Jak to wygląda w praktyce? Zamiast zatrudniać handlowców, możesz dogadać się z innymi firmami lub osobami na ustaloną prowizję w zamian za przyprowadzonych Klientów.

W małych firmach najczęstszym źródłem Klientów są właśnie polecenia. Posiadanie własnego programu afiliacyjnego jest więc taką nowszą wersją zdobywania Klientów z poleceń.

Kto może być takim partnerem dla Ciebie, który będzie polecał Twoje produkty? Może to być firma, dla której Twój produkt lub usługa byłaby rozwinięciem jej oferty. Na przykład jeśli mam firmę, która tworzy strony internetowe, to mogę być świetnym partnerem dla firmy, która dostarcza serwery dla tychże stron www i polecać usługi takiej firmy swoim Klientom.

Program partnerski w internecie

A co jeśli prowadzę sklep z zabawkami? Mogę dogadać się z influencerem, który prowadzi bloga o rodzicielstwie i wychowywaniu dzieci.

O współpracy z influencerami pisałem na tym blogu już niejeden raz. Dotąd jednak mówiłem o innym sposobie współpracy z blogerami. Zazwyczaj chodziło o wykupienie artykułu lub postu u takiej osobistości z szeroką grupą kontaktów. Bloger tworzył artykuł, wspominając w nim o Twojej ofercie, ale za taki artykuł trzeba było zapłacić z góry ustaloną kwotę.

W przypadku programów partnerskich jest inaczej. Bloger również tworzy artykuł i mówi w nim o Twojej ofercie, ale tym razem nie otrzymuje wynagrodzenia z góry, tylko prowizję od sprzedanych przez jego polecenia produktów lub usług.

W kwestii programów partnerskich w internecie skupię się w dalszej części artykułu. Bo to nie jest jedyna możliwość.

Program afiliacyjny offline

Program partnerski możesz również prowadzić poza internetem, czyli offline. Jest to niestety dużo bardziej trudne, bo musisz ręcznie zapisywać kto co sprzedał i jaką z tego tytułu otrzyma prowizję. W internecie to zlicza się automatycznie.

Ale do rzeczy... Opowiem Ci o przykładzie mojej żony. Moja żona lubi tworzyć różnego rodzaju rękodzieło. Przez lata zgromadziła wokół siebie grono stałych Klientek. Ale ma również swoje partnerki, które polecają jej wyroby.

Rękodzieło najczęściej kupują kobiety. Dlatego idealnym partnerem dla niej była osoba, która również ma Klientki – kobiety. I taką partnerką dla niej stała się dziewczyna, która jest konsultantką jednej z firm sprzedających kosmetyki. Ta konsultantka przez lata również zbudowała wokół siebie grono stałych Klientek, kupujących te kosmetyki. Dzisiaj jako uzupełnienie oferuje im wyroby mojej żony.

Rękodzieło i kosmetyki – dwie zupełnie różne rzeczy, ale trafiające do tej samej grupy odbiorców. Warto mieć takiego partnera. Powiem więcej: moja żona pomaga w zamian w polecaniu kosmetyków swoim Klientkom. Więc w tym przypadku działa to w dwie strony.

Jaka jest przewaga takiej partnerskiej współpracy nad poleceniami Twoich obecnych Klientów, którzy raz Cię polecą a innym razem nie? Przede wszystkim większe zaangażowanie partnera i bardziej aktywne polecanie.

Jak stworzyć własny program partnerski?

Na początek należy się zastanowić nad dwoma bardzo ważnymi sprawami.

Pierwsza sprawa to Twoje produkty lub usługi, które mają polecać partnerzy. Czy to będzie cała Twoja oferta czy tylko jej część? Oczywiście wiadomo, że najlepiej, aby sprzedawało się wszystko. Ale być może lepiej będzie w takim programie partnerskim polecać Twoje najlepsze towary lub te, które najbardziej chcesz sprzedawać.

Drugi aspekt wybory produktów, które mają być polecane, to przygotowanie materiałów promocyjnych. Nawet jeśli masz najlepszego partnera, który posiada rzesze swoich Klientów, to i tak będzie potrzebował od Ciebie pewnych wiadomości na temat sprzedawanych produktów. Warto mu je udostępnić w przystępny sposób. A jeśli masz tysiące produktów to może być problem ze skompletowaniem wszystkiego od razu.

Druga sprawa, nad którą trzeba się zastanowić to prowizja. Mało kto chce zbierać jakiekolwiek punkty za polecanie Twoich produktów, które później będzie mógł wymieniać na nagrody. Liczy się gotówka, bo jest uniwersalna i każdy może wydać ją na to, na co zechce.

I tutaj masz przynajmniej dwie możliwości. Pierwsza możliwość to prowizja procentowa. Na przykład 10% ceny. Druga możliwość to stała kwota za pozyskanie Klienta, np. 50 zł. Wszystko oczywiście zależy od Twoich cen oraz marży, którą jesteś w stanie się podzielić.

Co mogę doradzić w tej kwestii? Lepiej zacząć od niższej prowizji i móc ją w każdej chwili podnieść niż zaczynać wysoko i później obcinać wcześniej zadeklarowane kwoty. Efekt może być taki, że partnerzy odwrócą się od Ciebie i przestaną polecać Twoją ofertę.

Kolejny etap to dobór partnerów. Warto też tak dobrać produkty, aby partner mógł je polecać z czystym sumieniem. Najlepiej takie, z którymi miał on wcześniej do czynienia. Na przykład, jeśli polecam Ci system mailingowy GetResponse (tak - to jest link partnerski), to miałem z nim wcześniej do czynienia, jestem z niego zadowolony i polecam Ci go szczerze.

Odbiorcy Twojego partnera wyczują jeśli coś będzie nie tak. Twój partner będzie niepewny w swoich wypowiedziach i polecaniu produktu, jeśli nie będzie mu do końca odpowiadał lub w ogóle zaprzestanie jego promowaniu.

Jak pozyskiwać partnerów? Oczywiście najlepiej z nimi porozmawiać i się dogadać. Proponuję, aby pierwsi pozyskani partnerzy zostali wytypowani przez Ciebie. Wybierz takich, którzy według Ciebie mają najbardziej podobną grupę odbiorców (jak Ty) i Twoja oferta będzie idealnie uzupełniać ofertę partnera.

Jeśli przetestujesz działanie programu afiliacyjnego z pierwszymi partnerami i wszystko będzie dopracowane, możesz zacząć poszukiwania na szerszą skalę. Nie bierz jednak wszystkich, tak jak leci. Dokładnie przeanalizuj każdą kandydaturę i wybierz odpowiednich partnerów.

Dalsza część to oczywiście podpisanie odpowiedniej umowy między Tobą a partnerem. Pamiętaj, aby umowę przygotować zawsze na najgorszy możliwy przypadek, który może się wydarzyć.

Jak stworzyć własny program afiliacyjny online?

To, co opisałem wyżej świetnie sprawdzi się zarówno online jak i offline. To postawy do stworzenia własnego programu partnerskiego, które potrzebne są zarówno w jednej, jak i drugiej jego wersji.

Tylko jest jeden problem. Zliczanie prowizji partnerom. Kiedy robisz to offline, będzie trudniej. No może, kiedy będziesz mieć tylko jednego lub dwóch partnerów, to będzie jeszcze ok. Ale jeśli będzie ich więcej i większa będzie również Twoja oferta, to może być ciężko wszystko dobrze policzyć. Dlatego właśnie warto to wszystko zautomatyzować, korzystając z udogodnień, jakie daje internet.

Mam nadzieję, że nie muszę Cię przekonywać o tym, że warto mieć firmową stronę www, nawet jeśli prowadzisz malutką firmę. To jest podstawa i taką stronę możesz wykonać sobie nawet samodzielnie, inwestując kilkadziesiąt złotych. Tutaj pokazałem, jak to zrobić.

Ale taką stronę warto też wyposażyć w sklep internetowy. I to nawet jeśli dostarczasz usługi a nie produkty.

Trudno wycenić Twoje usługi? Ale na pewno są takie konfiguracje tych usług, które powtarzają się najczęściej. Warto więc przygotować dla Klientów przykładowe pakiety, które mogą od razu u Ciebie zamówić. Wiadomo, że przy większych lub bardziej nietypowych tematach i tak potrzebna będzie indywidualna wycena i taką możliwość też trzeba dać swoim Klientom.

Co w ogóle daje posiadanie takiego sklepu internetowego? Daje ono sporą przewagę. Przede wszystkim Klient nie musi do Ciebie dzwonić, a Ty nie tracisz czasu, powtarzając te same słowa i odpowiadając na ten same pytania kolejnej osobie. Klient nie musi też wysyłać do Ciebie maila i czekać nawet kilka dni na odpowiedź. Nie musi zjawiać się też w Twojej firmie lub sklepie osobiście, żeby dowiedzieć się szczegółów i dokonać zakupu. Za to Klient od razu może dodać produkt lub usługę do koszyka i zamówić.

Ja w swoim sklepie mam np. ofertę usługi wykonania stron internetowych. Są to proste pakiety, które łatwo dało się przygotować i wycenić. Ale jeśli ktoś potrzebuje czegoś specjalnego, może zapytać o indywidualną wycenę.

Posiadanie sklepu internetowego na początku również wydaje się dużą trudnością, sporymi wydatkami na jego stworzenie i utrzymanie, czy też wszelkimi formalnościami. Ale nie taki diabeł straszny, jak się na początku wydaje.

Tu również można skorzystać z gotowych rozwiązań i stworzyć sobie taki sklep samodzielnie, w ciągu kilkudziesięciu minut (do kilku godzin), inwestując kolejne kilkadziesiąt złotych.

O tym, jak taki sklep internetowy stworzyć samodzielnie za pomocą gotowego systemu Shoplo, napisałem w artykule pt.: „Jak założyć sklep internetowy krok po kroku bez programowania od podstaw?”.

Oczywiście Shoplo to nie jedyna droga. Aczkolwiek polecam go na początek, jeśli dopiero startujesz ze sprzedażą internetową. Wymaga mało pracy, nie musisz od razu wydawać tysięcy złotych i masz pomoc techniczną.

Możesz też skorzystać z gotowych wtyczek, które również dostępne są za darmo. Na przykład, jeśli posiadasz stronę na WordPressie, to wystarczy zainstalować wtyczkę o nazwie WooCommerce. Ale możesz zainstalować sobie również typowe rozwiązanie sklepowe, np. PrestaShop. W przeciwieństwie do Shoplo, jeśli chcesz zrobić to samodzielnie, będzie to dużo bardziej skomplikowane i czasochłonne.

Niezależnie od tego, co wybierzesz, polecam skorzystać z jednego z gotowych szablonów na początek. Te szablony niczym nie odbiegają od zlecenia ich wykonania agencji interaktywnej. A oszczędności są spore.

Jednak posiadanie sklepu internetowego to podstawa do uruchomienia skutecznego programu afiliacyjnego. Ale nie tylko po to warto mieć własny sklep. Bo możesz go wykorzystać i pozyskiwać dzięki temu Klientów, na setki innych sposobów.

Wybór platformy afiliacyjnej

Sam sklep to punkt wyjścia przy uruchomieniu internetowego programu partnerskiego, ale potrzebny jest jeszcze mechanizm, który zliczy wszystkie zakupy i przypisze partnerom odpowiednią prowizję.

I jak zwykle jest przynajmniej kilka sposobów, aby rozwiązać ten problem. Jeśli korzystasz z gotowych rozwiązań, jak np. WordPress + WooCommerce lub też Prestashop to zazwyczaj wystarczy zainstalować i skonfigurować odpowiednią wtyczkę, np. Affiliates Pro. A następnie zaprosić partnerów do rejestracji.

No właśnie – trzeba pozyskać partnerów. Ale na to też jest pewne rozwiązanie. Możesz dołączyć do jednej z sieci afiliacyjnych, która dba o pozyskiwanie partnerów, ma ich własną bazę, z której możesz skorzystać.

W Polsce mamy dwie duże sieci, do których możesz dołączyć. Pierwsza z nich to Convertiser, druga to WebePartners.

Jeśli zechcesz dołączyć do którejkolwiek z nich, to ona dostarczy Ci swoje rozwiązanie, które będzie zliczało prowizje dla partnerów.

Aby dołączyć do sieci, należy skorzystać z opcji dołączenia do sieci jako reklamodawca. Odpowiednie przyciski znajdziesz wyeksponowane na każdej z powyższych stron.

Niestety, jak to zwykle bywa są pewne ograniczenia. W odpowiedzi na chęć zarejestrowania się w Convertiser, otrzymałem wiadomość zwrotną, że mój sklep musi generować minimum 100 zamówień dziennie, aby dołączyć do sieci. Dla wielu, zwłaszcza małych, startujących sklepów to warunek nie do przejścia. WebePartners nie posiada takiego progu i dołączyć może każdy.

Dołączając do sieci afiliacyjnej, należy też liczyć się z opłatą przyłączeniową. Taka opłata ustalana jest indywidualnie w przypadku każdego sklepu, który chce dołączyć. W rozmowie z Tobą, konsultant sieci wypyta o szczegóły, takie jak branża, w której działasz, liczba wejść użytkowników na stronę w ciągu miesiąca itd. Na tej podstawie zostanie ustalona kwota za przyłączenie.

Niezależnie od tego, jaką kwotę poda Ci przedstawiciel sieci – negocjuj! W moim przypadku zbiłem początkową cenę o 20%. To sporo :)

Kiedy wszystko zostanie ustalone, podpisujesz umowę z siecią, którą wybierzesz. W umowie musisz podać procent prowizji lub stałą kwotę, którą zaoferujesz partnerom, jacy będą polecali Twoją ofertę.

Jak już wspominałem wcześniej, musisz ustalić ile ze swojej marży jesteś w stanie przekazać partnerowi. I lepiej zacząć od niższej prowizji, a następnie ją podnieść niż odwrotnie. Poza tym, za każde obniżenie prowizji w przyszłości, sieć afiliacyjna może nałożyć na Ciebie dodatkowe opłaty. W przypadku podwyżek, takiej opłaty nie ma.

W umowie, zawarta jest też kwota prowizji, jaką będziesz płacić operatorowi sieci partnerskiej od każdej sprzedaży.

Także w przypadku, kiedy chcesz dołączyć do działającej już sieci, która ma swoją bazę partnerów do wykorzystania i cały czas ją rozbudowuje, to warto się zainteresować taką opcją. Pamiętaj jednak, aby zachować sobie prawo do akceptacji bądź odrzucania partnerów, jacy zgłoszą chęć promowania Twojej oferty.

Zaproszenia do potencjalnych partnerów możesz wysyłać samodzielnie, przeglądając ich bazę lub czekać na to aż zgłoszą się samodzielnie. Ale od razu uprzedzam! To, że sieć posiada już swoją bazę partnerów, nie oznacza, że będą oni walić do Ciebie drzwiami i oknami i generować dla Ciebie sprzedaż.

Ty musisz zadbać o to, by chcieli polecać Twoje produkty i sprawdzać, czy robią to tak, jak oczekujesz.

Na sam koniec należy jeszcze wstawić odpowiedni kod do Twojego sklepu. Kod lub instrukcję jego stworzenia dostarczy Ci sieć afiliacyjna, którą wybierzesz. Często jest to kod JavaScript, jaki należy wstawić na stronie z podziękowaniem za złożenie zamówienia.

W zależności od swoich umiejętności kod taki możesz wstawić samodzielnie lub zlecić to programiście. Jeśli wybierzesz sieć WebePartners i posiadasz sklep na PrestaShop to dostaniesz od nich gotową wtyczkę, którą trzeba zainstalować i skonfigurować według instrukcji.

Ale jeśli korzystasz np. z Shoplo, o którym wspominałem już wcześniej to ich programiści mogą to dla Ciebie zrobić. Zazwyczaj proste skrypty instalują oni za darmo.

Program partnerski Małej Wiejskiej Firmy

Jak wiesz, dzielę się tu, na blogu, swoim doświadczeniem. I ten artykuł pewnie nie powstałby, gdybym również nie stworzył własnego programu partnerskiego.

Wybrałem współpracę z siecią WebePartners. A dzięki temu, np. Ty jako Czytelnik tego bloga i być może ktoś kto kupił już jeden z produktów w moim sklepie chętnie podzieli się tym ze swoimi znajomymi lub własnymi Klientami. Możesz to zrobić i otrzymać prowizję.

Wystarczy zarejestrować się jako wydawca w sieci i dołączyć do promowania moich produktów. Każdorazowo, kiedy zechcesz to zrobić, wystarczy zamiast tradycyjnego linku do mojego sklepu, podawać link, jaki otrzymać od WebePartners.

Podsumowanie

Programy partnerskie lub też afiliacyjne są coraz bardziej popularne. Głównie ze względu na rosnącą liczbę wyspecjalizowanych w swojej niszy blogerów i influencerów. Oni chcą zarabiać na swoich blogach właśnie przez polecanie swoim odbiorcom, produktów innych firm.

Taki model świetnie sprawdza się w przypadku sklepów internetowych. Dlatego w tym momencie, chcąc zwiększyć swoją sprzedaż, zastanów się nad zbudowaniem sklepu internetowego (nawet jeśli oferujesz usługi) i wdrożeniem programu partnerskiego.

Jest to tylko jedna z wielu opcji pozyskiwania Klientów, ale może akurat u Ciebie sprawdzi się najlepiej?

Jeśli masz pytania lub wątpliwości w tym temacie – napisz, np. w komentarzach poniżej. Chętnie odpowiem każdemu, kto taki komentarz zostawi!

Przeczytaj także:

 

Zdjęcie: Pixabay