FB wdarł się już dawno w nasze życie codzienne. Dla firm to oczywiście sposób na reklamę. Jak założyć fanpage na Facebooku? Jak założyć firmową stronę na tym portalu?

Mówimy fanpage, choć zdarza się też wersja funpage. Nazewnictwo nie jest tu ważne. Ważne są efekty, jakie może dać nam taka biznesowa strona.

To właśnie fanpejdż (tak też można napisać) jest podstawą do komunikacji z potencjalnymi i obecnymi Klientami. To właśnie fanpage jest podstawą do korzystania z reklamy na FB. I to właśnie on jest potrzebny najpierw, aby później móc też zbudować sklep działający bezpośrednio na Fejsie.

Działajmy więc!

Zanim przeczytasz!

Artykuł, który właśnie czytasz, zawiera porady do samodzielnego wykonania. Jeśli szukasz kogoś, kto zajmie się prowadzeniem Twoich reklam na Facebooku, Instagramie, YouTube albo Google, kliknij [TUTAJ].

Krok 1: utworzenie strony

Aby założyć stronę firmową (ale fanpage może być też stroną organizacji, klubu, urzędu, jednostki publicznej itd.), najpierw potrzebny jest profil prywatny.

Uwaga: sporo osób ma obawę o to, czy ktoś się dowie, że to oni prowadzą dany fanpage. Na ten moment FB nie pokazuje publicznie kto założył lub kto dodaje posty na fanpage. Owszem, jest funkcja zwana “zespół”, ale jego pokazywanie jest opcjonalne.

Będąc zatem zalogowanym na profilu prywatnym, z górnego menu Facebooka wybierz opcję “utwórz stronę” (obrazek poniżej).

Tworzenie fanpage na Facebooku

Na ekranie zobaczysz teraz kreator tworzenia strony, który na bieżąco będzie pokazywał podgląd. Natychmiast po uruchomieniu wygląda on następująco:

Kreator fanpage na Facebooku

Jeśli nie posiadasz konta osobistego na FB, to na stronie głównej również znajdziesz przycisk utworzenia strony fanpage (obrazek poniżej). Już po pierwszym kroku okazuje się jednak, że konto i tak trzeba założyć, bo kreator wymaga zalogowania.

Zakładanie fanpage bez konta na FB

Krok 2: nazwa strony

Po lewej stronie kreatora znajdują się pola, które należy wypełnić. Pierwsze pole to nazwa Twojego fanpage.

Teoretycznie sprawa jest prosta. W tym miejscu umieszczamy nazwę firmy, organizacji lub instytucji. W praktyce można tu wstawić nieco więcej. Ale są też pewne ograniczenia.

Co tu wpisać?

Poza nazwą firmy lub organizacji wpisz też krótko, czym się ona zajmuje. Na przykład jeśli Twoja firma nazywa się Garden King sp. z o. o. i zajmuje się zakładaniem trawników na terenie Poznania i okolic, to w nazwie możesz wpisać: “Zakładanie trawników - Garden King Poznań”.

Facebook ma swoją wyszukiwarkę i ktoś może szukać oferty zakładania trawników nie znając nazwy Twojej firmie. Taka osoba w wyszukiwarkę wpisze np. “zakładanie trawników poznań”. Jest duża szansa, że pokażesz się na górze wyników.

Trzeba jednak uważać. Bo nazwa nie może zmienić się w opis. Czyli niedozwolona będzie nazwa “Garden King - zakładamy najlepsze trawniki z rolki w Poznaniu”. Ale już nazwa “Garden King - trawniki z rolki - Poznań” powinna być uznana za prawidłową.

Są też pewne ograniczenia, jak np.:

  • nazwa strony nie powinna zawierać słowa “oficjalny”, “oficjalna” itp.;
  • nie wolno używać dużych liter tam gdzie to nie potrzebne; czyli niedozwolona jest nazwa “Pizzeria ITALIA”, ale “Pizzeria Italia” jest już prawidłowa;
  • nie wolno też używać symboli i znaków jak np. ®;
  • nie wolno używać słowa Facebook, ale też FB i innych podobnych.

 

Jeśli Twoja nazwa będzie uznana za prawidłową, ujrzysz wstępną akceptację w postaci zielonego znaczka (jak na obrazku poniżej).

Edycja nazwy fanpage

Krok 3: Kategoria

Kolejne pole do wypełnienia to kategoria. Możesz dodać jedną lub kilka kategorii. Wystarczy zacząć coś wpisywać w to pole, a FB poda Ci swoje propozycje.

I tu mała uwaga.

W zależności od tego, jaką kategorię wybierzesz Twój fanpage może się nieco różnić od innych. Na przykład fanpage sklepu internetowego będzie wyglądał nieco inaczej niż fanpage restauracji, czy blogera.

Na stronie sklepu internetowego wyświetli się więcej elementów związanych z produktami. Na stronie blogera będzie więcej elementów związanych z jego twórczością, a na stronie restauracji promowane będzie jej menu.

Także nie przejmuj się tym, że Twój fanpage wygląda nieco inaczej niż strony innych firm lub organizacji, które odwiedzasz.

FB zbiera informacje o różnych stronach, analizuje je i wprowadza zmiany, tak by pomóc Ci w uzyskiwaniu najlepszych efektów.
Po wybraniu kategorii kreator również oznaczy pole zielonym znaczkiem.

Edycja kategorii fanpage

Krok 4: opis

Ostatnie pole do wypełnienia to krótki opis działalności. Można tu wymienić krótko swoje usługi. Maksymalna długość opisu to 255 znaków, więc trzeba tu podać skondensowaną wiedzę.

Najlepiej wymienić zakres działalności, produkty lub usługi od punktów. W ten sposób opis będzie też napakowany dodatkowymi słowami kluczowymi.

U mnie, po uzupełnieniu, opis prezentuje się jak na obrazku poniżej.

Edycja opisu fanpage

Uzupełnienie opisu nie jest konieczne do założenia fanpage, ale Twoim przyszłym Klientom pozwoli nieco poznać Twoją firmę.

Jeśli wszystkie trzy pola masz już wypełnione, kliknij niebieski przycisk “utwórz stronę”, na samym dole lewej kolumny kreatora.

Utwórz stronę na Facebooku

Jeśli pojawią się błędy w wypełnionych polach, ujrzysz przy nich komunikaty w kolorze czerwonym. Jeśli wszystko będzie w porządku, kreator po kilku sekundach przejdzie do kolejnego kroku.

Po zapisaniu, w lewej kolumnie ujrzysz kolejne pola.

Krok 5: dodanie logo

Kolejny krok to dodanie logo, albo jak to nazywa Facebook - dodanie zdjęcia profilowego. Wystarczy kliknąć w znacznik (jak na obrazku poniżej) i wybrać plik z dysku Twojego urządzenia.

Wstawienie logo na fanpage

FB sugeruje, aby logo miało rozmiar kwadratu, minimalnie 170x170 pikseli. W innym przypadku - jeśli Twoje logo jest prostokątne, mogą zostać automatycznie odcięte jego boki.

Krok 6: dodanie zdjęcia w tle (cover photo)

Na każdym fanpejdżu jest jeszcze duży obrazek, który pojawia się zaraz po otwarciu - to tzw. zdjęcie w tle. Możesz je dodać w kolejnym polu.

Wstawienie zdjęcia w tle na Facebooku

Mechanizm działania jest taki sam jak przy dodawaniu logo. Klikasz w znacznik (jak na obrazku powyżej) i wybierasz dowolne zdjęcie z pamięci Twojego urządzenia.

Zdjęcie powinno być prostokątne. FB często majstruje w swoim organizmie, więc rozmiary często się zmieniają. Minimum to 820x360 pikseli, a optymalny rozmiar to 1640x856 pikseli.

Najważniejsze, aby był to poziomy prostokąt. FB umożliwia bowiem przesuwanie dodanego zdjęcia (jeśli będzie za wysokie), tak by wyeksponować to, co chcemy. Wystarczy przesuwać podgląd zdjęcia w lewej kolumnie (zobacz na poniższym obrazku).

Kadrowanie zdjęcia w tle na Facebooku

FB różnie wyświetla zdjęcie w tle, w zależności od tego, czy Twój Klient ogląda Twój fanpage na komputerze, w aplikacji na telefonie, czy jeszcze na innym urządzeniu.

Dlatego jeśli chcesz umieścić napisy na zdjęciu w tle, to napis nie powinien zaczynać się od brzegu zdjęcia. Lepiej umieścić go centralnie, zostawiając 15-20% marginesu po lewej i prawej stronie. Margines od góry i dołu powinien wynosić około 5-10% wysokości.

Na koniec jeszcze ostatni rzut oka na podgląd, który znajduje się po prawej stronie kreatora.

Podgląd edycji fanpage w kreatorze stron

Możesz też podejrzeć, jak będzie wyglądał fanpage na telefonie, a jak na dużym ekranie monitora lub tv. Na obrazku powyżej, czerwoną strzałką zaznaczyłem ikonki, w które możesz kliknąć, by przełączyć podgląd.

Jeśli chcesz wprowadzić jeszcze jakieś zmiany, możesz to zrobić teraz (w lewej części kreatora) lub w dowolnym momencie w przyszłości. Zawsze możesz jeszcze zmienić logo, zdjęcie w tle, opis, a nawet nazwę.

Jeśli wszystko jest w porządku, kliknij niebieski przycisk “zapisz”.

Zapisz fanpage

W tej chwili Twój fanpage jest już gotowy. Możesz zacząć z niego korzystać. Ale możesz też wprowadzić kilka dodatkowych elementów. O nich w kolejnych krokach :)

Krok 7: nazwa użytkownika (adres url fanpage)

Domyślnie, od razu po utworzeniu link do fanpage jest długi i zawiera dziwne ciągi znaków. U mnie wygląda to tak:

Domyślny adres URL fanpage

Jak to zmienić? Klikam w link “utwórz nazwę użytkownika” (zaznaczyłem go czerwoną strzałką na poniższym obrazku).

Zmiana nazwy użytkownika fanpage

Zobaczysz okienko jak na kolejnym obrazku.

Tworzenie nazwy użytkownika i adresu URL dla fanpage

Swoją propozycję możesz wpisać w polu “nazwa użytkownika”. Jeśli jest ona w porządku, zobaczysz zieloną ikonkę (jak na obrazku powyżej). Jeśli nie, ikonka będzie czerwona.

Nazwa powinna być unikalna - nikt inny nie może mieć takiej samej nazwy (adresu url) jak Ty.

W nazwie można używać tylko znaków alfabetu angielskiego (małe i duże litery) oraz cyfr i kropek.

Warto też utworzyć jak najkrótszą nazwę, by móc łatwo ją podawać Klientom.

Jeśli wszystko jest w porządku, możesz kliknąć niebieski przycisk “utwórz nazwę użytkownika”.

Uwaga: może się zdarzyć, że FB zablokuje Ci możliwość nadania swojej nazwy (adresu url). Może się tak zdarzyć, jeśli w ciągu ostatnich 2 tygodni zakładałeś inny fanpage. Wtedy należy odczekać 14 dni. Czasami FB może też wymagać, aby najpierw Twój fanpage polubiła określona liczba osób (w tej chwili jest to 25 osób).

Nazwę (adres url) możesz jeszcze zmienić w przyszłości, ale będzie to wymagało akceptacji ze strony Facebooka.

Krok 8: Przycisk akcji

Na swoim fanpage możesz dodać też wyróżniony przycisk akcji. Z założenia ten przycisk najbardziej ma rzucać się w oczy Klientowi po wejściu na stronę. I najlepiej jeśli przycisk będzie nawoływał do takiej akcji, na której najbardziej Ci zależy.

Zacznij od kliknięcia w przycisk “dodaj przycisk” (zaznaczony strzałką na poniższym obrazku).

Dodawanie przycisku akcji na fanpage

Teraz otworzy się okno zawierające kilkanaście propozycji do wyboru. Mamy tu takie akcje jak:

  • obserwuj
  • wyświetl kartę podarunkową
  • złóż zamówienie
  • zarezerwuj teraz
  • zadzwoń teraz
  • skontaktuj się z nami
  • wyślij wiadomość
  • wyślij wiadomość przez WhatsApp
  • wyślij e-mail
  • dowiedz się więcej
  • zarejestruj się
  • użyj aplikacji
  • zagraj w grę
  • zobacz film
  • kup teraz

 

Każdy więc znajdzie tu coś dla Ciebie. Przykładowo jeśli prowadzisz restaurację to możesz użyć:

  • zadzwoń teraz
  • zarezerwuj teraz
  • wyślij wiadomość

 

Warto testować przyciski.

Dlaczego?

Ponieważ jeden z nich może działać lepiej od drugiego. Załóżmy, że prowadzisz restaurację i chcesz użyć przycisku “zadzwoń teraz”. To normalne - Klient dzwoni i rezerwuje stolik albo zamawia jedzenie na wynos.

Pamiętaj jednak, że masz do czynienia z użytkownikami FB, którzy zamiast dzwonić, mogą chętniej wysyłać wiadomości przez messengera.

Po wybraniu akcji, należy ją skonfigurować.

Na przykład jeśli wybierzesz akcję “zadzwoń teraz”, w następnym kroku trzeba będzie podać numer telefonu, pod który mają dzwonić Klienci. Jeśli wybierzesz akcję “wyślij email”, w drugim kroku należy podać adres email. A jeśli wybierzesz akcję “kup teraz”, będzie trzeba podać link do Twojej strony (lub sklepu), gdzie można dokonać zakupu.

Tak jak wspomniałem - w każdej chwili możesz zmienić akcję przycisku.

Krok 9: Przygotuj swoją stronę na sukces

Jest jeszcze kilka dodatkowych informacji, które warto podać na fanpejdżu. FB przygotował do tego specjalną funkcję “przygotuj swoją stronę na sukces”. Zaznaczyłem je strzałką na poniższym obrazku.

Przygotuj fanpage na sukces

W powiększeniu wygląda to tak jak poniżej:

Przygotuj fanpage na sukces - szczegóły

Widzę tu informację, że ukończyłem 5 z 13 kroków.

Ale wszystko zależy od kategorii, jaką wybierzesz podczas tworzenia fanpage. U mnie (przy kategorii ogrodnictwo) kroków jest 13. Ale np. jeśli wybierzesz kategorię restauracja to kroków może być 16.

W większości kategorii kroki te są uniwersalne (np. podaj godziny otwarcia lub adres). Ale np. w przypadku restauracji będziesz mieć opcję dodania tu swojej karty menu.

Postępowanie jest bardzo proste i intuicyjne.

Wystarczy rozwinąć daną grupę. Przykładowo rozwijam grupę “podaj informacje i preferencje”, gdzie zostało mi 5 kroków do wykonania. Widzę tam opcje jak na screenie poniżej.

Przygotuj fanpage na sukces - edycja

Wystarczy klikać w błękitne przyciski (zaznaczone powyżej strzałkami), by przejść do ustawień kolejnych punktów. I tak jeśli kliknę w przycisk “dodaj numer telefonu” wyświetli się pole na podanie numeru, a jeśli kliknę przycisk “dodaj godziny”, będę mógł wpisać informacje o tym, w jakich godzinach i w jakie dni moja firma jest otwarta.

W sekcji “przygotuj swoją stronę na sukces” masz też możliwość zaproszenia swoich znajomych do polubienia fanpage. Wystarczy zaznaczyć znajomych, do których chcesz takie zaproszenie wysłać i zatwierdzić wszystko jednym przyciskiem. Zaproszenia zostaną wysłane automatycznie.

Zapraszanie znajomych do polubienia fanpage

Jak założyć fanpage - wersja video

Na koniec mam jeszcze dla Ciebie wersję video całej powyższej instrukcji zakładania firmowej strony na Facebooku. Obejrzysz je poniżej :)