Produkt cyfrowy – dlaczego warto go mieć w swojej firmie

Produkt cyfrowy – dlaczego warto go mieć w swojej firmie

Dodano

Do czego własny produkt cyfrowy może przydać się mechanikowi samochodowemu, firmie budowlanej, sklepowi z odzieżą albo restauracji? Na pierwszy rzut oka z tymi branżami produkty cyfrowe w ogóle się nie kojarzą. Tak samo może być z Twoją branżą. I w tym artykule chciałbym pokazać Ci dlaczego warto posiadać własny produkt cyfrowy w swojej firmie.

Nie chodzi mi teraz o to, że podobnie jak to jest u mnie na blogu, mają być to teraz Twoje jedyne produkty i na tym Twoja firma ma zarabiać. Nie! Ty dalej rób swoje. Produkt cyfrowy ma Ci tylko pomóc!

Dlaczego warto mieć własny produkt cyfrowy?

W skrócie mówiąc, Twój produkt cyfrowy może być środkiem do pozyskiwania Klientów na Twoje właściwe produkty lub usługi. Jego posiadanie pomaga w marketingu.

Jeden ze sposób na marketing, który często proponuję to content marketing. Czyli np. tworzenie bloga lub nagrywanie filmików na YouTube. Tylko, że w tym przypadku, ciągle trzeba wymyślać coś nowego. Za każdym razem, kiedy chcesz stworzyć artykuł lub filmik, potrzebujesz nowego pomysłu.

I produkt cyfrowy jest jedną z wersji content marketingu. Tylko, że tutaj wymyślasz raz. Jeden temat, jedna realizacja i gotowe.

Drugi plus posiadania takiego cyfrowego produktu to jego nieskończoność. Możesz go kopiować i udostępniać do woli. I nic Cię to nie kosztuje. Możesz go więc rozdawać również dowolną ilość razy. Powiem więcej – nie musisz w tym wcale uczestniczyć, tak jak np. w rozdawaniu ulotek, sprzedaży czy też w wykonywaniu usług. Wszystko może dziać się automatycznie. Ale o tym za chwilę.

Produkt cyfrowy przed zakupem

Jeśli zdecydujesz się na posiadanie własnego produktu cyfrowego to masz przynajmniej dwie drogi na to, kiedy przekazać go Klientowi.

Pierwsza opcja to udostępnienie przed zakupem Twojego właściwego produktu lub usługi. Na przykład, kiedy prowadzisz warsztat samochodowy to Twoim produktem cyfrowym może być krótki kurs video.

To może być np. kurs o tym, jak przygotować samochód przed zimą. I taki kurs może składać się z kilku materiałów video:

  • przygotowanie akumulatora
  • wymiana opon
  • zadbanie o odpowiedni poziom płynów eksploatacyjnych
  • jak przygotować do zimy auto z silnikiem diesla/benzynowym/LPG/elektrycznym
  • jak zabezpieczyć się przed zamarzniętym zamkiem i co zrobić kiedy już to się stanie
  • przedmioty, które warto mieć w bagażniku zimą (np. linka holownicza, skrobaczka, kable rozruchowe itd.)

 

To oczywiście tylko przykłady takich nagrań. Jeśli Ty jesteś mechanikiem to doskonale wiesz, co trzeba zrobić z autem przed zimą i na pewno lepiej przygotujesz zakres takiego kursu. I to nie musi być oczywiście kurs video. W taki sposób powyższą wiedzę przekazać jest najłatwiej. Ale równie dobrze może to być też ebook wzbogacony zdjęciami.

Jak już wspomniałem, taki produkt rozdajesz jeszcze przed zakupem Twojego właściwego produktu lub usługi. Ma to na celu sprawienie, że odbiorca materiału lepiej Cię pozna, polubi, zobaczy w Tobie fachowca, który zna się na tym co robi i któremu można powierzyć auto.

Produkt cyfrowy po zakupie

Równie dobrze możesz przygotować taki produkt cyfrowy, który Twoi Klienci otrzymają od Ciebie po zakupie (albo raczej w gratisie do zakupu) Twoich produktów lub usług. Takie zachowanie ważne jest szczególnie w przypadku, kiedy działasz w konkurencyjnej branży.

I tak na przykład jest w przypadku warsztatów samochodowych. One wszystkie działają podobnie. Trudno jakoś szczególnie się wyróżnić, bo wszyscy naprawiają samochody. No chyba, że specjalizujesz się tylko w naprawie Fordów albo jeszcze bardziej wąsko – tylko w naprawie Fordów Mustang. Wtedy konkurencji na pewno jest mniej.

No ale do rzeczy. Skoro jesteśmy w tematyce samochodowej to również ten przykład oprę o branżę warsztatów samochodowych. Jaki produkt cyfrowy możesz dać Klientowi po zakupie (lub w gratisie).

Tutaj opcji jest kilka. Możesz mieć jeden taki produkt a możesz mieć ich kilka. To wszystko zależy od tego, jaka usługa została przez Ciebie wykonana (lub jaki produkt sprzedany).

Jeśli Klient w Twoim warsztacie wymieniał lampy w swoim aucie, możesz udostępnić mu w gratisie produkt cyfrowy, w którym pokazujesz, w jaki sposób może zadbać o czystość takich lamp, wykonując np. proste polerowanie. I Ty pokazujesz, w jaki sposób to robić. Czyli Twój gratisowy produkt cyfrowy jest ściśle związany z tym, na czym polegała usługa.

Natomiast wymaga to sporo pracy, bo takich materiałów trzeba przygotować więcej (do każdego rodzaju naprawy). Możesz natomiast takie materiały przygotowywać „w locie”. I tu znów, najprostsze i najszybsze okaże się video.

Czyli np. Klient podstawia auto do wymiany lamp. Ty je wymieniasz a po wymianie jeszcze polerujesz lampy, nagrywając przy tym wszystko na video. Później wrzucasz takie video do sieci i dajesz link Klientowi.

Ale równie dobrze możesz przygotować bardziej ogólny produkt cyfrowy, który będziesz udostępniać wszystkim Klientom. Na przykład może to być kalendarz dbania o auto, w którym wymienione będzie np. co jaki czas (lub co ile kilometrów):

  • robić wymianę oleju,
  • wymieniać kolejne filtry,
  • doładować i wyczyścić klimatyzację,
  • wymieniać zawieszenie,
  • czy też wymieniać pasek rozrządu.

 

Sposoby dystrybucji produktów cyfrowych

Sposobów na samą dystrybucję takich cyfrowych produktów jest mnóstwo. Natomiast na pewno od razu odpuść sobie nagrywanie tego na płyty CD/DVD i rozdawanie. Taka płyta, podobnie jak ulotka wyląduje w śmieciach. A nawet jeśli nie trafi do kosza to wątpię, aby kiedykolwiek została odtworzona.

Nieco inaczej jest z pendrivem. Z tych urządzeń korzystamy jeszcze dużo chętniej. A w przypadku warsztatu samochodowego może to być np. breloczek do kluczy. Klient odbiera auto po naprawie a do jego kluczyka podczepiony jest pendrive. Wystarczy powiedzieć tylko, żeby Klient tam zajrzał, bo czeka na niego coś ciekawego.

To dwie opcje. Ale mamy przecież jeszcze internet! I to tam możesz wszystko umieścić. Jeśli zdecydujesz się na ebook w postaci PDF to wystarczy umieścić go na swojej stronie, np. w ukrytej zakładce do której link będziesz wysyłać odpowiednim osobom.

Jeśli zdecydujesz się na materiały video, to możesz wrzucić je na YouTube a później także wstawić na swoją stronę www. I to też może być ukryta podstrona.

Wcale do tego celu nie musisz posiadać żadnej zamkniętej platformy. Taka platforma przyda się w przypadku sprzedaży produktów. Ale jeśli chcesz rozdawać je za darmo to do niczego nie będzie Ci ona potrzebna.

Teraz czas na odpowiedzenie sobie na pytanie, w jaki sposób rozdawać dostęp do takich produktów cyfrowych.

1. Możesz wysłać link SMS-em. Na przykład w przypadku warsztatu samochodowego, Klient dzwoni, żeby umówić się na usługę. Masz więc jego numer. Wystarczy, że teraz wyślesz do niego SMS-em link do przygotowanego produktu

2. Możesz wysłać link mailem - to kolejna opcja. Jeśli Klienci umawiają się z Tobą mailowo to masz adres. Natomiast jeśli jest to produkt, który chcesz komuś wysłać przed tym, jak kupi od Ciebie właściwy produkt lub usługę, to możesz zrobić podobnie, jak to jest w moim przypadku.

Stworzyłem specjalną podstronę (kliknij TUTAJ, aby ją zobaczyć), na której wystarczy podać swój adres email. Następnie na ten adres automatycznie wysyłam dostęp. Zobacz w artykule pt. „Jak stworzyć darmowy landing page krok po kroku i oszczędzić 1000 zł?”, jak zrobić coś takiego samodzielnie.

3. Wyślij link przez social media. Najlepiej sprawdza się tutaj stworzenie bota. Na przykład kiedy ktoś skomentuje Twój post na FB, to taki bot automatycznie wyśle do danej osoby link do Twojego produktu przez Messengera.

Tych sposobów jest oczywiście więcej. Najlepiej będzie połączyć kilka z nich. Na przykład Tworzysz post z reklamą do osób z okolicy Twojego warsztatu samochodowego (lub innej firmy), z zachętą do pobrania darmowego materiału odnośnie przygotowania auta na zimę. Następnie ktoś klika w reklamę, podaje swojego maila, na którego wysyłasz mu dostęp. Jeśli chcesz, to bez żadnych kombinacji, możesz też wyświetlić materiał bezpośrednio po kliknięciu w reklamę.

Jak dokładnie wykorzystać produkt cyfrowy w sprzedaży swoich produktów i usług?

Całość ma pomagać Ci w marketingu i zdobywaniu Klientów. A przede wszystkim, w robieniu tego w inny sposób, niż pozostałe firmy z branży.

Jak wyglądają standardowe reklamy i działania marketingowe, które mają kogoś zachęcić do zakupu. Skoro trzymamy się przykładu z warsztatem samochodowym, to może być np. ulotka lub graficzna reklama w gazecie, z wymienioną od punktów ofertą:

  • wymiana klocków hamulcowych
  • regeneracja pompowtrysków
  • wulkanizacja

 

Następnie informacja o tym, że pracujemy od poniedziałku do soboty w godzinach 9-17 i podany numer telefonu oraz adres. I tak działa większość. A jaka jest odpowiedź na takie reklamy? Zazwyczaj zapominasz, że coś takiego w ogóle znalazło się kiedyś w Twoich rękach.

W przypadku produktu cyfrowego, który ma spełniać funkcję takiej ulotki czy też innej reklamy najpierw pokazujesz, że znasz się na tym co robisz ale bez konieczności tego, aby Klient za to płacił. Tak jak z kursem o przygotowaniu auta do zimy.

Najpierw więc pokazujesz siebie i swoją wiedzę. I dopiero tym osobom, którym dasz się poznać z dobrej strony, proponujesz jakieś swoje właściwe produkty lub usługi. Dopiero teraz pokazujesz reklamę ze swoją ofertą. I jak myślisz, która oferta teraz bardziej zapadnie w umyśle Klientów? Stawiam na Twoją :)

W zależności od tego, jaką metodę dystrybucji swojego pierwszego produktu wybierzesz, w taki sposób informujesz te osoby o swojej właściwej ofercie.

Na przykład, jeśli ktoś podał maila, aby otrzymać Twój darmowy produkt cyfrowy to teraz wysyłasz swoją ofertę mailem.

Jeśli ktoś otrzymał od Ciebie link SMS-em to teraz w ten sam sposób wysyłasz informację o ofercie.

A jeśli ktoś kliknął w reklamę na FB i przeszedł na Twoją stronę www, aby zobaczyć przygotowany materiał, to możesz taką osobę teraz namierzyć dzięki remarketingowi. Pamiętaj jednak o tym, aby wcześniej na stronie z Twoim produktem cyfrowym zainstalować pixel Facebooka, który pomoże w dotarciu do tych osób.

Produkt cyfrowy, który będziesz rozdawać po zakupie Twoich właściwych produktów lub usług może być bonusem, gratisem, czy też wyróżnikiem Twojej oferty. Jedyne co musisz zrobić, to w swojej ofercie poinformować, że Klient coś takiego od Ciebie po zakupie otrzyma, a później się tego trzymać i rzeczywiście taki cyfrowy produkt Klientowi dostarczyć.

Kiedy Klient będzie porównywał Twoją ofertę, z ofertą konkurencji i zobaczy, że dajesz coś więcej (produkt cyfrowy) przy takiej samej lub podobnej cenie, to jak myślisz, którą ofertę wybierze? Znów stawiam na Twoją!

Jak przestać uganiać się za Klientami i sprawić, by przychodzili do Ciebie sami

Na blogu poruszam różne tematy, zagadnienia i pomysły na to, by Twoja firma mogła się rozwijać oraz pozyskiwać Klientów, jak choćby w tym artykule.

Jednak oś moich wszystkich działań (i mam nadzieję, że w przyszłości także Twoich), które prowadzą do tego rozwoju oparta jest na 5 punktach.

Te 5 punktów omawiam w krótkim darmowym szkoleniu pt.: "Jak przestać uganiać się za Klientami i sprawić, by przychodzili do Ciebie sami". Szkolenie dostępne jest też w formie PDF (także za darmo). Z tych 5 punktów wychodzą kolejne działania, które opisuję na blogu.

Aby otrzymać dostęp do szkolenia i ebooka, kliknij w link poniżej.

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

Czy posiadanie produktu cyfrowego jest legalne?

Posiadanie własnego produktu cyfrowego jest zupełnie legalne, jeśli stworzysz go samodzielnie i nie łamiesz praw autorskich, czyli nie rozdajesz produktu, który wyprodukował ktoś inny a Ty się tylko pod tym podpisujesz.

Po drugie, pamiętaj o RODO. Natomiast jeśli prowadzisz firmę, to już na pewno znasz ten temat i masz wszystko wdrożone. Gromadzisz dane kontaktowe Klientów, więc muszą wyrazić zgodę na otrzymanie takiego cyfrowego produktu.

Więcej na ten temat przeczytasz w osobnym artykule pt. „Jak wdrożyć RODO na stronie internetowej małej firmy?”.

Przykłady produktów cyfrowych

Cały artykuł oparłem o jeden przykład, związany z warsztatem samochodowym. Ale tak jak wspomniałem we wstępie, w podobny sposób wprowadzisz produkt cyfrowy w każdej branży. Niezależnie od tego czy to warsztat samochodowy, restauracja, fryzjer, firma budowlana czy sklep (niekoniecznie internetowy). Wcale nie musi to być firma internetowa.

No to zobaczmy, co jeszcze możesz przygotować.

1. Produkty pisane, czyli np. ebooki w postaci plików PDF. To najprostszy sposób na produkt cyfrowy. Jeśli chodzi o formę pisaną, możesz stworzyć np.:

  • ebooka
  • tomik z wierszami
  • książkę kucharską
  • szablony do wykorzystania (np. z przykładami opisów produktów do sklepu internetowego)
  • szablony dokumentów (np. umowa zakupu samochodu)
  • raporty branżowe, które mogą zainteresować Twoich Klientów
  • własną comiesięczną (lub kwartalną) gazetkę internetową

 

2. Produkty audio, czyli różnego rodzaju nagrania, w postaci plików MP3, które później każdy może odsłuchać w swoim telefonie i mogą to być np.:

  • piosenki (jeśli jesteś początkującym artystą)
  • beaty (do wykorzystania przez innych twórców muzyki)
  • jingle reklamowe
  • efekty dźwiękowe

 

3. Produkty video, czyli np. proste kursy online, jak w przykładzie, który omówiłem wyżej. Nie ma się co oszukiwać, popularność YouTube rośnie i to właśnie tam, coraz częściej niż w Google szukamy odpowiedzi na nurtujące problemy. Jeśli chodzi o formę video, to możesz produkować:

  • krótkie filmiki rozrywkowe
  • wywiady
  • instrukcje video
  • filmy dokumentalne

 

4. Produkty graficzne, które są łatwe i przyjemne w odbiorze, jak np.:

  • tapety (na telefon, komputer)
  • plakaty
  • szablony do Photoshopa
  • infografiki
  • szablony wizytówek
  • prezentacje
  • animacje
  • papeterię ślubną
  • komiksy
  • kalendarze

 

5. Własne aplikacje, takie jak np.

  • aplikacje na telefon (jak np. w naszym przykładzie, przypominające o wizytach w warsztacie)
  • gry

 

6. Produkty w formie Twoich usług. To mogą być proste usługi, które możesz wykonać za darmo, po to by przyciągnąć Klienta lub takie, które wykonasz w gratisie do właściwych produktów i usług, które sprzedajesz. To może być np.:

  • próbna lekcja języka obcego
  • konsultacje finansowe
  • coaching
  • proste tłumaczenia
  • audyty (także np. przegląd samochodu, przegląd zębów)

 

7. Inne, które nie znalazły się powyżej lub też mogą być połączeniem wielu różnych elementów z list powyżej, jak np.:

  • kursy online
  • diety
  • plany ćwiczeń
  • konsultacje
  • wróżenie
  • analizy
  • itd.

 

Podsumowanie

Posiadanie własnego produktu cyfrowego może dać bardzo dużo. Może to być źródło dodatkowego lub nawet głównego dochodu. Ale też, co pokazałem powyżej, może to być coś, co ściągnie do Ciebie Klientów.

Przeanalizuj jeszcze raz cały artykuł pod kątem własnej firmy. Zastanów się, jak mógłby wyglądać Twój cyfrowy produkt i jakie mógłby spełniać zadania. A jeśli będziesz mieć jakiekolwiek pytania to śmiało je zadawaj. Na pewno odpowiem :)

Natomiast jeśli uważasz, że jakiś Twój znajomy powinien zastosować powyższą metodę u siebie, to udostępnij proszę ten artykuł. Będę Ci za to niezmiernie wdzięczny!

P.S. To, co opisałem powyżej, może być zaczątkiem Twojego lejka sprzedażowego, czyli czegoś co zautomatyzuje proces pozyskiwania Klientów w Twojej firmie.

Przeczytaj także:

 

Zdjęcie: Pixabay

Oceń artykuł:  

 

Mam dla Ciebie coś jeszcze :)

Już teraz pobierz darmowego e-booka "Jak przestać uganiać się za Klientami i sprawić, by przychodzili do Ciebie sami".

 
E-book jest darmowy.
Podaj tylko swój adres email:

   

Copyright © Paweł Kępa. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Strona używa plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki oraz akceptujesz Politykę Prywatności i politykę cookies.