Czego chcą Klienci, czyli jak zadowolić swoich Klientów?

Czego chcą Klienci, czyli jak zadowolić swoich Klientów?

Dodano 24 maja 2017

Tak właściwie to ten artykuł będzie o tym, co Twoi Klienci chcieli by od Ciebie kupić. Czy to powinien być jakiś pakiet? Skąd wiadomo czego Twoi Klienci pragną i za co chcieliby zapłacić? To bardzo trudne a zarazem proste pytanie. Dodatkowo, jeśli uda Ci się ustalić prawidłową odpowiedź, to dalej masz już z górki. To jak droga na skróty.

Poza tym, że będziesz znać odpowiedź na to pytanie, to zarazem dowiesz się też, jak powinna wyglądać sprzedaż, jakiego rodzaju zachęty i reklamy stosować. A także gdzie, kiedy i komu proponować swoje produkty.

A więc jaka jest odpowiedź – tak jak napisałem wyżej – bardzo prosta. Tak czy inaczej zgłębimy ją poniżej tak mocno, jak tylko się da. Odpowiedź brzmi:

Zapytaj ich!

Po prostu: Zapytaj ich! Zapytaj o to, co jest ich największym problemem jeśli chodzi o branżę w której działasz. Wykorzystaj tak zebrane odpowiedzi w maksymalny sposób. Wykorzystaj je w rozmowach z innymi. Być może inni mają na to rozwiązanie a borykają się z zupełnie czymś innym.

Możesz przygotować ankietę drukowaną i prosić każdego ze swoich Klientów o jej wypełnienie (może być anonimowo). Możesz też zapytać w osobnym poście na swoim profilu Facebook lub stworzyć ankietę elektroniczną za pomocą jednego z generatorów ankiet. Możesz też porozmawiać z każdym ze swoich dotychczasowych Klientów. Zarówno osobiście jak i telefonicznie. Zobaczysz, że tak zebrane dane pozwolą Ci na rozwój a w efekcie większą sprzedaż i przychód.

Jeśli już prowadzisz swoją działalność, to sprawa jest prostsza. Masz bowiem wokół siebie zgromadzoną publiczność, która jest zainteresowana tematyką, w której pracujesz. Co jednak, gdy dopiero zaczynasz lub planujesz założyć swoją firmę? Odpowiedź jest prosta – zapytaj rodzinę i znajomych. Zacznij właśnie od nich – być może ktoś z nich albo ich znajomych zostanie Twoim pierwszym Klientem.

Jakie dokładnie pytania zadać?

To zależy od specyfiki Twojej branży, ale jest kilka uniwersalnych dróg, po których dobrze się poruszać. Zacznij od demografii. Zapisz płeć Twoich ankietowanych oraz szacunkowy wiek (w widełkach co 10 lat, np. 15-25, 26-35, 36-45 itd.). Możesz też zapytać o miejsce zamieszkania (nie musi być dokładnie – być może wystarczy Tobie odpowiedź czy jest to miasto czy wieś).

W kolejnym kroku zapytaj o ich doświadczenia w Twojej branży. Na przykład jeśli prowadzisz sklep spożywczy, to zapytaj jak często ankietowani robią zakupy w tego rodzaju sklepach. Możesz też zapytać o to, co najczęściej kupują i jaki jest średni koszt tych zakupów. Poproś też o odpowiedź w jakich sklepach najczęściej dokonują tych zakupów i dlaczego. Co im się tam podoba, a czego nienawidzą. Być może ktoś odpowie, że robi zakupy w Biedronce. Lubi to, że mają tam duży wybór świeżych warzyw i owoców, ale denerwuje go brak produktów ulubionej marki. Nie zapomnij też zapyta co lubią, a czego nie lubią w Twoim sklepie :)

Następny krok to przyszłość. Zapytaj ankietowanych, jakich produktów brakuje im w okolicznych sklepach. Czego oczekują od Ciebie i co bardzo chętnie by kupowali. Często jest tak, że wybieramy się na zakupy spożywcze do większych marketów, np. Auchan ze względu na duży wybór produktów. Być może będzie Ci się opłacało wprowadzić takie produkty do swojej oferty. Dzięki temu zdobędziesz nowych Klientów a oni zaoszczędzą czas na wycieczkach do centrów handlowych.

Na sam koniec zapytaj o to, w jaki sposób Twoi nowi Klienci chcieliby być informowani o tym, co masz do zaoferowania. Jedni będą woleli dostawać tradycyjne ulotki lub gazetki. Inni będą zadowoleni z informacji, które udostępnisz na profilu Facebook sklepu lub na stronie internetowej swojego sklepu. I wcale się nie śmiej. Nie musisz mieć wypasionej strony, ale Klienci będą wdzięczni za nią i za to, jakie informacje tam udostępnisz. Możesz też wysyłać maile i smsy (jak Biedronka). Naśladuj dużych. Oni już to sprawdzili i wiedzą, że działa. Nie możesz pozostać za nimi w tyle.

Nie zapomnij podziękować w jakikolwiek sposób. Może to być po prostu słowo dziękuje, rabat na następne zakupy lub drobny upominek, np. w postaci słodyczy.

Opisałem tutaj przykład sklepu spożywczego, ale dokładnie w ten sam sposób przeprowadzić możesz ankietę zarówno w sklepie odzieżowym, obuwniczym, sportowym i każdym innym. A także w punkcie usługowym, salonie fryzjerskim, warsztacie samochodowym i w każdej innej firmie. Robi się to dokładnie tak samo!

Może się jednak okazać, że nie będzie to takie proste – ludzie są po prostu leniwi. Jeśli Twoi obecni i przyszli Klienci nie będą chcieli wypełniać ankiety, z więcej niż jednym pytaniem, to ogranicz się właśnie do tego jednego – najbardziej ważnego dla Ciebie pytania. Więc zapytaj ich o po prostu największy problem, z jakim spotykają się w Twojej branży.

Przeanalizuj dane

Zbierz wszystkie odpowiedzi w tabelce i posortuj na różne sposoby – najlepiej według najczęściej powtarzających się odpowiedzi na każde z pytań. Zobacz, które pojawiają się najczęściej, a które najrzadziej. Sprawdź też, które są powiązane z innymi. Np. być może mężczyznom w wieku 45-55 lat podoba się to, że Twój sklep jest blisko, ale nie podoba się im to, że nie ma tam ich ulubionego piwa. I analogicznie, krok po kroku, pytanie po pytaniu, odpowiedź po odpowiedzi przeanalizuj je i wyciągnij wnioski, które następnie wdrożysz w swojej firmie.

Jak już napisałem we wstępie – pomoże Ci to też na ułożenie strategii reklamowej. Dowiesz się, jakich komunikatów oczekują Klienci i w jakiej formie chcą je otrzymywać.

Moja ankieta

Teraz czas na moją prośbę do Ciebie. Ponieważ Ty jesteś moim czytelnikiem, można powiedzieć że się znamy, poszukujesz tutaj pewnych informacji i być może coś Cię szczególnie trapi, jeśli chodzi o reklamowanie swojej firmy, jej rozwój, działania na Facebooku, Twoją stronę internetową czy pozyskiwanie Klientów. Zostaw swoją odpowiedź w polu poniżej. Możesz też zostawić tutaj swój adres email i imię, dzięki temu będą mógł się do Ciebie odezwać, jak tylko przygotuję odpowiedź na Twoje pytania i problemy.

Za wszystkie przesłane pytania bardzo serdecznie z góry dziękuje. Pomogą one nie tylko Tobie, ale i każdej innej osobie, czytającej tego bloga :) I UWAGA: Każdy, kto zostawi tutaj swoją odpowiedź, już niebawem otrzyma prezent, a konkretnie ebooka o wartości 47 zł, zupełnie za darmo. Wystarczy odpowiedzieć na to jedno, jedyne pytanie.

 

 

Jak zwykle czekam też na Wasze komentarze poniżej i na Facebooku. Możecie też wysłać po prostu maila. W tym wpisie to już tyle. Życzę powodzenia z Waszymi ankietami!

Przeczytaj także:

 

Zdjęcie: Pixabay

 

Mam dla Ciebie coś jeszcze :)

Już teraz pobierz darmowego e-booka "Jak przestać uganiać się za Klientami i sprawić, by przychodzili do Ciebie sami".

 
E-book jest darmowy.
Podaj tylko swój adres email:

   

Copyright © Paweł Kępa (dawniej Mała Wiejska Firma). Wszelkie prawa zastrzeżone.

Strona używa plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki oraz akceptujesz Politykę Prywatności i politykę cookies.