Na samym początku pokazuję Ci dość przerysowany przykład. Myślę, że ani Ty, ani ja, nie chcemy budować swojej osobowości w ten sposób, co wspomniane wcześniej panie. Zresztą każdy z nas jest inny. One wykorzystały po prostu swoje mocne strony, które są spójne z wartościami społeczności, jakie wokół siebie zbudowały.

No właśnie – społeczności. Zarówno Kardashianki jak i Doda, mają na swoich social mediach miliony śledzących je osób. I prawda jest taka, że dzięki tak dużym grupom, każdy produkt jaki wprowadzą na rynek znajdzie swoich odbiorców.

Zajmijmy się jednak Tobą. Czy Ty znasz siebie i wiesz, jaką masz osobowość? Czy Twoja firma ma jakąkolwiek osobowość? Okazuje się, że każda firma powinna mieć swoją własną (ludzką) osobowość. Właśnie. Powinna być ludzka i powinna umieć porozumiewać się z ludźmi, czyli Twoimi Klientami. Nie powinna być skostniałą korporacją.

Nie będę tutaj opowiadał, że o czymś takim jak osobowość marki czy też archetyp marki wiem od samego początku zabawy w firmę. Owszem, pamiętam że czytałem o tym kilka lat temu na jakimś polskim blogu. Pamiętam też, że dość mocno prześledziłem ten temat w polskim internecie, ale wszystko, co napisali guru polskiego internetu nie trafiało do mnie. Było sztywne i opisane w nieprzystępny sposób.

Ale około pół roku, za sprawą kursu Bartka Popiela, o którym już pisałem na blogu, jeszcze raz podszedłem do tematu archetypów marki. Teraz w końcu zadziałało.

Nie byłbym jednak sobą, gdybym jeszcze bardziej nie zgłębił wiedzy na ten temat i nie podzielił się tym z Tobą.

O co chodzi z archetypami marki i osobowością firmy?

Każdy z nas jest inny. Owszem, z wyglądu ludzie są podobni do siebie. Ale każdy różni się charakterem, pochodzeniem, doświadczeniami itd. To wszystko powoduje, że nie ma na świecie dwóch identycznych osób.

I często właściciele małych firm szukają sposobu na to, aby wyróżnić swoją firmę na tle konkurencji. A zapominają właśnie o tej swojej indywidualnej i niepowtarzalnej osobowości. Jedna z teorii mówi, że najlepiej jest przenieść swoją własną osobowość do swojej firmy. Czyli firma ma być takim przedłużeniem Ciebie.

Oczywiście jest to bardzo dobre podejście, bo wtedy Twoja firma wygląda i jest odbierana bardzo naturalnie. Wszystko jest spójne i Twoi Klienci nie mają takiego wrażenia, że to co myślisz Ty jest inne od tego, jak zachowuje się Twoja firma.

Mam nadzieję, że nie namieszałem Ci teraz w głowie. Podam to wszystko w formie przykładu. Jeśli prywatnie, jako osoba jesteś fanem jakości i kupujesz coś do własnego domu, np. meble, to chcesz, aby były one jak najlepszej jakości.

I tak samo musi być z Twoją firmą – musi oferować i dostarczać produkty oraz usługi najwyższej jakości. Oznacza to, że nie możesz walczyć z konkurencją cenami, no bo to się odbije na jakości. Zresztą gdzieś tam w komunikacji z Klientem w pewnym momencie się pogubisz. Twój mózg myśli coś innego, a Klientowi też mówisz coś innego.

Wiem, wiem. Powiesz na pewno, że musisz walczyć o każdego Klienta i mówić to, co Klient chce usłyszeć. I ja też tak myślałem. Dopóki nie wgłębiłem się w tematykę archetypów i nie zacząłem zwracać uwagi na osobowość mojej firmy. Bo od kiedy to wszystko jest spójne z moim prywatnym „myśleniem”, to prowadzenie firmy, sprzedaż, pozyskiwanie Klientów i prowadzenie wszystkich innych działań przychodzi łatwiej. Przekłada się to oczywiście na przychody.

Czy duża firma może mieć swoją własną osobowość?

Duża firma również może mieć własną osobowość i zdarza się, że jest to osobowość spójna z archetypem jej właściciela, prezesa czy też założyciela. Na pewno tak było w przypadku firmy Apple, której założycielem był Steve Jobs. Ta spójność osobowości między firmą a założycielem była jednym z ważniejszych czynników, które pozwoliły firmie Apple odnieść taki sukces.

Natomiast o wiele więcej przypadków jest takich, że duże firmy i korporacje mają taką osobowość w pewien sposób narzuconą lub też ustaloną. Oczywiście w niektórych przypadkach wygląda to bardzo dobrze, a w innych już niestety słabiej.

Znów, najlepiej będzie, jeśli opowiem to wszystko na przykładach.

Zobacz na przykład firmę Duracell – producenta wydajnych baterii. Na pewno kojarzysz reklamy telewizyjne tej firmy. To reklamy z pluszakowym króliczkiem, który wygrywa wyścig z innymi pluszakowymi maskotkami, napędzanymi słabszymi bateriami.

Dla przypmnienia, obejrzyj sobie poniżej reklamę, o której wspomniałem.

Już teraz na pewno kojarzysz. Czy teraz tak na szybko potrafisz sobie przypomnieć nazwy innych producentów baterii? Podejrzewam, że będzie ciężko :) Bo te inne firmy nie mają swojej osobowości. A przynajmniej nie jest ona tak wyrazista jak króliczek. I to właśnie ten króliczek oraz jego cechy – energia, działanie, radość są tym, z czym kojarzysz firmę Duracell – są jej osobowością.

Ale Duracell produkuje również inne reklamy. Ostatnio z okazji premier filmów Auta 3 oraz najnowszych Gwiezdnych Wojen. Głównymi bohaterami tych reklam są Zygzak McQueen z aut oraz droid BB8. Natomiast nadal gdzieś tam w tle pojawia się znany wszystkim króliczek. Zobacz zresztą na filmie poniżej, jak to wygląda:

Jest jeszcze coś, co wykorzystują duże firmy. One oczywiście zatrudniają celebrytów, którzy mają swoją osobowość i są dzięki niej rozpoznawalni. Zatrudniają oczywiście Dodę i Kardashianki ale nie tylko.

Bo osobowość i sukces kojarzy nam się bardziej z pracowitością niż z samą tylko rozpoznawalnością. Dlatego też sportowcy, tacy jak Kuba Błaszczykowski, Robert Lewandowski czy też Ewa Chodakowska, którzy są tytanami pracy, zbudowali własną osobowość i często użyczają ją dużym firmom.

Bo te firmy chcą mieć właśnie taką osobowość i chcą być kojarzone z tymi samymi cechami charakteru. To jednak tylko osobowość na wynajem i nie pozostaje na zawsze (tak jak króliczek). Za to jest niezwykle skuteczna.

Zanim Robert Lewandowski związał się z marką Huaweii, niewiele osób kupowało ich telefony. Wszyscy też pamiętamy Ewelinę Lisowską w reklamie MediaExpert, z piosenką „Włączamy niskie ceny”, której wszyscy mieli dość. Prawda jednak jest taka, że ta reklama działa do dziś. Wszyscy nadal o tym pamiętają a MediaExpert dzięki temu nadal utrzymuje przy sobie Klientów.

Mam nadzieję, że już teraz wiesz mniej więcej o co chodzi z archetypami marki :) Mam też nadzieję, że już widzisz, jakie swoje własne silne strony możesz wyeksponować w osobowości Twojej firmy. No bo przecież nie wszyscy muszą być tacy jak Doda czy Kardashianki.

Ostatecznie nie chodzi o to, że mają Cię znać wszyscy. Mają Cię znać wszyscy, którzy potencjalnie interesują się tym, co masz do zaoferowania, na terenie, na którym działasz. Dzięki zachowaniu swojej osobowości przyciągasz osoby podobne do siebie.

Najbardziej znane archetypy firm

Tak czy inaczej chciałbym Ci to w pewien sposób ułatwić. Istnieje bowiem 12 archetypów zdefiniowanych. Są to najczęściej powtarzalne osobowości. Każda osoba i każda firma ma jeden z tych 12 archetypów w roli głównej. Ale też może czerpać część swoich cech z innego (jednego lub dwóch) archetypu wspomagającego ten główny.

Poniżej sprawdzisz, czym charakteryzuje się każdy z nich. Ale dodatkowo przygotowałem też zestawienie wszystkich z nich w postaci takiej karty ćwiczeniowej. Dzięki temu łatwiej będzie Ci ustalić, która osobowość jest najbardziej spójna z tą Twoją. A kartę ćwiczeniową pobierzesz, klikając na przycisk poniżej.

Teraz jednak zajmijmy się omówieniem 12 osobowości (archetypów).

1. Innocent (niewinny, marzyciel, romantyk)

Niewinność to też synonim szczęścia i wolności. Największą obawą takiej osoby jest strach przed zrobieniem czegoś złego, co za tym idzie, boi się też kary. Dobre strony takiej osoby to entuzjazm, szczerość i optymizm. Po drugiej stronie są cechy takie jak nuda i irytacja

Klienci firmy o takiej osobowości preferują proste komunikaty i nienatarczywe reklamy. Firmy takie zatem powinny reklamować się jako proste, godne zaufania, o czystych intencjach. Najgorsza rzecz, jaka może się przytrafić jej właścicielowi to korupcja, oszustwo lub przestępstwo.

Przykłady firm: Dove, Coca Cola, McDonalds

2. Hero (bohater, wojownik)

Głównym motywatorem bohatera jest ciągłe udowadnianie swojej wartości. Największa obawa to porażka i okazanie słabości. Dobrym przykładem takiej osobowości może być Michael Jordan.

Klienci firmy o takim archetypie cenią sobie jakość i wydajność. Takie osoby lubią myśleć, że ich wybory zakupowe stawiają je przed innymi kupującymi. Oczekują zwycięstwa w każdej postaci.

Firmy o osobowości bohatera reklamują swoje produktu jako te o najwyższej jakości i lepsze od konkurencji. Najgorsza rzecz, jaka może się przytrafić właścicielowi takiej firmy, to lepsza ocena produktu jego konkurencji.

Przykłady firm: Duracell, Nike, BMW

3. Regular Guy (zwykły człowiek, dobry kumpel)

Zwykły człowiek chce za wszelką cenę po prostu należeć do jakiejś społeczności. Największą jego obawą jest pominięcie lub też konieczność wyróżnienia się z tłumu.

Klienci firmy o takiej osobowości doceniają jakość i niezawodność. Wolą znajome firmy od tych dziwnych. Kupują od firm, którym ufają.

Będąc firmą o takiej osobowości, obiecaj Klientom przynależność do pewnej grupy. Wizerunek Twojej firmy powinien być szczery i niezawodny. Najgorsza rzecz, jaka może się takiej firmie przydarzyć to chciwość i elitarność.

Przykłady firm: Plus, eBay

4. Nurturer (opiekun, rodzic)

Firma o takiej osobowości chce otoczyć ochroną swoich Klientów. Oferuje im tez bezpieczeństwo i wsparcie. Jej największym lękiem jest niewdzięczność i samolubność. Najgorsze co może ją spotkać jest to, że jej produktu okażą się szkodliwe.

Pozytywne cechy takiego archetypu to współczucie i hojność. Negatywne to masochizm i manipulacja.

Klienci takich firm lubią reklamy emocjonalne i oczekują uznania. Nie znoszą za to reklam agresywnych.

Przykłady firm: Ford, Johnson & Johnson, Heinz

5. Creator (twórca, artysta, marzyciel)

Firma o osobowości twórcy chce dostarczać wyjątkowe i trwałe produkty i najbardziej boi się miernoty. Takie firmy boją się też braku autentyczności i postrzegania jako ta, która się tanio sprzedaje.

Pozytywne cechy to pomysłowość, ekspresja i innowacje. Negatywne cechy to pobłażliwość i narcyzm.

Klienci firm o archetypie twórcy nienawidzą reklam. Są jednak skłonni zwrócić uwagę na reklamy eksperymentalne i nowatorskie. Trudno jest dotrzeć do odbiorców takiej firmy. Ale jeśli już to się uda to stają się oni ogromnymi jej fanami i ambasadorami.

Przykłady firm: Lego, Apple

6. Explorer (odkrywca, poszukiwacz, wędrowiec)

Osoba o takim archetypie pragnie przygody i odkrywania świata. Firmy takie chcą pomóc innym przeżyć nowe i nieznane. Boją się natomiast wewnętrznej pustki.

Pozytywne cechy to niezależność, ambicja i duchowość. Negatywne cechy to niespokojność i bezcelowość.

Klienci takich firm cenią sobie wolność. Szczególnie uwielbiają te, które zachęcają do wyruszenia we wspólną podróż. Do takich osób nie przemówią reklamy skoncentrowane na gospodarstwie domowym :)

Przykłady firm: Jeep, Red Bull, Go Pro

7. Rebel (buntownik, rewolucjonista, wyjęty spod prawa)

Buntownik pragnie rewolucji lub zemsty, a jego największym lękiem jest bezsilność. Firmy o takiej charakterystyce chcą się wyróżniać i być alternatywą. Mogą też stawać się kultowe. Najgorsza rzecz jaka może się im przytrafić to stanie się zbyt popularnym.

Pozytywne cechy to wolność, odwaga i zdolność do przystosowania. Negatywne cechy to brak kontroli i niszczycielstwo.

Klienci firm o takiej osobowości uwielbiają niekonwencjonalne rozwiązania. Odrzucają natomiast utarte schematy. Cenią unikalne i szokujące komunikaty, bez natarczywej sprzedaży.

Przykłady firm: Harley Davidson, Levi, Virgin

8. Lover (kochanek, marzyciel, idealista)

Kochanek żyje, aby doświadczać przyjemności w związkach, pracy i w środowisku, jakim żyje. Obawą osoby o takim archetypie jest to, że może być niechciana lub niekochana.

Pozytywne cechy to namiętność, magnetyzm, zaangażowanie. Negatywne cechy to obsesja i płytkość.

Klienci firm o osobowości kochanka cenią sobie estetyczny wygląd towarów i usług. Chętnie korzystają z marek premium, które sprawią, że będą bardziej atrakcyjni dla innych.

Reklamy takich firm koncentrują się na odczuwaniu produktu przez Klienta. Firmy te nie produkują towarów tanich.

Przykłady firm: Victorias Secret

9. Magician (magik, szaman, wizjoner)

Magik chce zrozumieć wszechświat i swoje miejsce w nim. Obawia się natomiast wszelkich negatywnych konsekwencji. Firmy o archetypie magika koncentrują się na pojedynczych Klientach a nie na grupach. Pochlebiają Klienta, aby ten zaufał własnym instynktom.

Pozytywne cechy to charyzma i chęć działania. Negatywne cechy to manipulacja, nieuczciwość i brak kontaktu z rzeczywistością.

Klienci magików lubią czuć się, jakby za pomocą ich produktów mogli mieć wpływ na innych. Zadziałają tu reklamy pomysłowe i inspirujące.

Przykłady firm: Disney, Apple

10. Ruler (władca, król, przywódca)

Władca kieruje się pragnieniem władzy i kontroli a najbardziej boi się chaosu, słabości i obalenia. Firmy o takiej osobowości twierdzą, że są liderem w swojej dziedzinie. Ich wizerunek jest solidny, dopracowany i męski.

Pozytywne cechy to pewność siebie, odpowiedzialność i uczciwość. Negatywne cechy to sztywność i chęć kontroli.

Klienci firm o archetypie władcy z natury lubią dominować i nie docenią ubogiej lub protekcjonalnej reklamy. Docenią za to reklamy, które podbudują ich ego oraz poczucie władzy i stabilności.

Przykłady firm: Rolex, Microsoft, Mercedes

11. Jester (błazen, głupiec, komik)

Błazen żyje chwilą i cieszy się z tego co tu i teraz. Boi się za to nudy. Firmy o takim archetypie używają często skandalicznych wizerunków i drażnią swoich Klientów. Ich klientami są zazwyczaj osoby młode.

Pozytywne cechy to radość, beztroska i oryginalność. Negatywne cechy to nieodpowiedzialność, okrutność i niepoważność.

Klienci firm o osobowości błazna lubią wszystko, co niezwykłe i zabawne. Zwłaszcza reklamy niedorzeczne.

Przykłady firm: Skittles, Old Spice, IKEA

12. Sage (mędrzec, nauczyciel)

Mędrzec szuka prawdy i chce ją znaleźć w każdej możliwej sytuacji. Ludzie o takiej osobowości boją się ignorancji i bycia wprowadzonym w błąd. Firmy będące mędrcami obiecują naukę i często używają trudnego słownictwa.

Pozytywne cechy to mądrość, elokwencja i otwartość. Negatywne cechy to pedantyzm i zaabsorbowanie tylko sobą.

Klienci firm o archetypie mędrca wierzą, że wiedza pochodzi ze wzrostu i stale poszukują nowych źródeł informacji. Preferują reklamy, które zachęcą ich do myślenia w nowy sposób.

Przykłady firm: National Geographic, BBC, Google

Podsumowanie

O ile prowadzisz małą firmę, to jej osobowość nie powinna być czymś, co możesz sobie wybrać. Powinna wynikać z Ciebie i Twoich cech charakteru. Wiem, że trudno jest mówić o sobie i swoim charakterze, dlatego tak jak już wspomniałem, przygotowałem kartę ćwiczeniową, która ułatwi Ci w odnalezieniu swojego archetypu. Pobierzesz ją, klikając przycisk poniżej.

Po zrobieniu ćwiczenia koniecznie pochwal się tym, jaka jest Twoja osobowość. Najlepiej napisz w komentarzu poniżej.

Przeczytaj także:

 

Zdjęcie: Pixabay