Dodano 10 lipca 2018 Jak utworzyć karuzelę na Facebooku? 4.00 / 5 (4)
Cały artykuł podzieliłem na dwie części.
W pierwszej pokażę, jak stworzyć reklamę z użyciem karuzeli. W drugiej części pokażę jak wstawić taki post bezpośrednio na fanpejdżu (czyli bez płatnej reklamy).
Artykuł, który właśnie czytasz, zawiera porady do samodzielnego wykonania. Jeśli szukasz kogoś, kto zajmie się prowadzeniem Twoich reklam na Facebooku, Instagramie, YouTube albo Google, kliknij [TUTAJ].
Zacznę jednak od tego, co można dzięki takiej karuzeli osiągnąć. Przede wszystkim w takiej karuzeli możesz dodać kilka różnych zdjęć.
No dobra, ale kilka zdjęć to można też dodać za pomocą zwykłej galerii. Niby tak. Ale w przypadku galerii nie możesz dla każdego obrazka dodać linka. Kliknięcie w obrazek spowoduje jego powiększenie a dopiero w opisie możesz podać link. W przypadku karuzeli do każdego zdjęcia możesz dodać oddzielny link, np. do produktu, który jest na zdjęciu.
Taki format posta, jakim jest karuzela, nadaje się nie tylko dla firm sprzedających produkty, ale też dla firm usługowych. No bo przecież na każdym z obrazków można przedstawić inną usługę.
Karuzela świetnie nadaje się też do przedstawienia różnego rodzaju historii. Każdy obrazek jest kolejną jej częścią. Mogą to być obrazki w formie komiksowej, ale też każdy element karuzeli może być krótkim filmikiem.
Ale karuzela za pomocą kilku obrazków może też prezentować Twoją firmę lub jeden produkt (albo usługę). Na każdym slajdzie pokazujesz coś innego. Pierwszy to np. korzyści płynące z użytkowania produktu, drugi to opinia Klienta a trzeci, czwarty i piąty to zdjęcia produktu w różnych ujęciach lub aranżacjach.
Kolejna korzyść z karuzeli jest taka, że można łatwo testować poszczególne jej elementy. W raporcie podsumowującym reklamę możesz zobaczyć, który slajd był klikany najchętniej. Najlepsze slajdy możesz przesunąć na początek karuzeli a najsłabsze zastąpić innymi. Ta forma bardzo dobrze sprawdza się w przypadku prezentacji w karuzeli produktów lub usług.
Jeszcze jedna bardzo ważna sprawa. Do karuzeli możesz dodać kilka zdjęć (czyli kilka produktów). A więc jeśli korzystasz z reklamy karuzelowej to za taką reklamę kilku produktów (np. pięciu) płacisz tylko raz. Nie tworzysz więc pięciu osobnych reklam, pięciu produktów, gdzie za każdą z nich trzeba ponieść osobną opłatę.
Korzyści płynących z postów w formie karuzeli na Facebooku jest o wiele więcej. Przytoczę je jeszcze w przykładach, czyli podczas tworzenia reklamy karuzelowej i posta karuzelowego na fanpejdżu. A teraz przechodzę już do pokazania, jak to zrobić z dobrym efektem.
Na blogu poruszam różne tematy, zagadnienia i pomysły na to, by Twoja firma mogła się rozwijać oraz pozyskiwać Klientów, jak choćby w tym artykule.
Jednak oś moich wszystkich działań (i mam nadzieję, że w przyszłości także Twoich), które prowadzą do tego rozwoju oparta jest na 5 punktach.
Te 5 punktów omawiam w krótkim darmowym samouczku pt.: "PUSZKA, czyli Przestań Uganiać Się Za Klientami i spraw, by przychodzili do Ciebie sami". Samouczek dostępny jest w formie e-booka PDF wzbogaconego 10 lekcjami video. Z tych 5 punktów wychodzą kolejne działania, które opisuję na blogu.
Aby otrzymać dostęp do samouczka, kliknij w link poniżej.
DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ
Zacznę od przygotowania grupy docelowej, której reklama karuzelowa zostanie wyświetlona. Jest to równie ważne, o ile nie ważniejsze(!) od tego, jakie obrazki wyświetlisz w samej reklamie.
Tworzenie grupy docelowej
Jeśli chodzi o reklamowanie produktów, to zawsze zalecam ich wyświetlanie tylko tym osobom, które miały już z Tobą styczność, czyli np. tym, które były już na Twojej stronie www lub w sklepie, które lubią Twój fanpejdż, komentowały Twoje posty itd. (aby z takiej opcji skorzystać musisz mieć na swojej stronie zainstalowany pixel Facebooka). Takie osoby dużo łatwiej przekonać do zakupu niż te, które jeszcze nic o Tobie nie wiedzą.
Przechodzę więc do menedżera reklam FB i z menu wybieram opcję „Grupy odbiorców”.
Dalej klikami niebieski przycisk „utwórz grupę odbiorców”.
I z rozwijanego menu wybieram pozycję „utwórz grupę niestandardowych odbiorców”.
W kolejnym kroku (w okienku, jakie się otworzy), wybieram pozycję „ruch w witrynie internetowej”.
Otworzyło się kolejne okienko, w którym sprecyzuję dokładne parametry osób, do których chcę dotrzeć. A chcę dotrzeć do osób, które były już na mojej stronie (sklepie) i być może widziały nawet już pewne produkty.
Powiem Ci na marginesie, że to najbardziej chętna grupa docelowa. Najbardziej chętna do tego, aby coś od Ciebie kupić. Oczywiście jak to zwykle bywa, nie wszyscy tego zakupu ostatecznie dokonają, ale tych którzy kupią będzie sporo!
Podam Ci przykład jednego z testów, o których wspomniałem we wstępie do tego artykułu. Na przełomie maja i czerwca na jednej ze swoich witryn zorganizowałem promocję. Trwała ona dwa tygodnie. W tym czasie wyświetlały się różnego rodzaju reklamy zachęcające do zakupu.
Natomiast przez dwa ostatnie dni promocji wyświetlałem jeszcze jedną reklamę, skierowaną tylko do osób, które już promocję widziały ale jeszcze z niej nie skorzystały. Czyli były to osoby, które prawdopodobnie chciały dokonać zakupu, ale coś ich odciągnęło (np. to, że do końca promocji zostało jeszcze dużo czasu albo ktoś właśnie zadzwonił, albo dziecko zawołało itd.)
Jakie były efekty tej dwudniowej reklamy? I tu mam niespodziankę! Tylko przez te dwa dni sprzedało się więcej produktów niż w ciągu pozostałych dwunastu dni promocji.
Były to osoby, które uciekały praktycznie na ostatnim etapie lejka sprzedażowego. Ale dzięki jednemu z narzędzi sporo z nich udało się uratować. Gdybym takiej reklamy nie stworzył na pewno plułbym sobie w brodę :)
Historia ciekawa, ale wracam już do tworzenia grupy docelowej.
W pierwszym polu zaznaczam, aby uwzględnione były osoby, spełniające DOWOLNE z poniższych kryteriów (screen poniżej). Czyli nie ograniczam niczym grupy docelowej.
Dalej muszę sprecyzować swoich odbiorców. Chcę dotrzeć do tych, które odwiedziły mój sklep internetowy, który znajduje się pod adresem www.wiedza.pawelkepa.pl. Z opcji wybieram więc pozycję „osoby, które odwiedziły konkretne strony internetowe” w ciągu ostatnich 10 dni. Dalej wybieram „adres URL zawiera” i wklejam link do swojego sklepu (screen poniżej).
Ostatnia rzecz, jaka mi pozostała to nadanie nazwy tworzonej grupie docelowej. Zapisuję grupę i gotowe.
Teraz odpowiem, dlaczego takie właśnie ustawienia wybrałem w powyższym okienku tworzenia grupy.
Wybrałem osoby, które odwiedziły konkretne strony internetowe, bo chcę aby tylko osoby, jakie trafiły do sklepu widziały reklamę. W ten sam sposób mogę podać też adres bloga i skierować reklamę tylko do osób, które czytały już jakiś artykuł na blogu. Ale też mogę podać tu linki do konkretnych produktów w sklepie lub opisu usług na stronie. Wszystko w zależności od tego co chcę pokazać w karuzeli.
Na przykład osobom, które odwiedziły cały sklep czy też bloga mogę pokazać różne produkty. Osobom, które widziały konkretny produkt chcę pokazać znów reklamę z tym produktem, aby się przypomnieć.
Dlaczego wybrałem 10 dni? To zależy od produktu, jaki sprzedajesz i od tego, jak długo Twoi Klienci podejmują decyzję o zakupie. W przypadku tańszych produktów decyzję podejmujemy szybko. W przypadku tych droższych (np. zakup auta lub mieszkania) trwa to kilka albo kilkanaście miesięcy). Ja wybieram 10 dni, bo chcę aby osoby, które niedawno odwiedziły sklep zobaczyły reklamę (na świeżo).
Ostatnie ustawienie to „adres URL zawiera”. Zawsze wybieram tą opcję, bo dzięki temu nie skupiam się na jednej podstronie. Wszystkie linki w moim sklepie zaczynają się od tego samego ciągu znaków, czyli od „wiedza.pawelkepa.pl” i dzięki temu do grupy trafiają osoby, które odwiedziły nie tylko stronę główną sklepu, ale także jego podstrony (produkty).
Ten adres URL ma jeszcze jedno znaczenie - zwłaszcza w przypadku małych sklepów, które nie mają dużego ruchu. Kiedy masz mały ruch, to również mało osób odwiedza podstrony poszczególnych produktów w na Twojej stronie lub w sklepie. Natomiast Facebook najlepiej targetuje reklamy do grup, które mają minimum 1000 osób.
I tu z pomocą przychodzi też reklama karuzelowa. Dużo łatwiej stworzyć reklamę karuzelową z kilkoma produktami do grupy 1000 osób, które odwiedziły cały sklep (bo będzie ona bardziej skuteczna) niż reklamy pojedynczych produktów skierowane do grup po 100 osób.
Tworzenie reklamy karuzelowej
Grupa docelowa gotowa, można więc w końcu stworzyć reklamę w formie karuzeli. Wracam do menadżera reklam.
Zaczynam od stworzenia nowej kampanii. Moja kampania będzie nazywała się „MWF – konw – karuzela” („MWF” od Mała Wiejska Firma, „konw” od celu kampanii, czyli konwersji).
Wprowadzam więc nazwę i cel w formularzu (screen poniżej). Pomijam teraz krok tworzenia zestawu reklam i reklamy. Zapisuję i publikuję.
Przechodzę teraz do tworzenia zestawu reklam. W menadżerze reklam wybieram zakładkę „zestawy reklam”, wybieram stworzoną wcześniej kampanię i wpisuję nazwę swojego zestawu. U mnie brzmi ona „MWF - konw - karuzela - odwiedzili sklep”. Pomijam tworzenie reklamy i zapisuję.
Teraz ustalamy szczegóły tego zestawu reklam.
Zaczynamy od sekcji „konwersja”. Tutaj system Facebooka podpowiedział mi optymalizację konwersji pod kątem zakupu. Zostawiam bo o dokonanie zakupów mi chodzi.
Kolejna sekcja to „budżet i harmonogram”. Zaczynam testowo od kwoty 5 zł dziennie. Jeśli chodzi o harmonogram to ustawiam sobie test na cały miesiąc, czyli 30 dni. Koszt takiej reklamy wyniesie mnie więc przez cały miesiąc 150 zł. To niewiele jak na testy i to, że tak zainwestowane pieniądze mają przynieść przecież sprzedaż.
Za miesiąc podejmę decyzję co dalej z tą reklamą. Tak naprawdę reklama tego typu sama powinna się napędzać. W końcu wyświetlam ją tylko tym osobom, które w ciągu ostatnich 10 dni (w moim przypadku) odwiedziły sklep. Ciągle więc jest to napływ nowych i zainteresowanych osób. Mogę więc ustawić taką reklamę jako reklamę ciągłą – bez ostatecznego terminu końca emisji.
Następna sekcja to „grupa odbiorców”. Tutaj, w polu „grupa niestandardowych odbiorców”, wybieram grupę, którą przed chwilą sobie stworzyłem.
Ostatnia sekcja to „umiejscowienie”. Tutaj wybieram opcję „edytuj umiejscowienia” i zostawiam zaznaczone tylko pozycje dotyczące Facebooka. Wyłączam tym samym Instagrama, Audience Network i Messengera.
Zestaw reklam jest gotowy. Zapisuję.
Ostatni krok to stworzenie reklamy. W menadżerze reklam klikam zakładkę „reklamy” i tworzę nową reklamę.
Wybieram przed chwilą stworzony zestaw reklam oraz kampanię. Nadaję tylko nazwę swojej reklamie. U mnie będzie ona się nazywać „MWF - konw - karuzela - odwiedzili sklep - wersja 1”. Zapisuję.
Teraz mogę już ustawić szczegóły swojej karuzeli. W sekcji „tożsamość” zaczynam od wyboru swojego fanpejdża, który chcę reklamować oraz zaznaczam chęć utworzenia reklamy karuzelowej (screen poniżej). Jak widzisz Facebook zaleca nawet tworzenie reklam w postaci karuzeli.
Nad karuzelą możesz wyświetlić dodatkowy tekst. Zresztą tak samo, jak przy każdym innym rodzaju posta, jaki możesz wrzucić na FB. W moim przypadku kieruję reklamę do osób, które już widziały ofert. Chcę się tylko przypomnieć. Dlatego mój tekst wygląda następująco:
Jak widzisz powyżej, pod tekstem do zaznaczenia są dwie opcje. Pierwsza to automatyczne szeregowanie slajdów w karuzeli według ich wyników. FB sam więc może zoptymalizować Twoją karuzelę pod kątem popularności produktów.
Druga opcja to dodanie na końcu karuzeli slajdu z Twoim logo, prowadzącym np. do strony głównej sklepu. Warto dodać taki element. Jeśli masz dużo produktów, to nie jesteś w stanie ich wszystkich wyświetlić w karuzeli. Warto wtedy dodać link do strony głównej na końcu karuzeli.
Kolejny etap to w końcu dodanie slajdów. Jeden z moich slajdów wygląda tak, jak na screenie poniżej.
Mam więc dodane zdjęcie produktu. Zdjęcie powinno być kwadratem. Optymalnie w formacie 1080x1080 pixeli. Minimalny rozmiar to 600x600 pixeli.
Dalej widać pola nagłówek, gdzie wstawiam nazwę produktu oraz opis, gdzie możesz wstawić zajawkę opisu, albo jego cenę. Ja wybrałem to drugie.
Na samym końcu znajduje się link do produktu w sklepie lub opisu produktu albo usługi na stronie www.
Optymalna liczba slajdów w karuzeli to od 3 do 5. Nie ma sensu robić więcej, bo i tak nikt nie przewinie do końca. Mniejsza liczba również mija się z celem.
Pod slajdami jest jeszcze jedno pole. To pole na adres URL dodatkowych informacji, czyli ten, który pokaże się na ostatnim dodatkowym slajdzie z Twoim logo. Ja wkleiłem tu adres strony głównej sklepu.
Gotowe! Reklama karuzelowa została utworzona. Zapisuję zmiany i zgłaszam publikację. Teraz czekam już tylko na akceptację reklamy przez Facebooka, co powinno być jedynie formalnością.
Czekam na efekty, a tymczasem pokażę Ci jeszcze jak na swoim fanpejdżu stworzyć post w formie karuzeli.
Poniżej zamieściłem opis tekstowy tworzenia karuzeli bezpośrednio na fanpejdżu. Ale przygotowałem też wersję video dla osób, które wolą oglądać :)
Na swoim fanpejdżu w sekcji „dodaj post” wybieram przycisk „zdjęcie/film”.
Następnie wybieram opcję „utwórz karuzelę zdjęć”.
W polu docelowy adres URL wklejam link do swojego sklepu i klikam niebieską strzałeczkę po prawej stronie.
W tym momencie Facebook sam pobrał z podanego linka obrazki i utworzył z nich slajdy. Ja tego nie chcę. I być może akurat w Twoim przypadku pobierze te właściwe – obrazki produktów, które chcesz tu udostępnić. Ale jeśli nie, to poniżej widzisz znak plusa (screen poniżej). Klikając w niego możesz dodać obrazki produktów z własnego komputera.
W moim przypadku 3 obrazki były trafiona, a 2 nie. Klikam na nie i wyłączam (screen poniżej). Obrazki, które są w karuzeli mają niebieską ramkę, a wyłączone jej nie mają.
W podglądzie karuzeli widzę załadowane zdjęcia. Na każde ze zdjęć mogę najechać kursorem myszki i edytować adres URL, czyli link na który ma przejść użytkownik po kliknięciu w obrazek. Klikam go i wstawiam tam link bezpośrednio do każdego produktu.
Kolejna rzecz, jaką chcę zmienić to podpis pod każdym obrazkiem. Teraz pod każdym slajdem jest on taki sam. Zmieniam go na nazwę swojego produktu. Wystarczy kliknąć w nazwę pod zdjęciem i już mogę ją edytować.
Na sam koniec dodaję jeszcze opis karuzeli na samej górze posta i gotowe. Mogę opublikować swoją karuzelę na FB.
Na koniec powiem Ci szczerze, że karuzela to jeden z tych formatów postów na Facebooku, na które zwracam największą uwagę podczas scrollowania swojego walla.
Dlaczego? Być może dlatego, że FB wykorzystuje ten format również do swoich powiadomień. Przecież właśnie w ten sam sposób, w formie karuzeli podpowiada też strony, które mogą Ci się podobać, czy też osoby, które możesz znać.
Nie znaczy to, że inne formaty postów działają słabiej. To tylko moje subiektywne odczucie. Natomiast widzę, że wykorzystuje go coraz więcej firm. Karuzela daje po prostu bardzo dużo możliwości. Na przykład możliwość ratowania Klientów :)
Daj znać w komentarzu czy używasz karuzeli czy nie i dlaczego. A jeśli używasz, to czy wpływa ona na Twoje wyniki!
Zdjęcie: Pixabay
Już teraz pobierz darmowy samouczek "PUSZKA czyli Przestań Uganiać Się Za Klientami i spraw, by przychodzili do Ciebie sami".
Samouczek jest darmowy.
Podaj tylko imię i swój adres email: