Reklama swojej firmy to prawdopodobnie jedna z ostatnich rzeczy, o których myślisz na co dzień. Ale jest ona jedną z najważniejszych kwestii w każdej firmie, nawet tej najmniejszej – jednoosobowej. Nie dziwię się. Poświęcasz po prostu swój czas na to co lubisz i potrafisz robić. Budujesz i remontujesz domy. Najlepiej jak potrafisz. Tak, aby Klienci byli zadowoleni.

Jeśli jednak poświęcisz czas na stworzenie planu marketingowego, to nie będziesz mieć fali przestojów i nadmiaru pracy. Twoja firma się ustabilizuje. Pamiętaj, że zawsze możesz poprosić o pomoc specjalistów w tym zakresie. Nie muszą robić wszystkiego. Poproś o konsultację i część promocji wykonaj sam lub z pomocą rodziny. Tak samo jak Ty wykonujesz usługi budowlane, tak samo ktoś inny wykona plan i przeprowadzi promocję Twojej firmy.

Twoja firma budowlana, tak samo jak i każda inna potrzebuje reklamy. Każda, nawet najmniejsza firma tego potrzebuje. Większość małych przedsiębiorców odpowiada, że mają już stałych Klientów albo z polecenia. Ale nie myślą jednocześnie, co się stanie gdy nagle Klienci z tych źródeł się skończą. Znam takich przypadków co najmniej kilka. Nawet, jeśli w tej chwili masz co robić i Twoja firma działa całkiem dobrze, to już teraz pomyśl o tym, aby zdobywać Klientów na kilka różnych sposobów.

No dobra, to teraz konkretnie napiszę Ci krok po kroku, co ja zrobiłbym na Twoim miejscu.

1. Ustal budżet na promocję

Niezależnie od tego, jaki budżet na reklamę swojej firmy ustalisz, pamiętaj o tym, że od tego ile wydasz w dużej mierze zależą wyniki tej reklamy. Logo narysowane na kolanie nie będzie tym samym, co profesjonalnie zaprojektowane. Mówi się, że budżet każdej firmy na reklamę powinien wynosić w granicach 1-10% jej przychodów. Lepiej ustalić stałą comiesięczną kwotę na reklamę i robić to systematycznie, niż w trudnej sytuacji łapać się każdej okazji i kurczowo szukać pieniędzy oraz sposobów na zdobycie nowych Klientów.

Najlepiej jest ustalić plan na cały rok z góry. To może wydawać się trudne. Ale wystarczy jego zarys w punktach. Każdy z nich będzie mniej lub bardziej sprecyzowany. Dopiero przed samą realizacją każdego z nich ustal szczegóły. Następnie na podstawie planu oszacuj ile pieniędzy będzie na to wszystko potrzebne. Podziel tą kwotę przez 12 i otrzymasz w wyniku miesięczną kwotę, jaką należy przeznaczyć na tego typu działania. Czy jej wydanie będzie dla Ciebie problemem? Być może warto ją na początek zmodyfikować – obniżyć lub podnieć – w zależności od możliwości.

Przygotowałem dla Ciebie arkusz w Excelu. Jest to przykład budżetu marketingowego na cały rok. Nie musisz wypełniać go od stycznia. Zacznij od momentu w którym jesteś teraz lub po prostu zmień sobie nazwy miesięcy, począwszy od dzisiaj. Nie musisz wypełniać wszystkich pól.

Tutaj pobierzesz plik

Roczny Budżet Reklamowy [XLS]

Nie wiem czy dobrze czujesz się w cyferkach, tabelkach i obliczeniach. Skoro jesteś budowlańcem, to pewnie choć trochę tak. Dlatego ta tabelka nie powinna sprawić Ci problemu. Za to może dać Ci wiele dobrego.

2. Z czego chcesz być znany?

Na pewno jest taka praca podczas budowy, którą lubisz najbardziej. Co to jest? Czy mogłoby to być coś, co postawiłoby Twoją firmę w lepszym świetle w stosunku do konkurencji? Jeśli budujesz domy pod klucz, jak wiele innych firm, to warto się czymś wyróżnić na ich tle. To są rzeczy, które powinny być oczywiste, ale niestety wielu wykonawców w tej branży stale o nich zapomina. Co chwilę zdarzają się fuszerki, których nikt nie chce poprawiać.

Pamiętaj więc o to, by:

  • być profesjonalistą,
  • można było na Tobie polegać,
  • można było Ci zaufać,
  • być sprawiedliwym,
  • być dobrze zorganizowanym,
  • stawiać na dobrą jakość.

Same banały prawda? Ale tak jak wspomniałem wyżej. Bardzo wiele osób, nie tylko w branży budowlanej, ciągle o tym zapomina. Nie zaznaczyłem na tej liście, że powinieneś oferować niskie ceny. Wiem, że wielu się tym chwali. Ale na tym nie powinno Tonie zależeć. Zobacz o czym napisałem w pierwszym punkcie. Im więcej wydasz na reklamę tym lepszy będzie efekt. Tak samo jest u Ciebie. Im wyższe masz ceny, tym lepszą pracę wykonujesz. A Klienci mają wybierać Twoją firmę, właśnie z powodów zawartych na liście powyżej a nie z powodu ceny.

To Ty jesteś twarzą swojej firmy. Twoi Klienci rozmawiają z Tobą. Nie kryjesz się za logo. Nie jesteś dużą korporacją, pełną anonimowych pracowników. Firma to Ty. Twoja firma nie może się więc różnić od Ciebie, bo to będzie widać. Jeśli jakaś Twoja cecha wybija się na tle pozostałych w życiu prywatnym, to wykorzystaj ją także w firmie. Dopiero później na tej podstawie powstanie promocja Twojej firmy. Możemy bowiem wymyślić najlepszą reklamę, ale co z tego, skoro nie będzie ona spójna z Tobą. Czyli z tym, co Klienci zobaczą, kiedy zdecydują się na Twoje usługi.

3. Logo

Właśnie teraz przyszedł czas na projektowanie właściwych reklam. Dopiero jak wszystkie podstawy są już załatwione. Twoje logo powinno mówić wszystko. Powinien tam się znaleźć element związany z branżą. Ale niekoniecznie musi to być kielnia czy cegły. To ma większość. Pamiętaj też o tym, żeby logo było proste i czytelne. W branży budowlanej sprawdzą się proste techniczne rozwiązania.

Wybierz takie kolory, które się Tobie podobają. Wkrótce zostaniesz przez nie otoczony. Pojawią się nie tylko w logo, ale być może też na firmowej odzieży. Być może także na samochodzie, stronie internetowej albo ulotkach. W zależności od tego, na jakie działania postawisz.

Logo to jedna z pierwszych rzecz, na którą zwrócą osoby, do których skierujesz reklamę. Pamiętaj, aby była w nim zawarta nazwa Twojej firmy.

4. Bądź w internecie

Być może myślisz sobie teraz, co ty tutaj gościu piszesz. Ja tu buduję domki na wsi albo w małych miasteczkach. Wszyscy mnie znają i ja mam stronę internetową robić?

Dokładnie tak. I to nie tylko o stronie internetowej mowa, ale o jeszcze wielu innych rzeczach. Teraz być może wszyscy Cię znają, lubią, wiedzą co robisz. Ale za chwilę tak nie będzie. Być może działkę niedaleko kupi ktoś obcy. Za kilka lat na rynek pracy wejdą młodzi ludzie, którzy teraz co robią? Siedzą przez pół dnia w internecie. To oni będą budować i remontować swoje domy oraz mieszkania. Jak myślisz, gdzie będą szukać budowlańców? Gdzie już teraz ludzie szukają? Będziesz wtedy na to gotowy? Zacznij budować swoją przewagę nad konkurencją już teraz.

A jeśli chodzi o internet, to poniżej widzisz dwie rzeczy które trzeba zrobić na początek.

Strona internetowa

Zbuduj stronę internetową. Niech kolorystycznie będzie ona współgrała z logo Twojej firmy. Ale nie poprzestawaj na wstawieniu danych kontaktowych oraz wymianie od punktów swojej oferty. To nie zadziała. Ludzie szukają konkretnych informacji.

