Dodano 08 czerwca 2017
Poszukaj dobrze w okolicy. Zacznij oczywiście w internecie, bo tam najczęściej się pojawiają. Niezależnie od tego czy wybierzesz freelancera, swojego bratanka, który zna się na komputerach, małą lub dużą agencję, to przygotowałem dla Ciebie 10 wskazówek. Wskazówek na temat dobrej współpracy Twojej firmy z gościem od reklamy.
Firm zajmujących się reklamą jest mnóstwo. Na pewno co chwilę dostajesz spam z ofertami na strony internetowe, ulotki czy gadżety firmowe na swoją skrzynkę mailową. Wybór jest więc duży. Ale niestety wiele z tych ofert a właściwie sposobu działania firm pozostawia dużo do życzenia. Częsty brak kontaktu, czy porzucanie zleceń to codzienność. Dlatego poświeć na początku więcej czasu na znalezienie odpowiedniej osoby lub firmy, zamiast szukać kogoś nowego już za miesiąc.
Jeśli to możliwe to umów się na rozmowę z każdą agencją. Poświęć godzinę lub dwie. Możecie się umówić na żywo, porozmawiać telefonicznie lub przez Skype. Zapytaj czy pracują już firmami z Twojej branży i o ew. pomysły co do Twojej firmy. Jeśli agencja zasłania się tajemnicą i tym, że możesz je wykorzystać, to od razu odpuść. Możesz oczywiście wymieniać wiadomości poprzez email, ale będzie to niestety ograniczenie. Poza tym zobacz co pisałem wyżej – przetestuj wszystkie formy kontaktu z każdą z firm. Aby nie okazało się, że za chwilę przestaną odbierać telefony.
Przejrzyj też realizacje każdej z wybranych firm. Zobacz czy prezentowany styl to coś, co spełnia Twoje oczekiwania. Możesz też porozmawiać z Klientami agencji i zapytać ich o opinię. Prześledź ich strony internetowe, konta na Facebooku czy innych portalach społecznościowych, jeśli takie posiadają. Dzięki temu dowiesz się więcej.
Poświęciłeś sporo czasu na poszukanie odpowiedniej osoby lub firmy, która zajmie się Twoją reklamą. Teraz daj im szansę się wykazać. Na początku bowiem nie wszystko pójdzie tak, jak obydwie strony by tego chciały. Musicie się dotrzeć ze swoimi pomysłami i wizjami. Możecie się umówić na okres próbny – np. 3 – 6 miesięcy. Po tym czasie zdecyduj czy dalsza współpraca ma sens.
Wspólnie ustalcie co będzie oceniane podczas decyzji o dalszej współpracy po okresie próbnym. Tak aby decyzja nie odbywała się tylko na Twoim odczuciu. Wyznacz cele, które można zmierzyć. Okaż w tym czasie zaufanie. Dzięki temu Wasza współpraca będzie przebiegała lepiej niż w przypadku gdy cały czas będziesz agencji patrzeć na ręce.
Pamiętaj – każda relacja to lepsze i słabsze momenty. Tak samo jak w małżeństwie, w relacjach z dziećmi, czy rodzicami. Tak samo jak w przypadku relacji Twojej firmy z Twoimi Klientami. Postaw na tolerancję, akceptację i wspólną rozmowę.
Często współpraca między firmą a agencją przebiega w zły sposób z powodu źle określonych zadań. Klienci nie potrafią dokładnie sprecyzować, czego oczekują. Natomiast agencje nie potrafią od Klientów tych informacji poprawnie wyciągnąć. Owszem – rozmawiają, pytają co ma być zrobione, ale bez zagłębiania się w szczegóły – nawet takie jak strategia firmy, która powinna być podstawą każdej akcji reklamowej. Z drugiej zaś strony przedsiębiorcy nie chcą się dzielić takimi informacjami, zasłaniając się tajemnicami. To błąd! Możecie w tym przypadku podpisać np. umowę o zachowaniu poufności.
Szczególnie na początku poświęć tyle czasu ile to potrzebne, aby agencja jak najlepiej rozpoznała specyfikę działania Twojej firmy. Zaproś ich do siebie, pokaż proces sprzedaży, czy wykonywania usług. Da to o wiele lepsze wyniki. Na tej podstawie agencja stworzy plan działania. Bez tej całej wiedzy o firmie będzie to po prostu niemożliwe. A jeśli już jakiś plan dla Ciebie przygotują i nawet się Tobie spodoba, to nie przyniesie oczekiwanych rezultatów. Nie marnujcie swojego wzajemnego czasu.
