Niestety zdecydowana większość z nas poświęca się Klientom bardziej niż swojej firmie. Pracę nad własną firmą organizujemy sobie z doskoku. Dobrze, jeśli jest to raz w tygodniu. Bardziej prawdopodobne jest jednak, że robisz to raz w miesiącu albo jeszcze rzadziej – najczęściej w momencie gdy gorączkowo rozglądasz się za nowymi Klientami.

Sprawa jest prosta. Jako właściciel małej firmy masz dziesiątki innych spraw na głowie. Począwszy od zaopatrzenia, przez sprzedaż, kontakty z kontrahentami, wykonywanie usług aż po wystawianie rachunków, czy sprawy związane z ZUS-em i urzędem skarbowym.

Wiele razy na łamach tego bloga pisałem o konsekwentnym i regularnym działaniu. O tym, że tylko takie działania przynoszą pozytywne skutki. Że to tak jak z dietami. Nie schudniesz z doskoku, głodząc się raz w miesiącu. Aby osiągnąć swój cel i stracić zbędne kilogramy musisz działać konsekwentnie i regularnie. I tak samo jest z Twoją firmą.

Dużo o tej konsekwencji pisałem podczas mojego 90-dniowego wyzwania intensywnej pracy nad promocją mojej firmy poprzez content marketing.

Bardzo ważne założenia

Dlatego w ramach niniejszego artykułu przygotowałem bardzo prosty plan pracy nad Twoją firmą. Plan zakłada jedną godzinę Twojej aktywności dziennie w stosunku do Twojej firmy. Jeśli wykroisz z tego planu węższy kawałek – np. półgodzinny – to też będzie OK (o ile z czasem wydłużysz ten czas). Ważne jest to, że chcesz to zrobić. Konsekwencja!

Przy każdym zadaniu podałem czas, jaki warto na nie codziennie poświęcić. I bardzo ważna uwaga! Nic nie da, jeśli zsumujesz te minuty i raz w tygodniu poświęcisz np. godzinę tylko na jedno zadanie. Ważna jest codzienna, systematyczna praca nad każdym z tych zadań.

Trochę długi zrobił się ten wstęp. Ale dobre założenia są bardzo ważne – niczym fundamenty podczas budowy domu. Przejdźmy już jednak do szczegółów. Na każde z poniższych działań poświęć dziennie od 10 do 15 minut, a wyniki które się pojawią na pewno Cię zachwycą.

1. SEO

SEO to skrót od Search Engine Optimization. Zakładam, że firmową stronę internetową już posiadasz. A jeśli nie, to zacznij od tego. O tym, jak w pół godziny stworzyć samodzielnie (bez umiejętności programistycznych czy graficznych) własną stronę internetową, której koszt wyniesie nieco ponad 50 zł, pisałem w artykule pt. „Jak zrobić stronę internetową w WordPress krok po kroku w 30 minut (bez programowania)?”.

A jeśli już stronę www posiadasz, to podejrzewam, że jak w większości przypadków nie pracujesz nad nią w ogóle. Wracając jednak do SEO – to powinno być jedno z najważniejszych zadań w pracy nad Twoją firmą. Na pewno Ty też zaczynasz szukanie od Google, jeśli masz jakiś problem. Więc pozwól aby inni, którzy mają problemy, znaleźli tam Ciebie.

SEO to optymalizowanie Twojej strony właśnie pod kątem tego, aby inni ludzie mogli ją znaleźć w Google. Jest to optymalizowanie pod kątem słów kluczowych, które ludzie wpisują w Google. Na jakie słowa kluczowe chcesz, aby Twoja firma była znajdywana? Czy używasz takich fraz i słów w tekstach na Twojej stronie?

Zacznij od skorzystania z narzędzi takich jak ahrefs.com, semrush.com lub keywordtool.io (to ostatnie jest darmowe). W pole wyszukiwarki wpisz słowo kluczowe, które charakteryzuje Twoją ofertę. Ja wpisuję „strony internetowe” i w efekcie otrzymuję różne inne frazy kluczowe, powiązane z moją, a które ludzie wpisują w Google. I są to na przykład:

  • strony internetowe cennik
  • strony internetowe poznań
  • strony internetowe za darmo
  • strony internetowe abonament.

 

Krok pierwszy mam już za sobą. Wiem, czego ludzie szukają. Zrób teraz to samo. Teraz sprawdź, czy na Twojej stronie www zawarte są takie frazy. Sprawdź, czy są one zawarte w:

  • tytule witryny (meta tag title)
  • opisie witryny (meta tag description)
  • nagłówkach tekstów na stronie
  • tekstach na stronie
  • adresach url (np. www.mojafirma.pl/strony-internetowe-za-darmo)

 

Jeśli nie masz takiej frazy na swojej stronie, to możesz zrobić dwie rzeczy. Po pierwsze zaktualizuj teksty na swojej stronie, tak aby zawierały te frazy kluczowe. Po drugie, napisz krótki artykuł, będący odpowiedzią na pytanie, które ludzie wpisują w Google. Jest duże prawdopodobieństwo, że pokaże się on w wynikach wyszukiwania Google, kiedy ktoś następny raz znów wpisze tą samą frazę.

Na przykład jeśli prowadzisz lokalny sklep z odzieżą dla kobiet, możesz codziennie napisać krótki artykuł na temat pytań, jakie Klientki zadają w sklepie, np. „Co nosić zimą”, albo bardziej precyzyjnie „Co nosić zimą do pracy” albo „Jak się ubierać zimą na przyjęcia rodzinne” itd.

Artykuł oczywiście opublikuj na swojej stronie www. Możesz to robić w formie bloga, a możesz po prostu założyć podstronę o nazwie „Artykuły”, albo „Baza wiedzy” i tam publikować swoje teksty. Na napisanie artykułu poświęć 15 minut. Oczywiście możesz więcej :) Pamiętaj: im więcej włożysz, tym więcej wyciągniesz!

2. CRO

CRO to skrót od Coversion Rate Optimization, czyli nic innego jak optymalizacja współczynnika sprzedaży w stosunku do wszystkich osób, które przychodzą do Twojego sklepu / firmy / biura / na stronę internetową itd.

Liczysz ile osób dziennie, tygodniowo lub miesięcznie wchodzących do Twojego sklepu lub na Twoją stronę www, dokonuje ostatecznie zakupów? Niezależnie od tego ile to jest procent, to zawsze można tą liczbę zwiększyć. I drobnymi zmianami możesz ten cel osiągać każdego dnia. Niestety małe firmy nie robią tego w ogóle.

Co możesz zrobić w ramach firmowej strony internetowej, aby podnieść CRO:

  • zmienić nagłówki tekstów
  • zmienić kolorystykę
  • zmienić układ prezentowanych treści
  • zmienić kolejność treści i elementów na stronie
  • zmienić kolejność podstron w menu strony
  • zmienić zdjęcia
  • itd.

 

Co możesz zrobić w Twojej firmie / sklepie, aby podnieść CRO:

 

Praktycznie każdy czynnik ma wpływ na to, czy ktoś od Ciebie coś kupi, czy odejdzie z niczym. Poświęć kilka minut dziennie na zmiany. Sprawdzaj co działa a co nie i w kolejnych dniach lub tygodniach próbuj innych rozwiązań.

Pamiętaj, aby zachować umiar. Prowadzenie firmy to maraton a nie sprint. Wprowadzaj zmiany małymi krokami i koryguj je na lepsze. Nie wywracaj od razu wszystkiego do góry nogami.

Poza tym, aby coraz więcej potencjalnych Klientów zmieniać w tych, którzy tobie płacą, musisz zadbać o ciągły napływ tych pierwszych. O tym skąd wziąć take osoby napisałem w ebooku, który pobierzesz poniżej.

3. Social Media

Portale społecznościowe to jeden z najlepszych sposobów na dotarcie do Klientów. Wiem, że na blogu pisałem o tym już dziesiątki razy, ale taka jest prawda i będę to jeszcze długo powtarzał. Dlatego zadbaj o to, aby w ogóle mieć konto firmowe na Facebooku, Instagramie, Twitterze czy innych portalach.

Następnie każdego dnia poświęć 10 minut aby opublikować tam nową treść – np. zdjęcie, krótki tekst lub video (w zależności, które portale wybierzesz). Odpowiadaj też na komentarze i pytania innych użytkowników. Komentuj lokalne strony i zostawiaj lajki.

Akurat w przypadku działań w Social Media możesz przygotować treści do publikacji raz w tygodniu. Tak będzie prościej, łatwiej i szybciej. Następnie codziennie je publikuj. Oczywiście możesz też zaplanować automatyczną publikację w wybranym dniu o ustalonej godzinie. Tak czy inaczej zajrzyj na te portale codziennie, aby odpowiadać na ewentualne komentarze.

4. PPC

Jeśli dotąd nie zdarzyło Ci się korzystać z płatnych reklam, to zalecam Ci zacząć jak najszybciej. Na szczęście nie musisz wywalać grubych tysięcy. Jeśli działasz lokalnie to wystarczy kilka – kilkanaście złotych dziennie.

Jeśli już z nich korzystasz, np. z reklamy na Facebooku lub z Google AdWords i nie odnoszą one skutku, to raczej nie ich wina, tylko tego, w jaki sposób zostały stworzone.

Poświęć 15 minut dziennie na ich analizę i optymalizację. Na Facebooku możesz ustalić sobie dowolny budżet. Niech to będzie np. 300 zł miesięcznie, czyli 10 zł na dzień.

Za 5 zł dziennie możesz przetestować kolejne grupy Klientów o konkretnych zainteresowaniach i zachowaniach. Szerzej o takim podejściu napisałem w artykule „Skuteczna reklama Twojej firmy – strategia 5 x 5 x 5 wraz z przykładem” oraz „Reklama na Facebooku za 5 zł”.

Na pewno pierwszy raz zajmie Ci dłużej niż 15 minut, ale po kilku dniach, kiedy już się wprawisz i poznasz panel reklamowy, będzie Ci łatwiej.

A zatem w ramach codziennych działań, możesz znaleźć nową grupę docelową o konkretnych zainteresowaniach lub zachowaniach, które pokrywają się z tym, co masz do zaoferowania. Tak samo jak w przykładach powyżej, możesz też przetestować reklamy z innymi obrazkami i innymi tekstami.

5. Referencje

Pozytywne referencje i opinie Klientów to coś, czym zyskasz najbardziej. Działają one znacznie lepiej niż jakiekolwiek reklamy, social media itp.

Zacznij od proszenia swoich Klientów o opinię na temat Twojej firmy. Możesz przygotować krótką ankietę i dać Klientom możliwość oceny w skali od 1-5.

Następnie pochwal się takimi opiniami na swojej stronie www, na portalach społecznościowych, ale też wykonaj „tablicę chwały” i zawieś ją na ścianie w sklepie lub firmie. Niech wszyscy ją widzą. Nawiązując do punktu numer 2 w tym artykule – przetestuj, zawieszając tablicę z opiniami Klientów w różnych miejscach!

Podsumowanie

Godzina dziennie, poświęcana na rozwój firmy, to wcale nie jest tak dużo. Nie masz tyle? No to, tak jak pisałem już wyżej, poświęć chociaż 15 minut lub pół godziny. Ważne, aby robić to systematycznie, codziennie i z głową. A jeśli nadal nie wiesz skąd wziąć ten czas, to podpowiadam w tym artykule.

Pamiętaj, że jeśli będziesz mieć jakiekolwiek pytania, to możesz opublikować je w komentarzach poniżej lub w wiadomości do mnie. Na pewno odpowiem na każdą z nich.

Przeczytaj także:

 

Zdjęcie: Pixabay