Co jeść, by mieć energię do działania – dieta przedsiębiorcy

Co jeść, by mieć energię do działania – dieta przedsiębiorcy

Dodano

Skąd brać energię do działania? Odpowiem krótko: dobre odżywianie to podstawa dobrego samopoczucia. A dobre samopoczucie wpływa na jakość naszej pracy. To z kolei przekłada się na efekty, jakie może osiągać Twoja firma. Warto więc poświęcić kilka chwil na zadbanie o odpowiednią dietę, by zyskać dzięki temu energię do działania.

Na początek małe zastrzeżenie. Organizm każdego człowieka jest inny. Nie ma dwóch takich samych osób. Na różnice wpływa chociażby wiek, czy przebyte albo aktualne choroby. Dlatego wszystko, o czym będzie mowa poniżej traktuj jako wiadomości ogólne. W swoim indywidualnym przypadku zawsze warto skonsultować się z lekarzem lub dietetykiem.

Powiem szczerze: owszem staram się dobrze i zdrowo odżywiać, natomiast nie jestem ekspertem w tej dziedzinie. Dlatego postanowiłem porozmawiać z takim ekspertem – dietetyczką, Moniką Stromkie-Złomaniec.

Posłuchaj lub obejrzyj

Podcastu jak zwykle możesz wysłuchać w wersji audio:

Możesz też skorzystać z YouTube:

Cały odcinek znajdziesz też na iTunes, Spotify, Stitcherze i w innych aplikacjach do słuchania podcastów.

Linki wymienione w podcaście

 

Na jakie elementy życia wpływa to co jesz?

Prawidłowe odżywianie wpływa na bardzo dużo elementów naszego codziennego życia. Jednak to, co interesuje najbardziej nas, przedsiębiorców, w tej chwili to wpływ na wydolność umysłową i skupienie.

Bo przecież chcesz pracować efektywnie i np. być otwartym dla Klientów, tworzyć wartościowe teksty na bloga, dopinać zlecenia itp. Tak naprawdę w samym odżywaniu, jedną z najważniejszych rzeczy jest regularność posiłków. Właśnie ta regularność jest najprostszym, pierwszym krokiem, który możesz wykonać.

Niestety w dzisiejszych czasach, kiedy jesteśmy mocno zabiegani, zapominamy o regularnych posiłkach. I niestety, dużo częściej skupiamy się na tym, żeby produkt był zdrowy czy ekologiczny, niż na tym, by po prostu regularnie spożywać posiłki.

Posiłki w ciągu dnia

Najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia jest śniadanie. Na pewno wszyscy to już słyszeli i być może powtarzają też swoim dzieciom. A niestety, jako dorośli często tego prawa nie praktykujemy... W toku porannego ferworu śniadanie jest niestety pomijane na rzecz kawy i kanapki kupowanej na szybko na mieście.

Skoro wspominałem o regularności to czas powiedzieć co ile godzin powinien następować kolejny posiłek. Według Moniki powinniśmy dostarczać energii organizmowi co 3-4 godziny.

Co na śniadanie?

Skoro brakuje nam czasu na śniadanie, powinno być one proste i szybkie do wykonania. Najlepiej, gdyby składało się z węglowodanów złożonych, które są źródłem energii. Bazą takiego śniadania może być zatem pełnoziarniste pieczywo, ale też kasze i płatki.

Jednak nie chodzi o płatki przeznaczone dla dzieci, naszprycowane ogromną ilością cukrów prostych. Owszem, dają one energię, ale na krótko. A jeśli preferujesz płatki na słodko, Monika proponuje wszelkiego rodzaju kasze, owsianki i jaglanki z mlekiem (roślinnym lub krowim) oraz z dodatkiem orzechów i owoców (w sezonie świeżych, zimą mrożonych lub cytrusy).

Do takiego małego dania możesz też dosypać płatki kokosowe lub siemię lniane. Taki posiłek dostarcza mnóstwa energii, mimo małej objętości.

Orzechy są co prawda produktem tłustym, ale jednocześnie zawierają kwasy omega 3, które pozytywnie wpływają na pracę mózgu.

Czy kanapka na śniadanie da energię na cały dzień pracy?

Mimo prostego i szybkiego przepisu na śniadanie, jaki podałem powyżej, wymaga on nieco pracy i przede wszystkim wcześniejszego przygotowania (zakupu produktów).

Ale przecież od dawna, nasze śniadania to przede wszystkim kanapki na bazie pieczywa, które przygotowuje się przecież bardzo szybko. Jednak i tu trzeba uważać. Najwięcej energii daje pełnoziarniste pieczywo razowe lub graham.

Nie mniej ważne są również dodatki, które nie powinny obciążać organizmu, a wręcz przeciwnie. Przecież nie mamy mieć wzdętego brzucha od samego rana, bo to pracy nie sprzyja.

Najlepsze według Moniki są kanapki posmarowane masłem lub miękką margaryną, z dodatkiem serka, wędliny i przede wszystkim dużą ilością warzyw.

Na śniadaniową kanapkę może trafić także pasta roślinna, ser żółty i jajko. Jajka dostarczają lecytyny, która pozytywnie wpływa na pracę mózgu.

Dlaczego warzywa są tak ważne w diecie?

Warzywa dostarczają przeciwutleniaczy, które zwalczają wolne rodniki znajdujące się w organizmie. A wolne rodniki niszczą komórki mózgowe. Zatem im bardziej, dzięki warzywom je zwalczasz, tym dłużej zachowasz sprawność swojego mózgu.

Jest to więc bardzo ważne z perspektywy długoterminowej, tak samo jak w biznesie :) Sprawny umysł będzie Ci potrzebny przecież jeszcze przez długie lata, żeby bezproblemowo zarządzać i rozwijać swoją firmę.

Czy kawa daje energię?

Czy to, że kawa daje energię jest prawdą czy mitem? Według badań, regularne picie kawy powoduje uodpornienie się na jej działanie i przestaje ona na Ciebie działać.

Ale kawa to też element psychiki, czyli w ferworze codziennych zadań i wyzwań jest to dla nas często nagroda za włożony w pracę wysiłek. I właśnie ta nagroda to może być kolejny bodziec energii do działania niż efekt samej kawy. Możemy wypić nawet 3 kawy dziennie.

Jeśli chodzi o kawę to trzeba pamiętać o dwóch sprawach. Po pierwsze, by lepiej unikać kawy rozpuszczalnej, bo nie ma do końca tych samych właściwości co kawa zmielona.

Druga sprawa to kawy typu latte i cappuccino, których mamy teraz mnóstwo. Trzeba sobie zdawać, że taka kawa nie jest już napojem, ale posiłkiem i to bardzo sycącym, który dostarcza wielu kalorii. Wszystko za sprawą spienionego, wysoko tłuszczowego mleka i dodatków w postaci słodkich syropów i cukru.

Dlaczego picie wody jest tak ważne?

Organizm odwodniony gorzej pracuje. A kiedy pojawia się pragnienie to znaczy, że już przegapiliśmy ten moment i tak naprawdę już się odwodniliśmy. Najlepiej więc nawadniać organizm wodą mineralną (nie źródlaną), która dostarcza nam też takich składników jak żelazo, magnez czy potas.

Wiem, że niektórzy wody pić nie lubią. Dlatego w zastępstwie może to być też niesłodzona herbata (np. zielona, biała) lub yerba mate.

Ale w piciu wody ważna jest przede wszystkim regularność (znów). Czyli niewiele da wypicie jednym duszkiem butelki wody po południu. Ważne, żeby pić regularni w ciągu całego dnia.

Pierwszym takim poważniejszym objawem odwodnienia jest boląca głowa. A do czego doprowadza ból głowy? Do tego, że nie mamy energii do pracy. Mam nadzieję, że już teraz całkowicie wyjaśniłem, dlaczego picie wody jest tak ważne :)

Wypalenie i depresja

Niestety zła dieta, nieprawidłowe i nieregularne odżywienia mogą prowadzić do takich schorzeń jak wypalenie czy depresja. I kiedy już one nastąpią, bardzo trudno jest je wyleczyć samą dietą. Owszem, dieta pomoże, będzie wtedy dodatkowym bodźcem, ale niezbędna będzie też pomoc specjalisty.

Za to regularne, prawidłowe odżywianie, pozwala na zapobieganie tymże przypadłościom. Szerzej rozmawiamy o tym w podcaście.

Stosowanie suplementów diety

Coraz częściej widzę, że panuje jakaś moda na suplementowanie organizmu różnego rodzaju pigułkami. Sam też zażywam witaminy co rana, zwłaszcza w okresie zimowym. Zapytałem o to Monikę.

Owszem, suplementacja może być ważna w momencie, kiedy jakiegoś składnika Twojemu organizmowi brakuje. Zwłaszcza zimą, kiedy brakuje promieni słonecznych, warto sięgnąć po witaminę D3.

Natomiast według Moniki, przy prawidłowym odżywianiu i balansie, dodatkowa suplementacja wcale nie jest potrzebna. Wszystkie posiłki, które spożywamy powinny nam dostarczać tych składników i witamin. Oczywiście, o ile odżywiamy się rozsądnie.

Nie ma więc czegoś takiego jak popularne suplementy na to, by zdać sesję czy maturę i które teoretycznie mają szybko wpłynąć na pracę mózgu. Tu nie ma magii :)

Tak samo jest z różnego rodzaju energetykami, które być może dostarczają energii, ale jeśli już to jedynie krótkotrwałej.

Skąd jeszcze bierze się energia do działania?

Powyżej opisałem tylko 10-20% tematów, które poruszyliśmy z Moniką podczas rozmowy. Tak naprawdę zakres tematów tego, jak się odżywiać, by mieć energię jest dużo większy. Najlepiej będzie wysłuchać po prostu całej rozmowy.

Powiem Ci pokrótce, o czym jeszcze rozmawiamy :)

Monika podpowiada też, jaki wpływ ma na nas spożywanie drugiego śniadania, jak o nim pamiętać i co wtedy przekąsić.

Rozmawiamy też o słodyczach i fast foodach. Niestety istnieje takie przekonanie, że słodycze to mnóstwo energii. Oczywiście, jesteśmy tylko ludźmi i mamy słabość do odpuszczania sobie. I jeśli zdarza się to raz na jakiś czas to w porządku. Jeśli jednak jest to regularna praktyka to mamy problem.

A problem wynika tak naprawdę z nieprzygotowania. Jeśli nie przygotujemy sobie drugiego śniadania lub nawet nie zjemy pierwszego, to po kilku godzinach jesteśmy już tak głodni i organizm domaga się energii, że nie jesteśmy w stanie oprzeć się wyrastającym wtedy przed nami fast foodom i słodyczom.

Podsumowanie, czyli czego jeść więcej, a czego mniej

Monika zaleca, żeby jeść więcej ryb, pestek, orzechów i nasion. Powinny to być bardzo ważne składniki diety. Podstawą powinny być też warzywa (głównie zielone), a w mniejszym stopniu owoce. Najlepiej, jeśli warzywa będą spożywane w formie surowej lub ewentualnie gotowane albo blanszowane. Owoce również na surowo bądź w formie smoothie.

Poza białkiem z ryb, warto też postawić na białko roślinne, dostępne w takich warzywach jak groch, fasola i soczewica. Warto też korzystać z różnego rodzaju past kanapkowych.

Monika radzi także, by nie spychać jajek na boczny tor. Nie należy też zapominać o regularnym piciu płynów i aktywności fizycznej! A od czasu do czasu możesz pozwolić sobie na coś słodkiego :)

Na koniec mam prośbę, napisz w komentarzach poniżej jak to u Ciebie wygląda z tą energią i jak wyglądają Twoje nawyki żywieniowe. Warto o tym rozmawiać, bo poza różnymi aspektami technicznymi prowadzenia firmy, podstawą do wykonywania tej pracy jest to, czy będziemy mieć energię do jej wykonania!

Przeczytaj także:

 

Zdjęcie: Pixabay

Oceń artykuł:  

 

Mam dla Ciebie coś jeszcze :)

Już teraz pobierz darmowego e-booka "Jak przestać uganiać się za Klientami i sprawić, by przychodzili do Ciebie sami".

 
E-book jest darmowy.
Podaj tylko swój adres email:

   

Copyright © Paweł Kępa. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Strona używa plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki oraz akceptujesz Politykę Prywatności i politykę cookies.