Jeśli podążasz drogą, którą wskazałem w poprzednich punktach, to agencja została przez Ciebie wybrana na podstawie jej umiejętności i doświadczenia. Pamiętaj więc, że to Twój wybór. I teraz to uszanuj. Zostaw im to, co do nich należy. Przygotują reklamę dla Ciebie tak dobrze, jak tylko potrafią, uwzględniając wszystkie Twoje cele. Unikaj zatem wtrącania się w sposób działania swojej agencji.
Jedyne co możesz zrobić i za co agencja będzie Ci wdzięczna, to nakierowanie jej na właściwe tory. Możesz zatem poprosić o to aby z przygotowanej kampanii usunęli elementy, z którymi się nie zgadzasz. Jeśli Twój produkt lub usługi przeznaczone są do kobiet, to raczej trudno aby reklamowały je kobiety. Jeśli są skierowane do osób starszych, to na materiałach nie powinny występować osoby młode itd. Jeśli styl Twojej firmy jest luźnym to też na pewno nie chcesz aby na Twojej stronie byli faceci w garniturach i odwrotnie.
Pamiętaj zatem, że zatrudniasz agencję ze względu na jej wiedzę. Daj więc szansę się wykazać.
Często zdarza się, że usługi, jakie wykonuje agencja zatrzymują się w pewnym okresie. Nie ma możliwości ich kontynuacji, bo wszyscy czekają na zgodę właściciela. Wiadomo, że jako właściciel firmy chcesz o wszystkim decydować. Niestety w pewnym momencie prowadzenia firmy przestaje być to możliwe. Jeśli zatrudniasz pracowników, to wyznacz jednego z nich do prowadzenia w Twoim imieniu współpracy z agencją. Niech decyduje we wszystkich sprawach. Dopiero na koniec zaakceptuj całość osobiście lub wprowadź drobne poprawki.
Współpraca i traktowanie siebie nawzajem po partnersku jest tu kluczem do sukcesu. Jeśli będziesz traktować agencję z góry, lub agencja będzie traktować Ciebie niepoważnie, to niestety nie będzie efektów. Podczas napotykania problemów, ustalcie wspólne rozwiązanie. Nie forsuj na siłę wszystkich swoich zastrzeżeń i tego samego wymagaj od agencji. Dzięki temu szybciej ruszycie do przodu i zobaczysz efekty.
Może się okazać, że działania reklamowe nie przynoszą efektu. Jednym z powodów może być niewystarczający wysiłek ze strony agencji. Może się tak stać np. w przypadku gdy umówicie się na stałą miesięczną opłatę za działania marketingowe. Ustalcie zatem, co powinno zostać wykonane w ramach tej opłaty. Dobrym sposobem może być ustalenie, że w ramach danej kwoty agencja przeznaczy określoną liczbę godzin na współpracę z Tobą.
Możesz też ustalić opłaty za poszczególne działania. Dobrym sposobem jest też opłata uzależniona od Twoich zysków. Wymaga ona od agencji większego wysiłku, ale też wiedzą, że w przypadku dobrych efektów nagroda również będzie wyższa. Jest to dla nich dodatkowa motywacja. W tym przypadku musisz jednak ujawnić wysokość swoich przychodów. Pamiętaj, że kłamstwo ma krótkie nogi i jeśli je utajnisz, to prawda i tak wyjdzie na jaw. Nie zmieniaj zasad gry w jej trakcie. Jeśli ustalisz opłatę w postaci prowizji od efektu i nagle Twoje zyski zaczną rosnąć, to ich obcięcie w stosunku do agencji może spowodować negatywny skutek.
Jak już pisałem wyżej – traktowanie siebie po partnersku jest jednym z kluczowych czynników każdej współpracy. A zatem ustalaj swoje decyzje dotyczące reklamy z agencją, którą zatrudniasz. Nie obcinaj budżetu na marketing w trakcie trwania kampanii. Nie wyskakuj z nowymi pomysłami, w przypadku gdy plan na cały rok jest już ustalony. Wiem, że pokusa jest duża i na pewno masz genialny pomysł. Ale w tym momencie przyniesie on więcej szkody niż pożytku.
Często Klienci agencji nie rozumieją skąd biorą się pewne opłaty. Uważają, że te usługi powinny być za darmo. Niestety tak nie jest. Na przykład przed uruchomieniem akcji reklamowej warto jest przeprowadzić badania rynku. Większość przedsiębiorców z nich rezygnuje, uznając to za niepotrzebne lub głupie. Okazuje się jednak, że wykonanie takich badań potrafi wywrócić wszystko do góry nogami. Kampania jest lepiej przygotowana i jej efekt też jest lepszy. Stworzeni dobrego badania i późniejsza analiza wyników też kosztują. Ktoś to musi wykonać.
Jeśli masz pewność, że agencja robi coś źle, nie po Twojej myśli, to po prostu powiedz im to wprost. Głośno i wyraźnie. Tego samego wymagaj też od agencji.
Powiedz dokładnie co według Ciebie powinno być nie tak i dlaczego tak uważasz. Nie tylko z powodu własnego widzimisię. Przedstaw swoje argumenty. Dzięki temu ludzie z agencji łatwiej zrozumieją i wykorzystają Twoje wskazówki przy każdym następnym projekcie. Na pewno już podczas rozmowy na podstawie tego co powiesz, przedstawią Ci swoje nowe propozycje. Przedyskutuj to z nimi.
W rozmowach staraj się nie zwalać winy i nie rozmawiać z pracownikami agencji. Swoje uwagi zawsze kieruj do szefa zespołu lub do właściciela tej firmy.
Możesz to robić raz do roku, ale jeśli to możliwe lub sytuacja tego wymaga, to rób to częściej. W trakcie wykonywanych działań reklamowych, może się bowiem okazać, że któreś z działań wykonywanych przez agencję powoduje wyróżniające się efekty w stosunku do pozostałych. Najczęściej taki efekt powoduje odpowiednia reklama na Facebooku. Zastanów się wtedy wspólnie z agencją czy warto dołożyć pieniędzy do budżetu na ten cel, wykorzystać okazję i pozyskać większą liczbę Klientów.
Pieniądze w budżecie możesz oczywiście przesuwać pomiędzy poszczególnymi zadaniami. Staraj się jednak nie rezygnować z wcześniej ustalonego planu i jeśli to możliwe, to wspieraj działania przynoszące najlepsze efekty, dodatkową pulą środków.
W drugą stronę – raz na jakiś czas, wspólnie z agencją przeanalizuj, które z działań nie przynoszą efektów lub efekty są słabe. Na początek ustalcie, w jaki sposób można je poprawić. A dopiero w przypadku gdy nie przyniesie to skutku, zdecyduj o obniżeniu budżetu na takie działania.
Pamiętaj jednak by nie obcinać budżetu całkowitego za bardzo. Zobacz, jeśli Twoim celem będzie podróż nad morze a kupisz benzyny tylko na pół drogi, to gdzie dojedziesz? Tak samo jest z reklamą. Jeśli osiągnięcie Twojego celu marketingowego wymaga pewnej opłaty, to obcinanie tej Kwoty nie spowoduje dotarcia do celu.
Jeśli chcesz otrzymać wypasioną stronę internetową, która będzie ściągać Klientów i generować zyski, to musi kosztować. Nie tylko jej stworzenie, ale także późniejsza regularna aktualizacja. Jeśli obetniesz budżet, to w jaki sposób możesz oczekiwać jakichkolwiek rezultatów?
Jeśli nie jesteś w stanie przeznaczyć odpowiedniego budżetu dla Twojego celu, zmniejsz najpierw swój cel. Osiągnij go i wyznacz kolejny, z większym budżetem. Powiedz otwarcie agencji, ile możesz przeznaczyć miesięcznie na reklamie i pozwól im zaproponować odpowiednie działania.
Wydając pieniądze na reklamę, nie skupiaj się na tym, że chcesz wydrukować ulotki, stworzyć stronę internetową czy też zamówić reklamę w gazecie. To błędne myślenie i nie prowadzi do niczego dobrego. Ustal z agencją plan działania, na kilka miesięcy lub na cały rok. Ustal budżet a następnie wszystko konsekwentnie realizuj.
A Ty jakie masz doświadczenie we współpracy z agencją reklamową. Zlecasz reklamowanie swojej firmy czy robisz to samodzielnie? Być może masz jakieś swoje złote rady w tym zakresie. A może dopiero szukasz agencji i nie wiesz do końca kogo wybrać i jak zrobić to dobrze. Napisz w komentarzach poniżej. Możesz też wysłać do mnie maila TUTAJ. Odpowiem na każdą wiadomość.
Zdjęcie: Pixabay
Już teraz pobierz darmowy samouczek "PUSZKA czyli Przestań Uganiać Się Za Klientami i spraw, by przychodzili do Ciebie sami".
Samouczek jest darmowy.
Podaj tylko imię i swój adres email: