3 fazy sukcesu Twojej firmy

3 fazy sukcesu Twojej firmy

Dodano 19 maja 2017

Wiele razy zastanawiasz się zapewne kiedy moja firma wystrzeli, kiedy przyjdą następni Klienci, kiedy będę więcej sprzedawać... Kiedy osiągnę sukces? Każdego z nas, prowadzących lub chcących posiadać własną firmę, nurtują takie pytania niemal codziennie. I jest to całkowicie normalne.

Rozwój Twojej firmy jest oczywiście ogromnym wyzwaniem i jednym z celów. Po to przecież zakładasz firmę, żeby czas jej poświęcony przynosił takich efektów, jakich oczekujesz. I cały ten czas można podzielić na 3 fazy rozwoju Twojej firmy. Czytając ten tekst zastanów się, w której fazie aktualnie jesteś i sprawdź jakie zadania musisz wykonać, aby przeskoczyć do następnego etapu.

Faza wiary

Pierwsza faza Twojej drogi. To Ty na początku wierzysz w swój pomysł i w to że się uda. A jeśli nie wierzysz, to nawet nie zaczynaj działać. Kto jak nie Ty ma to zrobić? Pomyśl – w Twoim otoczeniu są setki lub nawet tysiące innych przedsiębiorców, którym się udało. Skoro im się udało, wierzyli w swój pomysł, to tak samo będzie w Twoim przypadku.

To dowód na to, że można. Ilu z nas było uczonych tego, jak prowadzić firmę. Pewnie niewielu. W szkole miałem przedmiot dotyczący przedsiębiorczości, ale był on traktowany po macoszemu. Wszystkiego uczyłem się sam. Metodą prób i błędów. Trening czyni mistrza. Ucz się na przykładach. Jeśli Twoi rodzice prowadzili lub prowadzą swoje firmy, to była okazja by podejrzeć, jak oni to robią.

Jak tylko uwierzysz w swój pomysł – zacznij działać. Musisz to zrobić, nikt inny za Ciebie tego nie wykona. Dzień po dniu wytwarzaj to, co masz do przekazania innym. Swoje produkty i usługi. Dbaj o ich jakość, rozpoznawalność i sprzedaż. To przejście z fazy konsumenta do fazy producenta. Produkujesz więcej niż kupujesz. Zarabiasz więcej niż wydajesz i tu przechodzimy płynnie do kolejnej fazy rozwoju Twojej firmy.

Faza przychodów

Faza ta ma swój początek w momencie, kiedy zyski Twojej firmy są wystarczająco wysokie, aby pokryć Twoje standardowe potrzeby. Potrzeby Twojego stylu życia. Jeśli do tej pory praca nad własną firmą i na etacie musiała być przez Ciebie godzona, to można powiedzieć, że możesz już zrezygnować ze stałego zatrudnienia i poświęcić się wyłącznie firmie. To jest jednak tylko moja opinia. Nie chcę Cię do niczego namawiać. Musisz podjąć tą decyzję we własnym zakresie. Być może chcesz sobie we własnej firmie dorobić do pensji. Przejście do tej fazy daje spory luz psychiczny. Wiesz już, że w razie problemów masz na co liczyć.

Ta faza jednak to też kolejny problem. Siłą rzeczy pracujesz coraz więcej. Poza tym, że zajmujesz się samą firmą – tym, żeby dobrze prosperowała, to jeszcze pracujesz w niej i wykonujesz czynności, które możesz zlecić pracownikom. Może nawet się z tego cieszysz, bo to Ty tworzysz tą firmę od zera. Chcesz to robić. Robisz to co lubisz. Widzisz najpierw swój pierwszy produkt, swoją pierwszą sprzedaż, pierwsze zarobione 100, 1000 czy 5000 zł. To Cię napędza. Ja mam tak samo. I wiele innych osób również.

Czas jednak na to, żeby z pracownika firmy stać się jej właścicielem. Aby przejść do następnej fazy, zastanów się teraz, co tylko i wyłącznie Ty możesz zrobić w tej firmie, i czego nie możesz zlecić innym osobom.

Faza niezależności

Szczerze mówiąc, to ja osobiście mam największy problem z oddaniem obsługi swoich Klientów. Wolę zlecić aktualizację swoich stron internetowych innym osobom. Wolę aby ktoś inny tworzył produkty (wg moich wytycznych) czy zajmował się tworzeniem projektów graficznych na różne potrzeby. Ja osobiście chcę dopilnować moich Klientów, chcę z nimi rozmawiać i odpisywać na maile. Chcę sprzedawać produkty. Lubię to robić i na chwilę obecną nie potrafię oddać tego zajęcia innej osobie.

Nawet w ostatnim czasie, pod wpływem szkolenia, w którym obecnie uczestniczę, zastanawiając się nad tym czy już czas aby oddać te zajęcia komuś innemu stwierdziłem, że jednak nie. Wypisałem za to kilka innych zajęć, z których chętnie zrezygnuję.

Pewne procesy możesz też zautomatyzować. Nie musisz wcale zatrudniać nowej osoby. Ani na cały etat, ani nawet na pół. Zastanów się, które procesy w Twojej firmie są powtarzalne. Być może zamawiasz towar do swojego sklepu raz w tygodniu lub raz w miesiącu i większość z tego asortymentu się powtarza – zautomatyzuj to – zrób stałe zlecenie. To samo, jeśli chodzi o przelewy bankowe. Możesz też zautomatyzować odpowiadanie na najczęściej zadawane przez Klientów pytania. Spisz odpowiedzi na częste problemy i umieść na wszelkich materiałach reklamowych. To zaoszczędzi czas Twój i Twoich pracowników.

Kiedy już uda Ci się oddelegować swoje zadania pracownikom możesz stać się wolnym człowiekiem i żyć tak, jak tylko chcesz. Możesz podróżować lub leżeć całymi dniami do góry brzuchem na swojej kanapie przed telewizorem. Możesz też dalej pracować w swojej wymarzonej firmie. To, co zrobisz ze swoim wolnym czasem, zależy tylko od Ciebie. Zadbaj jednak o czas, który raz w miesiącu lub raz na kwartał poświęcisz swojej firmie, na to by ją skontrolować.

Podsumowanie

Podsumowując, można wyróżnić 3 fazy rozwoju Twojej firmy. Startujesz w wierze w swój produkt i w to, że wszystko się uda. Osiągasz pierwsze przychody, aż w końcu zarabiasz tyle, aby wystarczyło na wszystkie Twoje potrzeby. Możesz zatrudnić pierwszych pracowników, którym oddasz swoje zadania. Następny krok to osiągnięcie wolności. Czyli Twoja firma pracuje już samodzielnie. Możesz ją kontrolować raz na jakiś czas.

A czy Ty masz jakieś sposoby lub własną ścieżkę na rozwój własnej firmy? Jeśli tak to podziel się nimi w komentarzach tutaj lub na Facebooku. Chętnie odpowiem również na wszystkie maile, jakie do mnie wyślecie :)

Przeczytaj także:

 

Zdjęcie: Pixabay

 

Mam dla Ciebie coś jeszcze :)

Już teraz pobierz darmowego e-booka "Jak przestać uganiać się za Klientami i sprawić, by przychodzili do Ciebie sami".

 
E-book jest darmowy.
Podaj tylko swój adres email:

   

Copyright © Paweł Kępa (dawniej Mała Wiejska Firma). Wszelkie prawa zastrzeżone.

Strona używa plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki oraz akceptujesz Politykę Prywatności i politykę cookies.