Dodano 29 stycznia 2019 Dlaczego wciąż warto mieć własnego bloga? 5.00 / 5 (1)
Zniechęcający może być fakt, że blogów jest już mnóstwo. Podobno miliard na całym świecie! Czy to jest powód do tego, żeby rezygnować? Nie! Bo większość z nich jest bezwartościowa, prowadzona nieregularnie lub porzucona po kilku tygodniach lub miesiącach działania.
W tym artykule pokażę Ci natomiast listę 10 powodów, dla których wciąż warto stawiać na bloga, jako na niewysychające źródło Klientów. Co najważniejsze – zarówno dla firmy lokalnej, jak i tej, która chce sprzedawać tylko w internecie.
Kiedy powstawały pierwsze blogi, rzeczywiście były one czymś w rodzaju pamiętników. Ale świat wokół ciągle się zmienia i blogi są obecnie jednym z najbardziej wartościowych narzędzi marketingowych. Firmy używają własnych blogów do zdobycia uwagi Klientów. A dla tych, którzy zaczynają, własny blog może być podstawą do przyszłego biznesu.
Dla każdej osoby własny blog jest czymś innym. Dla jednych będzie to sposób na pokazanie siebie w roli eksperta w danej dziedzinie (dziedzinie działalności firmy). Dla innych będzie to sposób na dzielenie się ze światem swoją pasją lub hobby. Jeszcze inny użyją własnego bloga do tego, by uczyć czegoś swoich Czytelników.
Jaka jest różnica między blogiem a zwykłą stroną www, którą ma większość firm? Zwykła strona nie ma własnego życia. Zazwyczaj stworzona jest raz i raz wstawione są na nią teksty. Blog żyje, zwłaszcza kiedy regularnie wzbogacany jest o nowe artykuły. A to powoduje, że Czytelnicy, czyli potencjalni Klienci mają po co wracać. Każdy kolejny artykuł to źródło Klientów.
Założenie własnego bloga nie różni się praktycznie niczym od założenia strony www. Są oczywiście darmowe systemy blogowe, takie jak Blogger (dawniej Blogspot). Niestety myśląc poważnie o tym, że własny blog ma zdobywać dla Ciebie Klientów, odpuść sobie takie rozwiązanie.
Najbardziej popularne rozwiązanie to blog na własnej domenie internetowej i na własnym serwerze. Daje Ci to niezależność. Poza tym w takim przypadku blog w całości należy do Ciebie. Operator bloga (np. Blogger) nie zabierze Ci go, nie wyłączy z byle powodu. Tak na marginesie, w ubiegłym roku, dla kilku Klientów przenosiłem bloga z Bloggera na WordPressa.
A jeśli chodzi o w pełni własny blog to najlepiej (i do tego najłatwiej) wykonać go z wykorzystaniem WordPressa. Jeśli chcesz to zrobić, poniżej mam dla Ciebie instrukcję video (krok po kroku). A koszt? Cały koszt własnego bloga na takim rozwiązaniu to jedynie 61,50 zł.
Linki wymienione w video:
Zobacz też cały darmowy kurs WordPressa, dzięki czemu dowiesz się np. jak dodawać nowe artykuły, podstrony na swoim blogu:
Kliknij tutaj i zobacz darmowy kurs WordPressa
Wiesz już jak założyć własnego bloga (a może nawet masz już go założonego dzięki powyższej instrukcji), wytłumaczyłem też pokrótce, jak wykorzystać go w firmie. Ale to dopiero początek. Bo wbrew temu co się powszechnie wydaje, blog to nie jest prosta sprawa. To masa roboty!
Może się okazać, że poświęcasz na to mnóstwo cennych godzin swojej pracy, a efektów nie ma... Będziesz się wtedy zastanawiać (a może właśnie się zastanawiasz i dlatego tu jesteś), czy to się w ogóle opłaca.
Powiem tak: gdyby to było takie proste, to każdy by blogował i zdobywał w ten sposób Klientów :)
No ale do rzeczy. Wróćmy do 10 powodów, dla których wciąż warto prowadzić własnego bloga.
To najczęstszy powód zakładania bloga. Trudno się dziwić. Kto chciałby poświęcać czas na coś, co w ogóle go nie interesuje :)
Tak więc, kiedy coś szczególnie Cię interesuje i lubisz o tym rozmawiać z innymi, warto postawić na własny blog. Zresztą znajduje to potwierdzenie w rzeczywistości. Osoby, które generują sprzedaż przez bloga, najczęściej czegoś uczą. A to czego uczą jest oparte o ich zainteresowania.
Uczenie czegoś na blogu to nie jest prowadzenie wirtualnego pamiętnika. Tak więc, kiedy chcesz coś pokazywać, uczyć innych jak to zrobić to prowadzenie własnego bloga jest zdecydowanie dla Ciebie.
Kiedy firma zatrudnia pracownika, kupuje jego czas pracy, prosi o CV takiego kandydata. Tak samo jest z prowadzeniem firmy i Twój Klient chce widzieć swego rodzaju CV, zanim coś od Ciebie kupi. Takim CV może być oczywiście strona www, ale dużo lepszy efekt sprawią artykuły na własnym blogu. Tym bardziej, kiedy chcesz pozyskiwać Klientów właśnie przez internet.
Spójrz na konkretny przykład. Moja firma zajmuje się marketingiem dla firm. Jak mógłbym sprzedawać usługi content marketingu, social media marketingu albo pozycjonowania, kiedy sam bym tego nie robił i nie dzielił się na blogu kulisami tych działań.
Tak samo jest, kiedy chcę kogoś zatrudnić lub poszukać podwykonawcy. Sprawdzam jego działalność w internecie pod kątem tego, czego oczekuję.
Na przykład, kiedy szukam wirtualnej asystentki, chcę zobaczyć, że potrafi prowadzić własnego bloga, wrzucać tam artykuły, udostępniać je na social mediach, zanim sam jej to powierzę.
Ale też szukając lokalnej firmy budowlanej, chcę widzieć aktualne realizacje tej firmy. Ale chcę też zobaczyć opis tego, jakich rozwiązań konstrukcyjnych użyli, dlaczego, jakim kosztem się to wiązało itd.
Być może wiesz, że jedną z moich pasji jest piłka nożna. Poza tym prowadzę też 9 powiatowych portali informacyjnych. W 2012 roku, kiedy powstał pierwszy portal pełniłem m.in. funkcję redaktora działu sportowego. Żeby wyróżnić się na rynku, postawiliśmy na bardziej blogowe treści na tychże portalach.
Takie podejście pomogło w kilku sprawach. Po pierwsze podniesienie umiejętności pisarskich. Teraz doskonale sprawdza się to na tym blogu. Po drugie rozwijanie swojego biznesu (w postaci portalu informacyjnego), co również jest moją pasją. Po trzecie ciągła styczność z piłką nożną, analizowanie gry, taktyki, schematów, zagrań itd. (i to również przydaje się w biznesie :)), a później opisywanie tego w artykułach.
Nie ma co ukrywać, że na osobie, która pisze artykuł spoczywa pewna odpowiedzialność. Są osoby, które uwielbiają być za coś odpowiedzialne. To co opublikujesz na Facebooku czy Instagramie zobaczą jedynie Twoi znajomi. Ale jak już piszesz coś na bloga, oznacza że może to przeczytać każdy. A to podnosi poprzeczkę.
Czytelnicy obdarzą Cię swoim zaufaniem. Jeśli go nie zawiedziesz, odzwierciedli się ono w sprzedaży. Kiedy chcesz więc ponosić odpowiedzialność za innych, np. pokazując na blogu jak schudnąć, jak pozbyć się długów, jak dbać o samochód, cerę lub własną firmę i chcesz brać za to odpowiedzialność, blogowanie jest dla Ciebie!
Własny blog może być niezwykle skuteczny w pozyskiwaniu Klientów dla Twojej firmy. Za pomocą bloga dość łatwo jest zwrócić na siebie uwagę tychże Klientów. A każdy przedsiębiorca doskonale zdaje sobie sprawę z tego, jak trudną jest zdobyć zainteresowanie.
Z faktu posiadania własnego bloga doskonale zdają sobie sprawę sklepy internetowe. Spójrz chociażby na bloga sklepu Garneczki. Są tam poruszane tematy o różnym przekroju, ale przede wszystkim takie, które pokrywają się z tym co sklep sprzedaje oraz z tym, czego szukają Klienci.
Skoro jest to sklep z wyposażeniem do domu, naturalną sprawą jest tu, że na blogu publikowane są różnego rodzaju przepisy kulinarne, domowe porady i sposoby, wypowiedzi ekspertów, testy produktów, czy też porady savoir vivre.
A kiedy ktoś znajdzie artykuł na Twoim blogu, który pokrywa się z Twoją ofertą, wiesz już, że jest to osoba, z której dużo łatwiej zrobić Klienta niż ze spacerowicza w parku, któremu wręczysz ulotkę.
Rozpoczynając prowadzenie bloga, w pewien sposób skaczesz na głęboką wodę. Jak to mówią, opuszczasz swoją strefę komfortu. Własny blog może być więc czymś, co spowoduje, że będziesz bardziej odważną osobą. A to przełoży się również na inne obszary Twojego życia.
Takie otwarcie się na świat równa się poddaniu na krytykę. Pojawią się oczywiście pozytywne komentarze i słowa podziękowania. Ale pojawią się też negatywne komentarze. Czasami będzie to krytyka konstruktywna, ale czasami również zwykły hejt.
Dodatkowo więc nauczysz się, jak postępować z takimi zachowaniami. A to przełoży się nie tylko na lepszego bloga, lepsze zrozumienie Klientów i lepsze radzenie sobie w sprzedaży, ale przede wszystkim na to, jaką będziesz osobą.
Własny blog warto też otworzyć w momencie, kiedy Twoje zainteresowania są dość specyficzne i trudno jest dotrzeć do osób, które mają podobne. Zresztą tak samo było z tym blogiem. Szukanie w okolicy lokalnych firm, które chciałyby na poważnie pozyskiwać Klientów w internecie (a nie tylko posiadać stronę www i fanpage), było jak szukanie igły w stogu siana.
Spójrzmy prawdzie w oczy. Twojego bloga może czytać ktoś na drugim końcu świata (o ile barierą nie jest język). Ale działa to też w drugą stronę. To Ty możesz czytać blogi Amerykanów, Brazylijczyków, Australijczyków czy Japończyków. Ale możesz też uczyć się od swoich Czytelników (ja ciągle to robię).
Na blogu poruszam różne tematy, zagadnienia i pomysły na to, by Twoja firma mogła się rozwijać oraz pozyskiwać Klientów, jak choćby w tym artykule.
Jednak oś moich wszystkich działań (i mam nadzieję, że w przyszłości także Twoich), które prowadzą do tego rozwoju oparta jest na 5 punktach.
Te 5 punktów omawiam w krótkim darmowym samouczku pt.: "PUSZKA, czyli Przestań Uganiać Się Za Klientami i spraw, by przychodzili do Ciebie sami". Samouczek dostępny jest w formie e-booka PDF wzbogaconego 10 lekcjami video. Z tych 5 punktów wychodzą kolejne działania, które opisuję na blogu.
Aby otrzymać dostęp do samouczka, kliknij w link poniżej.
DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
Potraktuj bloga jako kolejny zasób dla swojej firmy. I nie zawsze chodzi tylko o to, że będzie to jedno z kolejnych źródeł pozyskiwania Klientów i sprzedaży. Owszem to też.
To co dało mi prowadzenie tego bloga, czy też wspomnianych wcześniej portali informacyjnych to nowe znajomości. Gdyby nie to, nie dotarłbym do Ciebie, ani do innych Czytelników. Nie poznałbym wielu ciekawych osób, które miałem możliwość poznać właśnie dzięki własnemu blogowi.
Być może kojarzysz książkę „Biedny ojciec, bogaty ojciec”. To między innymi z niej dowiesz się, że warto inwestować w kolejne zasoby i że jest to ważna rzecz w każdej firmie.
Zresztą blog pozwala nie tylko na sprzedaż własnych produktów. Możesz też polecać (za prowizję) produkty innych firm lub wyświetlać reklamy banerowe.
W tym miejscu warto zastanowić się nad bardzo ważną rzeczą. Chodzi o nabierający popularności tzw. „influencer marketing”. Nie jest to nic innego, jak wynajęcie blogera, w celu zaspokojenia potrzeb własnej firmy. Niektóre firmy nie rozwijają własnego bloga, ale współpracują z innymi blogerami (influencerami), którzy docierają do tych samych odbiorców, na których zależy firmie.
Warto się więc zastanowić nad własnym medium i nad własnym zasobem oraz nad medium wynajmowanym, czyli zewnętrznym blogiem i generowaniem sobie kosztów. Długoterminowo to własny blog będzie lepszym rozwiązaniem.
Własny blog doskonale spisuje się także w momencie, kiedy chcesz rozwinąć swoją firmę. Zresztą na pewno znasz takie blogi i osoby, które na bazie popularności w social media, na Facebooku, YouTube, czy własnym blogu, zbudowały ogromne marki. Warto się temu przyjrzeć.
Kiedy ktoś trafi na ciekawy post Twojej firmy na blogu, sprawdzi także pozostałe informacje o Twojej firmie. Między innymi dlatego warto, aby blog był integralną częścią Twojej strony www lub sklepu, a nie traktowany jako osobny byt.
Własnym blogiem uniezależniasz się też od słynnych algorytmów na Facebooku, czy Instagramie, które obcinają zasięgi.
Nie ma co ukrywać, że prowadząc tematycznego bloga, wciąż rozwijasz także umiejętności i wiedzę, związaną z branżą, której blog jest poświęcony. I to nawet wtedy (a może zwłaszcza wtedy), gdy w branży „siedzisz” od wielu lat.
Własny blog pozwala Ci na ciągłe bycie w temacie, rozwijanie się i aktualizowanie swojej wiedzy. Nie bez powodu wciąż rośnie liczba blogów dla programistów. Tam zawsze trzeba być na bieżąco i ciągle się rozwijać.
Mam nadzieję, że na powyższej liście znalazł się przynajmniej jeden powód do rozpoczęcia (lub wznowienia) prac nad własnym blogiem. Jeśli zastanawiasz się w tym momencie, kiedy zacząć to robić, to odpowiedź jest tylko jedna :) Teraz!
Dlaczego akurat teraz? Bo zajmie Ci to sporo czasu. Samo stworzenie bloga to kwestia 30 minut. Ale osiąganie celów za jego pomocą to już inna bajka i może trwać id kilku do kilkunastu miesięcy. Tak więc im dłużej zwlekasz, tym dłużej poczekasz na pierwsze wyniki.
A co z osobami, które dopiero planują otwarcie swojej firmy i być może mają kilka pomysłów, co wiąże się z tym, że nie wiedzą do końca, w którą stronę pójdą?
Takie osoby również mogą zacząć prowadzić własnego bloga już teraz! Właśnie z powodu czasu, jaki jest wymagany do odebrania wyników.
Jeśli wiesz, że zaczniesz prowadzić firmę za pół roku albo za rok, zacznij blogować już teraz i budować wokół siebie grupę Czytelników. Będą to pierwsi Klienci zaraz po starcie firmy.
A jeśli nie wiesz, czym będzie zajmować się Twoja firma, pisz o tym co Cię interesuje. To też pozwoli Ci na zgromadzenie wokół siebie grupy pierwszych Klientów, ale też odkrycie tej jednej dziedziny, w której będziesz czuć się najlepiej jako przedsiębiorca :)
Prawdopodobnie po przeczytaniu tego artykułu interesuje Cię jeszcze kilka kwestii. Na przykład skąd brać pomysły na artykuły, jakie artykuły sprawdzą się najlepiej, jakie sprowadzą największą liczbę Klientów, jak być wysoko w Google i przede wszystkim jak sprawić, żeby blog przełożył się na zarobki.
To wszystko już w kolejnych artykułach i nagraniach video. Zdradzę Ci, że w najbliższych tygodniach, na YouTube pojawi się darmowy kurs (około 20 lekcji) o tworzeniu zarabiającego bloga dla zupełnie zielonych :) Pojawi się też kurs (płatny), w którym pokażę, jak sprowadzać nowych Klientów z Google i jak sprawić, żeby Twoja strona była wysoko w wynikach wyszukiwania.
Jeśli chcesz, żeby w tych kursach znalazła się jakaś konkretna informacja, technika lub sposób, na którym bardzo Ci zależy – napisz do mnie. Zostaw komentarz lub wyślij maila :)
Zdjęcie: Pixabay
Już teraz pobierz darmowy samouczek "PUSZKA czyli Przestań Uganiać Się Za Klientami i spraw, by przychodzili do Ciebie sami".
Samouczek jest darmowy.
Podaj tylko imię i swój adres email: