Punktem wyjścia będzie tutaj lista Twoich dotychczasowych Klientów i ich maili lub lista osób, które lubią już Twój fanpage. Zatem potrzebna jest pewna baza aby móc zacząć z tego korzystać – ale tak jak napisałem w powyższym akapicie – opłaca się, bo pomaga to wbić się o poziom wyżej ze swoimi reklamami. Wystarczy baza z setką pozycji. Czyli Twój fanpage musi lubić przynajmniej 100 osób lub na liście swoich Klientów musisz posiadać przynajmniej 100 adresów email.

Oczywiście im więcej tym lepiej, bo dzięki temu algorytmy Facebooka trafniej określą grupę odbiorców podobnych do tych, których już posiadasz. Składają się na to wszystkie informacje jakie portal posiada o grupie bazowej. Facebook przeanalizuje ich zachowania, zainteresowania, strony które lubią itd. Na tej podstawie otrzymasz grupę odbiorców podobnych, zwaną też grupą bliźniaków behawioralnych. Dzięki temu reklama, która trafi do takich osób będzie działała znacznie lepiej.

Poza tym, swoją bazową grupę odbiorców możesz wykorzystać do tzw. retargetingu. Czyli wgrywasz listę adresów email do osób, które są Twoimi Klientami i możesz im wyświetlić reklamę skierowaną tylko do nich. Możesz pójść krok dalej i wgrać tam listę adresów tylko tych osób, które zakupiły jeden konkretny produkt z Twojej oferty i zaproponować im nowszy model. Możliwości jest niemal nieskończona ilość.

Zanim przeczytasz!

Artykuł, który właśnie czytasz, zawiera porady do samodzielnego wykonania. Jeśli szukasz kogoś, kto zajmie się prowadzeniem Twoich reklam na Facebooku, Instagramie, YouTube albo Google, kliknij [TUTAJ].

Tworzymy grupę lookalike na podstawie listy adresów email

Po pierwsze musisz przygotować listę adresów email swoich obecnych Klientów. Może to być lista przygotowana na podstawie książki adresowej w programie pocztowym. Możesz też wyeksportować taką listę ze swojego firmowego systemu CRM (jeśli taki posiadasz). Możesz też wyeksportować swoje maile z programu do wysyłki newsletterów (np. Fresh Mail, Get Response, Chimp Mail, Active Campaign czy jakiegokolwiek innego. Możesz też wypisać je ręcznie.

Ważne, żeby przygotowana przez Ciebie lista zawierała adresy email umieszczone jeden pod drugim. Najlepiej zrobić to w notatniku, ale możesz też to zrobić w excelu. I uwaga: jeśli na Twojej liście pojawią się nowe adresy email, to po jakimś czasie wykonaj całą operację jeszcze raz i stwórz nową grupę look a like. Będzie ona jeszcze bardziej dopasowana do Twoich idealnych odbiorców.

Kolejne kroki wykonujemy już w menadżerze reklam Facebooka, który znajdziesz tu: https://www.facebook.com/ads/manager. Rozwiń menu menadżera i wybierz tam opcję „Grupy odbiorców” (screen poniżej)

Otworzy się ekran, na którym zobaczysz wszystkie swoje wcześniej stworzone grupy odbiorców (o ile oczywiście takie już posiadasz). Kliknij kolejno: niebieski przycisk „Utwórz grupę odbiorców” i dalej „Grupa niestandardowych odbiorców”. Pojawi się teraz popup z tytułem „Utwórz grupę niestandardowych odbiorców”. Jest tutaj kilka opcji do wyboru. Ty wybierz teraz „Plik z danymi klientów”. Pozostałymi opcjami zajmę się zapewne w innych wpisach na blogu. W kolejnym kroku kliknij opcję „Wybierz plik lub skopiuj i wklej dane”.

Nazwy przycisków mogą nieznacznie się różnić. Dlatego, że Facebook cały czas się zmienia, ale generalna zasada działania raczej pozostaje taka sama przez cały czas.

Zobaczysz teraz okno jak poniżej.

Przejdź od razu do pól zaznaczonych na szaro. Masz do wyboru – wgrać gotowy plik TXT (czyli z notatnika) lub CSV (w takim formacie możesz zapisać tabelkę z adresami email przygotowaną w Excelu). Jest też opcja „Kopiuj i wklej”. W tym przypadku skopiuj po prostu całą listę adresów z notatnika i wklej w to pole. W celach identyfikacyjnych pozostaje Ci tylko nadać nazwę tak stworzonej grupie. Możesz ją nazwać skrótem firmy, nazwą bazy i dzisiejszej daty, czyli np. jeśli prowadzę salon kosmetyczny, to moja nazwa będzie brzmieć „SF – klientki – 02.06.2017”. Zawsze dodaję datę, tak aby wiedzieć kiedy z danej grupy mogę korzystać. Jeśli na Twojej liście pojawią się nowe adresy email, stwórz nową grupę odbiorców niestandardowych a następnie grupę lookalike.

W kolejnym kroku (screen poniżej) potwierdź tylko, że na liście znajdują się adresy email.

Tworzymy grupę i pokazuje się kolejny ekran (screen poniżej). Tutaj mamy potwierdzenie zaimportowania kontaktów wraz z możliwością zapisania jako grupę i tak właśnie robimy. Na ekranie widzisz różne opcje. Omówimy je za chwilę. Teraz kliknij niebieski przycisk „Gotowe”.

Jak widzisz na liście grup Twoich odbiorców pojawiła się właśnie stworzona grupa. Możesz tam zobaczyć czerwoną kropkę ze statusem „Niegotowa”. Facebook analizuje teraz dane i zajmie mu to chwilę. Jak wszystko zostanie przez niego przetrawione, zapali się tam zielona kropka ze statusem „Gotowa”. Tak jak już pisałem, nawet teraz możesz wykorzystać tą listę do specyficznych działań reklamowych, skierowanych tylko do obecnych Klientów.

Zajmijmy się jednak stworzeniem grupy lookalike. Na liście swoich grup, przy nowo stworzonej, po lewej stronie nazwy widzisz kwadracik (checkbox). Zaznacz go a następnie z paska przycisków powyżej wybierz ostatni po prawej, czyli „Działania” a następnie z rozwiniętego menu „Utwórz grupę podobnych odbiorców”.

W okienku, jakie się pojawi (screen poniżej) widzisz już, że źródłem na podstawie którego zostanie stworzona grupa odbiorców podobnych jest przed chwilą wgrana grupa Twoich aktualnych Klientów. Dalej wybierasz lokalizacje, do której chcesz trafić. Ja wpisałem tam Polska. Kolejne opcja to możliwość zmiany rozmiaru grupy podobnych odbiorców, którą tworzysz. Facebook obliczył, że w tej chwili w lokalizacji Polska znajduje się 15,5 miliona aktywnych użytkowników.

Twoja grupa może zawierać pomiędzy 1 a 10% osób z tych 15,5 miliona. Na początek zacznij od 1%. Uzyskasz dzięki temu grupę 1% mieszkańców Polski, najbardziej pasujących do Twoich Klientów. Wielkość tej grupy w tym przypadku wynosi 155 tysięcy osób. To sporo jak na warunki naszego kraju. W USA, gdzie aktywnych jest ponad 200 milionów użytkowników, 1% wyniesie nieco ponad 2 miliony potencjalnych odbiorców. Wszystko zależy więc od lokalizacji. Nie pozostaje Ci nic innego jak kliknąć przycisk „Utwórz grupę odbiorców” u dołu okienka.

Algorytmy Facebooka będą teraz analizować dane i tworzyć nową grupę. Może to potrwać nawet godzinę lub dłużej. Tak samo jak poprzednio – na liście swoich grup odbiorców widzisz czerwoną kropkę i status „Niegotowa”. Ale jak tylko grupa będzie gotowa, to natychmiast możesz zacząć z niej korzystać podczas tworzenia nowych reklam.

Tworzymy grupę lookalike na podstawie danych z Facebooka

Możemy też stworzyć grupę odbiorców podobnych na podstawie danych pochodzących z naszego fanpage na Facebooku. Nie musisz więc posiadać adresów email, aby to zrobić. A zatem wracamy do ekrany grup odbiorców. Kliknij niebieski przycisk „Utwórz grupę odbiorców” a następnie wybierz „Grupa podobnych odbiorców” (screen poniżej).

Widzisz teraz okienko podobne jak w poprzednim przykładzie. Jednak teraz, w polu „Źródło” wybierz swój fanpage. Ustaw lokalizację swoich odbiorców. Ja wybrałem tutaj „Polska” a następnie rozmiar nowo tworzonej grupy. Podobnie jak w przypadku powyżej, na początek zalecam wybranie 1%. Otrzymasz w ten sposób grupę najbardziej podobnych odbiorców do tych, których już w tej chwili masz. Na koniec kliknij niebieski przycisk „Utwórz grupę odbiorców” który znajduje się u dołu okienka.

Facebook ponownie analizuje przesłane dane i tworzy grupę. Przez ten czas przy jej nazwie widzisz czerwoną kropkę i status „Niegotowa”. Uzbrój się w cierpliwość. Jak tylko grupa będzie gotowa, możesz zacząć z niej korzystać i kierować tam swoje reklamy.

Warto wdrożyć ten cały mechanizm w życie. Aby jednak ułatwić sprawę, przygotowałem dla Ciebie prezent – niespodziankę.

Poniżej możesz pobrać zestaw plików, który pomoże Ci wykorzystać w praktyce stworzone grupy lookalike w tzw remarketingu. Zestaw, który pobierzesz zawiera:

  • listę kontrolną, czyli checklista – o czym pamiętać, wdrażając remarketing
  • listę 5 wskazówek, które sprawią, że wyniki Twoich reklam w retargetingu będą lepsze
  • listę 5 najczęściej popełnianych błędów w remarketingu, których musisz unikać
  • listę 5 strategii remarketingowych, które powinna wdrożyć każda firma

 

Tutaj pobierzesz plik

REMARKETING NA FACEBOOKU [PDF]

Podsumowanie

Jak widzisz Facebook to ogromne możliwości. Możesz docierać do wymarzonych grup odbiorców. Początki oczywiście są trudne, bo musisz mieć jakąś bazę startową osób. Dlatego tak wiele osób twierdzi, że reklama na Facebooku nie działa. Nie działa, bo te pierwsze kroki, związane z określeniem nowych grup są trudne do wykonania. A są fundamentalne w późniejszych działaniach.

Temat reklam na Facebooku nie jest oczywiście wyczerpany. Na blogu pojawią się kolejne artykuły związane z tym sposobem promocji. Jeśli masz jakieś własne problemy związane z reklamą na Facebooku, to pisz w komentarzach lub wyślij do mnie maila. Być może Twój problem opiszę w jednym z kolejnych postów na blogu :)

Przeczytaj także:

 

Zdjęcie: Pixabay