Dlatego każdy z punktów oferty opisz szczegółowo. Możesz napisać, w jakiej technologii pracujesz, np. że budujecie domy szkieletowe lub tradycyjne murowane (gdzie bloczki łączone są ze sobą zarówno na klej, zaprawę jak i szybkie sposoby montażowe typu dryfix). Opisz każdą z tych metod. Napisz czym się różnią i jaka jest różnica w kosztach budowy. Napisz, jaki wpływ mają one na izolację budynku itd. I dokładnie w ten sam sposób opisz każdą, pojedynczą usługę, jaką wykonujesz. Dodatkowo umieść tam zdjęcia przykładowych realizacji każdej z tych usług. Dużo roboty z tym będzie, co? Ale kto powiedział, że rozwijanie własnej firmy jest łatwe? To właśnie dzięki takim, szczegółowym opisom będzie można znaleźć Twoją stronę (i Twoją firmę w Google). Nie zapomnij tylko napisać, na jakim terenie działasz.

Pamiętaj o tym, aby umieścić informację, że jeśli ktoś nie do końca rozumie na czym dana technologia polega, to może się do Ciebie odezwać i poprosić o konsultację. To często pierwszy krok do zdobycia nowego Klienta. Więcej o budowie skutecznych stron internetowych napisałem w artykule „Jak dobrze zbudować stronę internetową, która sprzedaje?”. Na stronie internetowej możesz też umieścić przykłady realizacji, wraz z opisem co zostało wykonane w danym zleceniu. Poproś właściciela domu o zgodę na publikację. Poza zdjęciami, przy każdej realizacji możesz też umieścić filmik (nagrany telefonem).

Nie zapomnij, że stronę internetową trzeba reklamować. Możesz to zrobić zarówno przez ulotki, jak i reklamę w lokalnej prasie. Tylko znasz kogoś, kto przepisuje z ulotki albo z gazety adres Twojej strony internetowej? Może lepiej postawić na reklamę w internecie? Na pewno w Twojej okolicy działa jakiś portal internetowy, np. powiatowy albo gminny, gdzie można umieszczać swoje reklamy. Ale nie reklamuj usług budowania domu. Reklamuj niezależność, własne miejsce na ziemi, własny, wymarzony kąt. Wykorzystuj język korzyści oraz marzenia Klientów.

Bądź na Facebooku i innych social mediach

Niektórzy uważają, że wystarczy mieć swoje konto na Facebooku. Tam umieszczać zdjęcia z budowy i pokazywać, jak piękne domy się buduje. A ja wtedy odpowiadam pytaniem: „Co się stanie jak Facebook zablokuje Twoje konto?”. Może to zrobić bez żadnej przyczyny. Tak samo, jak może całkowicie zamknąć swój portal w Polsce. Co wtedy się stanie z tymi wszystkimi lajkami? Przepadną!

Dlatego trzeba używać Facebooka i innych portali społecznościowych, ale z głową. Używaj więc ich tylko po to, aby ściągnąć użytkowników na swoją stronę. Na stronie masz poukładane wszystkie informacje tematycznie. W osobnych zakładkach może znaleźć się oferta, przykłady realizacji, referencje od Klientów, czy dane kontaktowe. Na Facebooku to wszystko jest porozrzucane. Bez ładu, bez składu.

Facebook, to jednak w Polsce ponad 15 milionów użytkowników. Spędzają tam godziny. Zabierz im choć część swojego czasu. Dodawaj angażujące treści. Możesz wrzucać zdjęcia z budowy, ale napisz, że więcej zdjęć i informacji o tym, co zostało zrobione i jak, znajdą na Twojej stronie. Facebook umożliwia też korzystanie z płatnych reklam. Za 50 zł możesz dotrzeć np. do 10000 osób z Twojej okolicy. Znasz tańszy sposób na reklamę? Za 10000 ulotek trzeba zapłacić około 550 zł. Do tego dochodzi koszt ich dystrybucji. A i tak większość z nich wyląduje w najbliższym koszu na śmieci. Na Facebooku możesz natomiast dotrzeć do takich osób, które najbardziej Cię interesują. Na przykład do osób między 25 a 45 rokiem życia, którzy w ciągu minionego roku wzięli ślub. To te osoby teraz myślą o budowie domu. A nie wszystkie inne. Więc możesz się reklamować tylko do nich.

5. Referencje i polecenia

To coś, na czym swoją reklamę opiera większość firm budowlanych. Zapewne tak samo robisz i Ty. I nie ma nic lepszego niż to, jak ktoś inny poleci Twoją firmę swoim znajomym. Ale takie źródło w każdej chwili może się wyczerpać. Poza tym na początku, kiedy nie ma się jeszcze realizacji na swoim koncie, a potrzebni są Klienci, trudno liczyć na polecenia. Niemniej jednak jest to jedno z tych działań, które nic Cię nie kosztują a przynoszą bardzo dobre efekty.

Na koniec pracy zapytaj też Klientów, czy możesz wykonać zdjęcia lub nagrać film, oprowadzając w nim widzów po domu. Zapytaj czy możesz ten film pokazywać publicznie, w internecie. Nie każdy będzie chciał się na to zgodzić.

Ciekawym i na pewno atrakcyjnym pomysłem, będzie możliwość osobistego obejrzenia domu lub mieszkania w Twoim wykonaniu. Zapytaj właścicieli, czy po ukończeniu wszystkich prac, ale jeszcze przed oddaniem do użytku, możesz pokazać efekty swojej pracy innym osobom. Nic tak nie działa na kupujących jak oglądanie Twojej pracy na żywo.

6. Bądź tam, gdzie są potencjalni Klienci

Bądź oczywiście w internecie, bo tam są na pewno. Na Facebooku istnieją różnego rodzaju grupy tematyczne. Poszukaj czy jest tam grupa miasta, w którym działasz, albo grupy innych okolicznych miasteczek. Często zdarza się tam, że ktoś szuka wykonawcy, albo ma jakiś problem na budowie i prosi o poradę innych użytkowników. Ty się na tym znasz, więc odpowiedz. Odpowiadaj jak najczęściej. Daj się poznać z dobrej strony.

Stawaj się ekspertem. Inni członkowie grupy również Cię zapamiętają. I nawet jeśli nie będą potrzebować nikogo do budowy domu, to na pewno gdy ktoś ich o taką osobę zapyta – polecą właśnie Ciebie, jako kogoś, kto się na tym zna. Może widziałeś też grupy hejtujące daną miejscowość. Ludzie hejtują tam niesolidne firmy. Wtedy Ty możesz się pokazać, jako ten, któremu warto zaufać.

Uczestnicz też w spotkaniach lokalnej społeczności. Spotkaniach z burmistrzem albo sołtysem. Często na takich spotkaniach poruszane są sprawy remontów budynków publicznych. Podczas zadawania pytań, udziel swojego głosu – powiedz co o tym sądzisz i jakie rozwiązania możesz zaproponować. Być może to Ty będziesz dzięki temu realizować ten remont. A inni uczestnicy spotkania zapamiętają Cię jako eksperta w tej dziedzinie. Nie zapomnij na takie spotkanie zabrać wizytówek.

Wymienione wyżej działania, to oczywiście nie wszystkie sposoby. Więcej znajdziesz ich w darmowym ebooku, który możesz pobrać klikając na link poniżej.

Podsumowanie

Jak widzisz reklamowanie własnej firmy, niezależnie czy działa ona w branży budowlanej czy jakiejkolwiek innej, to zajęcie na niemal pełen etat. Pomyśl o tym, aby robić to z głową. Tak samo jak Ty wykonujesz swoje usługi solidnie, tak samo ktoś może wykonać dla Ciebie działania reklamowe. Działaj systematycznie, wkładając w reklamę niewielkie kwoty. Takie działania przyniosą efekt na lata.

Jeśli masz problem z ułożeniem planu działań dla swojej firmy lub pojawiły się kwestie, których nie potrafisz rozwiązać, możesz opisać to w komentarzu poniżej. Jeśli wolisz napisać maila, to przejdź do zakładki Kontakt i napisz do mnie wiadomość mailową. Odpowiem na każdą z nich. A tymczasem życzę Ci sukcesów w promowaniu swojej firmy!

Przeczytaj także:

 

Zdjęcie: Pixabay