z tym co obiecałem na początku artykułu, mam dla Ciebie mały bonus. Schemat tworzenia nagłówków, który poznałem niedawno, czytając książkę pt. „Biblia copywritingu”, autorstwa Darka Puzyrkiewicza.

Co to za metoda? Autor tej książki poleca pobawić się nagłówkami i tytułami artykułów z portali internetowych. Najlepiej tych najbardziej oślizgłych, które są mistrzami w tworzeniu chwytliwych i wręcz niewiarygodnych tytułów dla artykułów. Mowa oczywiście o Fakcie, Super Expressie oraz portalach typu Pudelek.

Wydaje Ci się, że nie zniżysz się do ich poziomu? Sprawdź tylko na próbę. Stwórz kilka nagłówków. Zobacz, jak może to wyglądać. Poniżej mam listę tytułów ostatnich artykułów na WP.

Przykłady nagłówków

Biorę pierwszy z brzegu („Sondaż. Duża partia poza europarlamentem”) i na jego bazie próbuję stworzyć własne nagłówki. Piszę pierwsze skojarzenia, które przyjdą mi na myśl:

  • Sondaż. Popularna dieta wcale nie jest skuteczna
  • Wyniki ankiety. Facebook wcale nie jest najlepszym miejscem pozyskiwania Klientów
  • Wyniki ankiety. Najbardziej popularne dystanse dla początkującego biegacza.

 

Autor książki, mówi o tym, by napisać kilka skojarzeń do każdego tytułu. Niektóre będą mniej, inne bardziej trafione. Ważne, żeby mieć z czego wybierać.

Hasła reklamowe - ściąga

Skoro był jeden bonus to niech będzie i drugi. A może stanie się to nową tradycją i nieodłącznym elementem wszystkich artykułów na blogu? Mianowicie ściąga w postaci infografiki z głównymi myślami z danego artykułu. Daj znać, jak się Tobie ten pomysł podoba.

Dodatkowo wprowadziłem możliwość zapisywania tych ściąg na Pintereście. Wystarczy, że najedziesz kursorem na grafikę poniżej, a tam pojawi się przycisk zapisywania pina na własnym koncie :)

Hasła reklamowe - jak je tworzyć - ściąga

Kliknij TUTAJ, by otworzyć ściągę w pełnym rozmiarze.

Podsumowanie

Mam nadzieję, że po przerobieniu tego artykułu hasła reklamowe nie będą miały dla Ciebie tajemnic. Hasło reklamowe kojarzy nam się oczywiście z takim głównym sloganem każdej firmy. Tymczasem tak naprawdę wszystko, co wypuszczamy publicznie (a więc wszelkiego rodzaju posty na social mediach, artykuły, wywiady) ma być naszą reklamą. I we wszystkich tych materiałach warto trzymać się powyższych zasad.

A na koniec pochwal się jakie jest hasło reklamowe Twojej firmy. Możesz napisać np. w komentarzach poniżej.

Przeczytaj także:

 

Zdjęcie: Pixabay

Oceń artykuł:  

 

Mam dla Ciebie coś jeszcze :)

Już teraz pobierz darmowego e-booka "Jak przestać uganiać się za Klientami i sprawić, by przychodzili do Ciebie sami".

 
E-book jest darmowy.
Podaj tylko swój adres email:

   

Copyright © Paweł Kępa. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Strona używa plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki oraz akceptujesz Politykę Prywatności i politykę cookies.