Co to jest i jak wykorzystać marketing emocji?

Co to jest i jak wykorzystać marketing emocji?

Dodano

Jak sprzedawać skutecznie? Trafiaj do serc swoich Klientów. Wykorzystuj emocje. Zamiast opierać swoje materiały reklamowe o produkty i wstawiać w ulotki czy banery swoje produkty, użyj ludzkich wartości i emocji. Odbiorcy oceniają firmy po własnych doświadczeniach i emocjach, które odczuwają przy kontakcie z marką o wiele bardziej niż bazując na obcowaniu z opisami, cechami i faktami dotyczącymi Twoich produktów czy usług.

To emocje, jakie wzbudzasz bardziej odpowiadają za zakupy niż reklama Twoich produktów.

Kiedy Klienci poznają nową markę, to w ich mózgu uruchamiają się procesy wywołujące emocje. Zarówno te dobre jak i złe. Reklamy, których treść niesie ze sobą emocje skupiają uwagę, zaangażowanie, pamięć i, co najważniejsze, chęć zakupu. Idąc tym krokiem w swoich reklamach używaj właśnie emocji. Poniżej przedstawiam Ci zestawienie najczęściej wykorzystywanych emocji w kreacjach reklamowych.

Przyjaźń – Każda mała firma może być odbierana właśnie przez tą emocję. Każda, bo może od razu przystąpić do działania. Wystarczy wykorzystać jakikolwiek portal social media, np. Facebook. Bo to właśnie one zostały stworzone do utrzymywania kontaktów ze znajomymi, przyjaciółmi rodziną. Naturalną rzeczą jest więc, że wykorzystując tego rodzaju emocje w swojej komunikacji reklamowej, istnieje dużo większa szansa na zaskarbienie sobie sympatii Twoich odbiorców.

Smutek – Dawniej nikt by nie pomyślał, że można sprzedawać swoje towary i usługi za pomocą smutku. Taka reklama byłaby z góry odrzucona przez agencje reklamowe czy właścicieli firm. Smutek jest bowiem kojarzony jako emocja negatywna. Mało kto chce mieć wizerunek smutasa. A jednak działa. Odkryto jego moc i postrzeganie głębi emocjonalnej firmy przez odbiorców takich reklam. W ten sposób kreacja promocyjna przemawia do ludzkiej empatii. Smutek może wzbudzić poczucie inspiracji i nadziei, z którymi Klienci bardzo łatwo nawiązują interakcję.

Pewność siebie – Z tym uczuciem może Ci się kojarzyć bardzo dużo firm i ich kreacji reklamowych. Jest to bardzo popularna emocja. Często używana jest przez producentów kosmetyków. W reklamach tych firm mówi się np. o tym, że ciało jest doskonałe, niezależnie od tego w jakim jest rozmiarze. Oczywiście wzrasta przy tym pewność siebie odbiorcy takiej reklamy.

Podziw – Uczucie to pojawia się w reklamach, bazujących na ważnych życiowych momentach, które dotykają każdego człowieka. Niezależnie od kultury, wyznania czy miejsca zamieszkania. Takim wydarzeniem mogą być np. narodziny dziecka albo ślub.

Archetyp Twojej firmy

Każda firma ma swój tzw. archetyp. Archetyp, to wg Wikipedii, pierwowzór postaci, zdarzenia, motywu, symbolu lub schematu. Jest on określany zbiorem cech, jakie towarzyszą np. postaci. Ale jest też zbiorem cech, które opisują Twoją firmę. Każda firma ma taki swój zestaw cech, czyli archetyp. Zwłaszcza w małych firmach, najłatwiej jest, jeśli Twoja firma będzie miała dokładnie taki sam archetyp jak Ty. Dlatego, że to Ty jesteś jej twarzą. Dzięki temu Twoja firma i Ty jesteście spójni. Ułatwia to rozpoznawalność i docieranie do umysłów Klientów.

Można wyróżnić następujące archetypy:

  • niewinny – optymista, niezależny, chce być szczęśliwy
  • odkrywca – ambitny, niezależny, chcący poznawać nowych, lepszych rzeczy
  • mędrzec – inteligentny, niezależny, badacz, analityk
  • błazen – radosny, żyje chwilą, miło spędza czas
  • zwykły człowiek – realista, bezpretensjonalny
  • wielbiciel – wdzięczny, pasjonata
  • twórca – kreatywny, wizjoner
  • opiekun – hojny, pomaga innym
  • władca – odpowiedzialny, przywódca
  • bohater – odważny, dąży do mistrzostwa
  • buntownik - rewolucjonista
  • czarodziej – poznaje świat, spełnia marzenia

 

O archetypach już niebawem pojawi się osobny wpis na blogu. Na ten moment zaznaczam tu tylko, że coś takiego istnieje, a bardzo często jest pomijane przez przedsiębiorców. Zastanów się, który z tych archetypów jest najbliżej Ciebie i wykorzystaj go w budowaniu marketingu wokół swojej firmy. Dzięki temu będzie on spójny nie tylko z Tobą ale i z sobą. Dzięki temu wiesz już, jakich emocji możesz używać w swoich reklamach.

Storytelling

Jest jeden mistrz storytellingu w tym kraju. Ma na imię tak samo jak ja :) Nazywa się Paweł Tkaczyk. Miałem okazję brać udział w kilku jego prelekcjach oraz w warsztacie. Wszystkie one charakteryzowały się ciekawą, wciągającą historią w tle. To właśnie jest storytelling.

Odbiorcy Twoich reklam dużo chętniej wysłuchają ciekawej, wciągającej, emocjonalnej historii, z ewentualnym wpleceniem w nią Twoich produktów, niż wspomnianą na początku tego artykułu reklamę, napakowaną cechami i technicznym ich opisem. Historie towarzyszą nam od początku naszego życia. Najpierw rodzice czytają nam książeczki i opowiadają bajki. Następnie to my sami uczymy się czytać. Słyszymy historie opowiadane przez rodzinę i znajomych a także w telewizji, radio, prasie czy internecie. Nic dziwnego, że także reklamy, zawierające emocjonalną historię są przez nas lepiej odbierane.

W reklamie opowiedz więc historię swojej firmy. Opowiedz o tym, kim jesteś i jak powstała Twoja firma (o ile ta historia jest ciekawa). Przede wszystkim opowiedz w niej o swojej misji. Dzięki przekonującej historii otworzysz drzwi do serc swoich Klientów.

Historia to nie tylko tekst. W jaki sposób można ją opowiedzieć, by było ciekawie?

Fotografie – Mówi się, że jedna obraz znaczy więcej niż tysiąc słów. Pamiętasz swoje pierwsze książki? Dużo chętniej były przez Ciebie oglądane obrazki niż czytany tekst, prawda? Nie każdy z nas ma tak olbrzymią wyobraźnię, aby móc stworzyć w swojej głowie obraz tego, o czym właśnie czyta lub słyszy. Dużo łatwiej jest mu podsunąć podpowiedź w formie obrazka. Tak naprawdę wystarczy jedno bardzo dobrze skomponowane zdjęcie. Ale czyż komiks nie jest obrazkową historią pełną emocji? Zresztą zobacz na Facebooka czy inne portale społecznościowe. Dużo chętniej przeglądasz tam posty ze zdjęciami niż bez.

Kolory w historii - Kolory powiązane są ściśle z emocjami. Czarny to autorytet i władza – często używany jest w reklamach towarów luksusowych. Kolor czerwony to wyraz energii i ekscytacji. Niebieski to spokój, ale jest on też najczęściej wymieniany jako ulubiony kolor przez wiele osób. Jest on neutralny. Kolor, który wybierzesz, który będzie widniał chociażby w Twoim logo ma zatem ogromne znaczenie. To, z jakim kolorem spotkają się odbiorcy Twoich reklam, zaważy na tym, jakiego uczucia doświadczą, a co za tym idzie, czy będą chcieli za tym uczuciem podążać

Treść – O wiele więcej emocji niż samo logo, niosą treści, które przedstawiasz swoim przyszłym Klientom w reklamach. Zostaną one zapamiętane o wiele szybciej niż logo i nazwa Twojej firmy. To, jaką opowieść zdecydujesz się opowiedzieć w swoich materiałach promocyjnych, zaważy na tym, czy odbiorców reklamy zamienisz w płacących Klientów. Bazuj na swoim archetypie. Pamiętaj, że wszystko musi być spójne. Nie możesz być władcą a jednocześnie buntownikiem. To, jaką osobowość obierzesz musi być widoczne nie tylko na Twojej stronie www, ale też w treściach opowieści, jakie przedstawiasz w swoich reklamach.

Video – Jeśli połączysz dobrą treść z fotografiami, a najlepiej animowanymi, powstanie jeszcze lepsza forma promocji, czyli film. Od roku 2016 widać znaczne przyspieszenie w tym kierunku. Już nie tylko duże firmy tworzą swoje reklamy w postaci filmów czy animacji. Koszt jest tak niewielki, że każda mała firma może coś takiego stworzyć. Wystarczy zwykły telefon, który każdy z nas ma w kieszeni. Nie musisz kupować czasu antenowego w telewizji. Promuj swój film w portalach społecznościowych – na Facebooku czy YouTube.

To, że reklama oparta na emocjach, z dobrą treścią i opowieścią, najlepiej w formie filmu, niech świadczy fakt świątecznej reklamy Allegro, którą zamieszczam poniżej (obejrzałem ją już kolejny raz, a ciągle mam ciarki na plecach). A zaraz pod nią najnowszą, wakacyjną produkcję tego serwisu aukcyjnego. Obejrzyj do końca i odpowiedz sobie na pytanie, czy wolisz taką formę reklamy, czy nachalne świecenie produktem i jego cechami...

Podsumowanie

Jak widzisz, emocje mają ogromną moc. Twoim zadaniem jest ich wywołanie. Możesz wywoływać zarówno te pozytywne jak i negatywne. Nie pozwól na to, aby Twoja firma była nijaka. Kolejnym Twoim zadaniem jest stworzenie związku między Twoją firmą a Klientami. Czy to będzie przyjaźń, czy miłość – to zależy tylko od Ciebie i Twojej historii. Historii, której nie zapomną przez długi czas. Marketing to nie tylko Twoje logo.

A Ty masz swoją historię, czy bazujesz na prostych reklamach produktowych, napakowanych opisami i cechami wymienianymi od myślników? Być może masz jakiś swój przepis na wzbudzenie emocji w Klientach. Koniecznie podziel się nim w komentarzach lub w mailu. Odpowiem na każdą wiadomość. Natomiast jeśli uważasz, że ten artykuł może przydać się komuś jeszcze, to udostępnij go proszę na swoich kontach społecznościowych.

Przeczytaj także:

 

Zdjęcie: Pixabay

Oceń artykuł:  

 

Mam dla Ciebie coś jeszcze :)

Już teraz pobierz darmowego e-booka "Jak przestać uganiać się za Klientami i sprawić, by przychodzili do Ciebie sami".

 
E-book jest darmowy.
Podaj tylko swój adres email:

   

Copyright © Paweł Kępa. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Strona używa plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki oraz akceptujesz Politykę Prywatności i politykę cookies.