Jak stworzyć opis produktu lub usługi, by wskoczył na 1. miejsce w Google

Jak stworzyć opis produktu lub usługi, by wskoczył na 1. miejsce w Google

Dodano       Jak stworzyć opis produktu lub usługi, by wskoczył na 1. miejsce w Google 4.67 / 5 (15)

Każdego dnia wpisujemy coś w Google i wyświetlają się nam strony, które zawierają odpowiedzi na nasze pytania. Generalnie jesteśmy z tych odpowiedzi zadowoleni.

No bo taka jest rola wyszukiwarki, żeby pokazywała nam takie linki, pod którymi kryją się najlepsze odpowiedzi na nasze pytania. Gdyby było odwrotnie, nikt z Googla by nie korzystał.

To teraz odwrotnie...

Co zrobić, żeby to właśnie Twój produkt lub usługa pojawiła się na pierwszym miejscu w Google, po tym jak ktoś wpisze pytanie z tym związane?

Odpowiedź już tu padła. Potrzebna jest strona, na której będzie najlepsza odpowiedź na pytanie, jakie w wyszukiwarkę wpisze Twój przyszły Klient. Taka odpowiedź, z której będzie on zadowolony. Do tego stopnia, by później ten produkt lub usługę od Ciebie kupić.

Jak stworzyć taką stronę?

Nie są potrzebne żadne fajerwerki ani tricki. Najważniejszy w tym momencie będzie tekst – opis produktu lub usługi, w którym znajdą się odpowiedzi na jak największą liczbę pytań z nimi związanych.

Ale uwaga! Muszą to być odpowiedzi na takie pytania, które ludzie wpisują w Googla.

Pokażę Ci swój sposób na pisanie takich tekstów z odpowiedziami.

I nie trzeba robić żadnych ankiet, ani nawet rozmawiać z Klientami (co nie znaczy, że to jest nieważne).

Ale po kolei :)

Krok 1: włącz Google

Nie będę używał żadnych skomplikowanych narzędzi i aplikacji. Wykorzystamy samego Googla.

A żeby było nam łatwiej, oprę tą instrukcję o konkretny przykład. Ustalmy, że tworzymy opis produktu – samojezdnej, akumulatorowej kosiarki do trawy.

Zaczynamy od znanych pytań, które zadajemy sobie w przypadku przeróżnych codziennych sytuacji: Kto, Co, Jak, Gdzie, Kiedy, Dlaczego, Ile itd. I teraz zaczynamy pracę z Googlem.

UWAGA! Jeśli prześledzisz tylko wzrokiem, to poniższe pytania i kroki wydają się podobne. Ale w każdym z nich zawarłem unikalne wskazówki, związane z konkretnymi przykładami, które warto wykorzystać.

Krok 2: kto

Zaczynam wpisywać „kto kosiarka ” (na końcu jest spacja) i widzę podpowiedzi.

Jak napisać opis produktu / usługi pod SEO Google: KTO

Już widzę pierwsze propozycje pytań. W tym przypadku są jeszcze niejasne. Ale u Ciebie może być inaczej i już tu pojawią się pierwsze konkretne pytania. Wklejam, by pokazać cały proces.

Dalej dopisuję po kolei literki alfabetu, czyli moje pytania brzmią „kto kosiarka a”, „kto kosiarka b” itd.

Znalazłem konkrety:

Jak napisać opis produktu / usługi pod SEO Google: KTO

Kto produkuje kosiarki i widzę całą listę różnych marek.

Skąd się pojawiają takie pytania o to, kto jest producentem danej kosiarki? Stąd, że często ta sama firma (producent) posiada w swoim portfelu kilka różnych marek. Można więc w ten sposób sprawdzić jakość produkcji.

Podam przykład z motoryzacji – będzie łatwiej. Audi i Volkswagen to niemieckie samochody. Niemieckie auta kojarzone są z solidnością. A Skoda albo Seat? To firmy pochodzące z Czech oraz Hiszpanii i nie są już tak kojarzone z dobrą jakością samochodów. Tymczasem Skoda i Seat należą do Volkswagena i produkowane są dokładnie z tych samych części co Audi i VW.

Dla Klienta to ważne! Także w przypadku kosiarek.

I tak na przykład dowiadujemy się, że kosiarki NAC są związane z polską firmą Ursus – tą od traktorów :)

Mimo, że pierwsze spojrzenie na wyświetlone przez Google podpowiedzi może niewiele mówić, warto pomyśleć, co mogę na temat danego pytania powiedzieć.

Krok 3: co

Dokładnie to samo robimy ze słowem co. Czyli wpisuję „co kosiarka ” (spacja na końcu). W przypadku kosiarki robi się ciekawie. Spójrz:

Jak napisać opis produktu / usługi pod SEO Google: CO

Trochę nie po polsku, ale widzimy „kosiarka co sama jeździ” i „kosiarka co sama kosi”. Pytanie, czy akurat ta kosiarka, którą opisujemy sama kosi.

Jeśli tak – to super – mamy kolejne pytanie do wykorzystania w opisie. Jeśli nie, to i tak możemy go użyć.

Jak?

Często, zazwyczaj w sklepach internetowych, przy produkcie mamy coś takiego jak „produkty podobne”. Tutaj możemy zrobić coś takiego jak „produkty alternatywne”, czyli podobne do naszej – opisywanej (jeśli chodzi o większość parametrów) kosiarki, ale posiadające inny napęd.

Kolejne pytanie to „kosiarka co wybrać”.

Każdy Klient, zanim kupi – porównuje. Skoro porównuje, to niech to robi od razu na Twojej stronie (jak już wspomniałem we wstępie – niech na Twojej stronie znajdzie jak najwięcej odpowiedzi na swoje pytania związane z Twoim produktem lub usługą).

Robimy podobnie, jak przed chwilą. Stwórz tabelkę z porównaniem innych kosiarek z Twojej oferty, o podobnych parametrach. Jeśli Klient nie wybierze tej to może inną. Ale nadal kupi u Ciebie.

Dalej poruszamy się wg wcześniejszego schematu, wpisując kolejne litery alfabetu: „co kosiarka a”, „co kosiarka b”, „co kosiarka c” itd.

Jak napisać opis produktu / usługi pod SEO Google: CO

W ten sposób znajduję kolejne ważne dla Klientów pytania:

  • kosiarka automatyczna co z trawą
  • co oznacza kosiarka indukcyjna
  • kosiarka co ile wymiana oleju
  • co kosiarka traktorek
  • co to znaczy kosiarka z napędem

 

Niektóre pytania mogą wydawać się dziwne. Ale pomyśl skąd się biorą? Stąd, że większość opisów produktów bazuje na wymienieniu parametrów od myślników. I tak np. w Twoim opisie Klient znalazł „kosiarka z napędem”, ale nie było wyjaśnione co to oznacza tak „na chłopski rozum”. No więc wpisuje to w Google i znajduje odpowiedź na innej stronie, a o Twojej być może zapomina.

Więc jeśli Ty uwzględnisz takie rzeczy w swoich opisach – zyskujesz.

Spójrz jeszcze na listę pytań powyżej. Początkowo wydają się niespójne – np. automatyczna kosiarka robot i kosiarka traktorek. To dwie zupełnie inne maszyny.

W takim przypadku możemy porównać, opisując alternatywę. Co jest lepsze w naszej kosiarce w porównaniu do kosiarki traktorka. Albo co jest lepsze w naszej kosiarce w stosunku do kosiarki z silnikiem indukcyjnym. Jakie są plusy, a jakie minusy.

Czy warto otwarcie opisywać minusy? Czasami możesz Klienta stracić. Ale będąc otwartym, opisując szczerze, od razu odpowiadasz na pytania Klienta. On nie szuka dalej. Jednak najważniejsze jest, by pokazać alternatywę, którą też masz w ofercie.

Krok 4: jak

To samo robimy z pytaniem „jak”. Wpisuję „jak kosiarka ” i widzę np. „kosiarka jak odkręcić nóż”.

Jak napisać opis produktu / usługi pod SEO Google: JAK

To jest raczej pytanie, na które odpowiedź powinna znaleźć się w instrukcji obsługi. Ale być może nasza kosiarka jest innowacyjna. Nie jest potrzebny żaden klucz, ani śrubokręt do odkręcenia noża, a wystarczy odchylić specjalny zatrzask. Warto więc o tym wspomnieć w opisie.

No to teraz alfabet i po kolei „jak kosiarka a”, „jak kosiarka b”...

Jak napisać opis produktu / usługi pod SEO Google: JAK

Widzę tu m.in. pytania:

  • jak działa / kosi kosiarka automatyczna
  • jak czyścić kosiarkę elektryczną
  • kosiarka jak irobot
  • jak(a) kosiarka na nierówny teren
  • jak naostrzyć kosiarkę
  • jak odpalić kosiarkę po zimie

 

Kopalnia wiedzy!

Spójrz tylko na pytanie numer 3. Sporo osób zna (choćby z częstych reklam), że są roboty do odkurzania w domu (producent iRobot) i kojarzy, że są kosiarki, które działają podobnie, ale nie znają ich nazwy. Więc wpisują właśnie tak. Możemy użyć tego w opisie.

Czy nasza kosiarka nadaje się na nierówne tereny? Jeśli tak – to trzeba o tym wprost napisać. Niech Klient nie domyśla się sam. Jeśli u Ciebie o tym nie przeczyta, a u konkurencji tak, to u kogo kupi?

I tak jest z każdym kolejnym punktem.

Krok 5: gdzie

Kolejne pytanie na naszej liście to: Gdzie. Wpisujemy więc w Google „gdzie kosiarka ” (znów spacja na końcu) i widzimy:

Jak napisać opis produktu / usługi pod SEO Google: GDZIE

Być może nasza kosiarka to nie husqvarna, ale o naszą kosiarkę mogą być takie same pytania. Jak Twój Klient wie już mniej więcej co chce kupić (np. konkretny producent) to pytanie, które zaczyna wpisywać w Googla zaczyna się rozciągać. I tak np., zamiast wpisywać samo „kosiarka”, zaczyna używać np. „kosiarka husqvarna” i wpisuje: „jak kosiarka husqvarna...”, „gdzie kosiarka husqvarna itd.”.

Jeśli jest tak, że Twój produkt lub usługa nie ma znanego producenta, nadal możesz użyć pytań związanych ze swoją znaną konkurencją. Dlaczego? Pomoże nam tu poznana już alternatywa.

Możemy więc w opisie porównać swoją kosiarkę do podobnych kosiarek Husqvarny i pokazać naszą jako alternatywę. A nuż Klient zmieni zdanie co do producenta?

Szukamy dalej i wpisujemy „gdzie kosiarka a”, „gdzie kosiarka b”...

Jak napisać opis produktu / usługi pod SEO Google: GDZIE

Nasza lista powiększa się o kolejne pytania:

  • kosiarka gdzie jest filtr paliwa
  • gdzie naprawić kosiarkę (być może masz swój serwis i naprawiasz usterki – warto zaznaczyć to w opisie)
  • gdzie oddać starą / zapsutą kosiarkę (bardzo istotna sprawa!)
  • gdzie przechowywać kosiarkę (możesz zaproponować produkt uzupełniający – np. schowek, altankę lub skrzynię do przechowywania kosiarki w ogrodzie albo sprzedawać takową w pakiecie z samą kosiarką)

 

Krok 6: kiedy

Następne pytanie na liście to: Kiedy. Wpisuję więc „kiedy kosiarka ” i widzę:

Jak napisać opis produktu / usługi pod SEO Google: KIEDY

Widzisz tu z pozoru błahe pytanie: „kiedy kosić kosiarką”. I wiem co zrobi większość sprzedawców: odpuści takie z pozoru bezsensowne pytania, bo stwierdzi, że to jest tak proste, że każdy to wie.

To co dla Ciebie, eksperta w branży jest proste, nie zawsze jest proste dla Klienta. A akurat pora koszenia trawnika ma bardzo istotne znaczenie w jego pielęgnacji. Takich pytań może być więcej.

Szukamy dalej: „kiedy kosiarka a”, „kiedy kosiarka b”, „kiedy kosiarka c”...

Jak napisać opis produktu / usługi pod SEO Google: KIEDY

Nasza lista pytań się rozszerza:

  • kiedy kupić kosiarkę traktorek
  • kiedy kosiarka elektryczna
  • kiedy kosiarka automatyczna
  • kiedy kosiarka indukcyjna
  • kiedy kosiarka spalinowa
  • kiedy ostrzyć nóż do kosiarki

 

Aż się prosi o tabelkę lub porównanie różnych kosiarek w innej formie. Od czego zależy wybór? Od powierzchni ogrodu, od tego czy są w nim duże wzniesienia, czy teren jest płaski, od stopnia jego skomplikowania (np. proste, geometryczne kształty łatwiejsze w koszeniu, czy też zawijaste i owalne kształty rabat) itd.

Krok 7: dlaczego

„Dlaczego” to szóste pytanie na naszej liście. Kiedy zaczynamy wpisywać w Google „dlaczego kosiarka ” widzimy pytania z konkretnymi usterkami technicznymi.

Jak napisać opis produktu / usługi pod SEO Google: DLACZEGO

Takie pytania może nie są idealne do opisu samego produktu lub usługi, ale świetnie nadają się na uzupełniający artykuł.

Ale i tu możemy wyłowić istotne kwestie, jak np. „dlaczego kosiarka szarpie trawę”. W opisie co prawda nie będziemy odpowiadać na to pytanie i mówić, co zrobić w takim przypadku.

Więc do czego można to wykorzystać?

Jeśli Twój produkt ma cechę, która niweluje dany problem napisz o tym. Na przykład nasza kosiarka może mieć system samoostrzenia, który niweluje dany problem do zera. Albo zamiast tradycyjnego stalowego noża, używa noża ze specjalnego stopu, pokrytego dodatkową powłoką, która sprawia, że nóż jest ostry (jak nowy) aż przez 10 lat! Dla Klienta będzie to rozwiązanie kolejnego problemu.

Krok 8: ile

Ostatnie pytanie na liście to „ile”. Po wpisaniu „ile kosiarka ” widzę:

Jak napisać opis produktu / usługi pod SEO Google: ILE

Więc są to kolejne ważne pytania, na które odpowiedź musi się znaleźć w opisie i każdej tabelce, porównaniu, czy alternatywie. Widocznie są to najważniejsze parametry dla Klienta.

Klient pyta:

  • ile wat ma kosiarka, bo chce wiedzieć, czy jest energooszczędna
  • ile pali, z tego samego powodu, co wyżej
  • ile ma decybeli, by wiedzieć czy nie będzie zbyt głośna (w opisie można porównać tą liczbę decybeli do innych znanych odgłosów o podobnej wartości w decybelach, dzięki czemu Klient bardziej uzmysłowi sobie czego się spodziewać)

 

Jeśli poszukamy dalej, stosując metodę alfabetu, dowiemy się jeszcze, że Klient szuka m.in.:

  • ile kosztuje kosiarka
  • ile czasu kosi kosiarka akumulatorowa (wytrzymałość baterii i ile metrów kwadratowych ogrodu w tym czasie skosi, i jak długo musi się później ładować, by pracować dalej)
  • ile kw zużywa kosiarka (więc to pytanie nie tylko o moc; możesz wręcz policzyć i podać Klientowi ile zapłaci za prąd, jeśli będzie używał kosiarki przez godzinę)

 

Krok 9: tego nikt nie robi!

Gdzie jeszcze poszukać takich pytań, których można później użyć do opisywania produktu lub usługi?

Mało który specjalista od SEO Ci to powie...

Szukaj u producentów. Ale nie tylko u producentów tego, co Ty sprzedajesz. Szukaj też inspiracji u innych.

Gdzie dokładnie?

Kiedy dzwonisz na infolinię, bo zepsuła Ci się kosiarka, oni próbują Ci jakoś pomóc. Ale też spisują wszystkie te pytania, a później te najbardziej popularne umieszczają na swojej stronie www.

Po co to robią? Po to, żeby odbierać mniej telefonów.

Masz więc pewność, że te pytania zadaje najwięcej osób.

Ale uwaga! Te pytania nie są zazwyczaj widoczne na głównej stronie danego producenta, ani nie są specjalnie wyeksponowane. Dlaczego? Bo są zazwyczaj mało atrakcyjne (spójrz na screen poniżej – mało atrakcyjne, prawda?). Oni nawet często nie pozycjonują swojej pomocy technicznej.

Jak napisać opis produktu / usługi pod SEO Google: FAQ i Centrum Pomocy

I tak np. producent kosiarek Husqvarna ma swoją pomoc techniczną ukrytą na specjalnej podstronie „Pomoc / FAQs”.

A tam pytania m.in. o gwarancję, o to, co zrobić, gdy już jest po gwarancji, a sprzęt nie działa, o dodatkowe funkcje kosiarek i wiele więcej (na moment pisania tego artykułu było łącznie 337 pytań).

Jeśli znajdziesz taką listę, przejrzyj ją dokładnie i wybierz wszystkie te aspekty, które dla Klienta ważne są podczas dokonywania decyzji o zakupie.

Krok 10: to samo, ale po angielsku

Masz już spisane swoje pytania?

W zależności od Twojego produktu lub usługi, możesz mieć listę z setką pytań lub tylko kilkoma. To dobry punkt wyjścia. Przecież za jakiś czas możesz do tego wrócić, znów poszukać i rozwinąć swoje opisy.

Jeśli jednak uzyskasz mało odpowiedzi w języku polskim, warto zrobić to samo po angielsku.

Czyli zacząć od pytań: Who, What, How, Where, When, Why itd. Wpisuję więc po kolei „who mower”, „what mower”, „how mower”..., a później z alfabetem „who mower a”, „who mower b” itd.

Jak napisać opis produktu / usługi pod SEO Google: WHEN

I tu udało mi się dotrzeć do pytań, które wcześniej w języku polskim się nie wyświetliły, np.:

  • jaki olej jest najlepszy do mojej kosiarki (bardzo istotne pytanie, a sam olej mogę sprzedawać jako osobny produkt, powiększając w ten sposób koszyk zakupowy Klienta i sprawić, że będzie on regularnie po ten olej do mnie wracał)
  • gdzie mogę ładować moją kosiarkę (czy potrzebna jest specjalna stacja, jak w przypadku samochodów na prąd, czy wystarczy zwykłe gniazdko)
  • kiedy są wyprzedaże na kosiarki (bo chce kupić taniej; ale takie pytanie może być niezbyt korzystne dla sprzedaży, bo Klient będzie chciał zaczekać do tego momentu).

 

A takich pytań można znaleźć jeszcze więcej.

Krok 11: piszemy

O ile trudno się jest zabrać za tworzenie opisu lub usługi mając przed sobą pustą kartkę, tak teraz powinno być łatwiej.

Masz przed sobą szeroką listę pytań. I teraz po prostu na każde z nich odpowiadasz. Czasami jednym zdaniem, czasami kilkoma. W ten oto sposób powstaje Twój opis.

Wiadomo, że inaczej będzie wyglądał opis 32 kartkowego zeszytu w kratkę za 5 zł, a inaczej opis kosiarki do trawy za 2000 zł. W pierwszym przypadku wystarczy od myślników wymienić cechy zeszytu (32 kartki, kratka itd.), w drugim będzie potrzebny szerszy opis, bo Klient potrzebuje więcej informacji do podjęcia decyzji.

Jeszcze jedna ważna sprawa. Pytania, na które odpowiada Twój tekst możesz wpleść w jego treść, jako nagłówki przed każdym akapitem opisu. To ma znaczenie nie tylko w pozycjonowaniu, ale też tekst staje się bardziej przystępny do czytania i Klient od razu widzi wyróżnione nagłówki, więc wie na czym skupić uwagę i że opis odpowie na wszystkie jego wątpliwości.

Stworzenie takiego opisu to pierwszy (i nie ostatni), ale bardzo ważny krok w kwestii pozycjonowania produktów i usług w Google. Pisząc go w taki sposób bardzo przybliżasz się do wysokich pozycji w wyszukiwarce.

Taki tekst ma też dużo więcej przydatnych funkcji. Przecież ten opis możesz umieścić nie tylko na stronie, ale we wszystkich innych materiałach sprzedażowych.

Przeczytaj także:

 

Zdjęcia: Freepik

Oceń artykuł:  

 

Mam dla Ciebie coś jeszcze :)

Już teraz pobierz darmowego e-booka "Jak przestać uganiać się za Klientami i sprawić, by przychodzili do Ciebie sami".

 
E-book jest darmowy.
Podaj tylko swój adres email:

   

Copyright © Paweł Kępa. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Strona używa plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki oraz akceptujesz Politykę Prywatności i politykę cookies.