Przez to wszystko tracisz energię i w efekcie zamiast ciekawych treści, nowych fanów, komentarzy, lajków i udostępnień, Twój profil świeci pustkami. Nie aktualizujesz go przez tydzień, miesiąc a nawet przez rok. Coś, co miało być dźwignią marketingu Twojej firmy i sprowadzać Ci nowych Klientów, tylko straszy i wręcz odpycha nowe osoby od wizyty w Twojej firmie lub na stronie internetowej.

Stąd często rodzi się opinia, że Facebook nie sprzedaje, że reklama na Fejsie nie działa i że w ogóle nie warto sobie zawracać tymi Social Media głowy. Bo to nic nie daje.

Gówno praw! Dobrze wiesz, że Facebook i inne portale społecznościowe działają, i musisz tam być ze swoją firmą. Znasz na pewno bardzo dobrze przypadki innych mniejszych lub średnich firm, które są zadowolone z takiego rodzaju promocji. Co więc umieszczać na swoim fanpejdżu i skąd brać pomysły na te działania. A przede wszystkim, w jaki sposób zaplanować sobie kalendarz publikacji – o tym wszystkim przeczytasz poniżej.

Zanim przeczytasz!

Artykuł, który właśnie czytasz, zawiera porady do samodzielnego wykonania. Jeśli szukasz kogoś, kto zajmie się prowadzeniem Twoich reklam na Facebooku, Instagramie, YouTube albo Google, kliknij [TUTAJ].

1. Posty z interakcją

Ludzie są dość zajętymi istotami. Od samego rana, tuż po pobudce wciągają się w wir codziennych zajęć. Jedzą śniadanie, przygotowują się do pracy, oraz dzieci do szkoły. Przez całą resztę dnia, aż do wieczora, kiedy kładą się spać wykonują jakieś czynności. Mniej lub bardziej ważne. Wśród całego dnia, znajdują oczywiście czas na przejrzenie Facebooka.

Przeglądają to, co wrzucili ich znajomi, lajkują i komentują. Wrzucają także swoje zdjęcia i wpisy. W tym całym natłoku trudno jest skupić ich uwagę. Można to zrobić przez wrzucenie posta, który wywoła ich interakcję.

Może to być post zawierający pytanie związane np. z Twoją branżą. Nie zadawaj bzdurnych pytań typu „Jak Wam minął weekend?” albo „Znów poniedziałek. Jak wygląda Wasze nastawienie do pracy na ten tydzień?”.

Oczywiście możesz to zrobić, ale przemyśl formę. Niech to będzie pytanie związane z Twoją firmą, które wniesie coś wartościowego do życia odpowiadających osób – związane np. z problemem, z którym aktualnie się borykasz a udzielone odpowiedzi przydadzą się także innym osobom, np. „Znów mamy poniedziałek, niestety u nas od rana mamy awarię prądu. Jak sobie radzicie w takich sytuacjach? Jakie prace wtedy wykonujecie?” albo jeśli jesteś hydraulikiem: „Jest poniedziałek i właśnie pękła rura w Twoim domu. Jak sobie radzisz, gdybyś mnie nie znał?”.

2. Angażujące konkursy

Konkursy na Facebooku mogą przynieść Ci naprawdę wielu fanów. Musisz to jednak zrobić dobrze. Na pewno często widzisz konkursy w stylu „Polub naszą stronę, udostępnij ten post i zaproś swoich znajomych a weźmiesz udział w losowaniu nagród”. Po pierwsze tego rodzaju konkursy naruszają regulamin Facebooka. Po drugie, jeśli urządzasz losowanie, to musisz zgłosić fakt organizacji loterii w urzędzie.

Ludzie nie lubią też konkursów, które trwają zbyt długo. Najlepsze są te, które trwają maksymalnie jeden dzień. Osoby biorące w nich udział mogą dość szybko udzielić odpowiedzi i dowiedzieć się o wynikach. Nagrody nie muszą być spektakularne i warte kilka tysięcy. Wystarczy, że będą się kojarzyć z Twoją firmą.

W organizacji konkursów wykorzystaj punkt 1 tego artykułu – zadaj proste pytanie lub poproś o wrzucenie zdjęcia opatrzonego hashtagiem #twojafirma.

Wracając do przykładu z hydraulikiem, możesz zadać następujące pytanie: „Właśnie pękła rura w Twoim mieszkaniu. Mnie nie ma, bo jestem na urlopie. Jak sobie radzisz? Wrzuć zdjęcie z hashtagiem #jestemhydraulikiem. Najlepsze zdjęcia zostaną nagrodzone”. I ludzie wrzucają zdjęcia ze swoimi skrzynkami narzędziowymi albo rurami zaklejonymi taśmą klejącą.

3. Posty „Jak...”

To jeden z najlepiej działających rodzajów postów na Facebooku. Są bardzo często udostępniane i komentowane przez innych użytkowników, a o to przecież chodzi. Dzięki temu więcej osób dowiaduje się o Twojej firmie. Takie wpisy pomagają odbiorcą nauczyć się czegoś wartościowego. Najlepiej jeśli tego rodzaju posty będą nawiązywały do aktualnego czasu – np. pory dnia, dnia tygodnia lub pory roku.

Posłużę się ponownie przykładem hydraulika. Mogą to być np. posty: „Jak oszczędzić na ogrzewaniu?, albo „Jak udrożnić zatkaną rurę bez użycia kreta?” lub „Jak postąpić w przypadku pękniętej rury, aby uchronić się przed zalaniem mieszkania?” Odpowiedzi na te być dość krótkie, wpisujące się w konwencję portali społecznościowych. Jeśli natomiast chcesz je wydłużyć, to postaw na prowadzenie firmowego bloga.

4. Obrazki

Posty ze zdjęciami są bardziej zauważalne od zwykłych postów zawierających tylko tekst. Dobry obrazek przyciąga po prostu wzrok odbiorcy. Ale jak się okazuje, bardziej od obrazków przyciągają posty z interakcją. Aby uzyskać większy efekt, najlepiej połączyć te dwa typy postów.

Przed wrzuceniem obrazka zwróć uwagę na jego wymiary. Niektóre portale społecznościowe – np. Instagram kadruje zdjęcia do kwadratów. Niech zatem na obrzeżach nie znajdują się żadne istotne elementy. Facebook również ma ulubione wymiary zdjęć. Postaraj się więc odpowiednio wcześniej przygotować odpowiednie grafiki – np. wykorzystując bezpłatne narzędzie Canva.

Wracając do naszego hydraulika, może on wrzucać fotki z wykonywanych prac, nietypowych rozwiązań lub nietypowych problemów, jakie spotyka na swojej drodze, np. starych instalacji i sposobów, w jakie je rozwiązał. Możesz też dodawać obrazki w formie tzw. infografik. Czyli dane, które masz zebrane w tabelce przedstaw za pomocą grafiki, np. wykresu, osi czasu, diagramu.

5. Video i video live

Na Facebooku ale także innych portalach społecznościowych najbardziej przykuwającym uwagę rodzajem postów jest jednak video. Masz do tego dedykowaną platformę, czyli YouTube, który przeżywa w chwili obecnej swój złoty wiek, a to dopiero początek. Format filmowy bardzo ceni sobie oczywiście Facebook a jeszcze lepie, gdy zrobisz to w formie live, czyli transmisji na żywo.

Nasz hydraulik może zatem wrzucić wszystkie powyższe przykłady, właśnie w formie video. Może nagrać film, zapraszający do konkursu, może nagrać i opublikować też film instruktażowy z serii „Jak...” lub przeprowadzić transmisję na żywo z pokazaniem nietypowej usterki, jaką spotkał i z omówieniem, jak zamierza ją pokonać. Następnego dnia może pokazać gotowy rezultat tej naprawy.

6. Posty z ofertą

Wiadomo, że prowadzisz swój profil firmowy na Facebooku po to, żeby Twoja firma zarabiała więcej. Raz na jakiś czas wrzucaj więc tam posty ze swoją ofertą. Staraj się ją jednak przedstawić w ciekawy sposób, a nie tylko wymieniając od myślników swoje produkty czy usługi, wraz z cenami. Rzecz jasna, możesz też przedstawiać tam informacje o aktualnych ofertach promocyjnych.

Jak może to zrobić nasz hydraulik? Może na przykład pokazać swoją ostatnią pracę i nawiązać do niej aktualną ofertą. Nie jest to regułą, ale więcej pracy hydraulik ma zapewne wiosną, latem i jesienią, kiedy to budowa domów trwa w najlepsze. Przestój może nastąpić zimą, ale w obliczu dzisiejszych możliwości nie jest to żadną przeszkodą.

W tym okresie jednak hydraulik może przedstawiać swoją ofertę przeglądu instalacji, i zabezpieczenia jej przed mrozami, pokazując jako zachętę zdjęcia pękniętych pod wpływem mrozu rur i efektów, jakie wywołały.

7. FAQ, czyli najczęściej zadawane pytania

To jest jeden z najbardziej interesujących tematów na posty dla małych firm. Ustal jeden dzień w tygodniu, w którym będziesz odpowiadać na pytania Klientów w formie publicznego posta. Może to być doskonały pomysł na wyróżnienie się z tłumu. Oczywiście udzielaj odpowiedzi na pytania związane z tym, czym zajmujesz się na co dzień.

Jako przykład podam przypadek hydraulika :) Na początek wybierz najciekawsze pytania, które najczęściej zadają Twoi Klienci, np. podczas pierwszej rozmowy. Mogą pytać o technologię wykonania instalacji, o to, z jakiego rodzaju rur będzie ona wykonana i jaką ta technologia ma przewagę nad pozostałymi. Takie pytanie i odpowiedź znów możesz opublikować na wiele różnych sposobów – może to być infografika, zwykły tekst, obrazek albo video.

Jeśli zdecydujesz się na video, to pomyśl o tym, aby było to w formie video na żywo. Być może znasz Garyego Varneychucka – amerykańskiego speca od reklamy (jego rodzina pochodzi z Białorusi – stąd nazwisko). Prosi swoich fanów na Facebooku o zostawienie numeru telefonu oraz pytania. Następnie podczas audycji na żywo dzwoni na pozostawiony numer i rozmawia z Klientem.

8. Pokaż, czym się aktualnie zajmujesz w firmie

Podziel się z tym, co dzieje się w firmie na co dzień. Nie opowiadaj tylko o sukcesach i o wspaniałych rezultatach Twoich codziennych działań. Pokaż na przykład, jak wygląda krok po kroku proces produkcji albo jak wygląda proces ustalania szczegółów zamówienia albo jak wygląda kucie ścian pod instalację wodociągową. Pokaż firmę od środka, np. podczas imprezy integracyjnej.

Nie bój się dzielenia szczegółami swojej codzienności. Minimalny procent przeglądających Twój fanpejdż będzie chciał to wykorzystać. Większość z nich raczej zobaczy w Tobie eksperta, który zna się na tym, co robi i chętniej podejmie współpracę na tej podstawie.

Podsumowanie

Wymieniłem wyżej zaledwie 8 przykładów. A wiedz, że jest ich znacznie więcej. Są one jednak zazwyczaj rozszerzeniem tych wymienionych powyżej. Najważniejsza w Twojej obecności na portalach społecznościowych będzie konsekwencja i regularność. Zachowaj też szczerość z potencjalnymi Klientami. Nie ukrywaj niczego, bo prawda i tak wyjdzie na jaw a ludzie bardzo szybko to odkryją.

Wybierz jeden rodzaj postu na każdy dzień tygodnia i publikuj każdego dnia. Nie bój się, że odepchniesz w ten sposób swoich odbiorców. Jeśli będziesz publikować ciekawe i wartościowe materiały, to większość z nich będzie Cię nadal śledzić. A te osoby, które odejdą mogą być po prostu zbyt mało zaangażowane. W ich miejsce natomiast pojawią się nowi fani Twojej firmy, którzy zostaną z Tobą na dłużej – właśnie z powodu treści, jakie publikujesz.

Aby ułatwić sobie pracy i nie musieć myśleć codziennie o tym, co wrzucić na Facebooka, przeznacz jeden lub dwa dni w miesiącu aby to ustalić. Przygotuj sobie materiały na cały miesiąc i wypuszczaj codziennie lub zaplanuj posty automatyczne na cały miesiąc. Facebook to umożliwia.

Jeśli nadal nie wiesz, co i kiedy publikować, to zostaw komentarz poniżej. Może wspólnie z innymi czytelnikami uda nam się rozwiązać ten problem. Jeśli wolisz – to napisz do mnie maila TUTAJ i wspólnie ustalimy, jak powinny wyglądać Twoje działania.

Przeczytaj także:

 

Zdjęcie: Pixabay