Tymczasem sposobów na obsługę Klienta jest mnóstwo. Tak jak napisałem w pierwszym zdaniu – każda firma może posiadać swój, indywidualny, dopracowany sposób obsługi.

Rewolucja w mojej firmie

W chwili obecnej w swojej własnej firmie przeprowadzam dość sporą rewolucję. Reguluję większość czynności jakie w firmie są przeprowadzane. Odświeżam ofertę. Przeglądam usługi, które oferowałem wcześniej. Te niepotrzebne usuwam, inne modyfikuję i dodaję też inne – takie, których wcześniej nie było.

Powstaje plan od zera. Coś, co tak naprawdę powinno powstać jeszcze przed startem firmy. Tak się jednak nie stało (ale to temat na inny artykuł – na pewno taki na blogu się znajdzie). Z kalendarzem i notatnikiem w ręku planuję wszystkie działania, jakie mają bezpośrednio po sobie następować. Co za tym wszystkim idzie, powstają też pomysły na nietypową obsługę Klientów.

W kolejnych punktach przeczytasz o pomysłach, które już wdrożyłem i o tych, które czekają w kolejce. Wierzę, że znajdziesz tutaj też coś dla siebie i po dostosowaniu do swojej firmy, również je uruchomisz w swoim biznesie.

Paczka powitalna

Pierwszym z pomysłów, które się pojawiły jest tzw. paczka powitalna. W założeniu otrzymują ją wszyscy nowi Klienci. Dzięki temu, że korzystam z systemu CRM, w którym zbieram wszelkie informacje o firmach, z którymi współpracuję, wiem że dana firma paczki jeszcze nie otrzymała. System CRM potrafi bardzo ułatwić życie. Można z niego wyciągnąć naprawdę bardzo dużo informacji o Klientach.

Ale do rzeczy. Paczka to nic innego jak pudełko z zawartością. Żeby jednak prezent nie trafił do kosza, albo nie został odłożony do głębokiej szuflady na samo dno należało wymyślić coś, co zostanie zapamiętane na długo.

Zacząłem od samego opakowania. Na YouTube możemy znaleźć mnóstwo filmów, gdy ktoś otwiera pudełko z zawartością, zazwyczaj jest to laptop lub smartfon. Proces otwierania podniesiony jest do rangi niezwykłej ceremonii. Tak też miało być z moją paczką. Proces jej otwierania miał pozostać niezapomniany. W serwisie www.zapakuj.to wybrałem pudełka o odpowiednim kształcie oraz zaprojektowałem nadruk. Sam wygląd ma przyciągać!

Wewnątrz pudełka znalazł się krótki list powitalny wraz z odręcznym powitaniem oraz podpisem. Pojawiły się tam też informacje o firmie i jej usługach w postaci broszury. W końcu pojawiły się też gadżety! I w tym momencie musisz poświęcić sporą ilość czasu. Wybierz gadżety, które Twój odbiorca będzie używał codziennie. Zrezygnuj z nieprzydatnych upominków. Być może zaprojektujesz własny gadżet, który będzie niepowtarzalny.

Wszystko to zapakowane jest w eleganckim kartoniku, oklejonym naklejkami z nadrukiem. Po pierwszych opiniach można powiedzieć, że paczka powitalna jest dobrze odbierana przez Klientów. Koszt jednej paczki zamyka się w 15 złotych. Możesz jednak stworzyć swój upominek w ustalonej przez Ciebie kwocie.

Paczki okazjonalne

Na bazie paczki powitalnej powstały też paczki okazjonalne. Są to prezenty z okazji świąt (Wielkanoc, Boże Narodzenie) oraz urodzinowe. Każdego nowego Klienta staram się odnajdywać na Facebooku i dodawać do znajomych. Dzięki temu wiem, kiedy są jego urodziny i mogę podarować mu prezent. Informacje te możesz zdobyć też w inny sposób.

Paczki okazjonalne wyglądają podobnie do paczek powitalnych. Różnią się jedynie zawartością, która dobrana jest do odpowiedniej okazji. Paczki okazjonalne otrzymują ode mnie stali Klienci. Możesz je jednak przygotować dla wszystkich. Zależne jest to od budżetu, jaki jesteś w stanie przeznaczyć na tego rodzaju promocję swojej firmy.

Aktualizacje

Zajmuję się m.in. sprzedażą oprogramowania. Aby było ono na czasie, wymaga stałych aktualizacji o nowe funkcjonalności. O wszystkich tych zmianach Klienci są informowani poprzez odpowiednie komunikaty. Wyświetlają się one zarówno w zakupionych programach jak i poprzez wysłane wiadomości email.

Jest to prosty ale bardzo skuteczny zabieg. Pozostajemy w ciągłym i bezpośrednim kontakcie z kupującymi. Przypominamy o swoim istnieniu. Bardzo często zdarza się, że w odpowiedzi na taką wiadomość o aktualizacji, otrzymuję od Klienta wiadomość zwrotną – np. z chęcią dokupienia nowej usługi.

Faktury z bonusem

Ta metoda została podpatrzona od operatorów komórkowych. Zawsze, kiedy otrzymywałem fakturę papierową za telefon, w kopercie znajdowały się także inne materiały. Ten pomysł musiałem jednak dostosować do biznesu, który prowadzę.

Na odwrocie faktury znajduje się informacja o bieżącej ofercie mojej firmy. Jest to w formie połączenia listu oraz ulotki. Dodatkowo do każdej faktury dołączony jest personalizowany kupon rabatowy na kolejną usługę, która może być dopełnieniem usługi już zakupionej.

Podsumowanie

Oczywiście poza powyżej opisanymi standardami, które sobie wymyśliłem jest też szereg bardziej standardowych procedur. Chociażby takich, jak czas w ciągu którego Klient otrzyma wiadomość na maila. Czy tak proste, żeby być dla Klienta miłym człowiekiem i odpowiadać na jego pytania tak dobrze jak tylko potrafię.

A Ty jakie innowacyjne sposoby na obsługę Klientów stosujesz w swojej firmie? Podziel się nimi w komentarzu.

Będę Tobie bardzo wdzięczny za wszystkie polubienia i udostępnienia powyższego artykułu w portalach społecznościowych. Przekaż link do tego artykułu znajomym – być może komuś przyda się zawarta tutaj wiedza.

Jeśli chcesz poznać więcej sposobów na to jak zdobywać Klientów, prowadząc własną małą firmę, to zachęcam Cię do pobrania poniższego ebooka.

Przeczytaj także:

 

Zdjęcie: Pixabay