Dodano 02 marca 2017 Klient idealny – jak go rozpoznać? 5.00 / 5 (1)
Zazwyczaj na początku sprawa wygląda tak. Zakładamy firmę i jest euforia. Chcemy mieć jak najwięcej Klientów. Chcemy aby naszym Klientem mógł być każdy. Ale jest to jeden z największych błędów, jakie możemy popełnić.
Idealnie będzie, jeśli jeszcze przed otwarciem naszej firmy lub przed wprowadzeniem na rynek nowego produktu określimy sobie, kto będzie naszym idealnym Klientem. I na pewno nie będą to wszyscy.
Niestety nie jest to prawda. Dopiero wąska specjalizacja, czyli znalezienie swojej niszy pozwoli na to aby trafić w punkt i w pełni zadowolić odpowiednie osoby. Nawet jeśli prowadzisz usługi dla wszystkich, np. wykonujesz masaże lub zajęcia z fizjoterapii. Można uznać, że chcesz dotrzeć ze swoją ofertą do wszystkich (kobiet i mężczyzn), w wieku od kilku – kilkunastu lat wzwyż. I to jest rozumowanie prawidłowe.
Jednak do każdej grupy wiekowej, a także osobno dla kobiet i osobno dla mężczyzn należy inaczej przedstawić swoją ofertę. Kierując ją do osób młodszych, np. uprawiających sport, na materiałach reklamowych użyjesz właśnie takich osób jak one – aktywnych, uprawiających jakiś sport. Dla osób w średnim wieku możesz przygotować materiały opierające się na problemach w pracy. Np. może to być osoba pracująca fizycznie, która ma problemy z rękoma i do tej grupy odpowiednio dobrany masaż lub ćwiczenia. Natomiast do osób pracujących za biurkiem skierujesz ofertę z masażem relaksacyjnym i pomagający na bóle kręgosłupa. Jeszcze inaczej będzie wyglądać oferta skierowana do osób starszych, np. mających problemy z chodzeniem.
Odpowiedz sobie na pytanie, jaki problem rozwiązuje Twój produkt, Twoja usługa. Dla kogo jest przeznaczona? W jakim jest wieku? Jaką ma płeć? Gdzie mieszka? Czym się interesuje? Gdzie pracuje? Czy ma rodzinę a może jest singlem?
Poniżej przygotowałem plik z listą pytań, na które należy odpowiedzieć aby zbudować profil swojego idealnego Klienta.
Część z Was uzna to za głupie i bezsensowne. Powiecie zapewne, to o czym wspomniałem na początku tego artykułu: Chcę trafiać do wszystkich osób! Niestety nie jest to prawda. Poświęć kilka chwil na przygotowanie profilu swojego Klienta, sprawdź to w praktyce i zobacz jakie są efekty. Jeśli wykonasz to w całości, a nie na przykład w 50% to efekty Cię zadziwią.
Przejdźmy jednak do rzeczy. Poniżej przeczytasz o przykładowych profilach Klientów w małych firmach.
I znowu możesz powiedzieć, że wszyscy mogą być Twoimi Klientami. Ale czy na pewno? Rozważmy taki przypadek:
Oczywiście to jest zarys. Wiadomo, że będą następowały pewne odstępstwa od tych reguł. Np. pewnego dnia zawita do Ciebie mężczyzna w wieku 45 lat albo 17 - taki, który jest jeszcze uczniem. Spokojnie – nie musisz ich wypraszać. Wyjątki się zdarzają.
W kolejnym kroku zastanów się, dlaczego ten Klient ma przyjść do Ciebie i skorzystać z Twoich usług. Jaki cel ma zostać osiągnięty? Mężczyzna, który skorzysta z Twoich usług chce być zadowolony z efektu finalnego. Oczekuje fachowego strzyżenia głowy, ale być może także zadbania o jego zarost na twarzy. Przycięcie lub zgolenie brody, wąsów a być może brwi. Chce on wyglądać dobrze i czuć się pewnie.
Pomyśl także co go drażni i zniechęca. Skoro lub aktywny tryb życia i sport, to prawdopodobnie ceni sobie też czas i będzie zadowolony z szybkiego, ale też dobrego strzyżenia. Być może drażni go to, że w innych salonach nie potrafiono mu zapewnić usług dodatkowych – takich jak wspomniane już wyrównanie brody. Zapewnij mu zatem ten komfort.
Wszystkie powyższe wnioski zastosuj do tego aby odpowiednio się ze swoją grupą docelową skomunikować. Począwszy od materiałów reklamowych, strony internetowej, profilów w social media. Wszędzie musi tam panować męski charakter, aktywny. Wizerunek pewnej siebie osoby, eksperta w każdym calu jeszcze bardziej przyciągnie takie osoby. W tekstach i zdjęciach wykorzystanych do reklam możesz użyć typowo męskich bodźców. Tak samo – w męskim stylu powinien wyglądać też Twój salon. Począwszy od wystroju na męskiej prasie w poczekalni kończąc.
Czytając ten tekst nie raz przez Twoją głowę przemknęła myśl, że to strzelanie sobie w kolano. Że to zamykanie się i ograniczanie do pewnej grupy może być stratą zysków. Spróbuj i przekonaj się, że tak nie jest.
Pomyśl. Czy idealnym Klientem restauracji są wszystkie osoby? No bo przecież wszyscy muszą jeść. No nie! Każdy ma przecież inne potrzeby. I tutaj znowu możemy dokonać kolejnego podziału. Inne potrzeby będą miały osoby przybywające do restauracji na rodzinny obiad. One będą chciały aby było to miejsce przyjazne także dzieciom. Z kolei biznesmeni, spotykający się w sprawach firmowych będą potrzebowali spokoju do rozmowy. Możemy też dokonać jeszcze innego podziału. Na osoby, które będą chciały zjeść szybko, czyli fast food i na te, które poczekają dłużej, na smaczne jedzenie ze świeżych produktów. Bardzo rzadko stanie się tak, że osoby te korzystają z tej samej restauracji.
Spróbuj teraz znaleźć idealną grupę docelową do swojego biznesu. Niezależnie od tego czy prowadzisz mały sklep spożywczy, warsztat samochodowy (a może skoro mieliśmy fryzjera dla mężczyzn, to będzie i warsztat wyłącznie dla kobiet...) czy salon optyczny. Jeśli będziesz mieć z tym problemy – napisz – chętnie Tobie pomogę.
Będę również wdzięczny za to, że podzielisz się tym artykułem ze znajomymi, którym może się on przydać.
Dla przypomnienia. Poniżej pobierzesz listę pytań przydatnych do ustalenia profilu Twojego idealnego Klienta.
Zdjęcie: Pixabay
Już teraz pobierz darmowy samouczek "PUSZKA czyli Przestań Uganiać Się Za Klientami i spraw, by przychodzili do Ciebie sami".
Samouczek jest darmowy.
Podaj tylko imię i swój adres email: