Dodano 02 października 2018
Jak zrobić newsletter – na stronie, blogu, w sklepie internetowym
5.00 / 5
(1)
Ostatnia aktualizacja 25 listopada 2020
Newsletter – często namawiam Cię na blogu na prowadzenie marketingu w ten sposób. Ale jak zrobić newsletter? Jak wstawić go na stronę a później wysyłać maile? Tego jeszcze nie mówiłem. O tym będzie mowa w poniższym artykule.
O email marketingu wspominam w darmowym ebooku pt.: „Jak przestać uganiać się za Klientami i sprawić, aby przychodzili do Ciebie sami”. To jeden z bazowych elementów tego bloga. I to dzięki niemu mogę wysyłać maile do każdej osoby, która na newsletter się zapisze.
Na blogu poruszam różne tematy, zagadnienia i pomysły na to, by Twoja firma mogła się rozwijać oraz pozyskiwać Klientów, jak choćby w tym artykule.
Jednak oś moich wszystkich działań (i mam nadzieję, że w przyszłości także Twoich), które prowadzą do tego rozwoju oparta jest na 5 punktach.
Te 5 punktów omawiam w krótkim darmowym samouczku pt.: "PUSZKA, czyli Przestań Uganiać Się Za Klientami i spraw, by przychodzili do Ciebie sami". Samouczek dostępny jest w formie e-booka PDF wzbogaconego 10 lekcjami video. Z tych 5 punktów wychodzą kolejne działania, które opisuję na blogu.
Aby otrzymać dostęp do samouczka, kliknij w link poniżej.
DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
Dzięki posiadaniu newslettera, możesz wysłać maila z informacją o nowym artykule, video ale też z wiadomością o okazyjnej promocji, jaką właśnie organizujesz. Adresy email, które przekazują Czytelnicy, zapisując się do newslettera są w Twojej bazie. Możesz ich użyć w dowolnej chwili.
Taka baza to jeden z najbardziej wartościowych zasobów, jakie możesz posiadać w swoim biznesie. No bo w końcu osoby, które się tam zapisały, zrobiły to z własnej woli. Taka baza jest dużo lepsza niż kupowanie miliona adresów email z losowej, spamerskiej bazy, płacąc nawet 1 grosz za adres.
Jeśli chodzi o mnie, to na co dzień do wysyłania newslettera, korzystam z GetResponse. Jest to narzędzie płatne, ale klikając w TEN LINK, możesz korzystać z niego za darmo przez miesiąc. Drugie narzędzie, które często polecam to MailerLite. Jest on bezpłatny do 1000 adresów email na liście.
W tym poradniku, pokażę jak zrobić newsletter, za pomocą tego pierwszego narzędzia, czyli GetResponse. Taki newsletter będzie można później wstawić w dowolne miejsce na stronie www, na blogu albo w sklepie internetowym.
Jak zrobić newsletter? Żeby w ogóle zacząć, należy założyć konto w wybranym narzędziu. Po wejściu na stronę GetResponse (www.getresponse.pl), w pasku na samej górze zobaczysz przycisk "wypróbuj za darmo". Klikając go, założysz swoje konto.
Uwaga: Klikając TUTAJ otrzymasz dodatkowo 10% zniżki (także na wszystkie przyszłe płatności w ramach planu, jaki wybierzesz).
Następnie wypełnij prosty formularz, składający się z zaledwie trzech pól (screen poniżej). Podajesz tutaj swoje imię i nazwisko, adres email, który ma być adresem nadawcy wiadomości do odbiorców oraz hasło.
Jeśli chodzi o adres email to najlepiej użyć adresu we własnej domenie, np. z końcówką pl albo com. Odradzam korzystanie z adresów gmail czy innych darmowych skrzynek. Niech to wygląda bardziej profesjonalnie :)
Po wszystkich aktywacjach możesz zalogować się już na swoje konto.
Po zalogowaniu się na konto newsletterowe, na samej górze zobaczysz pasek z najważniejszymi funkcjami (jak na screenie poniżej). Pierwsza rzecz, jaką należy zrobić to utworzenie nowej listy dla adresów email, jakie będziesz pozyskiwać. Z poniższych przycisków, wybierz „listy”.
A na następnym ekranie kliknij przycisk „utwórz listę” (zaznaczony na czerwono na poniższym screenie).
Następnie wprowadź nazwę swojej listy, np. „nazwatwojejfirmy_newsletter” i zapisz, klikając przycisk „utwórz”. Ja tworzę sobie listę o nazwie „mwf_sklep”.
Teraz czas na RODO, czyli coś o czym wszyscy mówią i jeszcze przez jakiś czas mówić będą. O tym, jak możesz wdrożyć u siebie RODO, mówiłem już w artykule pt.: „Jak wdrożyć RODO na stronie internetowej małej firmy?”. Teraz pokażę tylko, jak to zrobić w przypadku tworzenia newslettera.
W GetResponse, w prawym górnym narożniku strony, najedź kursorem na ikonkę swojego avatara a następnie z wysuwanego menu, wybierz pozycję „zarządzaj kontem” (screen poniżej).
Następnie z menu po lewej stronie wybierz pozycję „pola zgody” (screen poniżej).
A w kolejnym kroku, kliknij w przycisk „stwórz pole”.
Teraz należy umieścić tekst, który znajdzie się przy checkboxie. Taki checkbox do zaznaczenia, że każdy kto zapisuje się na newsletter, wyraża zgodę na przetwarzanie danych osobowych, umieścimy za chwilę przy formularzu zapisu na newsletter.
Wpisuję tutaj w pole nazwy „Chceckbox newsletter” a w pole „Co ma być napisane w treści pola?” wstawiam następującą formułkę:
„Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach i zakresie zgodnymi z realizacją usługi newsletter opisanej w Polityce prywatności. Wiem, że zgodę tą mogę w każdej chwili wycofać.”
Całość wygląda u mnie, jak na screenie poniżej. Klikam tylko przycisk „stwórz” i pole RODO jest już gotowe.
Wracam do paska narzędzi, gdzie wybieram najpierw „stwórz”, a następnie z rowiniętego okienka wybieram "stwórz formularz".
Dalej mamy kilka opcji do wyboru, takich jak:
Nie skupiam się tutaj na jakimś konkretnym cms-ie, jak np. WordPress, bo chcę pokazać uniwersalne rozwiązanie (które zadziała i w WordPress i w innych cms-ach), więc odpuszczam sobie pozycję „integracje”. Odpuszczam sobie też pozycję „formularze pop-up”. Bo wygenerujemy sobie za chwilę formularz zapisu, który możesz wstawić i w popup, i w każdym innym, dowolnym miejscu Twojej strony.
Pierwsza opcja jest bardziej przyjazna graficznie i bardzo łatwa w użyciu. Możesz wybrać jeden z kilkuset gotowych formularzy. Gotowce są rozmaite pod względem graficznym ale też podzielone na kategorie, np.:
jak i formaty, np.:
Wystarczy wybrać jeden z gotowych przykładów i kliknąć przycisk „użyj szablonu”. Ja wybieram wzór o nazwie „e-business tips”.
Wybrany wzór zostaje załadowany do formularza edycji. Całość możesz w nim edytować bardzo prosto, klikając w odpowiednie pole, przycisk lub napis, aby dokonać jego edycji. Możesz zmienić napis ale też kolor poszczególnych elementów.
Możesz też dodać własne elementy, które znajdują się w prawej kolumnie. Tam m.in. znajduje się pole RODO, które stworzyłem przed chwilą. Przeciągam je na swój formularz.
Po edycji, mój formularz wygląda, jak na screenie poniżej. Zostawiłem na nim tylko pole na wpisanie adresu email. Nie chcę zbierać żadnych innych danych. Ty możesz to robić, jeśli masz taką potrzebę. Wystarczy rozciągnąć pole formularza i przeciągnąć tam odpowiedni element z dostępnych po prawej stronie.
W prawym górnym rogu ekranu znajduje się przycisk „zapisz i opublikuj” (zaznaczony na czerwono). Klikam go i zapisuję formularz.
Raport na bazie audytu 100 formularzy zapisu na listę mailingową.
NAGŁÓWKI • LICZBA SŁÓW • CTA • KOLORY PRZYCISKÓW • OPINIE KLIENTÓW • LOGOTYPY • POLA FORMULARZA • POPUPY • RODO • CZAS ŁADOWANIA • SEO • WYDAJNOŚĆ
Formularz gotowy. Trzeba go teraz tylko wstawić na Twoją stronę. Na ekranie widzisz 3 opcje (jak na screenie poniżej).
Pierwsza opcja to wstawienie kodu HTML wygenerowanego formularza newslettera w wybranym przez Ciebie miejscu. Wystarczy skopiować ten kod i wkleić go w odpowiednim miejscu w Twoim cms.
Na przykład w WordPressie stworzyłem sobie nową stronę o nazwie „Newsletter” i wkleiłem skopiowany kod w trybie tekstowym (screen).
Podobnie, w każdym innym cms-ie masz do dyspozycji opcję, która pozwala na edycję w trybie HTML. Wystarczy ją wybrać i wkleić skopiowany kod.
Formularz zapisu nie musi być wstawiony na podstronie. Możesz go wkleić też np. w kolumnę boczną albo stopkę. Wystarczy przejść do edycji wybranego modułu i wstawić tam kod w trybie HTML.
Kolejna opcja, to poproszenie o pomoc osoby, która zajmuje się Twoją stroną www, np. firma która ją stworzyła. Wystarczy wybrać wtedy opcję „Webmaster umieści formularz na stronie internetowej” i podać adres email do tej osoby.
Trzecia opcja to „GetResponse zajmie się hostingiem mojego formularza”. Kiedy ją wybierzesz, zobaczysz link do stworzonego przez siebie formularza. Wystarczy go skopiować i umieścić w menu strony albo jako przycisk w dowolnym jej miejscu.
To opcja stworzenia formularza dla osób, które znają w minimalnym stopniu język HTML oraz CSS, który pomoże w oprawie wizualnej tegoż formularza zapisu.
W trybie HTML, podobnie jak w opcji 1, cały ekran podzielony jest na dwie części. Z lewej strony widzisz podgląd tworzonego formularza oraz jego kod HTML. W prawej kolumnie widzisz wszystkie dostępne pola i ustawienia.
Przede wszystkim wybieram listę, na która mają trafiać adresy email, zapisane przez formularz. W moim przypadku jest to lista o nazwie „mwf_sklep”. Dalej wybieram pola, które mają się znaleźć w formularzu. U mnie jest to tylko adres email. Po trzecie wstawiam wcześniej stworzone pole RODO i zmieniam napis na przycisku zapisu. Reszta ustawień pozostaje domyślna.
Kod HTML mojego formularza zapisu generuje się automatycznie. Wygenerowany kod HTML wklejam w cms. Podobnie, jak w opcji 1, wstawiam go przez tryb tekstowy (lub tryb HTML). Gotowe!
Po co robisz newsletter na swojej stronie? Po to, żeby do osób, które się na niego zapiszą, wysyłać maile. Teraz pokażę, jak taki mail wysłać.
Wracamy do głównego menu. Wybieramy opcję "stwórz", a następnie "stwórz newsletter".
Dalej do wyboru masz dwie opcje. Pierwsza to graficzny „edytor wiadomości” a druga to „kreator HTML”.
Jeśli znasz HTML, możesz skorzystać z tej opcji. Możesz dzięki temu wgrać tu na przykład własny szablon wiadomości. Jeśli nie czujesz się w nim komfortowo, wybierz pierwszą opcję.
Kolejny etap to tzw. „ustawienia newslettera (screen poniżej). Wybieram tutaj listę adresową, do której chcę wysłać mailing. Następnie nadaję wewnętrzną nazwę wiadomości (do mojej informacji) oraz temat maila, jaki zostanie wysłany.
Po uzupełnieniu pól, klikam przycisk „kolejny krok”.
Co dalej? Jak widzisz na kolejnym screenie poniżej, masz tu do wyboru dziesiątki gotowych szablonów graficznych, podzielonych na kategorie (w lewym menu). Te newslettery może i pięknie wyglądają, ale prawda jest taka, że obrazki blokuje zdecydowana większość programów do poczty. Twój Odbiorca musi odblokować pokazywanie obrazków, a nie każdy to robi.
Po drugie, zadaj sobie pytanie: „jak wyglądają maile, które dostaję na co dzień?”. No jak wyglądają? Nie ma tam żadnych obrazków, ani kolorów. To zazwyczaj czarny zwykły tekst na białym tle. Tak wyglądają normalne maile od znajomych, od Klientów, od pracowników itd. Więc tak samo powinien wyglądać mailing.
Wybieram więc opcję „wiadomość tekstowa” (zaznaczone na czerwono na screenie powyżej).
W kolejnym oknie wpisuję treść wiadomości jaką chcę wysłać do całej bazy a następnie klikam przycisk „kolejny krok”.
Następnie wybieram listę, do której chcę wysłać mailing i klikam przycisk „kolejny krok” na samym dole ekranu.
Ostatni krok to zatwierdzenie wysyłki. Widzę tu podsumowanie całej stworzonej wysyłki. Do ustalenia został jeszcze termin. Mam tu do wyboru 3 opcje.
Opcja 1 to wysyłka natychmiastowa. Klikam po prostu przycisk „wyślij”.
Opcja 2 to to „perfect timing”. Na podstawie wcześniej wysłanych przez Ciebie mailingów, GetResponse ustala, o której godzinie dany odbiorca na Twojej liście czyta maile. Twoją wiadomość do takiej osoby wysyłana jest kilka minut przed tą godziną. Po zaznaczeniu tej opcji, klikasz przycisk „wyślij”.
Opcja 3 to „zaplanuj”. Po jej wybraniu, ustalasz dzień oraz godzinę, kiedy mailing ma być wysłany i klikasz przycisk „wyślij”.
No i brawo! Twój mailing został właśnie wysłany. Odpowiedzieliśmy też sobie na pytanie jak zrobić newsletter oraz jak wstawić go na stronę a następnie wysyłać wiadomości do swojej bazy.
Możesz już wysyłać kolejne maile. Po zapisie kolejnych osób na Twoją listę, baza aktualizuje się samodzielnie. Dzięki temu podczas kolejnej wysyłki, wiadomości zostaną dostarczone do wszystkich zapisanych osób.
Mówi się, że maili już nikt nie czyta i że ludzie siedzą tylko w social mediach. To bzdura. Owszem, jeśli będziesz wysyłać tylko spam i reklamy to nikt tych maili nie będzie czytać. Ale jeśli będą to wartościowe rzeczy i od czasu do czasu informacja sprzedażowa, to masz szanse na wykorzystanie potencjału, jaki drzemie w newsletterze.
No i na koniec oczywiście pole do popisu dla Ciebie. Jeśli będziesz mieć pytania odnośnie tego jak zrobić newsletter czy też innych spraw, jakie poruszyłem powyżej, pisz śmiało. Może to być w komentarzu poniżej albo w wiadomości prywatnej :)
Raport na bazie audytu 100 formularzy zapisu na listę mailingową.
NAGŁÓWKI • LICZBA SŁÓW • CTA • KOLORY PRZYCISKÓW • OPINIE KLIENTÓW • LOGOTYPY • POLA FORMULARZA • POPUPY • RODO • CZAS ŁADOWANIA • SEO • WYDAJNOŚĆ
Zdjęcie: Freepik
Już teraz pobierz darmowy samouczek "PUSZKA czyli Przestań Uganiać Się Za Klientami i spraw, by przychodzili do Ciebie sami".
Samouczek jest darmowy.
Podaj tylko imię i swój adres email: