Bardzo często słyszymy jednak, że reklamy na Facebooku nie działają a lajki nie sprzedają itd. To też prawda. Wszystko jednak zależy od tego czy reklama została poprawnie skonfigurowana. Jeśli Twoja oferta jest niepowtarzalna i nikt nie powinien się jej oprzeć to wszystko teraz w reklamie, a konkretnie w grupie docelowej, jaką wybierzesz.

Zanim przeczytasz!

Artykuł, który właśnie czytasz, zawiera porady do samodzielnego wykonania. Jeśli szukasz kogoś, kto zajmie się prowadzeniem Twoich reklam na Facebooku, Instagramie, YouTube albo Google, kliknij [TUTAJ].

Facebook daje w tym miejscu ogromną moc możliwości. Większość jednak poprzestaje na następującej kombinacji: miejscowość, wiek, płeć i pokazuje swoją reklamę wszystkim jak leci. np. kobietom z Poznania w wieku 40-50 lat. Czasami zdarza się dodać kilka pozycji do zainteresowań, jakimi powinna charakteryzować się grupa docelowa.

To dobre na początek, ale Facebook posiada znacznie więcej informacji o swoich użytkownikach. Wykorzystajmy je maksymalnie!

Przede wszystkim unikamy przycisku PROMUJ POST, który znajduje się pod każdym wpisie na fanpageu. Do swojej pracy wykorzystamy narzędzia, które dostarcza nam sam Facebook. Pierwsze z nich to Audience Insights, w którym możemy znaleźć bardzo dużo informacji o użytkownikach tego portalu. Drugie narzędzie to Power Editor, w którym ustawia się poszczególne reklamy.

Przechodzimy zatem do konkretów. Poniżej przedstawię Ci sposoby na dotarcie do 12 różnych grup docelowych, w zależności od rodzaju biznesu, jaki prowadzisz.

1. Młode pokolenie (milenialsi)

Tutaj sprawa jest prosta – w polu zainteresowań mamy już gotową opcję o nazwie Pokolenie → Milenialsi (zobacz screen poniżej). W podobny sposób możesz przeprowadzić także targetowanie na osoby z tzw. Pokolenia X, czyli osoby urodzone w latach 1961 – 1981. Podobne dane możesz uzyskać wybierając po prostu osoby z odpowiedniej grupy wiekowej.

Targetowanie na Facebooku: młode pokolenie (milenialsi)

Do tej grupy warto skierować reklamy z zakresu: ubrania / moda, gadżety, gry, itp.

2. Zbliżająca się rocznica

Facebook posiada także informacje o zbliżających się rocznicach ślubu swoich użytkowników. Możesz dotrzeć ze swoją reklamą do mężczyzn, którzy w ciągu następnych 30 dni będą obchodzić rocznicę i pokazać im reklamę z prezentem dla swoich żon. I odwrotnie – reklamę skierowaną do kobiet z propozycjami prezentów dla ich mężów. W polu kryteriów wpisz słowo rocznica, a uzyskasz podpowiedzi z informacjami o osobach, które mają rocznicę w ciągu tego miesiąca lub następnego (zobacz screen poniżej).

Targetowanie na Facebooku: zbliżająca się rocznica

Do tej grupy warto skierować reklamy z zakresu: kartki z życzeniami, eventy, uroczystości, restauracje, rekreacje.

3. Przyjaciele osób, obchodzących urodziny

Podobnie jak powyżej – możemy też dotrzeć do znajomych osób, które w najbliższym czasie obchodzą urodziny. Dzięki temu zaproponujemy im zakup odpowiedniego prezentu z tej okazji. W polu opcji targetowanie wchodzimy w Dane demograficzne → wydarzenia z życia → znajomi (zobacz screen poniżej).

Targetowanie na Facebooku: znajomi osób obchodzących urodziny

Do tej grupy warto skierować reklamy z zakresu: kartki z życzeniami, sklepy z prezentami, eventy itd.

4. Kochający technologię

W pole opcji targetowania wpisz: Technology early adopters. W zamian otrzymasz informacje o osobach, które skłonne są do zakupu nowego produktu elektronicznego wchodzącego dopiero na rynek.

Do tej grupy warto skierować reklamy z zakresu: SaaS, nowoczesne technologie, DIY, itp.

5. Miejsce zamieszkania

Dzięki informacjom, jakie oferuje nam Facebook możemy również dotrzeć do osób, które wynajmują mieszkania jak i do tych, którzy mieszkają w domach. W polu opcji wystarczy wybrać Demografia → Dom → Skład gospodarstwa domowego (zobacz screen poniżej).

Targetowanie na Facebooku: według miejsca zamieszkania

Do tej grupy warto skierować reklamy z zakresu: wyposażenia domu, urządzeniach kuchennych, meblach, usługach sprzątających, kredytach, itp.

6. Właściciele małych firm

Warto zatrzymać się przy tym punkcie. Usługi i produkty dla firm to dość obszerna grupa odbiorców. W opcjach targetowania wystarczy odszukać osoby, posiadające cechę: Właściciele małych firm i jednocześnie: Administratorzy stron Facebooka. Dzięki temu drugiemu warunkowi docieramy do osób, które zdają sobie sprawę z obecności w internecie – ich firma posiada już wizytówkę na Facebooku w postaci fanpagea.

Do tej grupy warto skierować reklamy z zakresu: kredyty, ubezpieczenia, hosting, agencje reklamowe, itp.

7. Osoby, które znalazły nową pracę

W polu opcji targetowania wpisujemy po prostu: Nowa praca.

Do tej grupy warto skierować reklamy z zakresu: ubrania, moda, platformy e-learningowe.

8. Osoby w związku

W opcjach targetowanie wybieramy: Dane demograficzne → Wydarzenia z życia (zobacz screen poniżej). W odpowiedzi otrzymamy kilka przydatnych grup docelowych. Możemy tutaj dotrzeć do osób, które są w nowym związku, jak i do tych, które niedawno się zaręczyły oraz do osób, które są krótko po ślubie.

Targetowanie na Facebooku: osoby w związku

Do tej grupy warto skierować reklamy z zakresu: eventy i wydarzenia, usługi ślubne, prezenty, restauracje, itp.

9. Osoby, które tworzą wydarzenia na Facebooku

Do tej grupy dotrzemy z opcji targetowania poprzez wybranie opcji: Zachowania → Aktywność cyfrowa → Organizatorzy wydarzeń (zobacz screen poniżej).

Targetowanie na Facebooku: organizatorzy wydarzeń

Do tej grupy warto skierować reklamy z zakresu: katering, dekoracje, rozrywka, itp.

10. Osoby, które podróżują

Możesz dotrzeć do osób, które właśnie wróciły z podróży. Jeśli zajmujesz się drukiem albumów ze zdjęciami, to ta grupa na pewno Cię zainteresuje. Docieramy do nich poprzez wybranie opcji: Zachowania → Podróże. Możemy dotrzeć ze swoją reklamą do osób, które podróżują do pracy, tych którzy podróżują za granicę jak i tych, którzy właśnie wrócili z wycieczki.

Targetowanie na Facebooku: osoby, które podróżują

Do tej grupy warto skierować reklamy z zakresu: agencje turystyczne, wydruk albumów i zdjęć, linie lotnicze, itp.

11. Rodzice

To bardzo szeroka grupa odbiorców, do której możemy skierować reklamę bardzo wielu produktów. Począwszy od akcesoriów dla niemowląt aż po korepetycje dla rodziców młodzieży. Z opcji targetowania reklam wybierz: Dane demograficzne → Rodzice → Wszyscy rodzice.

Do tej grupy warto skierować reklamy z zakresu: przychodnie lekarskie, szkoły, uczelnie, ubezpieczenia, itp.

12. Znajomi osób, które lubią Twój fanpage

Łatwiej dotrzeć ze swoją reklamą do znajomych osób, które już lubią Twój fanpage. Kiedy tego typu reklama wyświetli się na Facebooku, jej odbiorca od razu widzi, że jego znajomi również ją polubili. Do tych osób docieramy poprzez wybór z menu Połączenia: Strony na Facebooku → Znajomi osób, które polubiły Twoją stronę.

Targetowanie na Facebooku: znajomi osób, które lubią Twój fanpage

Do tej grupy warto skierować reklamy z zakresu: właściciele innych stron, właściciele firm, itp.

Przestań Uganiać Się Za Klientami i spraw, by przychodzili do Ciebie sami

Na blogu poruszam różne tematy, zagadnienia i pomysły na to, by Twoja firma mogła się rozwijać oraz pozyskiwać Klientów, jak choćby w tym artykule.

Jednak oś moich wszystkich działań (i mam nadzieję, że w przyszłości także Twoich), które prowadzą do tego rozwoju oparta jest na 5 punktach.

Te 5 punktów omawiam w krótkim darmowym samouczku pt.: "PUSZKA, czyli Przestań Uganiać Się Za Klientami i spraw, by przychodzili do Ciebie sami". Samouczek dostępny jest w formie e-booka PDF wzbogaconego 10 lekcjami video. Z tych 5 punktów wychodzą kolejne działania, które opisuję na blogu.

Aby otrzymać dostęp do samouczka, kliknij w link poniżej.

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

Targetowanie – przykład pizzerii

Żeby nie teoretyzować za bardzo, czas na jakieś bardziej konkretne przykłady. Jakiś czas temu nagrałem video, w którym pokazałem sposób na targetowanie oparty o przykład pizzerii działającej na terenie konkretnej miejscowości.

Dokładnie w ten sam sposób możesz targetować reklamy innych lokali gastronomicznych, jak np. restauracji czy fast foodów. Powiem więcej: dokładnie w ten sam sposób możesz przeprowadzić targetowanie na Klientów, działając w każdej innej branży.

A poniżej obejrzysz wspomniane video:

Zaawansowane kombinacje

Powyżej znajduje się tylko kilkanaście przykładów tego, jak dotrzeć ze swoją reklamą do wybranych osób. Korzystając z Power Editora znajdziesz jeszcze więcej informacji o wybranej grupie docelowej. Warto na początek stworzyć sobie profil klienta idealnego (przeczytasz o tym TUTAJ). Dzięki temu łatwiej będzie stworzyć odpowiednie powiązania.

Najlepsze w tym wszystkim jest to, że możesz stworzyć nieco bardziej zaawansowane kombinacje. Na przykład możesz dotrzeć ze swoją reklamę do osób, które jednocześnie są rodzicami i podróżują, albo są rodzicami i nie podróżują. Teraz nie pozostaje mi nic innego jak zaprosić Cię do stworzenia swojej pierwszej reklamy na Facebooku. A jeśli ten krok masz już za sobą, to zastanów się jak możesz ulepszyć jej odbiór przez swoich przyszłych Klientów.

Facebook sam podpowiada jak jeszcze targetować

Podczas tworzenia reklamy na FB istnieje też opcja skorzystania z podpowiedzi Facebooka jeśli chodzi o targetowanie grupy odbiorców. Nie musisz do tego korzystać z żadnych zewnętrznych aplikacji. Wszystko, co pokażę poniżej będzie opierało się o Menedżera reklam.

W jednym z poprzednich artykułów (który możesz przeczytać TUTAJ), pisałem o tym, jak dotrzeć do Twoich odbiorców poprzez zawężanie ich zainteresowań. Dzisiaj poznasz sposób, który działa bardzo podobnie. Być może już ten mechanizm nawet znasz. A jeśli nie to na pewno wyniesiesz z tego wpisu cenną lekcję.

Zmiana zasad

Dlaczego postanowiłem pokazać coś nowego, mimo że poprzedni sposób również przynosi bardzo dobre efekty? Przede wszystkim zdaniem wielu znawców Facebooka, Audience Insights nie działa tak, jakby wszyscy tego chcieli. Twierdzą też, że Facebook nie rozwija już tego narzędzia. Ja się absolutnie z tym nie zgadzam. Co jakiś czas widzę tam zmiany, a więc twierdzę, że Audience Insights jest wystarczająco dobry i nadal jest, może minimalnie, ale rozwijany. Niestety w wielu branżach jest tam dość trudno zawężać zainteresowania. Są one zbyt ogólne. Dlatego zdecydowałem się poszukać i pokazać alternatywę.

Facebook cały czas się rozwija i co chwilę zmienia zasady gry. Coś co działało wczoraj, nie koniecznie będzie działać jutro. To, co poznasz poniżej, już za kilka miesięcy może w ogóle nie działać. Częściej jednak programiści tego portalu po prostu przenoszą pewne funkcjonalności w inne miejsce, ale nadal umożliwiają korzystanie z takich opcji.

Tworzymy nową reklamę

Przejdź zatem do Menedżera reklam. Narzędzie to znajdziesz pod TYM linkiem. Zakładam, że to narzędzie nie jest Ci obce i masz już skonfigurowane swoje konto reklamowe. Zakładam też, że masz już za sobą stworzenie pierwszej kampanii, zestawu reklam i reklam właściwych. Jeśli nie to zapraszam Cię do artykułu, w którym wyjaśniam wszystko krok po kroku. Przejdź do niegi i wróć tutaj, kiedy będziesz na etapie tworzenia zestawu reklam (adset). Artykuł znajdziesz tu: „Reklama na Facebooku – jak ją stworzyć krok po kroku„.

Jak namierzyć odbiorców?

Kiedy jesteś na etapie tworzenia nowego zestawu reklam, to określasz do kogo mają być kierowane Twoje kreacje. Dzieje się to w sekcji „Szczegółowe targetowanie” (Detailed targeting). To tutaj określasz zainteresowania, czy też zachowania osób, do których chcesz dotrzeć. Skorzystaj w takim razie z opcji podpowiadania, jaką dostarcza w tym miejscu Power Editor.

Przede wszystkim wypisz przed sobą 30 różnych zainteresowań i zachowań, jakie mogą być charakterystyczne dla Twoich Klientów. Oznacza to, że warto w tym momencie uruchomić nawet 30 różnych zestawów reklam. Każdy z nich będzie kierowany do grupy o innych zainteresowaniach. Nie musisz wydawać na to wszystko fortuny. Zawęź swój budżet do 5 zł dziennie na każde z tych zainteresowań (przeczytaj artykuł „Reklama na Facebooku za 5 zł”).

Bardzo ważne jest aby tworzyć każdą reklamę do osób z jednym zainteresowaniem. Nie łącz zainteresowań w grupy. Po co masz wkładać w całą tą reklamę setki czy nawet tysiące złotych, jeśli nie wiesz czy grupa o danych zainteresowaniach w ogóle będzie Klikać w Twoje reklamy.

Targetowanie – wykorzystanie podpowiedzi

OK, mamy już wstępne założenia. Wracamy więc do tworzenia reklamy. W przykładzie, jakim posiłkowałem się w artykule na temat Audience Insights, opierałem się na tworzeniu reklam dla trenera personalnego i dietetyka. Zaczynałem zawężanie grupy docelowej od osób zainteresowanych Ewą Chodakowską. Teraz robię dokładnie tak samo. W polu zainteresowań targetowania szczegółowego wpisuję „Ewa Chodakowska”. Powiedzmy, że Ewa, to jedno z tych 30 zainteresowań, które mam zapisane na kartce.

Targetowanie - podpowiedzi Facebooka

Od razu po dodaniu zainteresowania do listy aktywny staje się przycisk „Sugestie” (Suggestions). Klikam go i wyskakuje mi lista podobnych zainteresowań. Wyskakuje też „Anna Lewandowska”. Targetowanie swoich reklam do osób, które lubią te dwie panie nie jest jednak dobrym pomysłem. Są to zbyt duże, a co za tym idzie zbyt ogólne grupy osób. Duża część z nich jest zapewne zainteresowana dietą czy treningiem, ale spora część śledzi je dlatego, że są celebrytkami.

Taregtowanie - podpowiedzi od Facebooka

Szukam więc dalej na liście sugestii i znajduję następujące pozycje, które mnie interesują:

  • Fitness and Wellness (7 mln osób)
  • Healthy Diet (760 tys osób)
  • Nutrition (3,3 mln osób)
  • Dieting (1,8 mln osób)
  • Women`s Health (magazine) (570 tys osób)
  • Shape (magazine) (570 tys osób)

 

Targetowanie – wejdź w głąb podpowiedzi

Z pola zainteresowań usuwam teraz Ewę Chodakowską i sprawdzam kolejne 6 zainteresowań, jakie podpowiedział mi Facebook. Jak widzisz, częścią z nich zainteresowana jest znacznie mniejsza liczba osób niż Ewą Chodakowską (która ma 2 mln fanów). Podczas sprawdzania tych 6 dodatkowych zainteresowań, odnajduję również:

  • Women`s Health and Fitness Magazine
  • Health (magazine) (650 tys osób)
  • Women`s Fitness Magazine (1 tys osób)
  • Fitness (magazine) (10 tys osób)
  • Men`s Health (magazine) (500 tys osób)
  • Women`s Running Magazine (290 tys osób)
  • Health and Wellness
  • Physical excersise (3,4 mln osób)
  • Physical fitness (3,8 mln osób)
  • Weight loss (1,8 mln osób)
  • Fitness

 

Jak widzisz, z jednej Ewy Chodakowskiej, mam 17 nowych zainteresowań i jestem w stanie dotrzeć do tych osób ze swoją reklamą. Dodatkowo, jeśli zdecydujesz się na targetowanie ograniczone do lokalizacji miasta czy województwa, a nawet płci czy wieku, to może być ono jeszcze bardziej trafne i zawężone. Czasami jednak może się zdarzyć, że taka grupa będzie zbyt wąska.

Zauważ jednak, że nie wszystkie zainteresowania, jakie wyskoczą w podpowiedziach są warte Twojej uwagi. W podpowiedziach do Ewy Chodakowskiej, wystąpiły np. Maffashion, Martyna Wojciechowska, Red Lipstick Monster, Wnętrza ze smakiem itd. Potwierdza to tylko hipotezę, jaką postawiłem na początku, że Ewa Chodakowska dociera do zbyt ogólnej grupy docelowej. Lubi ją też sporo osób zainteresowanych modą, podróżami, motywacją itp.

Wchodząc głębiej w zainteresowania, podpowiedzi jakie zobaczysz są natomiast coraz bardziej związane z tematyką, którą drążysz. Jest tak w każdej branży. Podpowiedzi w Power Editorze są natomiast o wiele trafniej dobrane niż te w Audience Insights.

Podsumowanie

Jak widzisz poszukiwanie idealnych odbiorców Twoich reklam zabiera sporo czasu. Jeśli chcesz przeanalizować ich zainteresowania głęboko, to musisz się trochę poświęcić. Reklamowanie się na Facebooku to nie jest tylko zwykłe kliknięcie przycisku „Promuj Post”. Wtedy reklamy zazwyczaj nie działają tak, jakbyśmy sobie tego życzyli. Żeby reklamy przynosiły efekt trzeba się nieco bardziej postarać.

Mam nadzieję, że wiedza zawarta powyżej przyda Ci się w Twoich codziennych działaniach. Jeśli tak, to zostaw proszę komentarz lub udostępnij ten artykuł innym osobom, które również mogą czerpać z niego korzyści. Jak zwykle czekam też pod mailem na wszelkie pytania związane z powyższym tematem.

Pamiętaj też, że Facebook to tylko jedno z miejsc, gdzie możesz pokazywać swoje reklamy. Jeśli chcesz poznać więcej sposobów na to jak zdobywać Klientów, prowadząc własną małą firmę, to zachęcam Cię do pobrania poniższego ebooka.

Przeczytaj także:

 

Zdjęcie: Pixabay