Chcesz wysyłać masowy mailing do swoich potencjalnych klientów? Na początek na pewno zainteresuje Cię darmowy program do mailingu. Mam dla Ciebie 3 propozycje takich aplikacji.

Już niejedna osoba i firma przekonała się o tym, że email to konieczność jeśli chodzi o marketing i sprzedaż.

Krótko przytoczę na wstępie dane z dwóch raportów.

W pierwszym (dla Visitors Queue z 2021) odpowiedziano m.in. na pytanie “Ile kosztuje Cię pozyskanie jednego potencjalnego klienta w zależności od sposobu?”.

Odpowiedzi były następujące:

Ile kosztuje Cię pozyskanie jednego potencjalnego klienta w zależności od sposobu?

Email marketing był jedną z najtańszych form. Średni koszt pozyskania klienta wynosił 53$.

Drugie pytanie (z raportu dla DMA) brzmiało: “Ile zarabiasz za każdego zainwestowanego w dolara w zależności od sposobu pozyskiwania klientów?”.

Email marketing był tu zwycięzcą. Średnio jeden zainwestowany dolar przynosił 44$ przychodu. A szczegółowe wyniki widzisz na wykresie poniżej.

Ile zarabiasz za każdego zainwestowanego w dolara w zależności od sposobu pozyskiwania klientów?

Najważniejsza biznesowa sprawa w mailingu

Wykorzystanie mailingu daje jedną ogromną przewagę pod względem biznesowym.

To jedno z niewielu narzędzi, które pozwala na podniesienie tzw. wartości klienta w czasie (CLV - Customer Lifetime Value, czasami nazywane też LTV - LifeTime Value). Do tego robi to bardzo niskim kosztem.

A tak na ludzki język? Albo jak kto woli na “chłopski rozum”.

Kiedy pozyskasz adres email do potencjalnego klienta, to możesz tej osobie wysłać maila za darmo. Nie musisz ciągle emitować reklam (za co płacisz) i liczyć, że ta osoba najpierw je zobaczy, a później kliknie.

Druga sprawa to skończoność rynku.

Załóżmy, że robisz wyliczenia odnośnie opłacalności Twojego biznesu.

Okazuje się, że aby generować wyniki na poziomie Twojej największej konkurencji musisz każdego roku wyświetlić reklamy do 50 milionom osób (to prawdziwy przykład, z którym miałem ostatnio do czynienia).

Średnio 5% osób z tych 50 mln kliknie w reklamę i przejdzie na Twoją stronę www lub do sklepu. Zostaje więc 2,5 mln. Z tego tylko 2% osób, które wchodzą do sklepu, dokonuje zakupu. Pozyskujemy w ten sposób 50 tys. zamówień w ciągu roku.

Dotarcie do 50 mln osób?

Ale jak? Skąd tyle? W Polsce mamy niecałe 40 mln, z tego jakaś połowa robi zakupy online.

Trzeba więc powziąć inne środki, które pozwolą na uzyskanie tych wymaganych 50 tys. zamówień. Jednym z takich środków może być właśnie regularnie wysyłany mailing.

Darmowy program do mailingu - 3 propozycje

No dobra - skoro “teorię” mamy za sobą, to teraz czas na praktykę.

W rzeczywistości każdy liczący się na rynku system do email marketingu ma darmowy okres testowy. Zazwyczaj trwa on 30 dni. Dla zdecydowanej większości z nas będzie to zbyt krótko.

Idealnie byłoby gdyby najpierw dało się uzyskać jakieś rezultaty i przychody, a dopiero później będziemy płacić za program. Jak już będziemy mieli z czego.

Znalazłem na szczęście całkowicie darmowy program do mailingu. I to nie jeden. Mam 3 propozycje bardzo popularnych programów.

Co to za programy?

#1: Mailchimp
#2: GetResponse
#3: MailerLite

Porównam je teraz dla Ciebie między sobą.

Zacznijmy od najbardziej interesujących parametrów.

  Mailchimp GetResponse MailerLite
maksymalna liczba kontaktów 2000 500 1000
liczba maili na miesiąc 10000 bez limitu 12000
liczba maili na kontakt 5 bez limitu 12

 

W Mailchimpie możesz mieć aż 2 000 adresów mailowych swoich klientów w bazie. Jednak miesięcznie masz możliwość wysłania tylko 10 tys. wiadomości. To oznacza, że przy bazie 2 000 osób, do każdej z nich wyślesz maksymalnie 5 maili. Jeśli wysyłasz 1 mail tygodniowo to wystarczy.

GetResponse ma teoretycznie najmniejszą pojemność. W darmowej opcji n swojej liście możesz mieć maksymalnie 500 osób. Za to wysyłasz wiadomości bez limitu.

Pośrodku wylądował MailerLite. W tym programie Twoja baza adresowa może pomieścić 1 000 osób. Ale wysłać możesz 12 tys. wiadomości w ciągu miesiąca.

Na bazie tej tabelki wybór wcale nie jest taki oczywisty. Nie tylko ilość się liczy.

Idźmy więc dalej.

Wsparcie techniczne

Według mnie to jedna z kluczowych kwestii jeśli chodzi o wybór jakiejkolwiek aplikacji czy programu.

W końcu program do mailingu to jest coś bardzo technicznego. Nie każdy poradzi sobie z tym sam.

Załóżmy, że rozwijasz swoją firmę po godzinach normalnej pracy. Co się stanie jeśli będziesz potrzebować pomocy, a wsparcie techniczne w aplikacji będzie dostępne tylko w godzinach 8-16.

A co jeśli wsparcie jest tylko w języku angielskim, a Ty go nie znasz. Co jeśli znasz angielski, ale nie koniecznie orientujesz się w technicznych zagadnieniach.

No właśnie!

Dla mnie przy wyborze programu do mailingu ważne są więc 2 sprawy…

#1: Wsparcie 24/7
#2: Wsparcie w moim języku, czyli po polsku

Powiem więcej: najlepiej, żeby cały program był w zrozumiałym dla mnie języku. Czyli najlepiej po polsku.

Spójrzmy jak na tym polu wyglądają nasze programy.

  Mailchimp GetResponse MailerLite
wsparcie 24/7 24/7 24/7
język wsparcia angielski polski angielski
baza wiedzy tak tak tak
wsparcie email tak
(tylko pierwsze 30 dni)
nie tak
wsparcie telefoniczne nie nie nie
wsparcie chat nie nie nie

 

Każda z omawianych aplikacji ma wsparcie 24/7. Ale dotyczy to przede wszystkim płatnych wersji tych programów.

W darmowym koncie możesz liczyć przede wszystkim na bazę wiedzy, czyli artykuły, przewodniki, poradniki i filmy instruktażowe.

To nie znaczy, że jak napiszesz maila z pytaniem to nie dostaniesz odpowiedzi. Dostaniesz.

GetResponse jako jedyny działa w języku polskim. Wsparcie jak i wszelkie materiały pomocnicze są po polsku. Do tego - program też jest w całości po polsku. W końcu to polska firma go stworzyła.

Budowanie bazy w darmowych programach do mailingu

Kolejna kwestia, którą koniecznie trzeba wziąć pod uwagę przy wyborze programu to sposoby, na jakie można budować bazę kontaktów.

Zobaczmy jak tutaj wygląda sytuacja.

  Mailchimp GetResponse MailerLite
dodawanie ręczne tak tak tak
import masowy tak tak tak
eksport masowy tak tak tak
formularze nie tak tak
pop-upy tak tak tak
landing page tak tak tak

 

Tak jak widać w tabeli powyżej, każdy program pozwala na ręczne dodawania adresów mailowych do bazy. Przy dużych liczbach może być to jednak proces bardzo powolny.

Warto przyjrzeć się też automatycznym sposobom zapisu do Twojej bazy. Te 3 najważniejsze sposoby to:

  • formularz wstawiony na Twojej stronie www
  • wyskakujący pop-up z formularzem zapisu
  • specjalna strona z zapisami - tzw. landing page

 

Tutaj mamy dużą spójność. Tylko Mailchimp nie posiada opcji tworzenia formularzy, które można wstawiać na stronę www. Pozostałe funkcje są spełnione przez każdy program.

Wysyłka mailingu w darmowym programie

Na koniec pozostawiłem kwestię samych newsletterów, które będziesz wysyłać. W jaki sposób się je tworzy. Czy są jakieś szablony i inne pomocne funkcjonalności?

Spójrzmy…

  Mailchimp GetResponse MailerLite
edytor wizualny (jak Word) tak tak tak
gotowe szablony tak
(podstawowe)
tak tak
edytor HTML nie tak nie
test antyspamowy nie tak nie
planowanie wysyłki nie nie nie

 

Każdy z edytorów ma funkcję tworzenia maili za pomocą edytora wizualnego i to jest najważniejsza funkcja. Możemy dzięki temu sprawić, że treść wysyłanej wiadomości będzie atrakcyjna dla oka, czyli zastosować różnego rodzaju pogrubienia, wypunktowania, wstawić obrazki itd.

Wszystkie programy mają też bazę gotowych szablonów, z których można skorzystać.

Plusem GetResponse jest jednak możliwość wykorzystania edytora HTML, który przyda się przede wszystkim bardziej zaawansowanym technicznie użytkownikom, którzy chcą mieć duży wpływ na wygląd wysyłanych maili.

A drugi plus GR to automatyczny test antyspamowy, wykonywany przed każdą wysyłką. Program sprawdza, czy treść maila nie jest zbyt nachalna i nie zawiera elementów spamu. Od razu dzięki temu możesz otrzymać wskazówki co należy poprawić, by było lepiej.

Niestety żaden z programów w wersji darmowej nie ma opcji planowania wysyłki w określonym dniu i o określonej godzinie. Możesz tylko napisać maila i od razu go wysłać.

Darmowy program do mailingu - jaki wybrać?

Zbliżamy się do końca tego zestawienia. Dlatego chciałbym jeszcze dodać po kilka słów do każdego z programów.

Mailchimp

Mailchimp to jeden z najbardziej popularnych darmowych programów do mailingu na świecie. Przez to często wykorzystywany jest w gotowych szablonach do WordPressa. Ale też w drugą stronę - szablony pozwoliły mu na zdobycie popularności.

Największym plusem Mailchimpa jest duża baza kontaktów. W bezpłatnej wersji możemy ich mieć aż 2 tysiące.

Duża popularność może świadczyć o tym, że apka jest rozwojowa. Z drugiej strony może to powodować też problemy z wydajnością.

Sprawdź aktualną ofertę Mailchimp

GetResponse

Jedyny polski program w tym zestawieniu. Sam z niego korzystam. I do tego najdłużej spośród wszystkich innych aplikacji do email marketingu. Nie zdarzyło się jeszcze, bym miał z nim jakieś duże kłopoty. Być może raz lub dwa na przestrzeni 5 lat. Za to w każdym przypadku wsparcie techniczne zareagowało bardzo szybko.

Największym minusem GetResponse w tym zestawieniu jest mała baza. Można zapisać tylko 500 osób na liście.

Uwaga: klikając w TEN LINK, jeśli zdecydujesz się na płatny pakiet GetResponse, otrzymasz dodatkowe 10% zniżki na wybrany pakiet na zawsze (tak długo jak będziesz korzystać z GR).

Sprawdź aktualną ofertę GetResponse

MailerLite

Według mnie MailerLite to najsłabsza pozycja w tym zestawieniu. Jeśli chodzi o funkcjonalności czy pojemność bazy to wszystko jest ok.

Miałem jednak okazję korzystać przez kilka lat z tego programu i niestety częściej niż w innych aplikacjach, wysyłane maile nie docierały do odbiorców lub wpadały do spamu.

Sprawdź aktualną ofertę MailerLite

Podsumowanie

Ostateczna decyzja o wyborze należy do Ciebie.

Jeśli chodzi o moje podsumowanie w postaci miejsc na podium to wygląda ono następująco:

#1: GetResponse
#2: Mailchimp
#3: Mailerlite

Przy wyborze programu warto też brać pod uwagę co się stanie jeśli zdecydujesz się w przyszłości na jeden z płatnych pakietów. Jakie wtedy będziesz mieć pojemności, funkcjonalności, opcje i wsparcie.

Na szczęście jednak zawsze możesz wziąć zabawki (wyeksportować bazę) i zabrać je gdzieś indziej.

Przeczytaj także: