Reklama na YouTube – jak ją zrobić krok po kroku

Reklama na YouTube – jak ją zrobić krok po kroku

Dodano       Reklama na YouTube – jak ją zrobić krok po kroku 5.00 / 5 (1)

Dlaczego reklama na YouTube? Dlaczego warto się nią zainteresować? Według badania Gemius PBI, ze stycznia 2019 roku, spośród 28,6 mln internautów w Polsce, aż 71,77% z nich (a właściwie z nas), korzysta z YouTube.

Dziennie spędzamy tam średnio 17 minut i 19 sekund. 71,77% to ponad 20,5 miliona osób. A to tylko osoby, które korzystają z YouTube przez przeglądarkę internetową. Do tego dochodzi druga grupa osób, która korzysta z YouTube tylko za pomocą aplikacji mobilnej. Tymczasem Facebook posiada 18 milionów aktywnych użytkowników.

Nie ma innej opcji – tam są też Twoi Klienci. Zastanów się jak często wchodzisz na YouTube i jakie treści tam przeglądasz. Słuchasz muzyki, wywiadów, oglądasz filmy, zwiastuny, poradniki... To samo robią Twoi Klienci.

Dlaczego reklama na YouTube?

O potencjale osobowym i jego zaangażowaniu już co prawda powiedziałem. Ale są też inne korzyści wynikające z reklamowania się na YouTube.

Dochodzi jeszcze kilka innych ważnych argumentów. Po pierwsze reklama na Facebooku staje się coraz droższa. 30 – 40 groszy za kliknięcie w reklamę to dobry wynik. Tymczasem na YouTube można zejść do 10 groszy i mniej.

Nie bez znaczenia jest też mnogość dostępnych formatów reklamowych i sposób rozliczania. Możesz wyświetlić swoją reklamę w trakcie gdy ktoś ogląda inny film (na początku, z pominięciem po 5 sekundach lub w trakcie, jako przerywnik).

Ale z racji tego, że użytkownicy mogą wyłączyć reklamę po 5 sekundach, rozliczanie następuje dopiero po 30. To znaczy, że opłata zostanie pobrana dopiero w momencie, gdy potencjalny Klient obejrzy 30 lub więcej sekund Twojego filmu, który zareklamujesz. Płacisz więc za tych, którzy chcą oglądać i których zainteresujesz.

I kolejna ważna zaleta to próg wejścia. Nie ma co ukrywać, że stworzenie ciekawego filmu, takiego który zachęci do oglądania jest trudne. Stworzenie tekstowej lub obrazkowej reklamy na FB jest dużo prostsze. A to powoduje, że reklamodawców jest mniej i łatwiej możesz się przebić.

Reklama na YouTube krok po kroku

W tym artykule pokażę Ci, jak krok po kroku wykupić taką reklamę na YouTube. Na początek potrzebujesz jednak kilku rzeczy:

  • własnego kanału (firmowego) na YouTube, który będzie promowany,
  • na tym kanale powinien być już wgrany film, który chcesz reklamować,
  • aktywnego konta Google Ads, z podpiętą kartą kredytową.

 

Kiedy to wszystko będzie gotowe, możesz ruszać dalej na podbój YouTuba :)

Jak zrobić reklamę na YouTube - wersja video

Skoro rozmawiamy tu o YouTube, to prawdopodobnie też korzystasz z tego portalu i lubisz oglądać tam filmy. Dlatego ten poradnik, w którym pokazuję, jak zrobić reklamę na YouTube, przygotowałem także w formie video. Obejrzysz je poniżej.

Formaty reklamowe

Zanim przejdę do szczegółów, chciałbym poświęcić jeszcze chwilę na dostępne formy reklamy. Reklama na YouTube pozwala m.in. na umieszczenie jej w formie przerywnika (przed lub w trakcie filmu) i o tym już wspominałem wyżej.

Problem z tym, że taka forma reklamy jest nachalna i natarczywa. Większość osób klika przycisk „pomiń reklamę”. I ja się im nie dziwię. Kliknąłem w inny film, który chciałem obejrzeć, a tu pokazuje się jakaś reklama.

Na szczęście mogę reklamować się mniej natarczywie, a jednocześnie skutecznie. Służy do tego format Discovery. W tym przypadku Twoja reklama pokaże się jako film proponowany, np. przy innym filmie, który Twój Klient akurat ogląda. Może się też pokazać jako propozycja na liście wyszukiwania albo jako proponowany film na głównej stronie YouTube.

Reklama na YouTube – krok 1 – kampania

Zaczynamy od zalogowania się do panelu Google Ads. Z lewego menu wybieram teraz pozycję „Kampanie” (screen poniżej).

Kampanie reklamowe w Google Ads

Następnie klikam na niebieski plusik (screen poniżej) i z rozwijanego menu wybieram opcję „nowa kampania”.

Tworzenie nowej kampanii Google Ads

Następnie należy wybrać cel kampanii. Podobnie, jak w przypadku reklamy na FB, tak samo YouTube oferuje kilka celów kampanii. Niestety w przypadku YT korzystanie z nich jest nieco trudniejsze. Wymagane są do tego dodatkowe kody śledzące na stronie. To temat na zupełnie inny artykuł.

Na ten moment wybierz ostatnią opcję, czyli „Utwórz kampanię bez korzystania z podpowiedzi dotyczących celu” (screen poniżej).

Cel kampanii YouTube

Kolejna sprawa to wybór typu kampanii i tutaj wybieramy oczywiście „wideo”.

Kampania video na YouTube

I ostatni punkt to wybór podtypu kampanii. Ja wybieram pierwszy podtyp, czyli niestandardową reklamę video.

Podtyp kampanii reklamowej na YouTube

Szczegóły kampanii

Główne założenia kampanii są już za Tobą. Teraz czas na szczegóły. Po pierwsze nazwa kampanii. Tutaj proponuję używać nazewnictwa, które ułatwi połapanie się w momencie gdy kampanii będzie dużo więcej niż jedna.

Robię to podobnie jak na FB. Moja nazwa kampanii wygląda tak: „PK – discovery – strona na wp”, czyli nazwa firmy / projektu (skrót od Paweł Kępa), discovery – czyli rodzaj kampanii video i ostatni człon to nazwa filmu, który będę promować, czyli jak stworzyć stronę na wordpressie.

Nazwa kampanii YouTube

Cena reklamy na YouTube

Kolejna sprawa to budżet oraz termin emisji kampanii. Jeśli chodzi o budżet to masz dwie opcje – budżet dzienny lub całkowity. Samodzielnie ustalasz sobie stawkę, którą chcesz wydać.

Podobnie, jak w przypadku podejścia do reklam na FB, zaczynam od budżetu 5 zł dziennie. Na próbę, by nie wyrzucać pieniędzy w błoto jeśli coś będzie nie działać. Przy budżecie powyżej 10 zł dziennie będziesz natomiast otrzymywać od Google podpowiedzi odnośnie optymalizacji reklamy.

Reklamę możesz wyświetlać ciągle, ale też możesz ustalić czas emisji (od tego do tego dnia). Każda reklama musi być zatwierdzona przez administratorów. Według komunikatu trwa to zwykle jeden dzień, ale miej na uwadze, że termin może się wydłużyć i warto zaplanować kampanię nawet kilka dni wcześniej. Także na wypadek, gdyby została odrzucona.

Cena reklamy na YouTube

Pozostałe ustawienia kampanii

W ustawieniach kampanii jest jeszcze kilka istotnych szczegółów, które należy ustalić.

Po pierwsze strategia ustalania stawek. W przypadku wybranego typu reklamy, mam tutaj dwie opcje: maksymalny CPV oraz docelowa wartość CPM. Pierwszą opcją ustalasz ile maksymalnie jesteś w stanie zapłacić za jedno wyświetlenie reklamy. Drugą opcją ustalasz ile jesteś w stanie zapłacić za wyświetlenie miniaturki Twojego filmu tysiącu użytkownikom YT. Mnie nie interesują same wyświetlenia miniaturki, tylko obejrzenia video, dlatego wybieram „maksymalny CPV”.

Strategia ustawiania stawki za reklamę na YouTube

Kolejne ustawienie to sieci, w których film reklamowy ma się wyświetlać. Poza YouTubem, Twoje reklamy mogą się też wyświetlać na witrynach partnerów YT. Osobiście wyłączam tą opcję. Chcę reklamować się tylko na YouTube.

Sieci reklamowe YouTube

Następne ustawienie dotyczy języka Klientów. W końcu w Twojej reklamie będą zapewne słowa. One będą w jakimś języku. Zaznaczam tutaj ten język, by reklama dotarła tylko do tych potencjalnych Klientów, którzy rozmawiają w tym języku.

Język reklamy na YouTube

Podobnie jest z ustawieniem lokalizacji. Tutaj jest jednak pewien wyjątek. Polacy mieszkają na całym świecie. Pytanie zatem brzmi, na jakim obszarze pracuje Twoja firma. Nie ma sensu reklamować się Polakom mieszkającym w USA, skoro nie świadczysz tam usług i nie wysyłasz towarów.

Lokalizacja odbiorców reklamy na YouTube

Kolejna sprawa to typ zasobów reklamowych. W tym miejscu zaznaczasz, przy których treściach może pokazać się Twoja reklama. Możesz zdecydować, czy Twoja reklama pojawi się przy filmach kontrowersyjnych czy nie.

Zasoby reklamowe na YT

Możesz jeszcze bardziej ograniczyć wyświetlanie reklamy, dzięki opcji „wykluczone treści”. W tym miejscu również zaznaczasz przy jakich materiałach i filmach nie chcesz wyświetlać swojej reklamy. Jeśli nie chcesz mieć reklam przy filmach związanych z seksem, przemocą, czy też wulgaryzmami, wystarczy zaznaczyć odpowiednie opcje (screen poniżej).

Wykluczone treści reklamowe na YouTube

I ostatnia pozycja jeśli chodzi o wykluczenia treści to okienko zatytułowane „wykluczone typy i etykiety”. Tutaj możesz np. zaznaczyć, że nie chcesz pokazywać reklamy przy transmisjach na żywo lub dzieciom. Aczkolwiek akurat transmisje live mogą być intratnym miejscem, bo są dodatkowo promowane przez YouTube.

Wykluczone typy reklamowe na YouTube

Dodatkowe ustawienia kampanii

W dodatkowych ustawieniach kampanii możesz dodatkowo określić na jakim urządzeniu chcesz wyświetlać swoje reklamy. A do dyspozycji są komputery, telefony, tablety i telewizory.

W przypadku wyboru tabletów i telefonów, możesz dodatkowo określić system operacyjny. Do dyspozycji jest tu: iOS (czyli urządzenia Apple), Android, Blackberry, webOS i Windows. Każda z tych grup cechuje się inną charakterystyką i na każdą z tych grup zadziała inna reklama.

Kolejna pozycja to wybór konkretnej marki tabletu lub telefonu, którego używa Twój Klient. Możesz więc wyświetlić inną reklamę komuś kto używa telefonów Samsung, inną osobom korzystającym z iPhonów i inną tym, którzy korzystają z tabletu Acer.

Pójdźmy dalej... Możesz też wybrać z jakiej sieci korzysta Twój Klient. I to jest bardzo fajny patent dla operatorów komórkowych, ale nie tylko. Bo np. taki Orange może wyświetlić reklamę swojego mobilnego internetu osobom, które oglądają właśnie reklamę na telefonie działającym w T-Mobile albo Play.

Reklama na YouTube na wybranych urządzeniach

Bardzo użyteczną opcją jest też tzw. capping, czyli ograniczenie liczby wyświetleń. Dzięki temu jeden Klient może zobaczyć Twoją reklamę określoną liczbę razy w ciągu dnia, tygodnia lub miesiąca.

Limit wyświetleń dotyczy wyświetlenia miniaturki Twojego filmu reklamowego. Limit obejrzeń dotyczy faktycznego oglądania Twojego filmu.

Capping - ograniczenie liczby wyświetleń reklamy na YouTube

Jeśli znasz bardzo dobrze swoich Klientów, np. dzięki korzystaniu z Google Analytics, możesz dokładnie sprawdzić, w jakich godzinach Klienci trafiają na Twoją stronę www lub do sklepu. A to pozwala na określenie w jakich godzinach z dużo większą pewnością te same osoby będą korzystały z innych dobrodziejstw internetu (jak np. YouTube). Z drugiej strony to nie zawsze się pokrywa.

Często jako Klienci wchodzimy na stronę sklepu w godzinach porannych, a YouTube przeglądamy dla rozrywki wieczorem. A zatem jeśli nie znasz dokładnie zachowań Twoich Klientów, pozostaw wyświetlanie reklamy przez całą dobę, aby się o tym przekonać.

Harmonogram reklamy na YouTube

Tworzenie reklamy na YT – grupa reklam

Na pierwszy ogień idzie nazwa grupy reklam. Zazwyczaj do nazwy kampanii dodaję tu grupę docelową. Czyli całość wygląda w moim przypadku następująco: „PK - discovery - strona na wp – przedsiębiorcy”.

I właśnie teraz dokładnie określamy sobie grupę docelową, do której chcesz trafić. Pierwsza sprawa to demografia. Jaki widać na screenie poniżej możesz wybierać z takich zasobów jak płeć, wiek i status rodzicielski.

W przypadku pierwszej reklamy proponuję zostawić zaznaczone wszystkie opcje. Niestety często myślimy stereotypami, sądząc że naszymi Klientami są kobiety w wieku 55-64 lat, a ze statystyk wynika później, że jednak to mężczyźni w wieku 25-34 lata. Cały czas należy te wartości dokładnie obserwować. Na wykresach po emisji reklamy zobaczysz dokładnie kto w nią klikał i dopiero na tej podstawie możesz. ew. zawęzić swoją grupę.

Demografia odbiorców reklamy na YouTube

Kolejny bardzo ważny punkt jeśli chodzi o grupę docelową Twojej reklamy to charakterystyka odbiorców. Na podstawie bazy zainteresowań i zachowań (screen poniżej) wybierasz (poprzez wyszukiwanie, propozycje lub przeglądanie) te osoby, którym chcesz wyświetlić reklamę.

Odbiorcy reklamy na YouTube

Skoro chcę wyświetlić w reklamie film, w którym pokazuję jak stworzyć sobie stronę internetową w WordPressie, to wybieram tutaj zachowania, które na to wskazują. A więc zainteresowanie hostingiem, domenami i usługami internetowymi.

Skąd Google wie, do jakich osób trafić? Przecież Google wie wszystko :) Wie, na jakie frazy strony się pozycjonują, dzięki temu, że każda strona korzysta z Google Analytics, wie jakie osoby tam trafiają itd. Na tej podstawie wie więc, komu wyświetlić Twoją reklamę. Właśnie tym osobom, które przeglądały przed chwilą strony firm hostingowych czy też agencji tworzących strony www.

Kolejna sprawa jeśli chodzi o targetowanie reklamy na YouTube to słowa kluczowe (screen poniżej). W okienku możesz wpisać (jedno pod drugim) słowa kluczowe, które interesują Twoich Klientów. Możesz pójść moją drogą, wpisując słowa kluczowe związane bezpośrednio z reklamowanym filmem lub bardziej niestandardowo.

Na przykład kiedy mam sklep z zabawkami, nie muszę w tym miejscu wpisywać tylko nazwy zabawki, którą reklamuję w filmie czy też producenta. Mogę to wpisać. Ale mogę też wpisać frazy typu: noworodek nie może spać, sposoby na ząbkowanie, bunt 3-latka itd. Czyli dobrać charakterystyczne problemy rodziców związane z wiekiem dziecka, dla którego przeznaczona jest reklamowana zabawka.

Targetowanie reklam na YouTube wg słów kluczowych

Możesz też określić przy jakiej tematyce innych filmów ma wyświetlić się Twoja reklama. Patrząc na screen poniżej, poszedłem bardzo standardową drogą, wskazując, że chętnie zobaczę swoją reklamę przy filmach z tematyki internetowej.

Ale pójdźmy tropem zabawkowym. Mogę pokazywać reklamę sprzedawanej zabawki nie tylko przy filmach związanych z zabawkami, ale np. przy testach fotelików albo wózków dziecięcych.

Targetowanie reklam na YouTube wg tematyki

Sporo już tych opcji targetowania było. Ale jest jeszcze jedna możliwość. Mianowicie mogę wyświetlić swoją reklamę przy innym, konkretnie wskazanym filmie. Czyli np. przy chętnie oglądanym filmie konkurencji. Albo przy chętnie wyświetlanym ostatnio teledysku.

W sekcji „miejsce docelowe” (screen poniżej) wystarczy tylko znaleźć materiały, przy których chcesz się reklamować. Możesz wpisać słowo kluczowe (ja wpisałem „wordpress”) lub wkleić link do konkretnego filmu z YT.

W zamian otrzymujesz listę filmów związanych z żądaną tematyką. Wystarczy teraz zaznaczyć te, przy których ma być Twoja reklama.

Targetowanie reklam na YouTube wg miejsca docelowego

Następna sprawa to dokończenie spraw budżetowych. Jako metodę rozliczania sugerowałem Tobie maksymalny CPV, czyli ile jesteś w stanie zapłacić za jedno obejrzenie Twojego filmu reklamowego.

To nie jest tak, że jak wpiszesz tu dużą kwotę to tyle właśnie będziesz płacić. Nie! YouTube weźmie tyle, żeby Twoja stawka przebiła stawkę konkurencji. Czyli jeśli konkurencja ustawiła w tym miejscu 1 zł, a Ty 2 to wygrywasz. Ale płacisz np. tylko 1,10 zł.

Mówiłem już o koszcie reklam na FB. Skoro na FB mogę mieć reklamę za 40 groszy, to na YouTube nie chcę mieć drożej. Wpisuję tu 40 groszy.

Stawka reklamy na YouTube

Krok 3 – tworzenie reklamy video

Po tych wszystkich ustawieniach i konfiguracjach, czyli postawieniu fundamentów pod przyszły dom, nadchodzi czas tworzenia samej reklamy.

W sekcji utwórz reklamę video wklej link do filmu na swoim kanale, których chcesz reklamować. Film zostanie automatycznie wczytany przez kreator (screen poniżej).

Reklama na YouTube

Po prawej stronie możesz zobaczyć, gdzie będzie się wyświetlała Twoja reklama i jak będzie to wyglądało na komputerze, w telefonie, na liście wyników wyszukiwania i jako proponowany film.

Z lewej strony zaznaczam tylko „Reklama video Discovery” (screen powyżej) oraz miniaturę filmu, która ma się wyświetlić jako podgląd reklamy.

Do uzupełnienia zostały jeszcze 4 pola (screen poniżej): Nagłówek, tekst reklamy 1, opis 2 oraz nazwa reklamy. 3 pierwsze wyświetlą się przy Twojej reklamie. To duży nagłówek filmu, który poza miniaturką będzie przyciągał wzrok. Tekst reklamy 1 to podtytuł, a opis raczej nie wymaga szczegółowych wyjaśnień. Wszystko to ma zachęcić Klienta do kliknięcia i obejrzenia Twojej reklamy. Pamiętaj, aby w samej reklamie zrealizować obietnicę z tytułu.

Szczegółowe ustawienia reklamy na YouTube

Nazwa reklamy to Twój wewnętrzny tytuł, który umożliwi Ci poruszanie się w menedżerze wszystkich Twoich reklam.

Na sam koniec klikam przycisk „zapisz i kontynuuj”.

Zapisz reklamę

Jeśli wszystko pójdzie w porządku, wyświetli się komunikat z podziękowaniem i gratulacjami. Teraz trzeba tylko poczekać na akceptację administratorów. W przypadku błędów otrzymasz odpowiednie komunikaty z sugestiami poprawek. Jeśli jednak będziesz podążać zgodnie z powyższą instrukcją nic nie powinno Cię zaskoczyć.

Reklama na YouTube gotowa

Podsumowanie

Co można napisać w podsumowaniu artykułu takiego jak ten? Chyba tylko tyle, że nie ma na co czekać. Czas zrobić swoją pierwszą reklamę :)

Zapraszam do dyskusji i zadawania pytań poniżej. Natomiast jeśli uważasz, że ten artykuł przyda się komuś jeszcze, udostępnij go. Za wszystkie pytania i udostępnienia z góry dziękuję!

Przeczytaj także:

 

Zdjęcie: Pixabay

Oceń artykuł:  

 

Mam dla Ciebie coś jeszcze :)

Już teraz pobierz darmowego e-booka "Jak przestać uganiać się za Klientami i sprawić, by przychodzili do Ciebie sami".

 
E-book jest darmowy.
Podaj tylko swój adres email:

   

Copyright © Paweł Kępa. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Strona używa plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki oraz akceptujesz Politykę Prywatności i politykę cookies.