Na przykład sklep internetowy. Przeglądasz różnego rodzaju produkty i nawet dodajesz je do koszyka, ale ostatecznie nie dokonujesz zakupu. Po chwili na Facebooku krążą już za Tobą reklamy produktów przeglądanych w tym sklepie, z zachętą do złożenia zamówienia.

Skoro odwiedzasz ten sklep internetowy, to znaczy, że interesuje Cię jego oferta. Oznacza to też, że dużo łatwiej jest Cię przekonać do zakupu ich produktów niż docieranie z reklamą do zupełnie nowych osób.

Powiem więcej. Jeśli sklep nie wykorzystałby tej okazji i nie wyświetlił Ci reklamy w remarketingu, to tak jakby zostawił pieniądze na stole. Reklamy w remarketingu mają bowiem dużo większą skuteczność, co oznacza że są o wiele tańsze niż te kierowane do zimnego ruchu.

Remarketing na Facebooku warto też wprowadzić na Twojej stronie. Niezależnie od tego, czy jest to sklep internetowy, czy strona informacyjna firmy. Oraz niezależnie od tego, czy działasz bardzo lokalnie czy też prowadzisz firmę obsługującą Klientów na szerszym obszarze.

W poniższym artykule pokażę Ci krok po kroku, jak to wdrożyć na Twojej stronie. Pokażę Ci też 6 konkretnych przykładów, jak możesz to zrobić.

Zanim przeczytasz!

Artykuł, który właśnie czytasz, zawiera porady do samodzielnego wykonania. Jeśli szukasz kogoś, kto zajmie się prowadzeniem Twoich reklam na Facebooku, Instagramie, YouTube albo Google, kliknij [TUTAJ].

Remarketing na Facebooku – zacznij od piksela

Pixel Facebooka to po prostu kawałek kodu, który należy wstawić na stronę. Robi się to podobnie jak w przypadku wstawienia kodu statystyk Google Analytics. Jeśli nie wiesz, o czym mówię, to na pewno podpowie Ci osoba, która zajmowała się tworzeniem Twojej strony www.

Piksel pomaga w śledzeniu osób, które są zalogowane do Facebooka (np. w innej karcie przeglądarki) a jednocześnie przeglądają Twoją stronę www. Pixel zbiera informacje o tych użytkownikach. Wie, jakie zakładki na Twojej stronie odwiedzili użytkownicy, jakie przeglądali produkty, która z Twoich ofert ich zainteresowała, jakie czytali artykuły na blogu itd.

Na tym blogu istnieje już bardziej szczegółowy artykuł na temat pixela, dlatego tutaj nie będę się już za bardzo rozpisywał. Więcej o nim (także w jaki sposób zainstalować go na stronie) dowiesz się we wpisie „Co to jest Facebook Pixel, jak wstawić go na stronę i jak z niego korzystać?”.

Remarketing – jak go wykorzystać?

Remarketing na Facebooku powala dotrzeć do użytkowników, którzy już odwiedzili twój fanpejdż na Facebooku. Ale także do tych, którzy komentowali lub lajkowali Twoje posty, oraz do osób które odwiedziły Twoją stronę internetową.

Jeśli korzystasz z Facebooka i promujesz tam swoją firmą, to kolejnym krokiem poza standardowymi reklamami w Facebook Ads, są właśnie reklamy w remarketingu. Bo to właśnie dzięki nim, prowadzisz Klienta za rękę do momentu, w którym oddaje Ci swoje pieniądze w zamian za to, co masz mu do zaoferowania.

Jeśli nie korzystasz z remarketingu, to tak jakbyś zostawiał pieniądze na stole. Pieniądze, który potencjalny Klient chce już wyciągnąć z portfela, a Ty nie pozwalasz sobie ich przyjąć!

Przejdźmy zatem do konkretów. Poniżej opisuję 6 sposobów na to, aby przekuć osoby tylko odwiedzające Twoją stronę www w lojalnych Klientów.

1. Osoby, które odwiedziły konkretną zakładkę na Twojej stronie

Kiedy Twój pixel namierzy osoby, które odwiedziły Twoją stronę internetową, możesz być pewny dwóch rzeczy. Po pierwsze wiesz już, że ktoś Twoją firmę poznał. Po drugie, sprawdzając jakie podstrony (np. oferty) odwiedził, wiesz jakim produktem może się interesować.

Taka osoba nie jest już tzw. zimnym potencjalnym Klientem (który nawet o Tobie nie słyszał). Dzięki wizycie na stronie, Wasza relacja została ocieplona. Remarketing na Facebooku pozwala skierować do takiej osoby ogólną reklamę swojej firmy. Ale będzie to strata czasu i pieniędzy. Zamiast tego zaserwuj takiej osobie reklamę dotyczącą konkretnej oferty, jaką przeglądała.

Zobacz na poniższym przykładzie. Swoim Klientom oferuję także wydruki zaprojektowanych materiałów reklamowych. Odwiedzam zatem strony internetowe różnych drukarni. W remarketingu zobaczyłem reklamę, którą widzisz poniżej.

Remarketing na Facebooku - przykład

Mimo tego, że nie interesowały mnie naklejki i nie przeglądałem takiej reklamy. Dodatkowo na rysunku umieszczone są kokardki i kwiatki. Jestem facetem i taka reklama do mnie nie trafia. Tymczasem Facebook umożliwia kierowanie osobnych reklam do kobiet oraz mężczyzn. Absolutnie nie bierz przykładu z tej reklamy!

Zamiast tego wolałbym zobaczyć reklamę plakatów, których ofertę przeglądałem, w bardziej męskim lub neutralnym wydaniu.

Tworzenie grupy remarketingowej na podstawie odwiedzin na stronie

Aby dotrzeć ze swoją reklamą do osób, które odwiedziły zakładkę z konkretną ofertą, należy stworzyć grupę odbiorców na Facebooku, tzw. Custom Audience. Aby to zrobić, w menadżerze reklam Facebooka przejdź do narzędzia Audiences (https://www.facebook.com/ads/manager/audiences/).

Następnie w lewym górnym narożniku kliknij przycisk dodania nowej grupy odbiorców (jak na screenie poniżej).

Tworzenie grupy odbiorców niestandardowych na Facebooku

W kolejnym kroku otworzy się popup. Następnie wybierz opcję osób, które już były na Twojej stronie internetowej (Website Traffic – screen poniżej).

Tworzenie grupy odbiorców niestandardowych na Facebooku na podstawie ruchu w witrynie

W ostatnim kroku (screen poniżej) ustalasz szczegóły. Zacznij od wyboru Twojego pixela, z rozwijanego menu. Z kolejnego rozwijanego menu wybierz opcję osoby, które odwiedziły konkretną podstronę (ang. people who visited specfic web page) oraz kiedy się to stało (czyli maksymalną liczbę dni wstecz (domyślnie 30). Na koniec określasz adres URL podstrony, którą użytkownicy odwiedzili. Nadaj teraz nazwę tej grupie i zapisz. Jeśli wszystko pójdzie ok, to wykorzystaj ją podczas tworzenia nowej reklamy w Power Editorze.

Remarketing na Facebooku - tworzenie grupy osób, które odwiedziły konkretną zakładkę na Twojej stronie

Z grupy takich odbiorców możesz też wykluczyć pewne osoby (screen poniżej). Na przykład jeśli ktoś przeglądał już Twoją ofertę i dokonał zakupu to nie serwuj mu ponownie reklamy zachęcającej do zakupu. Wyklucz więc osoby, które zobaczyły podstronę z podziękowaniem za zakup produktu.

Remarketing na Facebooku - wykluczanie osób z grupy odbiorców reklamy

2. Remarketing na Facebooku do czytelników bloga

Na Twojego bloga lub po prostu stronę internetową czytelnicy mogą trafić z wielu źródeł. Na przykład znaleźli link do artykułu w Google, kliknęli na link w mailu, link na innej stronie, w link posta sponsorowanego na Facebooku itd. Dla większości blogów ta pierwsza wizyta nowego użytkownika zazwyczaj będzie też ostatnią. Jeśli się nie przypomnisz z czymś nowym, to taka osoba szybko o Tobie zapomni i znajdzie kolejny artykuł na innym blogu.

Remarketing na Facebooku skierowany do tych osób, to świetny sposób na to, by ponownie zwrócić ich uwagę na Twój blog lub stronę. I sprawić, że będą wracali częściej. Jednym z najlepszych sposobów będzie kierowanie reklam, promujących nowe wpisy na blogu do tych właśnie osób (screen poniżej).

Remarketing na Facebooku do czytelników bloga - przykład

Co jeśli Twój blog ma kilka działów tematycznych, w których dodawane są nowe artykuły? Podobnie, jak w punkcie 1 tego artykułu, możesz skierować reklamy różnych nowych postów, do czytelników każdego z tych działów.

Sposób na stworzenie grupy wszystkich odbiorców, którzy odwiedzili Twoją stronę internetową, jest niemal identyczny jak ten powyżej. Zamiast jednak sprecyzować odbiorców do osób, które odwiedziły konkretną podstronę, wybierz z rozwijanego menu wszystkich użytkowników, którzy odwiedzili Twoją domenę.

3. Remarketing do Twoich obecnych Klientów

Stali Klienci – to coś, na czym szczególnie powinno zależeć każdemu przedsiębiorcy. Dużo łatwiej jest bowiem utrzymać obecnego Klienta, niż pozyskać zupełnie nowego. Utrzymanie jest dużo tańsze, a ponadto Klient, który już raz Ci zaufał i nie zawiedziesz tego zaufania, dużo łatwiej jest skłonny zaufać Ci po raz drugi.

Mówi się, że stali Klienci co miesiąc generują połowę przychodów w każdej z firm. W niektórych firmach, jak chociażby u operatorów telefonicznych, jest to 100% Klientów. Z drugiej strony są też firmy, które żyją wyłącznie z nowych Klientów – np. sprzedaż sukni ślubnych (aczkolwiek nie jest to tak do końca pewne :)). Tak czy inaczej, to 50% przychodów od stałych Klientów wydaje się być dość realną średnią.

Zastanów się jaką reklamę możesz wyświetlić swoim Klientom, bazując na tym, że już coś od Ciebie kupili. Przede wszystkim możesz zaproponować im uzupełnienie zakupionego produktu. Do zakupionego aparatu fotograficznego, możesz zaproponować też statyw, oświetlenie czy torbę.

Grupę odbiorców takiej reklamy należy stworzyć niemal identycznie jak w punkcie pierwszym tego wpisu. Stwórz nową grupę odbiorców, którzy odwiedzili stronę oferty aparatu fotograficznego i widzieli też podstronę z podziękowaniem za zakup.

W tego rodzaju reklamy, pamiętaj aby nie kierować jej Klientom na dzień po zakupie. Najlepsze efekty zrobisz, pokazując ją kilka tygodni po zakupie aparatu. Klient jeszcze nie „ostygnie”, a sprawa będzie na tyle świeża, że z pewnością zainteresuje go dodatkowe wyposażenie. Tym bardziej, jeśli zaoferujesz też drobny rabat.

4. Remarketing do testerów

To dość specyficzny rodzaj reklamy w retargetingu, ale być może jesteś w stanie wykorzystać go także u siebie. Najczęściej wykorzystują go bowiem firmy produkujące oprogramowanie na wynajem. Tak na przykład robi GetResponse lub Nozbe, czyli odpowiednio oprogramowanie do email marketingu i do zarządzania zadaniami w firmie.

Programy te każdy z użytkowników może wypróbować za darmo przez pewien czas, np. przez 14 dni lub przez miesiąc. Być może i Ty jesteś w stanie zaprezentować taką ofertę. Jeśli dobrze pomyślisz, to na pewno tak będzie. Coraz częściej bowiem widzę możliwość przetestowania różnych rzeczy, jak chociażby sprzętu rtv, agd czy samochodów a następnie dopiero ich zakupu.

Zatem Twoja reklama może być skierowana właśnie do takich osób. Przypominasz im w niej z korzyści wynikających z Twojej oferty, wtedy kiedy będą mieli ją już wykupioną tylko dla siebie. Z racji tego, że znasz czas, jaki minął od wzięcia Twojego produktu do testów, w swoich reklamach możesz też pokazywać motyw upływającego czasu, pisząc np., że zostały jedynie 4 dni do końca.

Reklamy, które zaserwujesz takim Klientom podczas okresu próbnego powinny ich jak najbardziej angażować. Pokaż w nich zatem ukryte funkcjonalności swoich produktów, bez których nie mogą się obejść.

W takiej reklamie możesz też oczywiście zaproponować drobny rabat w zamian za zakup, który jeszcze bardziej może wpłynąć na decyzję rozmyślającego Klienta.

5. Remarketing na Facebooku do odbiorców newslettera

Mam nadzieję, że nie muszę Cię przekonywać do tego, aby zbierać adresy email Twoich Klientów i wysyłać do nich cykliczny newsletter. Newsletter np. z artykułami zawierającymi nowości i porady, jakie mogą ich zainteresować. Zaufaj mi – warto to robić!

Istnieją natomiast dwa typu osób, które zapisują się na newsletter. Pierwszy typ, to osoby, które otwierają, czytają i klikają w linki w każdym mailu, jaki do nich wyślesz. Inne z kolei zapisują się i ani razu nie klikają w Twoje maile.

Nie oznacza to jednak, że nic nie możesz z takimi osobami zrobić. Możesz je oczywiście zaktywizować, poprzez remarketing na Facebooku, a dzięki temu sprawisz, że znów coś od Ciebie kupią.

Jeśli używasz oprogramowania takiego, jak wspomniane wcześniej GetResponse, to masz w nim możliwość segmentacji swojej bazy na osoby, które otwierają maile oraz na te, które tego nie robią. Możesz wyeksportować listę taki osób, np. w postaci pliku tekstowego lub Excel.

Twoja reklama w retargetingu nie powinna jednak zawierać oferty sprzedaży. Na początek skup się na tym, aby ponownie zwrócić na siebie uwagę takiej osoby. W swojej reklamie podrzuć jej link do nowego artykułu na blogu, który może ją zainteresować. Delikatnie o sobie przypomnij aż do momentu, kiedy dana osoba znów będzie czytać Twoje maile.

Tworzenie grupy remarketingowej na podstawie adresów email

A jak można stworzyć grupę odbiorców reklam na Facebooku właśnie na tej podstawie? Jeśli posiadasz już plik, w którym zebrane są adresy email osób, jakie nie klikają w Twój newsletter, to możesz ją w prosty sposób wgrać do Facebooka.

Przejdź zatem do narzędzia Audiences w Facebooku (https://www.facebook.com/ads/manager/audiences/) i stwórz nową grupę odbiorców (jak w punkcie 1 tego artykułu). Tym razem w kroku 2 (screen poniżej) wybierz jednak opcję Customer File, czyli Twój plik z danymi o Klientach.

Tworzenie grupy odbiorców niestandardowych na Facebooku na podstawie adresów email

Dalej widzisz już ekran tworzenia grupy odbiorców Twoich reklam (screen poniżej). Możesz zaimportować plik CSV lub TXT, albo wkleić listę adresów email jeden pod drugim. Tak stworzoną i zapisaną grupę odbiorców możesz następnie wykorzystać podczas tworzenia reklamy w Power Editorze.

Tworzenie grupy odbiorców niestandardowych na Facebooku na podstawie adresów email - krok 2

6. Remarketing do osób, które prawie złożyły zamówienie

Na pewno często spotykasz też reklamy w remarketingu, które zachęcają Cię do dokończenia zakupów w sklepie internetowym, który wcześniej odwiedzałeś. Dzieje się tak wtedy, kiedy pixel Facebooka namierzy Cię w momencie, gdy w koszyku masz już produkty i przechodzisz na stronę koszyka, ale ostatecznie nie dokonujesz zamówienia.

Reklama do taki osób działa w zasadzie najlepiej. Wiadomo bowiem, że ten Klient jest już skłonny do zakupy, ale coś być może go odciągnęło, albo w koszyku zauważył, że koszt wysyłki jest zbyt wysoki. W tym momencie możesz pokazać takiej osobie reklamę, która zachęci do powrotu i dokończenia zakupów a nawet możesz zaproponować drobny rabat, który zrekompensuje zbyt wysoki koszt wysyłki.

Jeśli jednak nie prowadzisz sklepu internetowego, ale posiadasz stronę internetową swojej firmy, to również wykorzystaj ten sam mechanizm. Być może celem Twojej strony nie jest zakup, ale wysłanie formularza kontaktowego, który w pewien sposób jest sposobem na dokonanie zamówienia.

Wystarczy zatem namierzyć osoby, które odwiedziły na Twojej stronie zakładkę kontakt, ale nie wyświetliła im się strona z podziękowaniem za wysłanie formularza. Wyświetl reklamę tym osobom, zachęcając je do powrotu i wypełnienia formularza. O tym jak to zrobić, przeczytasz powyżej, w instrukcji pod 1 punktem tego artykułu.

Prezent dla wytrwałych

Jeśli jesteś już tutaj i lekturę całego tego długiego artykułu masz za sobą to szczerze Ci gratuluję. Teraz czas na wdrożenie tego wszystkiego w życie. Aby jednak ułatwić sprawę, przygotowałem dla Ciebie prezent – niespodziankę.

Poniżej możesz pobrać zestaw plików, który pomoże Ci w bezboleśnie i przyjemnie wdrożyć cały ten remarketing na Facebooku. Zestaw, który pobierzesz zawiera:

  • listę kontrolną, czyli checklista – o czym pamiętać, wdrażając remarketing
  • 5 wskazówek, które sprawią, że wyniki Twoich reklam w retargetingu będą lepsze
  • 5 najczęściej popełnianych błędów w remarketingu, których musisz unikać
  • listę 5 strategii remarketingowych, które powinna wdrożyć każda firma

 

Tutaj pobierzesz plik

REMARKETING NA FACEBOOKU [PDF]

Podsumowanie

Często właściciele firm, spece od reklamy prześcigają się w pomysłach, jak sprawić aby coraz więcej nowych osób wchodziło na ich strony internetowe, wydając na to sporo pieniędzy. Tymczasem o wiele taniej i bardziej skutecznie jest poświęcić czas na ponowne dotarcie do osób, które miały już styczność z Twoją firmą i to właśnie gwarantuje remarketing na Facebooku.

Tym bardziej warto się zainteresować remarketingiem ze względu na to, iż niewiele osób dokonuje zakupu już podczas pierwszej wizycie na stronie. Jeszcze lepsze efekty uzyskasz, dzieląc osoby, które odwiedzą Twoją stronę ze względu na to, jakie akcje wykonywały i jakie podstrony odwiedzały, czyli wszystko to, co opisane zostało powyżej.

Na koniec pochwal się tym, czy już masz wdrożony remarketing na Facebooku w swojej firmie. Jeśli nie, to z czym masz największy problem? Napisz o wszystkim w komentarzu poniżej lub po prostu wyślij do mnie prywatną wiadomość. Na pewno odpowiem każdemu, kto do mnie napisze :)

I ostatnia prośba. Jeśli podobał Ci się ten artykuł, to wbij lajka i udostępnij go swoim znajomym. Będę ogromnie wdzięczny za każdą tego typu akcję!

Przeczytaj także:

 

Zdjęcie: Pixabay